Eronneen isän suru lapsen yo-juhlista
Ainoa lapseni saa lakin nyt keväällä. Lapsen äiti järjestää lapselle juhlat entisessä yhteisessä kodissamme. Minä ja minun puoleni harvat sukulaiset emme ole sinne tervetulleita. Juhlat ovat aika isot ja ihan koko päivä kuulemma menee, joten ei kuulemma sovi että samana päivänä minä järjestäisin toiset juhlat. Kuulemma voidaan kuitenkin pitää joku tilaisuus joskus myöhemmin kesällä jos halutaan.
Olen tosi surullinen mutta en halua tehdä asiasta mitään draamaa lapselle kun hänen juhlansahan se on. Ja toisaalta äitinsä luona on enimmäkseen asunut. Onko tämä normaalia ja pitääkö vain kestää?
M53
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Uusperheiden liitto suosittelee että on kahdet juhlat jos lapsen isä ja äiti ovat jo uusissa parisuhteissa. Juhlat voivat olla vaikka eri päivinä. Juhlan sijasta lapsi voi mennä esim ravintolaan syömään toisen vanhempansa kanssa ja vanhempi antaa siellä lahjan. Häitä on vaikeampi järjestää näin mutta yo-juhlat ja rippijuhlat onnistuu. Koululle saa tulla ainakin biologinen äiti ja isä.
Perheet määrittää itse ketä nuoren perheestä tulee paikalle.
Aina ei voi vanhemmat olla samassa paikassa samaan aikaan.Tässäkin ketjussa joissakin viesteissä selvästikkään kirjoittaja ei ymmärrä että maailmassa voi olla mitä oudoimpia asioita, siksipä ei kannata olla neuvonantaja jos ei ole täyttä varmuutta tilanteista.
Miten ihmeessä koulu voisi suojella lasta, jos lähestymiskiellosta ei ole tietoa koulussa, päiväkodissa ja niissä paikoissa, joissa lapsi tavallisesti oleskelee.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä nuorelle onnittelukukat kotiin itse juhlapäivänä. On varmaan onnellinen ja ex saa vähän näpeilleen.
Ei vaan käy aivan henkilökohtaisesti viemässä kukat koululla.
Saman kokenut ja lapsen vakavasti häiriintynyt äiti on kaiken tuon takana, minä en saanut edes nähdä valokuvia tyttärestäni ylioppilaslakki päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetä nuorelle onnittelukukat kotiin itse juhlapäivänä. On varmaan onnellinen ja ex saa vähän näpeilleen.
Kuinkas sie kehotat noin toimimaan tietämättä tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Saman kokenut ja lapsen vakavasti häiriintynyt äiti on kaiken tuon takana, minä en saanut edes nähdä valokuvia tyttärestäni ylioppilaslakki päässä.
Jos suhde on kunnossa, se lapsi olisi varmaan ihan itse laittanut sulle kuvan? Ylioppilas kun on aikuinen ja tekee omat päätökset. Oletko varma, että exän häiriintyneisyys on tässä kuviossa ainoa ongelma? Oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Uusperheiden liitto suosittelee että on kahdet juhlat jos lapsen isä ja äiti ovat jo uusissa parisuhteissa. Juhlat voivat olla vaikka eri päivinä. Juhlan sijasta lapsi voi mennä esim ravintolaan syömään toisen vanhempansa kanssa ja vanhempi antaa siellä lahjan. Häitä on vaikeampi järjestää näin mutta yo-juhlat ja rippijuhlat onnistuu. Koululle saa tulla ainakin biologinen äiti ja isä.
Tilanteet ovat niin erilaisia keskenään, ettei tuollaista yleispätevää suositusta voi jokaiseen tilanteeseen soveltaa.
Miten olisi, jos siltä lapseltakin kysyttäisiin mielipidettä? Haluaako kahdet juhlat? rippilapset on jo teinejä, yo:t täysikäisiä.
Isoissa lukioissa opet ei tunne edes opiskelijoita. Jengi vaihtuu joka kurssilla. Joku lähestymiskieltojuttu ei lukioissa näy suuntaan eikä toiseen. Koittakaa nyt jo tajuta, että ylioppilast on aikuisia. Ei mitään koululaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä koulu voisi suojella lasta, jos lähestymiskiellosta ei ole tietoa koulussa, päiväkodissa ja niissä paikoissa, joissa lapsi tavallisesti oleskelee.
Ei liity aikuisia ylioppilaita koskevaan keskusteluun tämä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas sie kehotat noin toimimaan tietämättä tapausta.
On se ainakin parempi neuvo kuin se, että lähettää kukat kotiin tapaamatta alsta.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että aloittajalla olisi lähestymiskielto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suhde on kunnossa, se lapsi olisi varmaan ihan itse laittanut sulle kuvan? Ylioppilas kun on aikuinen ja tekee omat päätökset. Oletko varma, että exän häiriintyneisyys on tässä kuviossa ainoa ongelma? Oikeesti?
Todellakin noita tapauksia löytyy! On aika optimistista luulla että kun lapsi täyttää 18 niin hänestä karisee mm vuosien aivopesu. Kaverini ex aivopesi tyttärensä niin että tämä otti isäänsä yhteyttä vasta kun oli 22 v ja 8kk raskaana. Siihen asti hän oli uskonut äitinsä tekemän mustamaalauksen. Tuollainen sisältää niin isoja valheita ja niin paljon kieroutta että moni ei usko, koska silloin omaan maailmankuvaan tulisi särö. On helpompi kieltää tuollaisen horrorin olevan edes mahdollista.
Nykyään isällä ja tyttärellä on ihanat ja läheiset välit. Sanoisin siis teille samassa tilanteessa oleville että älkää antako periksi, jossain vaiheessa se lapsi voi hyvinkin ymmärtää lapsuudessa vallinneen tilanteen ja haluta teidät elämäänsä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteet ovat niin erilaisia keskenään, ettei tuollaista yleispätevää suositusta voi jokaiseen tilanteeseen soveltaa.
Miten olisi, jos siltä lapseltakin kysyttäisiin mielipidettä? Haluaako kahdet juhlat? rippilapset on jo teinejä, yo:t täysikäisiä.
Näinpä. Minä en astu jalallani exän tontille, joten jos lapsi pitäisi häänsä siellä niin se olisi hänen valintansa. Jos häät ovat muualla niin toki osallistun vaikka ex siellä olisikin.
Juuri näin. Meillä pähkäiltiin viime vuonna samaa, puolison exän luona oli juhlat eikä lapsi halunnut toisia. Ei se auttanut kuin mennä sinne exälle, sekä minä nyxä että meidän yhteiset lapset. Kaikki siellä exän ja puolisoni entisessä yhteisessä kodissa kilistettiin sankarille. Selvittiin kaikki vähin vaurioin.
Mä lähtisin etävanhempana siitä että olisin jo lapsen lapsuuden aikana ollut mahdollisimman aktiivisesti mukana kaikessa. Kun on juhlista kyse, en olisi vain ollut sukuineni tunkemassa ex:n järjestämiin juhliin vaan tarjoutunut auttamaan järjestelyissä ja kuluissa, ehdottanut että hoidettaisiin nuo yhdessä tai vaikka niin että vuorovuosina otetaan vetovastuu.
Mä ymmärrän että aina sitä ei halua koko ex:n suvun kestitsemistä jatkaa, varsinkaan jos ovat jo tuohon asti olleet kovin ilkeitä ja arvostelevia kaikessa. Jos taas tarjoat apuasi niin ehkä isänä pääset kutsuttuna mukaan? Tuossa iässä lapsi nyt jo itse päättänee vieraat.
Mulla oma ex ei ole ikinä ymmärtänyt että juhlat vaativat työtä ja rahaakin. Yhdessä ollessakin hänelle riitti että juhlapäivänä sovittuun aikaan vaihtoi vaatteet ja ilmestyi juhlapaikalle. Eron jälkeen jatkui sama. 10v kohta mennyt ja kumpikaan lapsista ei ole tänä aikana saanut yhtään syntymäpäivä- tai joululahjaa, korttia tai edes tekstiviestiä. Multa hän itselleen sopivina vuosina kysyi koska juhlitaan ja ilmestyi sitten syömään, kenties mukana omia kavereitaan tai joku tuote tyttöystävä jonka olemassaolosta ei edes tiedetty. Parhaana vuonna tuli vähän myöhässä niin että päivänsankari oli jo mennyt kavereineen huoneeseensa, isä kaverinsa kera siinä söi ja kahvitteli takit päällä, keräsivät vielä mukaansa tarjottavia iltaa varten ja olivat jo ovella menossa kun ystäväni kysyi että etkö meinaa edes onnitella päivänsankaria. oho, meinasikin unohtua
Anopilla nyt oli aina tapana arvostella ja syytellä mua kaikesta, miehen sisko samaa tyyliä. Mä voin myöntää rehellisesti että en heitä ole mihinkään juhliin kutsunut näinä vuosina. Toisaalta hekään ei ole lapsia mitenkään muistaneet tai heihin yhteyttä ottaneet, toinen lapsista kerran tavannut tätä isän sukua eron jälkeen isällään ollessaan. Lasten takia olen aina isän toivottanut tervetulleeksi kaikkiin juhliin, mutta en ole kokenut velvollisuudekseni kutsua hänen sukuaan. Ensi vuonna ekat ylppärit edessä ja sama jatkuu, eli isä vai tulla jos haluaa mutta sukuaan en ala kutsumaan eikä lapsetkaan heidän peräänsä kyselleet. Isälle olen aina sanonut että saa itse järjestää noita juhlia omalle suvulleen jos haluaa, toistaiseksi ei ole halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Kai voit mennä ainakin koululle onnittelemaan ja seuraamaan lakituksen?
Kouluilla taitaa olla joku vakio määrä joita saa olla . Voi varmaan mennä viemään kukan kun tulevat juhlan jälkeen ulos.
Voihan myöhemmin käydä nuoren kanssa vaikka ravintolassa syömässä jos ei juhlapäivänä onnistu tapaaminen. Onnittelukortin voi lähettää ennen juhlaa.
Tämä oli minulle uutta. En ole koskaan kuullut, että vanhemman lähestymiskiellosta tulee informoida koulua, koska kielto koskee lasta, ei yhteisöä. Jos opettaja näkee lähestymiskieltovanhemman koulun pihassa eikä lapsi ole koulussa, niin mitään lakia ei ole rikottu.