Eronneen isän suru lapsen yo-juhlista
Ainoa lapseni saa lakin nyt keväällä. Lapsen äiti järjestää lapselle juhlat entisessä yhteisessä kodissamme. Minä ja minun puoleni harvat sukulaiset emme ole sinne tervetulleita. Juhlat ovat aika isot ja ihan koko päivä kuulemma menee, joten ei kuulemma sovi että samana päivänä minä järjestäisin toiset juhlat. Kuulemma voidaan kuitenkin pitää joku tilaisuus joskus myöhemmin kesällä jos halutaan.
Olen tosi surullinen mutta en halua tehdä asiasta mitään draamaa lapselle kun hänen juhlansahan se on. Ja toisaalta äitinsä luona on enimmäkseen asunut. Onko tämä normaalia ja pitääkö vain kestää?
M53
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Minun on hyvin vaikea uskoa, että jos isä olisi ollut hyvä isä ja osallistunut lapsensa elämään normaalisti, niin häntä ei muka päästettäisi juhliin. En usko.
Lähipiirissä on paljon eronneita ja yhtä ainutta isää ei ole yritetty vieraannuttaa. Hyvät isät ovat lastensa elämässä normaalisti mukana ja juhlissa vanhemmat ovat yhdessä. Huonot isät ovat huonosti mukana ja ulisevat vieraannuttamista, vaikka äidit ovat yrittäneet kaikkensa, että isä ottaisi vastuuta ja tulisi paikalle kun luvannut lapselle ja nämä isät vain perseilevät, kiusaavat äitiä ja eivät näytä välittävän lapsestaan paskan vertaa.
Kyllä kuule noita persoonallisuudeltaan häiriintyneitä äitejä on vaikka kuinka. Ja saattaa riippua täysin esim äidin omasta sen hetkisestä rakkauselämästä tms oikusta miten lasten isää tai tämän sukua (!) kohtelee. Näitä on nähty valtavasti. Kyllä nainenkin voi olla itsekäs ja paha, vaikka muuta haluatte uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajuu, miksi pitää sulkea toinen ex-puoliso ulos lapsen tärkeistä juhlapäivistä.
Oltiin exän kanssa naimisissa 15 vuotta. Kaikki lasten synttärit, YO-juhlat, kihlajaiset ja yhdet häät ollaan oltu sopuisasti sukujen kesken yhdessä. Viimeksi lapsemme häissäkin naurettiin ex-anopin kanssa entisille jutuille ja ex-miehen kanssa muisteltiin lasten kanssa yhteisiä kesälomareissuja.
Kukaan ei räyhää, ei ilkeile vaan molempien suvut ja uudetkin puolisot ovat keskenään sopuisasti Ja tämä kaikki lasten takia.
Kirjoituksestasi näkyy vain sinun perheesi tarina, tajuat vain sen.Et tajua et on olemassa runsaasti erilaisia varioita perhedynamiikasta.
Noin annat ymmärtää kirjoituksellasi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuleva ylioppilas itse haluaa? MIksei muka voi olla sitten kahdet juhlat, ei voi olla niin että vain toinen vanhempi voi asiasta päättää.
Myös puolisoni järjesti omat yo-juhlat lapsilleen, kun oli niin pahoissa riidoissa ex-vaimonsa kanssa. Mielestäni tosi surullista.
Ei ap:n tarkoitus ole etsiä ratkaisua, vaan kerätä sympatiaa: yhyy ilkeä exä pilaa suhteeni lapseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdet juhlat järjestettiin ja silloin kaikki sulassa sovussa juhlimme lapsemme saavutusta.
Mitähän alapeukuttamista tässä on?
Ohis
Varmaan se, ettei oman onnistumisen mainitseminen viestin ainoana sisältönä ole tarpeellista ketjussa, jossa joku pohtii, miten pärjätä omassa, vaikeassa tilanteessaan. Ihan kiva, että toiset osaavat hoitaa eronsa jälkeen asiansa, mutta miten sen pitäisi auttaa aloittajaa?
Juhlien järjestäjät kutsuu vieraat, ei tämän palstan kirjoittajat.
Näyttää et moni ei ajattele kuin oman kokemuksen pohjalta et ku meillä tehtiin näin niin miks muutkin ei tekisi.
On pöyristyttävää kehottaa menemään vanhempaa esim.koululle/pihalle tms.ja jopa suoraan lapsen kotiin.Annatte neuvoja tilanteeseen josta ette voi tietää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jestas, mitä mä just luin! Lapsi meinannut kuolla ja äityli miettii katkerana sitä, että lapsen isä OLISI SAATTANUT mennä arkulle ensin, jos uhka olisi konkretisoitunut ja lapsi kuollut?!
Ei helkkari soikoon, miten sairasta.
Luit väärin. Rautalangasta: kun vanhempien välit ovat kitkaiset, niin se usein tarkoittaa, että suhteessa on väkivaltaa. Siksi on parasta jättäytyä pois tilanteista, kuten juhlista, joissa väkivallan mahdollisuus nousee uudestaan esiin. Koska oravanpyörä pahenee ja tilanne kriisiytyy entisestään.
Tuossa hautajaisesimerkissä olisi käytetty väkivaltaa jälleen kerrran. Vanhempien välit olisivat entisestään tulehtuneet. Ja se olisi vaikuttanut muihin lapsiin.
Silti ap:n kannattaa ihan suosiolla jättäytyä juhlista pois.
&n
Terveelle ihmiselle ei tulis MIELEENKÄÄN ajatella noin itsekkäästi ja vinksahtaneesti, että jos lapseni kuolee, niin toivottavasti ex ei pääse ekana arkulle!!! Ei todellakaan.
Haloo oikeesti nyt.
Taas meni väärin. Nimenomaan se vaatii terveen mielen, että tunnistaa omat tunteensa. En ajatellut, että toivottavasti ex ei pääse ekana arkulle, vaan ajattelin, että koska minä olin lapseni kanssa käheisempi, niin minä olisin myös arkulla se läheisin ihmisin, eli ensimmäinen, koska läheisimmät tulevat ekana.
Miltä sinusta tuntuisi, jos vaikka oma läheinen äitisi kuolisi, mutta äidin sisko katsoisi, että hän saa olla arkulla ekana? Pitäisit itseäsi itsekkäänä ja vinksahtaneena? Varmaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä itsekkäitä äitejä on tämä maa täynnä. Ei lapsen etu merkitse mitään kun minäminäminä....ja kosto ja kauna.
Mutta nämäkään asiat ei muutu niin kauan kun miehet ja isät eivät laita tälle stoppia ja ala pitämään puoliaan. Niin se vaan on.
Eipä oikein löydy Suomesta äitejä, jotka ei lapselleen yo-juhlia itse järjestäisi. Lukematon määrä näitä etäisiä, jotka ei osallistu juhlien valmisteluun eikä maksamiseen ja päälle marttyroivat.
Vaikka tuo olisi totta, että vain äidit järjestää (vaikka ei ole - itsekin tunnen pari tapausta) Se äitikin voisi itsensä sijaan miettiä lastaan ja tämän onnea, eikä pyöriä itsensä ympärillä.
Toinen asian on, et luuletko että nuo katkerat mammat edes ANTAISI exänsä auttaa?
Mitä juhlapaikkaa ehdotit tai paljonko olit valmis satsaamaan tarjoiluun kun sut torjuttiin? Ai niin, et mitään. Sulta on saavutus tulla paikalle ja kaikki pyörii aina sun tarpeiden ympärillä, lapsesta viis. Vingut vaan lapsen parhaasta, ettei sun kuspäisyys paljastu.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää et moni ei ajattele kuin oman kokemuksen pohjalta et ku meillä tehtiin näin niin miks muutkin ei tekisi.
On pöyristyttävää kehottaa menemään vanhempaa esim.koululle/pihalle tms.ja jopa suoraan lapsen kotiin.Annatte neuvoja tilanteeseen josta ette voi tietää mitään.
Pöyristyttävää?! Se, että vanhempi menisi julkiseen paikkaan, jossa on tod. näk. vähintään satoja muitakin ihmisiä, katsomaan kun se kullannuppu saa siihen astisen elämänsä saavutuksesta tunnustuksen?!
Mitä tuon ap-isukin sitten pitäisi tehdä? Anoa kaupungin lehden etusivulla lupaa tulla koululle? Anella sitä koulun rehtorilta tai lakituspaikan omistajalta?!
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monelle on täysin mahdoton ajatus, että ylioppilas itse ei halua isäänsä juhliin?
Se on tabu. Miehet haluaa esiintyä "vieraannutettuina" vaikka itse ovat sen itsellensä tehneet. Ei kiinnostele kaikkia miehiä omat lapset, ovat huonoja isiä kaikin tavoin. Sitten itketään huomiota surullisina.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on AP:n suhde siihen ylioppilaaseen? Oletko ollut läsnä, vai haluatko juhlahetkenä esittää roolia maailman parhaana isänä? Vai jotain muuta?
Jos hän olisi ollut läsnä ja edes siedettävän ok isä niin eihän hän olisi tässä tilanteessa itseään säälimässä vaan hän olisi proaktiivinen juhlien järkkääjä tai vähintään mukana taloudellisesti tukien.
Näin käy vain huonoille isille. Ihan turha syyllistää exää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyttävää?! Se, että vanhempi menisi julkiseen paikkaan, jossa on tod. näk. vähintään satoja muitakin ihmisiä, katsomaan kun se kullannuppu saa siihen astisen elämänsä saavutuksesta tunnustuksen?!
Mitä tuon ap-isukin sitten pitäisi tehdä? Anoa kaupungin lehden etusivulla lupaa tulla koululle? Anella sitä koulun rehtorilta tai lakituspaikan omistajalta?!
Miten olisi keskustelu sen ylioppilaan kanssa? Haluaako hän edes isäänsä paikalle? Jos haluaa, on ok mennä, ainakin sinne koululle. Jos ei halua, sitten pysyy pois.
Tosi inhottava "äidin" irvikuva tuo akka. Myötätunto ap:n puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on AP:n suhde siihen ylioppilaaseen? Oletko ollut läsnä, vai haluatko juhlahetkenä esittää roolia maailman parhaana isänä? Vai jotain muuta?
Jos hän olisi ollut läsnä ja edes siedettävän ok isä niin eihän hän olisi tässä tilanteessa itseään säälimässä vaan hän olisi proaktiivinen juhlien järkkääjä tai vähintään mukana taloudellisesti tukien.
Todellakaan ei näyn. Noin käy vaikka kuinka hyville isille. Naisilla on sairas valta erottaa lapset isästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan voi olla esim just se isä, jonka luona lapsen uusi lempivaate katosi vain löytyäkseen kun se oli liian pieni tai mystisesti tuhoutui.Lupaili kaikkea kivaa, mutta syystä tai toisesta suunnitelmat peruuntuivat. Tai jota lapsi ja tuolloinen vaimo joutuivat pakenemaan lumihankeen, kun isukki on hermostunut jostain. Ryypännyt tai pelannut rahat, sekun on valitettavan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kysy nyt huvä ihminen se lapsen mielipide. Jos lapsi haluaa että järjestät erillisen juhlan niin sitten vaikka heti seuraavana päivänä.
"lapsi" 🙄 Ylioppilas on aikuinen.
-------------
Lapsini on aina lapsi vaikka olisi 70v. Vai eikö sinulla mene näin.
Kun sinun lapsesi on täysikäinen niin hänkö ei ole enää lapsesi???? Niinkö????
-----'xxxxxxxxxx
kuinka kauan teidän erosta on kulunut aikaa?
Mä en ymmärrä sitä, että jos on erosta kulunut aikaa vaikka 100 vuotta, niin edelleen ei voi edes sietää silmissään exää.
Minunkin tädin exä, kun hänen esikoinen pääsi ripille, niin hän oli mukana vain konfirmaatiossa eikä halunnut mennä kaukkukahveille siksi, koska ne järjestettiin lapsen kotona eli miehen exän asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on aivan sairasta, että vanhempi ei pysty tuon vertaa ajattelemaan lastaan itsensä ohi, edes hänen hienona juhlapäivänään. Mun äiti oli valitettavsti yhtä itsekäs, ja isäni ei päässyt rippijuhliini eikä yo-juhliin. Voit arvata, millaisen mielen se jätti äidistä. Ikinä en voi täysin antaa anteeksi sitä, miten itsekäs hän oli. Ongelman hän teki myös omissa häissäni, kun isän vaimo ei olisi kuulemma saanut kunniaa istua eturivissä. Sanoin, että isän vaimo jos joku, on siihen eturiviin kuuluva ihminen. Hän yritti haukkua heitä, mutta kohdistui häneen itseensä äitinä lopulta - pilkka osui omaan nilkkaan olen pahoillani etenkin lapsesi puolesta, toivottavasti pääsette pitämään vaikka jonkin yhteisen kivan hetken jossa juhlitte, vaikka ei se tuota korvaa mitenkään.
Lopettakaa itsekkäät ahnaat mammat tuo käytös, lapsi edelle edes hänen päivänään!
Olen nähnyt tätä itsekkyyttä myös isien toimesta. Ei ole vain "mammojen" juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt isilläkin oikeus juhlia ja olla osallinen juhliin. Järjestä itse omat juhlat teillä sukulaisillesi, varmaan nuorelle sopii. Juhlat voivat olla seuraavana päivänä, tai sitten ennen noita suuria juhlia. Nuori tosiaan on täysi-ikäinen, joten hänhän se päättää. Sinun pitää nyt vain olla aktiivinen itse ja suunnitella nuoren kanssa milloin sinun sukusi juhlii.
Tilanne on ikävä, mutta voin kuvitella että äiti kuittaa tämän myös sinun omana passiivisuutenasi tyyliin Eihän se mitään järjestä. No järjestä! Äläkä odota, että joku muu tekee sen puolestasi.
Voishan ap järjestää juhlat samana päivänä ja vaatia, että ylioppilas ravaa juhlien välillä. Pieni hinta maksettavaksi siitä, ettei isäkin saa juhlansa eikä tule paha mieli isälle. Sehän on tässä tärkeintä, eikö?
Eikö ollut mahtava idea?
<
Tämä vuoden isä oli ilmeisesti jo ehdottanut toisia juhlia samalle päivälle. En ihmettele, että miksi ei ole sukunsa kanssa tervetullut, jos on tuontyyppisistä ollut 18 vuotta.
Tämä on just hyvin ilmaistu.