Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi tuskien taival! Esivaihdevuodet ja elämä yhtä pms:ää

Vierailija
05.05.2025 |

Olen 45. Luulen, että on esivaihtarit. Ennen kuukautisia oleva pms kesti ennen pari päivää, nyt yli viikon. Nykyään myös kuukautisten aikana kovin tuskainen olo. Ja menkkojen jälkeen iskee joku uudenlainen post menstruaali syndrooma, jossa on viikon ajan melkein samat oireet kuin pms:ssä. Väsyttää, itkettää, kaikki vi tuttaa, ärsyttää, suututtaa. Kiertokin lyhentynyt vähän siitä mitä oli (oli jo ennestään aika lyhyt). Joten on siinä kuukaudessa ehkä kaksi normaalia päivää. Miksei tästä varoitettu? Olen lukenut kyllä varoituksia itse vaihdevuosista, niiden kuumista aalloista jne, mutta en tästä. 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä hakemassa hormonikorvaushoito, sama kun ns. oikeisiin vaihdevuosiin. Se lisäestrogeenin tarve alkaa jopa 10 vuotta ennen menkkojen loppumista.

Itse olin nuorena tappaa itseni kierukan aiheuttamien mielialamuutosten takia ja nyt kierukasta ei tule mitään sivuoireita ja estrogeenigeeli vei kaikki vaihtarioireet pois.

Ei vituta, ei hikoiluta, ei palella, ei vuotoa, ei yövalvomista eikä itkemistä. Elämä hymyilee jälleen!

Ei tällaista niin vain haeta kuule. Itse tappelin vuoden ja sain ainoastaan e pillerireseptin, vaikka hormonihoidossa hormonin määrä olisi pienempi ja sopisi minulle paremmin.

Vierailija
62/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvetti, minähän en mitään lääkäriä enkö hormoneja tähän hae, prkl tämähän on luonnollinen asia ja sillä sipuli! Kyllä nousee sellainen vastarinta koko asiaa kohtaan, että oksat pois. Siinähän ja tässähän kärsin sitten, ei voi mittään. Luontaistuotteilla ja ruokavaliolla pusken eteenpäin jumanlauta!!

Ei ole pakko jos pärjäät ilman.

Kun oma kroppa ei sitä estrogeenia halua enää tuottaa, niin jos sitä saa paketista ja helpottaa oloa ja oireita, niin miksi sitä ei hakisi hormoneja. Niitä hormoneja joita oma kroppa on ennen auliisti tarjonnut ja pitänyt kropan toiminnan tasapainossa. Itse olin vuosia nukkunut päin v*** ja päin hanuria ja pari vuotta teki mieli tintata kaikkia kuonoon. Nyt alkaa helpottaa. Hormonilaastari ollut pari kuukautta käytössä. Laastari käy migreenistäkin kärsiville. Ja ovestin tai vagifem alakertaan pari kertaa viikossa niin ei tunnu kireältä ja kuivalta.

Olen nyt vähän paremmin nukkunut. Silti on näitä öitä jolloin herään kolmen korvilla ja loppuyö ei ole enää kovin syvää unta. Mutta unimäärä näyttää riittävän, kun päivällä ei kuitenkaan väsytä.

N49

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas tuntuu, että nykyään kaikki laitetaan vaihdevuosien piikkiin ja sillä tekosyyllä naisten sairaudet voidaan sitten jättää hoitamatta. Kun sehän on luonnollista, että joka paikkaan sattuu, mitään ei jaksa ja koko ajan v;tuttaa.

Paitsi ettei ole. Ei 45-vuotiaan kuulu olla raihnainen ja kipeä. Jos on, se on todennäköisesti oire jostain sairaudesta, jonka voisi ihan hyvin ja jopa helpolla hoitaa kuntoon ja joka pitäisi ainakin tutkia kunnolla.

Mulla taas tutkittiin ihan julkisella KAIKKI. Myös siis otettiin koko vartalon tt, ja kävin syöpäpolilla etc, vaikka koko ajan sanoin että kyseessä on esivaihtarit ohan varmasti

Vierailija
64/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

menkää lääkäriin hakemaan apua oireisiin. Ei tarvita gynekologia, ihan terveyskeskuslääkäri riittää: hällä on hyvinvointialueen naistentautien polin laatimat ohjeet käytössä vaihtarioireiden hoitoon.

Kun kyseessä ei ole vaihtarit vaan esivaihtarit. Siksi hoitoa ei saa. Vaihtareihin sitten saa kyllä. Mutta ne esivaihtarit kestää vuosia, joillakin jopa 10 vuotta ennen varsinaisia vaihtareita. 

Kyllä saa nykypäivänä hoitoa myös esivaihdevuosiin. Vai olisiko minun pitänyt vain kestää tuota jatkuvaa PMS kierrettä, öistä valvomista, hikoilua, ahdistusta? Vaikuttaa kuule paljon jo töissäkäyntiin (joka lienee vain ja ainoastaan se asia joka merkitsee)

Vierailija
65/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai laastareita saisi taas. Olen niin kyllästynyt jo läträämään geelin kanssa. Suihke tulee liian kalliiksi annostuksella jonka tarvitsen. 

Mutta todennäköisesti saisin allergisen reaktion laastarin liimasta.

Vierailija
66/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas tutkittiin ihan julkisella KAIKKI. Myös siis otettiin koko vartalon tt, ja kävin syöpäpolilla etc, vaikka koko ajan sanoin että kyseessä on esivaihtarit ohan varmasti

Oho! Olisiko lääkärillä ollut traumoja. Ehkä ohittanut vastaavanlaisia oireita ja onkin paljastanut syövän.

Olikohan hikoilu sitten se syy joka laittoi epäilykset syöpään. 

Vierailija
67/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, sillä minä olen kärsinyt tuollaisista oireista kuukautisten itsensä takia yli 20 vuotta. Hormonivalmisteet eivät käy. Kaikki pitää suunnitella kuukautisten ympärille, ihan pyykkäämisestä ja siivoamisesta lähtien (yksin kun asun). Luovuin huonekasveistakin, kun en jaksanut pitää niitä hengissä, ihan tarpeeksi jo itsensä hengissäpitämisessä. Kuukaudessa on max. 5-7 hyvää, normaalia päivää.

Helpotusta tuli, kun löydettiin vakava anemia ja se hoidettiin rautainfuusiolla ja kohdunpoistolla. Voin edelleen huonosti joka kuukausi jossain vaiheessa, mutta huomattavasti harvemmin.

En siis odota vaihtareita mitenkään kauhunsekaisesti, kun se helvetti on ollut ihan normaalia arkea niin pitkään. Lähinnä surettaa, että nyt ehtii vähän vetää tässä henkeä ja kohta taas mennään...!

Minä puolestani kärsin niin pahasta endometrioosista, että elämä oli pelkkää taukoamatonta kipuh**vettä. Kun kuukautiset sitten loppuivat, odotin vähintäänkin yhtä kamalia vaihdevuosioireita. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, ei kuumia aaltoa, unettomuutta, ärsyneisyyttä, jne. Nuorruin myös ulkoisesti ainakin vuosikymmenellä, koska endometrioosi oli vetänyt minut niin totaalisen loppuun. 

Vierailija
68/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aina puhuu vaihdevuosista mutta just noi esivaihtarit oli kauheet. Myös se kun loppuvaiheessa menkat oli järkyt. Vuodon määrää ei voi sanoin kuvailla. Pinna koko ajan kireällä jne. Vaihdevuosissa ei itselläni ollut kuin vähän hikoilua ja siinä kaikki. 

Loppuaikojen kuukautisvuotoa kuvailisin omalla kohdallani sanalla teurastus. Oli aivan hirveää, luulin oikeasti muutaman kerran että sydän pysähtyy kun ei jaksa pumpata vähäistä verta. 

Vierailija
69/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho! Olisiko lääkärillä ollut traumoja. Ehkä ohittanut vastaavanlaisia oireita ja onkin paljastanut syövän.

Olikohan hikoilu sitten se syy joka laittoi epäilykset syöpään. 

Syy oli se että koska hormonimäärittelyssä ei löytynyt poikkeavaa, niin ei voi olla esivaihdevuodet. Vaikka sanoin useaan otteeseen että esivaihtarit eivät näy verikokeessa. Ja kyseessä oli siis naistenpolin ylilääkäriMIES. Seuratkaapa gyneleenaa instassa, hänellä on kattavasti tietoa aiheesta!

Vierailija
70/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tänä vuonna tulee täyteen 49v ja ei vielä mitään oireita. Äidilläni vaihtarit olleet joskus 51v paikkeilla, eikä mitenkään erityisen rajut. Toivottavasti menee samalla kaavalla

Ei munkaan ystävien mielestä ole ollut mitään oireita. Paitsi ovat "ihan muuten vaan" olleet unettomia, uupuneita, nivelkipuisia, työkyvyn rajamailla. Mutta esivaihdevuosia ei ole...

Vierailija
71/71 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tänä vuonna tulee täyteen 49v ja ei vielä mitään oireita. Äidilläni vaihtarit olleet joskus 51v paikkeilla, eikä mitenkään erityisen rajut. Toivottavasti menee samalla kaavalla

Ei munkaan ystävien mielestä ole ollut mitään oireita. Paitsi ovat "ihan muuten vaan" olleet unettomia, uupuneita, nivelkipuisia, työkyvyn rajamailla. Mutta esivaihdevuosia ei ole...

Aika useaa naista hävettää vv:t edelleen. Eivät halua leimautua mummoiksi. Mullakin paljon naistuttuja jotka ovat mielestään hormonitoiminnaltaannkuin teinityttöset ikään, ja raskaaksikin tultaisiin pelkästä katseesta edelleen😅 samalla kovia oireita raportoivat, mutta kuulemma syynä on aina jokin muu😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi