Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hyvä resilienssi määritellään?

Vierailija
01.05.2025 |

Resilienssillä tarkoitetaan siis niitä tekijöitä, jotka auttaa tukemaan omaa hyvinvointia ja jatkamaan elämää vastoinkäymisistä huolimatta. Mutta miten se oikeastaan sitten määritellään kenellä on hyvä resilienssi ja kenellä ei?

Kommentit (217)

Vierailija
1/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisuudentaju. Kyky suhteuttaa omia kokemuksia ja tunteita, laskea kymmeneen, jonkun hetken päästä nauraa itselleen, miksei muillekin mutta hyväntahtoisesti.

Lähtee ajatuksesta että ihminen on erehtyväinen ja tätä heikkoutta voidaan myös hyödyntää mm mainonta, manipulointi, propaganda.

Toki myös itsetuntemus on iso osa resilienssiä. Tietää omia heikkoja kohtiaan, miettii virheitään, koettaa nähdä jonkin toisin (ettei pyörisi ympyrää). Resilienssi on mielen taitoja, pitkälle näitä: kärsivällisyys, joustavuus, realistisuus ja tietty egottomuus, vaatimattomuus. Kyky korjata toimintaansa kokematta sitä valtavana nöyryytyksenä.

Vierailija
2/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jokainen määrittelee sen lähinnä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät kohtaa yhtä suuria vastoinkäymisiä, joten useimmiten oman resilienssin vahvuutta ei voi tietää. Useimmat voivat "mitata" sitä vain arkisissa vastoinkäymisissä.

Vierailija
4/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät kohtaa yhtä suuria vastoinkäymisiä, joten useimmiten oman resilienssin vahvuutta ei voi tietää. Useimmat voivat "mitata" sitä vain arkisissa vastoinkäymisissä.

Kaikki vastoinkäymiset on suhteellisia ja kokemuksia subjektiivisia joten ei voida puhua siitä ettei kaikki kohtaisi yhtä suuria vastoinkäymisiä, koska vastoinkäymisten vertailu on täysin turhaa.

Vierailija
5/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi on psyykkistä selviytymiskykyä, joustavuutta ja uudelleen orientoitumista, ja se vaihtelee eri elämäntilanteissa. 

Vierailija
6/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa että on hyvä reptiilienssi.

Vierailija
7/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kokee kaiken niin vaikeana 

Vierailija
8/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen sairastuu vakavasti esim. paranoidiseen skitsofreniaan, jonka yhteydessä mm. yksilön kognitiiviset toiminnot romahtavat, mutta aivot ovat riittävän elastiset, että kognitiiviset toiminnot nousevat lopulta ajan kuluessa korkeammalle tasolle kuin ennen henkistä romahdusta. Tällöin sanonta, mikä ei tapa, vahvistaa, pitänee paikkansa, ja yksilö omaa selvästikin resilienssiä. 

Vierailija
9/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuohon ole mitään yhtä oikeaa määritelmää. Tosin se mitä jotkut väittää että vastoinkäymiset lisäisi resilienssiä ei oikein pidä paikkaansa.

Vierailija
10/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä resilienssi on sitä, että tapahtui mitä tahansa, aina sieltä selviää pinnalle ja eiku uuteen alkuun.

Tällaiset ihmiset eivät takerru menneeseen ja haudo vanhoja asioita. Eteen päin on elävän mieli!

Terapeutit jäävät työttömiksi, jos ihmiset rupeavat resilienteiksi. Eli ottavat itse vastuun elämästään ja tulevaisuudestaan.

Vierailija
11/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännite jaettuna Virralla

Vierailija
12/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä resilienssi on sitä, että tapahtui mitä tahansa, aina sieltä selviää pinnalle ja eiku uuteen alkuun.

Tällaiset ihmiset eivät takerru menneeseen ja haudo vanhoja asioita. Eteen päin on elävän mieli!

Terapeutit jäävät työttömiksi, jos ihmiset rupeavat resilienteiksi. Eli ottavat itse vastuun elämästään ja tulevaisuudestaan.

Eihän nuo ole toisensa poissulkevia asioita.

Kyllä ammattiapu on silloin tällöin ihan paikallaan vaikka olisikin hyvä resilienssi.

Vierailija
13/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välitä muiden tunnetiloista tai lähde niihin mukaan, vaan pysyy omana, vakaana itsenään kaikissa olosuhteissa. Näin ainakin minulla.

Vierailija
14/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää kaiken paskan taakseen ja porskuttaa kuin ellun kana eteenpäin.

Vierailija
15/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taipuu, muttei taitu.

Vierailija
16/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastoinkäymiset tekee vahvemman ja resilienssin tietää siitä. Menetin vanhempani lapsena ja hyvin olen selvinnyt. Moni jolla on paljon pienempiä ongelmia ei ole selvinnyt yhtä hyvin ja lähinnä ärsyttää ihmiset jotka ei ole kokeneet pikaista vastoinkäymisiä ja silti valittaa että heillä on vaikeaa.

Vierailija
17/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt riippuu ihan tilanteesta, mikä on oikea tapa reagoida yllättävässä tilanteessa. Eikä maailma ole mitenkään musta-valkoinen. Voi olla myös monta oikeaa tapaa. Tai jopa niin, että se, mikä jollekin toiselle oikea ja hyvä tapa toimia, on toiselle täysin väärä tapa ja johtaa huonoon lopputulokseen.

Vierailija
18/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välitä muiden tunnetiloista tai lähde niihin mukaan, vaan pysyy omana, vakaana itsenään kaikissa olosuhteissa. Näin ainakin minulla.

Olisipa sinunlaisiasi ihmisiä enemmän.

t. Kyllästynyt tunteileviin empaattisiin naisiin (olen itse nainen)

Vierailija
19/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä ei tapa, vituttaa aikansa.

Sitä on resilienssi.

Vierailija
20/217 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi voidaan tulkita sietokyvyksi. Esim. itänaapureisssa se on korkealla tasolla, on totuttu siihen, että välillä on parempia aikoja, ja sitten taas kärsitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi