Voi tuskien taival! Esivaihdevuodet ja elämä yhtä pms:ää
Olen 45. Luulen, että on esivaihtarit. Ennen kuukautisia oleva pms kesti ennen pari päivää, nyt yli viikon. Nykyään myös kuukautisten aikana kovin tuskainen olo. Ja menkkojen jälkeen iskee joku uudenlainen post menstruaali syndrooma, jossa on viikon ajan melkein samat oireet kuin pms:ssä. Väsyttää, itkettää, kaikki vi tuttaa, ärsyttää, suututtaa. Kiertokin lyhentynyt vähän siitä mitä oli (oli jo ennestään aika lyhyt). Joten on siinä kuukaudessa ehkä kaksi normaalia päivää. Miksei tästä varoitettu? Olen lukenut kyllä varoituksia itse vaihdevuosista, niiden kuumista aalloista jne, mutta en tästä.
Kommentit (71)
45 On kiva ikä, heheh. Liikunnallisimmatkin on alkanu paksuuntua ja se on vasta alkua!
Susannan, 45, mieskin näyttää katselevan muita naisia kulkiessaan.
Ootteko tehneet vaihdevuositestin! Mulla nega. N48
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro mitään ennenkuin menkat olleet pois sen vuoden. Ei mittaa esivaihdevuosia.
Minullakin mielenterveys romahti kun esivaihtarit alkoi. Olin työkyvytön. Minulla oli myös hikoilupuuskia ja sellaista sisäistä kuumuuden tunnetta. Nukuin huonosti. Tuntui kuin olisin elänyt PMS limbossa.
Kierukan ja geelin kanssa menee ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa luettavaa.
xy
Jep, 😬 Kauhulla odotan, koska osuu omalle kohdalle
Helvetti, minähän en mitään lääkäriä enkö hormoneja tähän hae, prkl tämähän on luonnollinen asia ja sillä sipuli! Kyllä nousee sellainen vastarinta koko asiaa kohtaan, että oksat pois. Siinähän ja tässähän kärsin sitten, ei voi mittään. Luontaistuotteilla ja ruokavaliolla pusken eteenpäin jumanlauta!!
No, kunhan käyttäydyt rauhallisen aikuismaisesti läheisiäsi ja perhettäsi kohtaan niin kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
No, kunhan käyttäydyt rauhallisen aikuismaisesti läheisiäsi ja perhettäsi kohtaan niin kaikki ok.
Ei tarvetta moiseen, luonnollinen hormonimyräkkä kuten vaikka puberteetti-ikä ja silloin saa vähän räiskyäkin.
Satunnaiset kiukunpuuskat ja ärsytykset kestää, jos elämässä on myös iloa. Pahinta on se, kun ei tunne mitään. Sellainen olo minulla oli hormonikierukan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
menkää lääkäriin hakemaan apua oireisiin. Ei tarvita gynekologia, ihan terveyskeskuslääkäri riittää: hällä on hyvinvointialueen naistentautien polin laatimat ohjeet käytössä vaihtarioireiden hoitoon.
Niin kuin sinne lääkäriin voisi noin vaan julkisella puolen mennä. Vaihtarit ja etenkään esivaihtarit ei ole sairaus joten ei oteta edes jonoon että lääkärille pääsisi vaikka sitten 3kk:n päästä.
Ja yksityiselle ei todellakaan ole varaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Satunnaiset kiukunpuuskat ja ärsytykset kestää, jos elämässä on myös iloa. Pahinta on se, kun ei tunne mitään. Sellainen olo minulla oli hormonikierukan kanssa.
Mulla ei ole ilonaiheita ja mitään hormonaalista hoitoa en enää voi käyttää kiitos veritulpan joka tuli aikanaan e-pillerien takia. Liki joka päivä katselen tuota jokea lenkillä käydessä ja mietin pitäisikö vaan mennä sinne ja hukkuisiko sitä varmasti.
Minusta taas tuntuu, että nykyään kaikki laitetaan vaihdevuosien piikkiin ja sillä tekosyyllä naisten sairaudet voidaan sitten jättää hoitamatta. Kun sehän on luonnollista, että joka paikkaan sattuu, mitään ei jaksa ja koko ajan v;tuttaa.
Paitsi ettei ole. Ei 45-vuotiaan kuulu olla raihnainen ja kipeä. Jos on, se on todennäköisesti oire jostain sairaudesta, jonka voisi ihan hyvin ja jopa helpolla hoitaa kuntoon ja joka pitäisi ainakin tutkia kunnolla.
Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?
Otan osaa, sillä minä olen kärsinyt tuollaisista oireista kuukautisten itsensä takia yli 20 vuotta. Hormonivalmisteet eivät käy. Kaikki pitää suunnitella kuukautisten ympärille, ihan pyykkäämisestä ja siivoamisesta lähtien (yksin kun asun). Luovuin huonekasveistakin, kun en jaksanut pitää niitä hengissä, ihan tarpeeksi jo itsensä hengissäpitämisessä. Kuukaudessa on max. 5-7 hyvää, normaalia päivää.
Helpotusta tuli, kun löydettiin vakava anemia ja se hoidettiin rautainfuusiolla ja kohdunpoistolla. Voin edelleen huonosti joka kuukausi jossain vaiheessa, mutta huomattavasti harvemmin.
En siis odota vaihtareita mitenkään kauhunsekaisesti, kun se helvetti on ollut ihan normaalia arkea niin pitkään. Lähinnä surettaa, että nyt ehtii vähän vetää tässä henkeä ja kohta taas mennään...!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro mitään ennenkuin menkat olleet pois sen vuoden. Ei mittaa esivaihdevuosia.
ostin kerran vahingossa vaihdevuositestin kun piti ostaa raskaustesti (olivat viereisillä hyllyillä). Tavasin sitä kotona ja siinä nimenomaan anottiin, että se mittää ESIvaihdevuosia, ja että jos menopaussi on jo ohi, se ei enää välttämättä näytä mitään. Ehkä sit eri testi kuin mitä sinä olet tutkinut, mutta ihan sellainen marketistä ostettu.
Vierailija kirjoitti:
En tajua noita testejä. Ihan kuin 48 v ei olisi esivaihdevuosia. Silloin vaihdevuodet tulisivat joskus 60 v. Murrosikä tulee murrosiässä, ei tarvita testejä. Vaihdevuodet ja esivaihdevuodet tulevat myös muutaman vuoden heitolla, ellei ole joku poikkeusyksilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ilonaiheita ja mitään hormonaalista hoitoa en enää voi käyttää kiitos veritulpan joka tuli aikanaan e-pillerien takia. Liki joka päivä katselen tuota jokea lenkillä käydessä ja mietin pitäisikö vaan mennä sinne ja hukkuisiko sitä varmasti.
Minusta Mirenan käyttöohjeessa lukee, että sitä voisi käyttää vaikka olisikin ollut veritulppa aiemmin. Toki ensin kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa.
Mulla tänä vuonna tulee täyteen 49v ja ei vielä mitään oireita. Äidilläni vaihtarit olleet joskus 51v paikkeilla, eikä mitenkään erityisen rajut. Toivottavasti menee samalla kaavalla
Haista sinä V.