Voi tuskien taival! Esivaihdevuodet ja elämä yhtä pms:ää
Olen 45. Luulen, että on esivaihtarit. Ennen kuukautisia oleva pms kesti ennen pari päivää, nyt yli viikon. Nykyään myös kuukautisten aikana kovin tuskainen olo. Ja menkkojen jälkeen iskee joku uudenlainen post menstruaali syndrooma, jossa on viikon ajan melkein samat oireet kuin pms:ssä. Väsyttää, itkettää, kaikki vi tuttaa, ärsyttää, suututtaa. Kiertokin lyhentynyt vähän siitä mitä oli (oli jo ennestään aika lyhyt). Joten on siinä kuukaudessa ehkä kaksi normaalia päivää. Miksei tästä varoitettu? Olen lukenut kyllä varoituksia itse vaihdevuosista, niiden kuumista aalloista jne, mutta en tästä.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös 45 v. joka on kyllästynyt siihen että kuukauteen mahtuu vain muutama päivä, jolloin elämä hymyilee ja olo tuntuu energiseltä jne. PMS kestää iäisyyden, menkkojen aikana edelleen henkisesti paska olo ja sama tuntuu tosiaan jatkuvan nykyään menkkojen jälkeenkin, kunnes tulee ne muutama hyvä päivä ja siinäpä se sitten taas oli. 😠
Ja tuo syöksy sinne pms-alakuloon on aivan käsittämättömän nopea ja jyrkkä verrattuna aiempaan. Ei aiemmin kyllä näin alas päässytkään, mutta sekin tapahtui jotenkin loivemmin kun nykyisin jysähtää ihan hetkessä todella pohjalle. Sitten kun kiertokin on mitä on niin tuota ei voi oikein edes ennakoida vaikka sen tietääkin tapahtuvan eli on käynyt itselle jo niinkin, että lähdin lenkille oikein energisenä ja hyvällä fiiliksellä mutta takaisin raahustin itkevänä jalkojen painaessa tonnin. Se vähän säikäytti, että yhden sillan kohdalla kävi mielessä että jos tästä vaan vielä kiipeäisin kaiteen yli niin varmaan helpottaisi kerrasta.
menkää lääkäriin hakemaan apua oireisiin. Ei tarvita gynekologia, ihan terveyskeskuslääkäri riittää: hällä on hyvinvointialueen naistentautien polin laatimat ohjeet käytössä vaihtarioireiden hoitoon.
Hyvä fyysinen kunto ja hyvät elintavat auttavat hyvin paljon.
Eli laihduta ekaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ap:n tilanteessa kierukka auttaa, toki ei kaikilla. Tarvittaessa kierukan ohessa voi käyttää esim. estrogeenigeeliä.
Tarkoitat hormonikierukkaa, ei kupari? En voi käyttää hormoniehkäisyvalmisteita. Eikö tuo geeli ole vasta varsinaisiis vaihdevuosiin? Ap
Voi käyttää aiemminkin. Ilman muuta kokeile, vaikuttaako oireisiin.
Minulle lääkäri suositteli niitä jo reilu kolmektmppisenä. Jollain voi olla estrogeenit luonnostaankin sillä tasolla, mille lisä nostaa ne itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kohtalotovereita! Täytän pian 45 ja pari vuotta on ollut yhä pahenevaa oloa. Yleislääkäri kysyi, haluanko e-pilleri- vai masennuslääkereseptin, en halunnut kumpaakaan kun haluaisin vain tämän selvästi hormonaalisen helvetin loppuvan. Gynelle ei ole vielä ollut varaa mennä.
Kannattaa ainakin kokeilla keltarauhashormoni + estrogeenigeeli yhdistelmää. Jos reseptejä ei saa yleislääkäriltä niin ala säästämään että pääset gynelle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä fyysinen kunto ja hyvät elintavat auttavat hyvin paljon.
Eli laihduta ekaksi.
Laihdutuskuuri vain laskee estrogeenitasoja, koska se lisää stressihormonia elimistössä.
Kannattaa myös tsekata rauta-arvot. Väsymys, nivel- ja lihaskivut, mielialamuutokset ja kierron oikut voi olla osin sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös tsekata rauta-arvot. Väsymys, nivel- ja lihaskivut, mielialamuutokset ja kierron oikut voi olla osin sitäkin.
Ei selitä ainakaan minun helvetillisiä jalkakolotuksia ja juilintoja, hb ollut aina 133-150 välillä, jopa raskausaikoina.
-19-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei selitä ainakaan minun helvetillisiä jalkakolotuksia ja juilintoja, hb ollut aina 133-150 välillä, jopa raskausaikoina.
-19-
Nyt on pakko puuttua, mutta hb on aika vakio. Eli jos tuo 150 on sinun normaali on tuo 133 jo sinulle paha. Toisaalta jos normaali on 133 olet ollut kuivunut kun 150 on mitattu. Itsellä normaali 152 ja nyt kun ferritiini oli 30 oli hb tippunut 132 ja lääkäri oli huolissaan. Jouduin rautakuurille. Eli tuo ei varsinaisesti kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-19-
Nyt on pakko puuttua, mutta hb on aika vakio. Eli jos tuo 150 on sinun normaali on tuo 133 jo sinulle paha. Toisaalta jos normaali on 133 olet ollut kuivunut kun 150 on mitattu. Itsellä normaali 152 ja nyt kun ferritiini oli 30 oli hb tippunut 132 ja lääkäri oli huolissaan. Jouduin rautakuurille. Eli tuo ei varsinaisesti kerro mitään.
Jep, ferritiini kertoo rautavarastoista. Kun ne alkaa olla vähissä, voi alkaa tulla oireita. Kun varastot on pitkään vähissä, oireita alkaa tulla todennäköisemmin. T: hemppa 135, varastot 0, saikulla vuotta epämääräisten mutta vaikeiden oireiden vuoksi, jotka vois olla vaikka esivaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-19-
Ole onnellinen, että sulla on osaava lääkäri!
Vierailija kirjoitti:
menkää lääkäriin hakemaan apua oireisiin. Ei tarvita gynekologia, ihan terveyskeskuslääkäri riittää: hällä on hyvinvointialueen naistentautien polin laatimat ohjeet käytössä vaihtarioireiden hoitoon.
Kun kyseessä ei ole vaihtarit vaan esivaihtarit. Siksi hoitoa ei saa. Vaihtareihin sitten saa kyllä. Mutta ne esivaihtarit kestää vuosia, joillakin jopa 10 vuotta ennen varsinaisia vaihtareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyseessä ei ole vaihtarit vaan esivaihtarit. Siksi hoitoa ei saa. Vaihtareihin sitten saa kyllä. Mutta ne esivaihtarit kestää vuosia, joillakin jopa 10 vuotta ennen varsinaisia vaihtareita.
Hoitoa saa oireisiin, oireet tutkitaan, jos tarpeen. Menin itse tk lääkärille valittamaan liian runsaista kuukautisista. Hoitaja piti niitä normaaleina oireina ennen vaihdevuosia, lääkäri ei pitänyt, tai sanoi, että se on sitä sitten, jos muuta selittävää syytä ei ole ja kirjoitti minulle lähetteen sairaalaan gynekologille. Gynekään ei ottanut kuuleviin korviinsakaan teoriaani esivaihdevuosista ja sanoi, että tutkitaan nyt ensin. Kohdusta löytyi myooma. Gyne totesi, että siinä on syy runsaille vuodoille ja muille oireille (oli muun muassa yöllisiä jalkakipuja ja virtsaamistarpeen tihentymstä ja ummetusta. Myooma poistettiin, laitettiin samalla hormonikierukka ja sinne jäi vaivat.
Suosittelen siis oikeasti olemaan oireiden kanssa yhteydessä lääkäriin, yleislääkäri oikeasti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoa saa oireisiin, oireet tutkitaan, jos tarpeen. Menin itse tk lääkärille valittamaan liian runsaista kuukautisista. Hoitaja piti niitä normaaleina oireina ennen vaihdevuosia, lääkäri ei pitänyt, tai sanoi, että se on sitä sitten, jos muuta selittävää syytä ei ole ja kirjoitti minulle lähetteen sairaalaan gynekologille. Gynekään ei ottanut kuuleviin korviinsakaan teoriaani esivaihdevuosista ja sanoi,
Minä olen tavannut vain lääköreirä, jotka hoitaa laboratorioarvoja eikä oireita. Tai no masennuslääkkeitä tietenkin tarjotaan,
Mulla oli nuorena eri oireet ja nyt eri oireet. Eli ei ole täysin samaa.
Syön kapseleita (Uniqu Menopausal ), joissa on humalauutetta, puna-apilaa ja b6-vitamiinia. Ne tasoittavat vähän oloa. Muitakin vastaavia löytyy.
Määrätä mitä?