Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka italiassa on pettymys

Vierailija
08.05.2025 |

Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?

Kommentit (463)

Vierailija
401/463 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pizzat mautonta pullaa. Napolilaistyyliset pitsat ovat elitististä paskaa muutenkin, suomalaisetkin. Kierrettiin koko Italia pohjoisesta Sisiliaan ja kaikkialla samaa skeidaa. Paljon parempaa italialaista ruokaa olen saanut  tasokkaissa italialaisravintoloissa Amerikassa.

Turistille syötetään turistipaikoissa halvinta ja huonointa mahdollista. Ei paikalliset noissa syö. 

Vierailija
402/463 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pizzat mautonta pullaa. Napolilaistyyliset pitsat ovat elitististä paskaa muutenkin, suomalaisetkin. Kierrettiin koko Italia pohjoisesta Sisiliaan ja kaikkialla samaa skeidaa. Paljon parempaa italialaista ruokaa olen saanut  tasokkaissa italialaisravintoloissa Amerikassa.

Turistille syötetään turistipaikoissa halvinta ja huonointa mahdollista. Ei paikalliset noissa syö. 

Urbaanilegendaa nämä turistipaikkajutut. Pienemmissä kylissä on vain pari ravintolaa ja ne ovat täynnä niin turisteja kuin paikallisia. Mitään takeita ruuan erinomaisuudesta ei ole. Sama se on Kreikassa, USAssa, Meksikossa tai ihan  missä vaan. Suomessa Näsinneula on turistirysä ja siellä on paremmat ruuat kuin Nekalan paikallisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/463 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urbaanilegendaa nämä turistipaikkajutut. Pienemmissä kylissä on vain pari ravintolaa ja ne ovat täynnä niin turisteja kuin paikallisia. Mitään takeita ruuan erinomaisuudesta ei ole. Sama se on Kreikassa, USAssa, Meksikossa tai ihan  missä vaan. Suomessa Näsinneula on turistirysä ja siellä on paremmat ruuat kuin Nekalan paikallisissa.

Olin juuri Comojärvellä käymässä. Ruoka oli enintään keskinkertaista ja 40% kalliimpaa kuin hienossa ravintolassa maaseudulla. Laadultaan ja maultaan heikompaa kuin duunarirafloissa pikkukylissä. Olin tosi hämmästynyt koska en ole ennen saanut huonoa ruokaa Italiassa missään. 

Vierailija
404/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jännä, itselle kun on ollut aina ihan selvä juttu että hyvästä palvelusta tipataan, sekä Suomessa että muualla.

Tippaamisesta on täällä jo useita keskusteluja.

https://www.vauva.fi/haku?keys=Tippaaminen

Tiivistäisin oman kantani toteamalla, että se ei ole ihan niin ongelmatonta kuin kuvittelet. Suomessa tosi harva joutuu elämään pelkillä tipeillä, joten se ei ole täällä kovin iso ongelma. Vastuullista käytöstä se ei kuitenkaan ole.

Amerikkalaiset turistit ovat tehneet pahaa jälkeä esimerkiksi luvatussa maassa ja muissa Välimeren rantavaltioissa."

No mua kiinnosta mitä mieltä joku vauvapalsta on tippaamisesta, kuten sanoin on ollut aina itsestään selvää että hyvästä palvelusta tipataan, tämä on ollut käytäntö jo ennenkuin vauvapalstaa tai koko nettiä on edes keksitty. Itse ajattelen että on moukkamaista olla jättämättä tippiä ellei nyt ihan surkeaa palvelua ole saanut tai jäänyt kokonaan palvelematta. . 

Vierailija
405/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo italialainen pizza on mielenkiintoinen kysymys. Myönnän joskus 20-30 vuotta sitten itsekin olleeni sitä mieltä, että italialainen pizza ei ole mistään kotoisin ja Suomesta saa paljon parempaa pizzaa.

Iän myötä olen kuitenkin ruoan suhteen oppinut arvostamaan laatua. Usein laadukkaassa ruoassa maut erottuvat toisistaan ja pystyn tunnistamaan ja nauttimaan eri raaka-aineiden ominaispiirteistä, mikä tekee ateriasta mielenkiintoisemman ja monipuolisemman kokemuksen. Tämän myötä oma pizzamakuni on muuttunut yksinkertaisempaan suuntaan: vähän mutta laadukkaita täytteitä. Tomaattikastikkeen päälle vain yhtä tai kahta täytettä ja vähän laadukasta mozzarellaa. Tomaattikastikettakaan en aina laita, saatan tehdä välillä pizza biancoa tai käyttää pohjan päällä esim. pestoa.

Nykyisin siis pidän hyvin italialaisesta pizzasta. Suomalaiset perus-mättöpizzat jää syömättä. Jos pizzaan laitetaan runsaasti huonolaatuisia täytteitä ja

Se on just näin. Rasvaa tursuva salami-ananas-homejuusto-pekoni tuplajuustolla.... ennemmin maksaa vaikka enemmän vähemmistä päällisistä. Mua vähän harmittaa kun meille on nyt tullut tää napolilaispizza "uutuutena" ja nyt tuntuu että kaikki gourmetpizza on sitä - mä pidän enemmän roomalaistyylisestä. 

Vierailija
406/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa, Ranskassa... ainakin ennevvanhaan jos liikkui autolla niin kannatti pysähtyä ns. routiereissa eli rekkakuskien suosimissa paikoissa. En tiedä miten nykyään kun Euroopassa melkein kaikki kuskit on itämiehiä, ei niitä varten kannata mitään laittaa kun keittävät kaalisoppaa trangialla (tai kyhäävät nuotion) taukopaikalla. 

Vierailija
407/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa, Ranskassa.

Ennen Wanhaan Michelin teki kartan, jossa oli hyvät ruokapaikat. Koko nykyaikainen ravintolakulttuuri on syntynyt autoilusta ja niinkin myöhään kuin 1950-luvulla. Maailmassa oli hyvin vähän muita ravintoloita kuin huoltoasemia ja lounaspaikkoja. Kaikki hienot paikat ovat turismin myötä syntyneitä ravintoloita, eli ns. turistirysiä. Vanhimmat ravintolat olivat majataloja ja sittemin hotelleja, eli turistirysiä sanan varsinaisessa mielessä. Vasta 1980-luvun massaturismin myötä on nämä ns. paikallisten suosimat paikat edes saaneet alkunsa, kun ei niitä ollut sitä ennen. Harva nykyäänkään lähtee hotelliin syömään, kun pidetään aidompana mennä siihen lähimatkan päässä olevaan turismin synnyttämään paikalliseen. Kuten Suomessa, myös ulkomailla hinta ohjaa kuluttajaa. Italiassakin.

Vierailija
408/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin porukalla Italiassa ja kaikki muut ylisti siellä ravintoloiden safkoja. Ja siis olihan ne ihan kelpo ruokaa mutta kun itse on kokki ja tekee omassa kotikeittiössä esim. parempaa risottoa kuin mitä ravintolassa sain niin olin kyllä vähän pettynyt.

Olisi pitänyt käydä jossain michelin ravintolassa että olis saanu aidosti paremman kokemuksen, kun en mä nyt kotona viimeisen päälle liemiä keittele ja mieti täydellisiä kokonaisuuksia yms. mitä niissä sit tehdään. Mutta peruslaatuisen italialaisen safkan teen kyllä itte paremmin.

Vierailija
409/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas sitten, mitä se HYVÄ italialainen ruoka on.

Tämän minäkin haluaisin kuulla. Ihmettelen suuresti suomalaistenkin hinkua näihin puristetusta VEHNÄJAUHOSTA tehtyihin erilaisiin pastoihin ja  pullapohjaiseen pizzaan. Lapsillekaan ei enää osata keittää terveellistä perunaa, vaan tätä vehnäjauhohöttöä, makaronia kersupin kanssa. Aika köyhää. Mitä siis se hyvä italiailainen ruoka on? Käsittääkseni sillä tarkoitetaan kyllä lähinnä juuri pasta- ja pitsaruokia.

Vierailija
410/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä on tarjolla risottoa sekä lihaa ja kasviksia. 

Vierailija
411/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jännä, itselle kun on ollut aina ihan selvä juttu että hyvästä palvelusta tipataan, sekä Suomessa että muualla.

Tippaamisesta on täällä jo useita keskusteluja.

https://www.vauva.fi/haku?keys=Tippaaminen

Tiivistäisin oman kantani toteamalla, että se ei ole ihan niin ongelmatonta kuin kuvittelet. Suomessa tosi harva joutuu elämään pelkillä tipeillä, joten se ei ole täällä kovin iso ongelma. Vastuullista käytöstä se ei kuitenkaan ole.

Amerikkalaiset turistit ovat tehneet pahaa jälkeä esimerkiksi luvatussa maassa ja muissa Välimeren rantavaltioissa."

No mua kiinnosta mitä mieltä joku vauvapalsta on tippaamisesta, kuten sanoin on ollut aina itsestään selvää että hyvästä palvelusta tipataan, tämä on ollut käytäntö jo ennenkuin vauvapalstaa tai koko nettiä on edes keksitty. Itse ajattelen että on moukkamaista olla jä

Tällä tippikulttuurilla vain ylläpidetään huonojen palkkojen maksamista tarjoilijoille. Eli itse pidä  juomarahakulttuurin ylläpitoa moukkamaisena tarjoilijaa kohtaan. 

Vierailija
412/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit syönyt myös pastaa.

Etkö osaa lukea?

Vierailija
413/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italian lihateollisuus on synkkää. Kasvattavat hevoslaumoja vain teuraaksi, siinä hevoset itkee kun näkevät jäsenen yhden kerrallaan tapettavan. Tammat näkevät varsansa kuolevan samalla kun itse saa iskun. 

Vasikoita pidetään pimeydessä ja näkevät valon ensi kerran, kun teurastaja saapuu. 

Vierailija
414/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Wanhaan Michelin teki kartan, jossa oli hyvät ruokapaikat. Koko nykyaikainen ravintolakulttuuri on syntynyt autoilusta ja niinkin myöhään kuin 1950-luvulla. Maailmassa oli hyvin vähän muita ravintoloita kuin huoltoasemia ja lounaspaikkoja. Kaikki hienot paikat ovat turismin myötä syntyneitä ravintoloita, eli ns. turistirysiä. Vanhimmat ravintolat olivat majataloja ja sittemin hotelleja, eli turistirysiä sanan varsinaisessa mielessä. Vasta 1980-luvun massaturismin myötä on nämä ns. paikallisten suosimat paikat edes saaneet alkunsa, kun ei niitä ollut sitä ennen. Harva nykyäänkään lähtee hotelliin syömään, kun pidetään aidompana mennä siihen lähimatkan päässä olevaan turismin synnyttämään paikalliseen. Kuten Suomessa, myös ulkomailla hinta ohjaa kuluttajaa. Italiassakin.

Viamichelin.com on edelleen hengissä, samoin bib gourmand.

Molemmista katson vinkkejä, yleensä parhaita ei ole Mich* ravintolat vaan vasta nousevat noteeratut.

Lisäksi useimmat paikat voi tarkistaa tripadviserista. 

Ja toisaalta sitten ihanat paikallisten kuppilat

Vierailija
415/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas sitten, mitä se HYVÄ italialainen ruoka on.

Tämän minäkin haluaisin kuulla. Ihmettelen suuresti suomalaistenkin hinkua näihin puristetusta VEHNÄJAUHOSTA tehtyihin erilaisiin pastoihin ja  pullapohjaiseen pizzaan. Lapsillekaan ei enää osata keittää terveellistä perunaa, vaan tätä vehnäjauhohöttöä, makaronia kersupin kanssa. Aika köyhää. Mitä siis se hyvä italiailainen ruoka on? Käsittääkseni sillä tarkoitetaan kyllä lähinnä juuri pasta- ja pitsaruokia.

Kokeile seuraavalla kerralla Italiassa esim. Bistecca alla fiorentina. Tai jos menet Sisiliaan tai muualle rannikolle, tilaat tuoreita kala-annoksia ym. mereneläviä sisältäviä ruokia kuten mustekalaa jne. Eivät tavisitalialaiset syö ollenkaan päivittäin pitsoja, saattaa yksi pitsa olla alkupalana viidelle hengelle, yksi pala jokaiselle siitä. Pastaa syödään nk. primona ennen pääruokaa ja se pastalautasellinen on pieni, kourallisen verran. Sitten pääruoka joko lihaa, kalaa tai jotain kasviksistä tehtyä gratiinia, salaatteja useampia koska vihr. salaattia, tomaattia, kurkkua ym. ei sotketa keskenään. Hyviä uuniperunoita lisäksi. Niin kala- kuin liharuoat ovat hyvin monipuolisia ja erittäin herkullisia Italiassa. Asun Italiassa 15 vuotta ja ihan omasta kokemuksestani kerron tämän. Voit katsoa googlesta itsekin "menu carne italiana" (liharuokia).

Vierailija
416/463 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yhdellä matkalla kerran, missä asuttiin paikallisten kanssa ja italialaiset mammat kokkas meille. Aivan järkyttävän hyviä ruokia. 

Vierailija
417/463 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yhdellä matkalla kerran, missä asuttiin paikallisten kanssa ja italialaiset mammat kokkas meille. Aivan järkyttävän hyviä ruokia. 

Ja sitten heräsit?

Vierailija
418/463 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä asijantuntijat keskustelee italialaisesta ruoasta tietämyksellä että pizzaahan siellä italiassa syödään. Taattua av:ta.

Olen mielenkiinnolla seurannut Burgerimiesten seikkailuja Italiassa.

Ensimmäisessä osassa nautittiin pastaa (spaghettia) voin ja tryfelilastujen kera.

Par'aikaa vuorossa olevassa toisessa osassa herkutellaan paikallisella huoltoasemapizzalla.

Kaikki tiet vievät koomaan. Burgerimiehet etenevät Italiassa Toscanaan asti. Vastaan osuu pikkuisen paksumpaa pihviä, maailman parasta jäätelöä, tilallinen viiniä, lasagne-koulu ja annos nykytaidetta Ferrari-museossa.

Muu ohjelma-aika on täytetty kaikella muulla mahdollisella italialaisella ruoalla -- kohtuullisia ruokajuomia unohtamatta.

Tämän keskustelun kannalta hyvä uutinen on se, että burgerimiesten seikkailu Italiassa jatkuu vielä ensi tiistaista alkaen vielä kolmannen viikon.

Nähdä Napoli ja syödä. Pitsauunit huutavat hoosiannaa, kun Akseli ja Ossi kurvaavat Rooman ja Vatikaanin kautta Napoliin ja Amalfin rannikolle. Matkapölyt nälkäisten burgerimiesten kurkusta huuhtoo itse tehty limoncello.

Suosittelen ***.

Vierailija
419/463 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hulvaton ketju! Täällä on kulinaristit moittimassa yhtä maailman parhaimmista keittiöistä. Olisi metkaa nähdä mitä teillä kotona syödään. Ja parhaasta päästä oli tuo italialainen viini. Onko se vähän niin kuin suomalainen kossu, vain yhtä lajia? Kannattaa nyt vähän sivistää itseään ennen kuin tekee itsensä naurunalaiseksi esittämällä suurtakin viiniasiantuntijaa

Italialaiset viinit on kyllä ihan tunnustetusti melko kalliita. Joskin moninpaikoin myös korkealaatuisia. Amaronea nautiskelisin kaikki päivät jos olisi pinkka kunnossa. Barolot on oudon kalliita Suomessa, ei niinkään Italiassa tai esim Saksassa.  Sangiovese pohjaiset viinit ovat minun makuun vähän vaatimattomia. Jotkut Merlot blandikset italialaisina erinomaisia, Alkosta ei jostain syystä näitä saa. Kuten ei Brunelloakaan, yksi tai kaksi pulloa tai

"Pidän outona väitettä, että italialaiset viinit olisivat tunnetusti kalliita. "

Tästäpä voipi tutkia syitä ja seurauksia:

https://stories.amorepacific.com/en/a-tale-of-two-terroirs-old-world-ve…

Tiivistettynä valmistustekniikat, viileämpi tuotantoympäristö ja pienet tilakoot, sekä velvoittavat perinteet tekee mm italialaisista viineistä kalliita vs vaikka Agrentiina. Mutta ei siinä vielä kaikki: vanhan maailman viinit on yleensä kevyempiä ja makeampia kuin uuden, jotka on taas rotevampia ja täyteläisempiä. Itse en perusta viineistä joissa on runsaasti jäännössokeria, kuten esim nimisuojaamattomat appassimentot, mutta kukin makunsa mukaan. Vain lyhyen aikaa kypsyneiden, suurten tuottajien viinien joukossa on toki edullisempiakin laatuja, kuten Tommasin. Paikallisesti saa suoraan tiloilta edullisia viinejä kuten kaikkialla missä viinejä tuotetaan, laatu on sitten tuurissaan.

Vierailija
420/463 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Italiassa on monipuolinen ja hyvä keittiö, mutta voi olla ettei maistu jos on tottunut ruokakerman ja aromisuolan makuun."

Ja italialainen ruoka on vehnää ja vetistä tomaattikastiketta. Uuuu mikä makujen ilotulitus!

Se että jostain piilossa olevasta Michelin ravintolasta saa sielläkin maistuvaa ruokaa ei millään lailla kumoa sitä, että tavallinen italialainen keittiö on 95% pastaa, pizzaa riisiä ja leipää, ja vielä ilman kummoista maustamista. Kysy kadulla mitä italialainen tulla on, ja vastaus on aina pizza tai pasta. Se perustuu ihan todellisuuteen eikä poikkeukset sitä kumoa.

Todella blaah, eikä sillä makupaletilla kannata kovin ylimieliseksi alkaa. 

Chef, kokki ja keittäjä ovat kolme eri asiaa.

Herkuttelu ja massojen muonitus ovat kaksi eri asiaa.

Yksi asia -- se tärkein, josta ei yleensä koskaan edes keskustella -- on ruo

Katselin eilen ruokamatkaohjelmaa Italiasta (Lombardiasta). No pastaa, tietysti, voin ja juuston kanssa, pastaa kaviaarin kanssa, siis pelkän kaviaarin ja ripauksen sitruunaa.  Gnocchia jauhelihakastikkeen kanssa.

Sitten se fine dining osio: kolmen Michelin tähden ravintola: salaatti, jossa erilaisia salaatinlehtiä/versoja nippu juomalasissa, päälle suihkutettu balsamicoa. Belissima! Sitruunagraavattua kalaa sekä yksi basilikalehti, yksi kanelibasilikalehti ja yksi mintunlehti käärittynä kyssäkaaliviipaleeseen. Fan-taco-stic!

Pääruokana yrteistä soseutetulla "pestolla" maustettu risotto jonka päälle ripoteltuna raakoja katkarapuja. Jooh.

Tänä päivänä aika monessa yhteydessä tulee mieleen vanha tarina keisarista ja yhdestä suorasuupennusta joka saa kakaistua ulos sen mitä kaikki oikeasti ajattelee, mutta eivät uskalla erottautua joukosta joten uuh aah -ihastelevat kuorossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi