Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia siitä, jos melko nuorena aloittaa estrogeenin (esivaihdevuosiin)?

Vierailija
13.07.2024 |

Onko kukaan täällä aloittanut melko nuorena (alle 45) jonkunlaisen estrogenihoidon esivaihtareiden takia? Mikä hoito??Millaiset oli oireet ennen hoidon aloitusta ja auttoiko estrogeeni? Kiinnostaa kun itse mietin pitäisikö ja uskaltaisiko.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nostaa jos joku tietäisi aiheesta. 

Vierailija
2/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeissa on haittavaikutuslista. Farmaseutti osaa myös sanoa yleisimmät haitat, ehkä. Migreenikkona en uskalla ottaa estrogeenia, vaikka kai pieni määrä voi olla ok, mutta mitä jos joillekin ei vain sovi tai tulee liikaa. Hyvä jos uskaltaa vuotohäiriötabletit kerran kuussa, ettei sitä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut tuon ikäisenä ja yönukkuminen helpottui heti. Kuumuustunteet katosivat. Alkuun oli laastari, mutta toimitusongelmien takia vaihtui geeliin.

Vierailija
4/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin nelikymppisenä. Naama ei roiku, unet on hyvät ja hermot on kurissa, ei tule ylilyöntejä. Ei tullut myöskään eroa.

N50

Vierailija
5/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aloitettiin 44-vuotiaana yhdistelmä e-pillerit ja vuosi siitä mirena ja geeli. Jo pillereiden kanssa kaikki muut oireet helpottivat (yöhikoilu, yöheräily, paniikit, raivarit, tykytykset, virtsikset, jatkuva pissahätä, ponnistusinkontinrnssi, laimeat orgasmit, kuivat silmät), mutta myoomien verikekkereitä ne eivät riittäneet pitämään kurissa. 

Vierailija
6/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aloitettiin 44-vuotiaana yhdistelmä e-pillerit ja vuosi siitä mirena ja geeli. Jo pillereiden kanssa kaikki muut oireet helpottivat (yöhikoilu, yöheräily, paniikit, raivarit, tykytykset, virtsikset, jatkuva pissahätä, ponnistusinkontinrnssi, laimeat orgasmit, kuivat silmät), mutta myoomien verikekkereitä ne eivät riittäneet pitämään kurissa. 

Minä en saa käyttää e-pillereitä useammasta merkistä tulleiden ihan työkyvyn vieneiden sivuvaikutusten takia. Siksi mietin voisiko joku geeli olla mahdollinen. Ap

Vierailija
7/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärillä niin tiedät kannattaako ottaa mitään.

Mulla ei ollut mitään vaivoja tuossa iässä.

Vierailija
8/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy lääkärillä niin tiedät kannattaako ottaa mitään.

Mulla ei ollut mitään vaivoja tuossa iässä.

Kokemukseni mukaan gynet markkinoi potilaalle aika hanakasti hormonivalmisteita. Mieluummin kysyn täältä ensin kokemuksia ennen kuin menen kuuntelemaan markkinointipuheita. Ap

Vierailija
9/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa. Menossa ke gynelle. Unettomuus elåmänlaatua heikentävällä tasolla, alkoi samaan aikaan kuin kiertojen lyheneminen. Nyt enää jaksa sinnitellä, pakko kokeilla auttaisiko hkh. Vuosi sitten kävin viimeksi gynellä, olisin saanut jo sillpin hkh:n mutta päädyin kokeilemaan ensin minipillereitä. Munasarjoissa oli vielä vuosi sitten toimintaa mutta merkkejä hiipumisesta. Täytän tänä vuinna 46.

Vierailija
10/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa. Menossa ke gynelle. Unettomuus elåmänlaatua heikentävällä tasolla, alkoi samaan aikaan kuin kiertojen lyheneminen. Nyt enää jaksa sinnitellä, pakko kokeilla auttaisiko hkh. Vuosi sitten kävin viimeksi gynellä, olisin saanut jo sillpin hkh:n mutta päädyin kokeilemaan ensin minipillereitä. Munasarjoissa oli vielä vuosi sitten toimintaa mutta merkkejä hiipumisesta. Täytän tänä vuinna 46.

Minullakin pahin oire nyt unettomuus, enkä halua käyttää unilääkkeitä. Muita oireita on ärtyneisyys ennen menkkoja. Ja väsymys joka tosin voi johtua unettomuudesta. Ap

Vierailija
11/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin piti vielä kertoa oma ikä, täytän loppuvuonna 45. Ap

Vierailija
12/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se niin harvinaista tuossa iässä aloittaa ole.

Vierailija
13/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin ehkä juuri 44 - 45 v. Oli pahoja oireita kuten unettomuutta, johon unilääkkeet eivät auttaneet ja oli nivelsärkyjä yms. Estrogeeni vei oireet pois. Olen käyttänyt siitä lähtien ja aion käyttää loppuelämäni. 

Vierailija
14/15 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin ehkä juuri 44 - 45 v. Oli pahoja oireita kuten unettomuutta, johon unilääkkeet eivät auttaneet ja oli nivelsärkyjä yms. Estrogeeni vei oireet pois. Olen käyttänyt siitä lähtien ja aion käyttää loppuelämäni. 

Käytitkö geeliä vai laastaria vai mitä? Ap

Vierailija
15/15 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nostaa vielä.