Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi tuskien taival! Esivaihdevuodet ja elämä yhtä pms:ää

Vierailija
05.05.2025 |

Olen 45. Luulen, että on esivaihtarit. Ennen kuukautisia oleva pms kesti ennen pari päivää, nyt yli viikon. Nykyään myös kuukautisten aikana kovin tuskainen olo. Ja menkkojen jälkeen iskee joku uudenlainen post menstruaali syndrooma, jossa on viikon ajan melkein samat oireet kuin pms:ssä. Väsyttää, itkettää, kaikki vi tuttaa, ärsyttää, suututtaa. Kiertokin lyhentynyt vähän siitä mitä oli (oli jo ennestään aika lyhyt). Joten on siinä kuukaudessa ehkä kaksi normaalia päivää. Miksei tästä varoitettu? Olen lukenut kyllä varoituksia itse vaihdevuosista, niiden kuumista aalloista jne, mutta en tästä. 

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aina puhuu vaihdevuosista mutta just noi esivaihtarit oli kauheet. Myös se kun loppuvaiheessa menkat oli järkyt. Vuodon määrää ei voi sanoin kuvailla. Pinna koko ajan kireällä jne. Vaihdevuosissa ei itselläni ollut kuin vähän hikoilua ja siinä kaikki. 

Vierailija
2/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lisäksi vuoto tosi ohutta, en tiedä johtuuko alhaisesta ferritiinistä. Tosi noloa kun keski-ikäisenä on alkanut sottaamaan menkkojen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ap:n tilanteessa kierukka auttaa, toki ei kaikilla. Tarvittaessa kierukan ohessa voi käyttää esim. estrogeenigeeliä.

Vierailija
4/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös 45 v. joka on kyllästynyt siihen että kuukauteen mahtuu vain muutama päivä, jolloin elämä hymyilee ja olo tuntuu energiseltä jne. PMS kestää iäisyyden, menkkojen aikana edelleen henkisesti paska olo ja sama tuntuu tosiaan jatkuvan nykyään menkkojen jälkeenkin, kunnes tulee ne muutama hyvä päivä ja siinäpä se sitten taas oli. 😠

Vierailija
5/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella ap:n tilanteessa kierukka auttaa, toki ei kaikilla. Tarvittaessa kierukan ohessa voi käyttää esim. estrogeenigeeliä.

Tarkoitat hormonikierukkaa, ei kupari? En voi käyttää hormoniehkäisyvalmisteita. Eikö tuo geeli ole vasta varsinaisiis vaihdevuosiin? Ap

Vierailija
6/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä selität?

Vierailija
7/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Elämä lipuu ihan ohi tässä. Hulluinta on se, että sain toisen lapsen pari vuotta sitten. Ihan luomusti vieläpä ja ekasta yrityskierrosta. Ja nyt karseiden esivaihtarien keskellä. 

Vierailija
8/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota salmiakkia ja v-vitamiinia.

Vierailija
9/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi itsellesi hyvä gynekologi äläkä täällä valita.

Vierailija
10/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi itsellesi hyvä gynekologi äläkä täällä valita.

Eli sinun mielestä ei saisi keskustella esivaihdevuosien ikävistä puolista, vaan haluat vaientaa keskustelun aiheesta. Miksi?

Ap

Vierailija
11/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat hormonikierukkaa, ei kupari? En voi käyttää hormoniehkäisyvalmisteita. Eikö tuo geeli ole vasta varsinaisiis vaihdevuosiin? Ap

Geeliä määrätään kun oireet on sitä vaatii. Muuta mittaria ei ole, kuin ne oireet 

Miksi et voi käyttää hormoniehkäisyvalmisteita?

Vuotoja hillitsemään on sellainen lääke kuin Caprilon. Ei vuoda kuin härän kurkusta 

Tykkään kuitenkin enemmän kierukka+estrogeeni yhdistelmästä. 

Vielä kun saisi jonkinlaisen seksihalun takaisin. Ihan itseni takia.

Vierailija
12/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kohtalotovereita! Täytän pian 45 ja pari vuotta on ollut yhä pahenevaa oloa. Yleislääkäri kysyi, haluanko e-pilleri- vai masennuslääkereseptin, en halunnut kumpaakaan kun haluaisin vain tämän selvästi hormonaalisen helvetin loppuvan. Gynelle ei ole vielä ollut varaa mennä.

Vierailija
13/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeliä määrätään kun oireet on sitä vaatii. Muuta mittaria ei ole, kuin ne oireet 

Miksi et voi käyttää hormoniehkäisyvalmisteita?

Vuotoja hillitsemään on sellainen lääke kuin Caprilon. Ei vuoda kuin härän kurkusta 

Tykkään kuitenkin enemmän kierukka+estrogeeni yhdistelmästä. 

Vielä kun saisi jonkinlaisen seksihalun takaisin. Ihan itseni takia.

Minulla ei ole vuodon määrässä ongelmaa vaan jatkuvassa PMS oireessa, josta ei ole taukoa kuukaudessa kuin pari päivää. Vuodot muuten ok. En voi käyttää hormoniehkäisyä voimakkaiden sivuvaikutusten vuoksi. Tuli kokeiltua monta eri vaihtoehtoa, ja sivuvaikutukset veivät työkyvyttömäksi, niin todettiin, että käyttö loppuu tähän. Ap

Vierailija
14/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten vaivoja ei pidetä kovin tärkeänä asiana.

Vierailija
15/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hyväksynyt tilanteen ja lähinnä makaan kaiken vapaa--aikani sohvalla. Muita ihmisiä en kestä enää ollenkaan. Kierto 22 päivää eli parin viikon välein verta ruiskuaa kuin härän kurkusta. Yöside pitää vaihtaa yöllä kahdesti. Ovilaatiokivut saa hien valumaan. Tämmöstä.

Vierailija
16/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä hakemassa hormonikorvaushoito, sama kun ns. oikeisiin vaihdevuosiin. Se lisäestrogeenin tarve alkaa jopa 10 vuotta ennen menkkojen loppumista.

Itse olin nuorena tappaa itseni kierukan aiheuttamien mielialamuutosten takia ja nyt kierukasta ei tule mitään sivuoireita ja estrogeenigeeli vei kaikki vaihtarioireet pois.

Ei vituta, ei hikoiluta, ei palella, ei vuotoa, ei yövalvomista eikä itkemistä. Elämä hymyilee jälleen!

Vierailija
17/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasta 41 ja tuollaista on ollut jo pari, kolme vuotta. Olen kyllä laittanut henkisiä oireita ikäkriisin ja fyysisiä ylipainon piikkiin, mutta voisiko olla esivv:t taustalla sittenkin. 

Vuoto on niukentunut siitä, mitä mulla on normaalisti ollut ja hormonaalinen migreeni lieventynyt sille tasolle, että pärjään osan kierroista kokonaan ilman särkylääkettä. Pari vuotta sitten migreeni oli aivan hlvetillinen, vähintään yksi päivä kierrosta meni kokonaan sängynpohjalla oksentaen. Edes vesi ei pysynyt sisällä. Tuota kesti noin vuoden. Viimeksi vastaavia oli joskus alle kaksikymppisenä.

Ei haittaisi yhtään, vaikka menopaussi tulisi jo nyt. Mulla alkoi menkat 9-vuotiaana, eli olen ihan tarpeeksi kauan niitä jo sietänyt.

Vierailija
18/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet ovat lääketehtaitten keksintöä.  Lähde lenkille, kun oikein vaikealta tuntuu.  Siellä helpottaa, nukutkin paremmin. 

Vierailija
19/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut n.1v ajan hieman normaalia lyhyempi kierto ja pari kertaa jääneet välistäkin niin, että ollut 2-3kk tauko (viimesyksynä) ja nyt ovat 5pv myöhässä. Suurin oire, ja pahin, on todella kova kipuilu jaloissa, nivelissä, vasemmalla kyljellä nukkuminen ei onnistu, kun kipuilee ja jalkoja särkee niin, että lämpöpeitto kuumimmalla asetuksella antaa pienen helpotuksen. Hiuksia lähtenyt jossain määrin. Väsyttää koko ajan, jalkakipuilu tai muu herättelee useampana aamuyönä klo04 aikaan ja unta ei meinaa enää saada, kun kolottaa. Satunnaisia hikoilupuuskia ollut myös. Hormoneja en ole koskaan käyttänyt/popsinut.

N49

Vierailija
20/71 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, kohtalotovereita! Täytän pian 45 ja pari vuotta on ollut yhä pahenevaa oloa. Yleislääkäri kysyi, haluanko e-pilleri- vai masennuslääkereseptin, en halunnut kumpaakaan kun haluaisin vain tämän selvästi hormonaalisen helvetin loppuvan. Gynelle ei ole vielä ollut varaa mennä.

Kyllä terveyskeskuslääkäri voi määrätä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän