Eronneen isän suru lapsen yo-juhlista
Ainoa lapseni saa lakin nyt keväällä. Lapsen äiti järjestää lapselle juhlat entisessä yhteisessä kodissamme. Minä ja minun puoleni harvat sukulaiset emme ole sinne tervetulleita. Juhlat ovat aika isot ja ihan koko päivä kuulemma menee, joten ei kuulemma sovi että samana päivänä minä järjestäisin toiset juhlat. Kuulemma voidaan kuitenkin pitää joku tilaisuus joskus myöhemmin kesällä jos halutaan.
Olen tosi surullinen mutta en halua tehdä asiasta mitään draamaa lapselle kun hänen juhlansahan se on. Ja toisaalta äitinsä luona on enimmäkseen asunut. Onko tämä normaalia ja pitääkö vain kestää?
M53
Kommentit (277)
Yo-juhlien järjestämisessä on iso työ ja se tulee kalliiksi. Anna lapselle lahjaksi muutama tonni tulevia opiskeluja varten, luulisi kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt isilläkin oikeus juhlia ja olla osallinen juhliin. Järjestä itse omat juhlat teillä sukulaisillesi, varmaan nuorelle sopii. Juhlat voivat olla seuraavana päivänä, tai sitten ennen noita suuria juhlia. Nuori tosiaan on täysi-ikäinen, joten hänhän se päättää. Sinun pitää nyt vain olla aktiivinen itse ja suunnitella nuoren kanssa milloin sinun sukusi juhlii.
Tilanne on ikävä, mutta voin kuvitella että äiti kuittaa tämän myös sinun omana passiivisuutenasi tyyliin Eihän se mitään järjestä. No järjestä! Äläkä odota, että joku muu tekee sen puolestasi.
Voishan ap järjestää juhlat samana päivänä ja vaatia, että ylioppilas ravaa juhlien välillä. Pieni hinta maksettavaksi siitä, ettei isäkin saa juhlansa eikä tule paha mieli isälle. Sehän on tässä tärkeintä, eikö
Kuinka paljon tämä yo on ollut tekemisissä isän suvun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti on.itsekin saman kokenut.
Mitä lapsi on asiasta mieltä?
Ei halua ottaa oikein kantaa kun on vähän pahassa välikädessä.
ap
Miksei isä pääse juhliin, ylioppilaan pitäisi päättää vieraista vaikka olisi missä välikädessä tahansa, vai onko lapsen äiti tyranni joka jyrää jo aikuisen lapsenkin yli ?
Toivottavasti ei normaalia.
Voit sinä ja sinun sukulaisesi mennä lakkiaisiin koululle. Vaikka siellä olisi rajoitettu omaisten määrää, niin tuskin kukaan kehtaa käännyttää juhlaan tulevia vanhempia ja isovanhempia. Ylioppilaaksi kirjoittava on jo (kohta) aikuinen ja voi ihan itse päättää, onko tekemisissä sinun ja sukusi kanssa vai ei.
Olen tavannut pienen 2-luokkalaisen isän koulun päättäjäisissä keväällä. Hän oli ajanut monta sataa kilometriä vain tavatakseen lapsensa ja nähdäkseen hänen todistuksensa, kun muuten ei saanut olla missään tekemissä eikä tietenkään tiennyt lapsen asioista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voit sinä ja sinun sukulaisesi mennä lakkiaisiin koululle. Vaikka siellä olisi rajoitettu omaisten määrää, niin tuskin kukaan kehtaa käännyttää juhlaan tulevia vanhempia ja isovanhempia. Ylioppilaaksi kirjoittava on jo (kohta) aikuinen ja voi ihan itse päättää, onko tekemisissä sinun ja sukusi kanssa vai ei.
Olen tavannut pienen 2-luokkalaisen isän koulun päättäjäisissä keväällä. Hän oli ajanut monta sataa kilometriä vain tavatakseen lapsensa ja nähdäkseen hänen todistuksensa, kun muuten ei saanut olla missään tekemissä eikä tietenkään tiennyt lapsen asioista mitään.
Tiesitkö varmaksi, ettei sillä ihmisellä ollut lähestymiskieltoa?
Ap. Miten ajattelit sen ylioppilaan kannalta, että kahdet juhlat samana päivänä olisi hyvä ratkaisu? Ylioppilas puoliksi, yksi puolikas kumpaankin juhlaan? Kahdessa paikassa on jokseenkin vaikea olla samaan aikaan.
Se ylioppikas on vähintään 18.v ja se bilettää kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, mutta ei hän kovin vaaralliselta vaikuttanut. Ei ainakaan kukaan koululle ilmoittanut, että olisi ollut.
Jos sä olisit ollut kunnon faija, se aikuinen jälkeläisesi haluaisi sinut mukaan juhliinsa. Katso peiliin.
Kutsu lapsesi juhlien jälkeen luoksesi, heti kun hän vain ehtii. Anna hänen nauttia juhlistaan ja sitten kun hän on luonasi tehkää jotain kivaa yhdessä. Sanoisin, että loppujen lopuksi se merkitsee lapsellesi enemmän kuin se, että äidin luona oli isot juhlat, mutta siellä ei välttämättä (en siis tiedä mikä tilanne ja onko oikeasti välittäviä ihmisiä) ole "rakkaita ihmisiä" vaan ainoastaan kulissit. En siis väitä etteikö entinen vaimosi rakastaisi lastanne ja haluaisi järjestää juhlat juuri lapsellenne, mutta onko hänelle tärkeää näyttää, että meillä on "isot juhlat". Lapsesi varmasti arvostaa, että olette yhdessä ja nautitte yhdessäolosta olittepa sitten kahdestaan tai kymmenien sukulaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Miten ajattelit sen ylioppilaan kannalta, että kahdet juhlat samana päivänä olisi hyvä ratkaisu? Ylioppilas puoliksi, yksi puolikas kumpaankin juhlaan? Kahdessa paikassa on jokseenkin vaikea olla samaan aikaan.
Kummipoikani vanhemmat eivät mahtuneet aikoinaan yhtäaikaa poikansa rippijuhlaan (pojan isä oli hyvin katkera avioerosta, mutta vikaa oli yhtälailla pojan äidissäkin).
Kummipoikani katosi ykskaks omasta juhlastaan äitinsä luota rippipäivänään. Jossain vaiheessa minulle kummina selvisi, että poika olikin mennyt yllättäen isänsä järjestämiin juhliin, joissa oli läsnä isän sukulaiset.
Tällainen 'yhdet juhlat, mutta kaksi juhlapaikkaa samana päivänä' - tilanne oli aivan älytön vieraille, mutta ennen kaikkea kohtuuton rippilapselle. Ei nuoren pitäisi joutua salaa hiippailemaan omissa juhlissaan kahden kodin väliä ja seuraamaan sen lisäksi lähiomaistensa vihanpitoa ja sen seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, mutta ei hän kovin vaaralliselta vaikuttanut. Ei ainakaan kukaan koululle ilmoittanut, että o
Moni häiriintynyt ja suorastaan vaarallinen tapaus osaa kertoa asiat niin, että vaikuttaa uhrilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, mutta ei hän kovin vaaralliselta vaikuttan
Koululla pitäisi olla tiedossa mahdollinen lähestymiskielto. Kun siitä ei kerrottu, perusoletus on se, että lähestymiskieltoa ei ole.
Lähetä nuorelle onnittelukukat kotiin itse juhlapäivänä. On varmaan onnellinen ja ex saa vähän näpeilleen.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä nuorelle onnittelukukat kotiin itse juhlapäivänä. On varmaan onnellinen ja ex saa vähän näpeilleen.
Noin katkera ex työntää sen kukkapaketin suoraan roskiin.
Uusperheiden liitto suosittelee että on kahdet juhlat jos lapsen isä ja äiti ovat jo uusissa parisuhteissa. Juhlat voivat olla vaikka eri päivinä. Juhlan sijasta lapsi voi mennä esim ravintolaan syömään toisen vanhempansa kanssa ja vanhempi antaa siellä lahjan. Häitä on vaikeampi järjestää näin mutta yo-juhlat ja rippijuhlat onnistuu. Koululle saa tulla ainakin biologinen äiti ja isä.
Vierailija kirjoitti:
Kutsu lapsesi juhlien jälkeen luoksesi, heti kun hän vain ehtii. Anna hänen nauttia juhlistaan ja sitten kun hän on luonasi tehkää jotain kivaa yhdessä. Sanoisin, että loppujen lopuksi se merkitsee lapsellesi enemmän kuin se, että äidin luona oli isot juhlat, mutta siellä ei välttämättä (en siis tiedä mikä tilanne ja onko oikeasti välittäviä ihmisiä) ole "rakkaita ihmisiä" vaan ainoastaan kulissit. En siis väitä etteikö entinen vaimosi rakastaisi lastanne ja haluaisi järjestää juhlat juuri lapsellenne, mutta onko hänelle tärkeää näyttää, että meillä on "isot juhlat". Lapsesi varmasti arvostaa, että olette yhdessä ja nautitte yhdessäolosta olittepa sitten kahdestaan tai kymmenien sukulaisten kanssa.
Tätä jaksan ihmetellä: tehkää jotain yhdessä! Siinäkö se on etävanhemman ja aikuisen lapsen juhla, siinä, mikä on arkea lähivanhemman kanssa. Jos ei ainokaisen isä ole tähän mennessä kyennyt kysymään lapseltaan, miten yhdessä juhlimme lukion päättymistä, niin ei hän kovin läheinen lapsensa kanssa ole. Tuo puoliväkisin tunkeutuminen exän vaivalla laittamiin kalliisiin juhliin kertoo karulla kielellä lokista, joka ajattelee vain itseään.
Siis tosiaan, ap ja lapsi voivat tehdä jotain kivaa yhdessä. Esimerkiksi siirtää lapsen tilille 4999 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omaisilla kirjallinen kutsulappu mukana ihan siksi, että näitä "ei kukaan kehtaa käännyttää" -ihmisiä on joka kerta tunkemassa mukaan, vaikka tilaa on niukasti. Jos ei ole etukäteen hankittua lupaa, ei pääse tilaisuuteen, pihassa saa tietty odotella. Tosikiva, jos tuossakin isä ja isovanhemmat menee paikalle ja sitten jonkun toisen vanhemmilta viedään paikat. Hirveän itsekästä.
Kahden lapsen yo-juhlat kotonani järjestäneenä kerron omalta kannaltani miten vaikea tilanne voi olla ja lapsen äiti sitten nöyrtyy vaikka mille mutkalle lapsen onnistuneen juhlan takaamiseksi. Lasten isä jätti perheensä työpaikkaromanssin takia salamannopeasti, kun lapset olivat menossa kouluun ja eskariin. Elatusmaksuja hän ei maksanut ja laittautui tulottomaksi yrittäjäksi. Hoidin itse lapset yksin.
Jättäessään perheensä hän löi minua lapsen nähden ja uhkasi tappaa. En ilmoittanut lasten tähden poliisille.
Juhliin kutsuin lapsen takia hänet puolisoineen sekä hänen mukavan äitinsä puolisoineen vaikka miehen käytöksen takia pelotti/oksetti. Sama ralli kahden lapsen yo-juhlat ja nyt jo toisen häät. Mies ei puhu minulle ja väistää ruokakaupassa. Että semmosta.
Jos nyt vaikka on saanut ex-puolisoltaan raikuvasti turpaan, ex kohdellut lapsia huonosti, ollut henkistä / taloudellista väkivaltaa, elarit maksamatta, ex on alkkis, narkki tms, niin enpä mäkään haluaisi exää nähdä missään tilanteessa, vaikka erosta olisi 100 vuotta.