Miksi nelikymppiset äidit näyttää siltä että ne on luovuttaneet
Kävin lapseni kanssa Hoplopissa ja huomasin taas saman ilmiön. Naiset istuvat tuijottamassa kännykkää, tukka likaisena, päällä kulahtaneet leggarit ja huppari, joka viestii että elämä on pysähtynyt. Ei meikkiä, ei ryhtiä, ei mitään mikä kertoisi että omasta itsestä enää välitettäisiin.
Tämä ei ole ulkonäkökommentti vaan havainto. Kun katson itseäni peilistä, haluan näyttää siltä että olen edelleen hereillä. Että elämä ei loppunut synnytykseen tai siihen että joku mies joskus lähti. Että vaikka olen äiti, olen yhä oma itseni.
En puhu luksuksesta. Tarkoitan ihan perusasioita: puhtaat vaatteet, hiukset harjattuna, katse joka ei ole sammunut. Miksi se on niin monelle suomalaiselle naiselle liikaa? Ulkomailla köyhätkin naiset pitävät huolta itsestään.
Ja ennen kuin joku mainitsee burnoutin tai ruuhkavuodet, kysyn vain: onko se todella ylpeyden aihe, että elämästä on tullut pelkkää selviytymistä?
Ehkä jotkut ovat tyytyneet olemaan vain äitejä. Minä en aio olla.
Kommentit (312)
No täällä vastaa 40v isä. Yhden lapsen kanssa on yli puolet enemmän energiaa kaikkeen, esim. itsestä huolehtimiseen. Kun saat toisen, niin omaa aikaa on enää 1/3. Kolmannen lapsen kohdalla oma aika loppuu täysin ja se on vain selviytymistä ja huolehtimista että saahan edes vähän nukuttua ja syötyä. Kaikki muu on tällöin aivan toisarvoista. Tätä kestää sitten vähintäänkin siihen asti, kun se nuorin on ainakin kouluikäinen.
Yhden lapsen vanhemmat... Hah! Niin helppoa sanoa.
Sanoisin näin, että päässä on kyllä jotain vikaa, jos kuvittelee näyttävänsä hyvältä vain jos on meikattu. En ole ikinä meikannut muuta kuin joskus juhliin ja hyvin olen elämässäni tähän saakka pärjännyt. Pärjään jatkossakin ilman meikkiä oikein hyvin.
Luovuttaneet mistä? Hyvältä näyttämisestä muita varten? Ei se ehkä ole kaikille koskaan ollutkaan mikään prioriteetti.
Mulla on lapsi yksin, ja ihan loistava elämä. Me tehdään hienoja juttuja joka päivä, ja meillä on hauskaa. Elämä sujuu hyvin. Vapaa-aikaa mulla ei ole koskaan, ja kaksi ensimmäistä vuotta nukuin korkeintaan 0-6 h vuorokaudessa enkä sitäkään putkeen.
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa, näytänkö siltä, että joku muu sen voi hyväksyä. Se ei kertakaikkiaan kiinnosta mua tippaakaan.
Jos sulle ap on tärkeää näyttää hyvältä, ja sulla on sellainen elämäntilanne, että se on myös mahdollista, huippua! Luulenpa, että silloin kun elämä ei ole helppoa, se ulkonäköön huomion kiinnittäminen on meistä useimmilla niitä ensimmäisiä asioita, jotka jäävät pois.
Ajattelepa, siellä istuu sun kanssa HopLopissa äitejä, joilla on sairautta, huolia, rahavaikeuksia, surua, pelkoa, traumoja, kovia kokemuksia, ja silti he ovat saaneet lapsensa tuotua sinne HopLopiin. He ovat ehkä hetken kännykällä, koska se saattaa olla heidän viikkonsa ainoa tauko.
Ei heitä kiinnosta, mitä sä heistä ajattelet, mutta sulla saattaisi olla aika paljon avarampi elämä, jos et välittäisi toisten ulkonäöstä niin paljon.
Oiskohan mahdollista, että sunkaan kaikki tarpeet eivät ihan täyty, ja koet jollain tavalla riittämättömyyttä, joka purkautuu sitten kiukkuna niitä kohtaan, jotka feilaavat siinä, minkä itse sentään pystyt pitämään kasassa?
No kyllä itse äitinä laitan siistit, puhtaat vaatteet päälle ja tukkani kampaan takuista, ja hoidan naamani ja erittäin kevyen ehostuksen laitan vaikka menisin töihin tai hoploppiin. En halua haista hieltä tai ummehtuneelta tms ihmisten ilmoilla eli huomioin muut et pidän perustason itsensä huolehtimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin näin, että päässä on kyllä jotain vikaa, jos kuvittelee näyttävänsä hyvältä vain jos on meikattu. En ole ikinä meikannut muuta kuin joskus juhliin ja hyvin olen elämässäni tähän saakka pärjännyt. Pärjään jatkossakin ilman meikkiä oikein hyvin.
"Päässä jotain vikaa!?" Nyt menisi pikkasen yli tuossa kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Luovuttaneet mistä? Hyvältä näyttämisestä muita varten? Ei se ehkä ole kaikille koskaan ollutkaan mikään prioriteetti.
Mulla on lapsi yksin, ja ihan loistava elämä. Me tehdään hienoja juttuja joka päivä, ja meillä on hauskaa. Elämä sujuu hyvin. Vapaa-aikaa mulla ei ole koskaan, ja kaksi ensimmäistä vuotta nukuin korkeintaan 0-6 h vuorokaudessa enkä sitäkään putkeen.
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa, näytänkö siltä, että joku muu sen voi hyväksyä. Se ei kertakaikkiaan kiinnosta mua tippaakaan.
Jos sulle ap on tärkeää näyttää hyvältä, ja sulla on sellainen elämäntilanne, että se on myös mahdollista, huippua! Luulenpa, että silloin kun elämä ei ole helppoa, se ulkonäköön huomion kiinnittäminen on meistä useimmilla niitä ensimmäisiä asioita, jotka jäävät pois.
Ajattelepa, siellä istuu sun kanssa HopLopissa äitejä, joilla on sairautta, huolia, rahavaikeuksia, surua, pelkoa, traumoja, ko
Suosittelen sinulle auttavan tahon numeroa
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh, en arvannut että tämä saa näin monen takertumaan leggareihinsa.
Täällä syytellään minua siitä, että katson ympärilleni ja uskallan sanoa ääneen sen, mitä monet kyllä ajattelevat mutta eivät kehtaa kirjoittaa. Olenko ylimielinen, jos en halua sulautua harmaaseen? Vai onko se teistä niin outoa, että joku ei ole lakannut olemasta nainen sen jälkeen kun sai lapsen?
Kummallista on se, että suurin osa kommenteista ei puhu itse aiheesta vaan minusta. Jotkut ihan kiukkuisia siitä, että laitan ripsiväriä ja suoristan tukan ennen kuin lähden leikkipuistoon. Miettikää hetki. Teidän viha ei kohdistu muhun, se kumpuaa siitä, että näette peilissä jotain, mistä ette pidä.
Ap
No se on todellakin ylimielistä ja outoa, että katsot ympärillesi arvostellaksesi muita naisia heidän ulkonäöstään. Etkö ollenkaan ymmärrä itse, miten ilkeää ja pikkumaista ja sopimatonta se on? Kukaan ei ole kiukkuinen ripsiväristäsi tai tukastasi. Vaan käytöksestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on päässä vikaa, jos ei voi ilman meikkiä missään olla. Ja se kuka ei meikkiä edes koskaan käytä näyttää sitten joltain elämästä luovuttaneelta. Onhan tuossa ajatusmaailmassa paljon vääristymää ja ei ole terve ajatus että pitää olla meikkiä ollakseen kaunis ja hyväksyttävä. Toivottavasti lapsesi ei ole tyttö. Siirrät tuon sairaan ajatusmaailman sitten lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh, en arvannut että tämä saa näin monen takertumaan leggareihinsa.
Täällä syytellään minua siitä, että katson ympärilleni ja uskallan sanoa ääneen sen, mitä monet kyllä ajattelevat mutta eivät kehtaa kirjoittaa. Olenko ylimielinen, jos en halua sulautua harmaaseen? Vai onko se teistä niin outoa, että joku ei ole lakannut olemasta nainen sen jälkeen kun sai lapsen?
Kummallista on se, että suurin osa kommenteista ei puhu itse aiheesta vaan minusta. Jotkut ihan kiukkuisia siitä, että laitan ripsiväriä ja suoristan tukan ennen kuin lähden leikkipuistoon. Miettikää hetki. Teidän viha ei kohdistu muhun, se kumpuaa siitä, että näette peilissä jotain, mistä ette pidä.
Ap
No se on todellakin ylimielistä ja outoa, että katsot ympärillesi arvostellaksesi muita naisia heidän ulkonäöstään. Etkö ollenkaan ymmärrä itse, miten ilkeää ja p
Sitä tekee jokainen enemmän ja vähemmän ympärillä oleva omassa mielessään, myös sinä. Eli arvostelee toisten habitukset.
Kun ei vaan v!ttu kiinnosta. Ei se ole luovuttamista. Se on muita mielenkiinnon kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on päässä vikaa, jos ei voi ilman meikkiä missään olla. Ja se kuka ei meikkiä edes koskaan käytä näyttää sitten joltain elämästä luovuttaneelta. Onhan tuossa ajatusmaailmassa paljon vääristymää ja ei ole terve ajatus että pitää olla meikkiä ollakseen kaunis ja hyväksyttävä. Toivottavasti lapsesi ei ole tyttö. Siirrät tuon sairaan ajatusmaailman sitten lapselle.
En kommentoinut mitään muuta kuin tuota yhtä lausetta, ja tämmöinen tilitys tuli. Luuletko et olen ap, vai? 🤨
Tai sitten vaan neljänkympin ylittäneet on sen verran vapautuneita, etteivät koe tarvetta esittää mitään just siellä hoplopissa? Ovat lähteneet sinne kotileggareissaan lapsia vahtimaan?
Hoploppi-ikäiset lapset on alle kouluikäisiä ja se on useimmiten raskain vaihe lapsiperheessä. Harva äiti silloin miettii miltä näyttää jossain lasten leikkipaikassa. Eikä ne isät ole sen enempää ulkonäköönsä panostaneet.
ALOITUS ON TEKOÄLYN KIRJOITTAMA TROLLI
Sinänsä kyllä mielenkiintoista, että Näin paljon tuli kommentteja.
Tuolla toisessa ketjussa keskustellaan tekoälystä ja sen hyödyistä ja haitoista. Tämä aloitus on siellä viestinä nro 18.
Tekoälykeskustelu: https://www.vauva.fi/keskustelu/6049500/miksi-tekoalysta-ollaan-niin-hu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kommentoinut mitään muu
Ihan sama kuka olet. Kommentoit nyt kuitenkin ja siinä vastaus sulle ja muille.
Onko nuhju mamma räksyttäjillä tarvetta auttavaan numeroon?
Täällä näytetään pitävän peukkua ja jopa kannustetaan et menkää likaisena ja nuhjuisena hoploppiin, koska onhan se jopa tukan peseminen, harjaus "liika" puunausta puhumattakaan puhtaista, siisteistä vaatteista. Ripsareista ei edes mainita, kun se on jo "överiksi" menevää..