Miksi nelikymppiset äidit näyttää siltä että ne on luovuttaneet
Kävin lapseni kanssa Hoplopissa ja huomasin taas saman ilmiön. Naiset istuvat tuijottamassa kännykkää, tukka likaisena, päällä kulahtaneet leggarit ja huppari, joka viestii että elämä on pysähtynyt. Ei meikkiä, ei ryhtiä, ei mitään mikä kertoisi että omasta itsestä enää välitettäisiin.
Tämä ei ole ulkonäkökommentti vaan havainto. Kun katson itseäni peilistä, haluan näyttää siltä että olen edelleen hereillä. Että elämä ei loppunut synnytykseen tai siihen että joku mies joskus lähti. Että vaikka olen äiti, olen yhä oma itseni.
En puhu luksuksesta. Tarkoitan ihan perusasioita: puhtaat vaatteet, hiukset harjattuna, katse joka ei ole sammunut. Miksi se on niin monelle suomalaiselle naiselle liikaa? Ulkomailla köyhätkin naiset pitävät huolta itsestään.
Ja ennen kuin joku mainitsee burnoutin tai ruuhkavuodet, kysyn vain: onko se todella ylpeyden aihe, että elämästä on tullut pelkkää selviytymistä?
Ehkä jotkut ovat tyytyneet olemaan vain äitejä. Minä en aio olla.
Kommentit (312)
Oletteko koskaan miettineet, että ehkä jotkut näyttää luovuttaneilta, koska ne onkin? Kaikki ei kestä äitiyttä. Se ei tee kenestäkään huonoa, mutta ei sitä voi loputtomasti peitellä leggingseillä ja hymyllä.
Kuvaus voisi sopia muhun jos näet mut HopLopissa. Mutta meikkaan ja laitan parempaa päälle jos lähden kaupungille ihan vain shoppailemaankin. Liikun myös aktiivisesti ja panostan myös ruokavalioon. Se, että mut voi nähdä kulahtaneissa legginsseissä hoplopissa, ei siis tarkoita että olisin elämänhaluni menettänyt täysin luovuttanut pelkkä äiti. Ihmettelen, että joku ajattelee näin pelkän hoplop habituksen perusteella. Siis hoplop!! :D Joo, saatan jopa selata kännykkää siellä kahvilassa - mun lapset on jo sen verran isoja että ne ei kaipaa mua sinne mukaan kiipeilemään.
Ei vaan mikään ulkoinen enää kiinnosta, silti olen onnellisempi kuin koskaan. Mies ei myöskään vaatteilla tms. koreile. Rakkaus on niin paljon muuta kuin pintaa! Lapset on meille kaikki kaikessa, ei mikään ulkoinen habitus merkkaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh, en arvannut että tämä saa näin monen takertumaan leggareihinsa.
Täällä syytellään minua siitä, että katson ympärilleni ja uskallan sanoa ääneen sen, mitä monet kyllä ajattelevat mutta eivät kehtaa kirjoittaa. Olenko ylimielinen, jos en halua sulautua harmaaseen? Vai onko se teistä niin outoa, että joku ei ole lakannut olemasta nainen sen jälkeen kun sai lapsen?
Kummallista on se, että suurin osa kommenteista ei puhu itse aiheesta vaan minusta. Jotkut ihan kiukkuisia siitä, että laitan ripsiväriä ja suoristan tukan ennen kuin lähden leikkipuistoon. Miettikää hetki. Teidän viha ei kohdistu muhun, se kumpuaa siitä, että näette peilissä jotain, mistä ette pidä.
Ap
No se on todellakin ylimielistä ja outoa, että katsot ympärillesi arvostellaksesi muita naisia heidän ulkonäöstään. Etkö ollenkaan ymmärrä itse, miten ilkeää ja p
Tämä juuri saa epäilemään, ettei ap ole äiti tai edes nainen. Nainen (poislukien ihan nuorimmat) ja äiti tietäisi, etteivät toiset naiset ja äidit ole kateellisia, etenkään ne nelikymppiset.
Eniten sinua ehkä harmittaa, että näiden verkkari- tai leggarimammojen miehet ei ole lähteneet minnekään, vaikka eivät käytä tuntia päivässä itsensä puunaamiseen, vaan edelleen ovat onnellisessa parisuhteessa, joka perustuu aitoon rakkauteen, ei muille poseeramiseen.
Ei tarvitse esittää mitään, kuluttaa aikaansa ja rahojaan turhaan ja välttyy todennäköisemmin miesten lähestymisyrityksiltä. Pelkkää bonusta.
Vierailija kirjoitti:
No täällä vastaa 40v isä. Yhden lapsen kanssa on yli puolet enemmän energiaa kaikkeen, esim. itsestä huolehtimiseen. Kun saat toisen, niin omaa aikaa on enää 1/3. Kolmannen lapsen kohdalla oma aika loppuu täysin ja se on vain selviytymistä ja huolehtimista että saahan edes vähän nukuttua ja syötyä. Kaikki muu on tällöin aivan toisarvoista. Tätä kestää sitten vähintäänkin siihen asti, kun se nuorin on ainakin kouluikäinen.
Yhden lapsen vanhemmat... Hah! Niin helppoa sanoa.
No kuka käski hankkia peräti 3 kakaraa? 🤣 Itsepä olet kuoppasi kaivanut, nauti nyt oikein!
Vierailija kirjoitti:
Eniten sinua ehkä harmittaa, että näiden verkkari- tai leggarimammojen miehet ei ole lähteneet minnekään, vaikka eivät käytä tuntia päivässä itsensä puunaamiseen, vaan edelleen ovat onnellisessa parisuhteessa, joka perustuu aitoon rakkauteen, ei muille poseeramiseen.
Ei tarvitse esittää mitään, kuluttaa aikaansa ja rahojaan turhaan ja välttyy todennäköisemmin miesten lähestymisyrityksiltä. Pelkkää bonusta.
Se on juurikin näin. Ennen käytin poskettomia summia meikkeihin ja tuli osteltua ihan turhaan vaatteita jne. Nykyään ostan tarpeeseen vaatteita, meikkeihin ei mene enää senttiäkään. 😅 Kyllä elämä on ihan riittävän kallista siltikin. Mutta siis, pelkkää plussaa keksin siitä että en enää meikkaa.
*
Tämä juuri saa epäilemään, ettei ap ole äiti tai edes nainen. Nainen (poislukien ihan nuorimmat) ja äiti tietäisi, etteivät toiset naiset ja äidit ole kateellisia, etenkään ne nelikymppiset.
*
Jännä ajatus, että jos nainen ei liity kuoroon joka hymisee yhteen ääneen uupumuksesta ja uhrautumisesta, hän ei voi olla äiti tai edes nainen.
Voin kertoa, että olen molempia. Ja juuri siksi kirjoitin tämän.
Koska minäkin olen ollut siellä Hoplopin penkillä, enkä enää suostu siihen, että äitiys on sama kuin itsensä unohtaminen. Jos se ärsyttää, ehkä pitäisi kysyä miksi. Ei minulta vaan itseltään
Ap
Rage beit joka osui ja upposi mammoihin
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan miettineet, että ehkä jotkut näyttää luovuttaneilta, koska ne onkin? Kaikki ei kestä äitiyttä. Se ei tee kenestäkään huonoa, mutta ei sitä voi loputtomasti peitellä leggingseillä ja hymyllä.
Silloin ei kannata ruveta äidiksi. Aikuinen ihminen tiedostaa omat voimavaransa ja tekee ratkaisunsa niiden pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
*
*
Jännä ajatus, että jos nainen ei liity kuoroon joka hymisee yhteen ääneen uupumuksesta ja uhrautumisesta, hän ei voi olla äiti tai edes nainen.
Voin kertoa, että olen molempia. Ja juuri siksi kirjoitin tämän.
Koska minäkin olen ollut siellä Hoplopin penkillä, enkä enää suostu siihen, että äitiys on sama kuin itsensä unohtaminen. Jos se ärsyttää, ehkä pitäisi kysyä miksi. Ei minulta vaan itseltään
Ap
No tämä juuri kun et tavoita sitä naisen ajatusmaailmaa lainkaan. Kukaan ei hymise mitään, muut keskittyvät omiin ajatuksiinsa ja elämiinsä, ovat kuten haluavat ja sitten olet, no, sinä. Aniharvaa nelikymppistä kiinnostavat toisten tekemiset tai mielipiteet. Mitään kuoroa ja yhtä ääntä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi vain omista asioistasi ja omasta elämästäsi.
t. Meikkaava äiti 35v
Näytä mallia ja aloita itsestäsi.
Ap suoristaa hiukset ennen leikkipaikalle menemistä? En olisi missään tekemisissä.
Ap:lle vakava kehoitus: hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Se hoplopvaihe ei ole ihan elämän parasta aikaa, iästä riippumatta. Pitää antaa itsestään koko ajan paljon enemmän kuin on annettavaa. Mä olin nelikymppisenä energinen ja kukoistava, mutta lapsi olikin jo 18.
Entä jos se lapsi olisi ollut 6 vuotias kun ollut 40v? Olisitko silloin ollut energinen ja kukoistava?
40-v äiti täällä! Elän hyvää elämänvaihetta, lapset jo teinejä. omaa aikaa ja energiaa on paljon, jaksan laittautua ja olla siisti :) Hoplopissa en tosin enää käy.
Ja sitten niillä on vielä väljä emätin.
Vierailija kirjoitti:
Nuhju mammat räksyttää täällä😂
Tällaiset viestit todistavat, että teillä laittautuvilla mammoilla on todella pahoja mt-ongelmia. Nuhjut eivät välttämättä ole kaikkein hehkeimpiä, mutta ainakin pää on kunnossa.
Jyskytys käy yli maan