Yksin matkustaminen naisena
Millaisia kokemuksia teillä on ollut? Hyviä ja huonoja. Jotenkin pelottaa lähteä maailmalle yksin, mutta koska matkaseuraa ei ole niin se taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävintä on illalla olla syömässä yksin, kun monet muut illallistavat isoissa seurueissa. Muuten välillä tosi kiva olla yksin reissussa, kun ei tarvitse tehdä kompromissejä. Itse usein jään työ reissujen jälkeen kohteeseen.
Tarviiko illalla käydä ravintolassa syömässä?
Eipä tarvitse. Tuo on minustakin yksin reissaamisen huonoin puoli, että on vähän tylsää mennä yksin illalliselle ravintolaan.
Onneksi syödä voi muuallakin. Monissa kohteissa löytyy iltaisinkin jotain ruokakojuja, joista voi napata ruokaa ja syödä kadulla kävellessä tai puistossa/ rannalla istuen. Huoneistohotelli on myös ihan kiva vaihtoehto, silloin voi kokkailla itse ja syödä vaikka parvekkeella. Ja aina voi tietysti käydä kaupasta jotain salaattia tai valmisleipiä tms. valmista ja syödä hotellihuoneessa.
Itse olin juuri viidettä kertaa yksin matkustamassa ja olen ollut lähinnä Euroopassa. (Ainiin ja olen keskituloinen nainen 37v.) En ole koskaan ollut pakettimatkalla tai hotellissa, vaan olen varannut airbnb:n. Koen siten saavani itse enemmän irti kaupungista. Se myös helpottaa paljon budjettia, kun saa syödä kämpillä. Välillä syön toki ulkona muutakin kuin snacking. Itsellä ei ole mitään ongelmaa syödä muutenkaan ulkona yksin tai juoda yhtä drinksua siinä samalla. Koskaan en ole pimeän tullen kuin ehkä ihan lähialueella, jos koen alueen olevan turvallinen.
Itselläni on myös toinen pankkikortti mukana, joka on mukana kämpillä. Yksin matkustaessa on vähän perseestä kaikki varotoimenpiteet, sillä jos pankkikortti varastetaan kesken matkan. Itsellä on myös vanha puhelimen mukana, jos joku pöllii puhelimen. Sillä pääsee nettiin airbnb kämpässä ja voi sulkea puhelimen sekä kentällä pääsee wifiin, jotta näkee boardin passin. Lontooseen suosittelen ostamaan lanyard systeemin puhelimeen, siellä on iso ongelma puhelimen varastamisesta.
Yksinmatkustamisen ainoa huono puoli on juuri tuo tavaroista ja rahoista huoltapitäminen. Ja tietty ei saa olla humalassa eli jos hotellin parvekkeella on juonut vähän liikaa niin silloin ei saa poistua huoneestaan. Tosin viime matkalla en nauttinut pisaraakaan alkoholia;)
Minne päin olet menossa seksilomalle ja käyttämään pikkupoikia hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Sinkuilla ei ole elämää normaalistikkaan, narsisteja ovat. Mitä eroa on elää elämätöntä elämää ulkomailla tai suomessa? Hukkaan heitettyä elämää molemmat.
Olitko sinäkin narsisti kunnes tapasit Pertin/Ritvan?
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin kotimaan matkailusta. No muuhun ei oo ollu varaa. Tai edes uskallusta. Tampere, Turku ja Lahti jo käyty. No jäi niissäkin vielä näkemistä. Lisäksi naapurikaupunkia kierrellyt museoita ymz.
Kuinka kauas meinasit lähtee?
Tuo kielitaito on aika huono minulla joten jos ulkomaille menis niin Englanti ja Irlanti ehkä.
Kun rauhallisesti ottaa on selvinnyt. Tosin kokemus vaan Suomesta pääosin junalla. Pitää olla rohkea ja saada kysyttyä jos on ongelma ja kyl usein saan seuraa helposti jopa yksin liikkuessa jos oon jossain baarissa itekseni nii juttukaveria löytyy melkein aina.
Aikamonella muullakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Dubaihin lähdössä, ap?
En ole vielä päättänyt, vaihtoehtoja on esim. Meksiko, Espanja ja Aasian maat.
ap
Taas yksi sinkku Aasian seksituristi.
Matkustelu on naisessa valtava red flag.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin kotimaan matkailusta. No muuhun ei oo ollu varaa. Tai edes uskallusta. Tampere, Turku ja Lahti jo käyty. No jäi niissäkin vielä näkemistä. Lisäksi naapurikaupunkia kierrellyt museoita ymz.
Kuinka kauas meinasit lähtee?
Tuo kielitaito on aika huono minulla joten jos ulkomaille menis niin Englanti ja Irlanti ehkä.
Kun rauhallisesti ottaa on selvinnyt. Tosin kokemus vaan Suomesta pääosin junalla. Pitää olla rohkea ja saada kysyttyä jos on ongelma ja kyl usein saan seuraa helposti jopa yksin liikkuessa jos oon jossain baarissa itekseni nii juttukaveria löytyy melkein aina.
Meksikossa aina halunnut käydä ja espanjaa osaan hieman ja englanti taipuu hyvin. Espanja, Aasia...erityisesti Etelä-Korea houkuttelee.
Jos matkustat Aasiaan yksin leimaudut seksituristiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet tottunut kotimaassakin tekemään asioita yksin niin ei mitään ongelmia. Vähän varovaisempi tietysti kannattaa yksin liikkuessa olla ettei vaikka eksy jollekkin pimeälle kujalle, mutta niinhän se on nykyään Suomessakin.
Miten pimeälle kujalle voi eksyä?
Jos hortoilet illalla pikku huppelissa vieraassa kaupungissa.
Aika huppelissa saa olla, jos ei näe kujaa eikä sitä että se on pimeä.
No jos on ihan kujalla.
Vierailija kirjoitti:
Yksin naisena pitää varoa tiettyjä maita eli arabimaat, Intia, Afrikka kokonaisuudessaan ja Thaimaa. Näissä voi joutua huonoon seuraan. Myös italialaisia miehiä pitää varoa, erityisesti jos on vaalea.
Mutta paljon on naiselle helppoja kaukomailta esim. Singapore, Kiina ja Japani.
Aasiaan matkustaa vain yksinäiset seksin nälkäiset pervot.
Matkustan n 13 vkoa vuodesta yksin
Ei ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Mehän voitaisiin järjestää palsta mammojen reissu :D
Muuten kyllä, mutta kohteeksi valittaisiin kuitenkin Porvoo...
En ymmärrä mitä pelottavaa siinä on. Ryöstetyksi, raiskatuksi ja eksyneeksi voi tulla yhtä hyvin Vaasassa kuin Lontoossakin. Olen matkustanut yksin 17-vuotiaasta eikä mitään pahaa ole näiden 26 vuoden aikana vielä tapahtunut.
Joten kerro ihmeessä mitä pelkäät, haluaisin oikeasti ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon matkustanut kaikissa Euroopan maissa yksin, ei mitään ongelmaa. Normi kaupunkilaisjärki riittää, ja neuvoja ja apuja olen aina saanut kun kysynyt. Olen 50+ nainen ja ensi viikolla lähden taas Kroatiaan. Yksin reissaaminen on ihan parasta!
Tulee mieleen ichy boots tubettaja, nainen joka ajaa kehitysmaissa prätkällä näyttääkseen että voi. Ajaa täysiä ja silloinkin kun pysähtyy korpeen 5 minuutiksi ei riisu edes kypärää ja aina yöpyy aidatuilla alueilla.
Hullua.
Kyllä pahaakin voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustanut yli 30 maassa yksin. Se on niin mukavaa, etten enää edes halua matkakumppania. Rakastan sitä vapautta, kun saa itse päättää kaikesta. Minulle ei ole mikään ongelma syödä yksin, tai tehdä mitään muutakaan. Kalliimpaa se tosin on, koska mitään ei voi jakaa, mutta plussat ovat ehdottomasti suuremmat kuin miinukset. Olen tälläkin hetkellä Italiassa yksin.
Onko kokemusta Meksikosta?
Kannattaa varautua henkisesti, että voi olla todistamassa raakaa väkivaltaa. Muuten hieno maa ja näkemistä on vanhoista Maya kulttuurin raunioista vanhoihin Espanilaisiin kirkkoihin ja linnoihin.
Jotain kontrollinhalua sekin pelottelu on, että älkää naiset matkustako ilman miesseuraa...
Eikö matkustustiedotteessakin riittäisi, että kannattaa noudattaa yleistä varovaisuutta ja pitää huolta omaisuudestaan, sen sijaan, että kehotetaan erikseen naisia liikkumasta yksin? 😄
Tai sitten voi pukeutua säkkiin.