Seniori, miksi jätät jälkipolville riesaksi hirveät määrät tavaraa?
Eikö se olisi sen vastuulla, joka nuo tavarat on hankkinut, vähintään karsia niitä runsaasti ennen kuin tämän maailman jättää? Jos ei itse jaksa sitä tehdä, niin apua löytyy varmasti.
Todella ahdistavaa perijöille alkaa tyhjentämään arvottoman rojun täyttämää taloa.
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perin isovanhempani vuosia sitten ja olen kyllä aina arvostanut niitä tavaroitakin. Eivät ne minulle ole mitään rojua. Toki meillä säilytystiloja tavanomaista enemmän.
Tottakai jos tavara on ns hyvää, astioita ja tekstiilejä ja huonekaluja, niin on helppo arvostaa. Jos ei ole jätesäkeittäin oikeaa roskaa.
Kukaan ei ole maininnut vielä vanhaa maatalouskalustoa. Vuosikymmenten varrelta. Osa myös ehjää. On myös muita työkoneita, työkaluja, sen seitsemät rensselit joista en ymmärrä mitään. Tämän lisäksi ne yllämainitut määrät. Todella iso tilat niin tavaraa mahtuu. Plus sukulaisten tuomat jätteet.
Vaihtaisin osani koska vaan johonkin jonka suurin murhe on muutamat kasetit, arabiat ja lakanat.
Romuliikkeet hakevat maksutta vanhoja maataloustyökoneita.
Ne maatalouskoneetkaan eivät tietenkään ole mitenkäään sievässä rivissä romuliikkeen haettavissa, vaan kaiken muun rojun ja roskan joukossa.
Täällä mainittiin, että on hyvin helppoa löytää maaseudullakin yritys hoitamaan talon (ja piharakennuksien) tyhjääminen. Millä hakusanoilla te helposti näitä yrityksiä löydätte. Itse yritän löytää tällaisia Etelä-Pohjanmaalta. Ihan hutituloksia tulee :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan aio istua tyhjässä asunnossa ja odottaa kuolemaa. Kaiken turhan karsin pois mutta paljon käyttö tavaraa jää vielä perikunnalle. Niistä saa kyllä rahaa jos viitsii mitään tehdä. Miniälle jo olen kertonut että kaikkea ei kannata kaatopaikalle laittaa. On keräilyjuttuja jotka oikeassa paikassa myyden tuottaa tuhansia euroja, ellei sitten lapsenlapset halua säilyttää niitä.
Ihan uteliaisuudesta kysyn. Miksi miniällesi? Eikö olisi luontevampaa puhua näistä poikasi kanssa? Kuolinpesän hoito kaikkineen on kuitenkin perillisen vastuulla.
Perinnöttämäksi jätetty miniä kelpaa kyllä tyhjäys- ja siivouspuuhiin. Saa poika-kulta surra rauhassa.
Kun äitini kuoli, otin yhteyttä yritykseen, joka mainosti ostavansa kuolinpesiä. Sieltä tuli mies joka kiersi asunnon ja kertoi ottavansa kämpästä peilin ja pesukoneen vitosella. No ne jäivät myymättä. Tori-ilmoituksen tiimoilta tuli vielä seuraavakin kauppamies kärkkymään pelkkää arvotavaraa. Niistä oli kyllä jännän helppo hankkiutua eroon, mutta muuten projekti oli aivan syvältä.
Olen raivannut yhden talon ja myynyt sen, sekä autoja, peräkärryn sun muuta. Sen jälkeen päätin, ettei jäljiltäni jää tuollaista hommaa. Olen 60 v., ja niinpä nyt asun kaksiossa. Edes varastossa ei ole kamaa, kaikki mahtuu kaksiooni. Edunvalvontavaltuutus on valmiina kaikilla osapuolilla. Olen kirjannut kaikki vakuutus-, pankki-, sähkö yms. tiedot paperille. Hoitotahto on tehty. Toive tuhkaamisesta. Että olen valmis ja perilliset kiittää. Vanhempani ovat tehneet saman.
Tehkää tekin, ajoissa!
Vierailija kirjoitti:
Olen raivannut yhden talon ja myynyt sen, sekä autoja, peräkärryn sun muuta. Sen jälkeen päätin, ettei jäljiltäni jää tuollaista hommaa. Olen 60 v., ja niinpä nyt asun kaksiossa. Edes varastossa ei ole kamaa, kaikki mahtuu kaksiooni. Edunvalvontavaltuutus on valmiina kaikilla osapuolilla. Olen kirjannut kaikki vakuutus-, pankki-, sähkö yms. tiedot paperille. Hoitotahto on tehty. Toive tuhkaamisesta. Että olen valmis ja perilliset kiittää. Vanhempani ovat tehneet saman.
Tehkää tekin, ajoissa!
Arvostan paljon tällaista asennetta ja toimintaa!
Olen saanut tarpeekseni ison kodin ylläpitämisestä, joten eläkepäiviksi muutamme mieheni kanssa pieneen kerrostaloasuntoon. Nykyisestä kodista raivataan suurin osa tavaroista ennen sitä. Aikuiset lapset saavat hakea pois omat lapsuusmuistonsa, lempilelunsa ja huonekalut, jotka haluavat itselleen. Pikkukotiin viemme vain aivan rakkaimmat ja välttämättömimmät omat tavaramme. Siinä on kuolinsiivousta kylliksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut tarpeekseni ison kodin ylläpitämisestä, joten eläkepäiviksi muutamme mieheni kanssa pieneen kerrostaloasuntoon. Nykyisestä kodista raivataan suurin osa tavaroista ennen sitä. Aikuiset lapset saavat hakea pois omat lapsuusmuistonsa, lempilelunsa ja huonekalut, jotka haluavat itselleen. Pikkukotiin viemme vain aivan rakkaimmat ja välttämättömimmät omat tavaramme. Siinä on kuolinsiivousta kylliksi.
Meillä on aivan sama suunnitelma! Olisi myös itsekästä kuvitella, että työssäkäyvät ja perheelliset lapsemme ryhtyisivät ison talomme talkkareiksi.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan aio istua tyhjässä asunnossa ja odottaa kuolemaa. Kaiken turhan karsin pois mutta paljon käyttö tavaraa jää vielä perikunnalle. Niistä saa kyllä rahaa jos viitsii mitään tehdä. Miniälle jo olen kertonut että kaikkea ei kannata kaatopaikalle laittaa. On keräilyjuttuja jotka oikeassa paikassa myyden tuottaa tuhansia euroja, ellei sitten lapsenlapset halua säilyttää niitä.
Mäkin karsin turhan tavaran pois, mutta aina ei voi kyllä tietää, mikä kaikki on turhaa. Mulla oli ulkovarastossa vissiin joku 15 vuotta lojunut iso läjä lautoja. Ihan vain siksi, että koska en omista autoa, niin ei niitä oikein minnekään sorttiasemalle voinut bussillakaan kuljettaa. Ja taloyhtiön sekajäteastiaan ne olisi pitänyt ensin sahata pienemmiksi palasiksi, mikä sekin on reumasormilla aika kivuliasta. Sinne unohtuivat vuosikausiksi, kunnes nyt reilu kuukausi sitten alkoi ärsyttää
Helsingin sorttiasemalla on maksullinen kuljetuspalvelu, joka hakee isompia juttuja kotoa ja kuljettaa pois. Siitä pitää maksaa tottakai. Pääsin sillä tavalla eroon kahdesta turhasta patjasta. Olisi vain pitänyt suunnitella raivaus eri tavalla, niin olisi viety pois muuta tavaraa samalla. Kaikilla ei ole ystäviä, jotka innokkaasti tarjoavat apua näissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Juniori, miksi et itse siivoa kotiasi, vaan oletat, että äiti tai anoppi tulee tiskaamaan, imuroimaan ja moppaamaan, koska juuri sinun lapsiperhearkesi on niin kovin uuvuttavaa?
Pakko vastata, vaikka en enää ole juniori. Minä hoidin yksin neljä lasta vauvasta aikuiseksi. Tein myös kaikki kotityöt itse. Mitään apua en mummoilta tai papoilta saanut, en edes silloin kun hoidin sairaita lapsia sairaana.
Mies kävi töissä ja muun ajan palveli terveitä työikäisiä vanhempiaan.
Kieltämättä lapsiperhearki oli välillä uuvuttavaa. Kaikkein uuvuttavinta oli kuitenkin appivanhempien jatkuva arvostelu ja vaatimusten esittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuvittelee et ne arabian pytyt jotenkin arvokkaita, EI ole enää, koska yllätys niitä on kaikilla.
Maassa on tällä hetkellä niin vaikea tilanne, että moni pienituloinen kotoa muuttanut tai eronnut ottaisi mielelläänkäyttökelpoista tavaraa, jos sitä saa ilmaiseksi. Näin on ainakin isommissa kaupungeissa. Jollakin ei ole varaa ostaa huonekaluja edes käytettynä, mutta ilmaiseksi kelpaa. Noudosta pitää vain sopia selkeästi tai hyvätuloiset voisivat auttaa köyhiä tavaroiden kuljetuksessa. Se olisi hyvä teko ja joku heille tuntematon henkilö saa iloa vainajan "roinasta".
Vierailija kirjoitti:
Täällä mainittiin, että on hyvin helppoa löytää maaseudullakin yritys hoitamaan talon (ja piharakennuksien) tyhjääminen. Millä hakusanoilla te helposti näitä yrityksiä löydätte. Itse yritän löytää tällaisia Etelä-Pohjanmaalta. Ihan hutituloksia tulee :/
Kannattaisijko kysellä tutuiltaja työpaikan ihmisiltä. Ilmaislehdissä on joskus ilmoituksia, että noudetaan kuolinpesiä ja suoritetaan raivausta.
Olen perinyt myös tavaroita ja perheen kesken löytyi niille kyllä ottajiakin. Ei olla niin hienoja ihmisiä, etteikö mikään kelpaisi. Ollaan myös arvostettu perinnön jättäjiä ja haluttu jotakin muistoksi. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten itse aiot aikanaan menetellä, koska tuskin sinunkaan tavaroitasi kaikki niin palavasti haluavat periä. Aavistatko kuolinpäiväsi etukäteen ja jätät perittäväksi tyhjän siivotun lukaalin vai miten? Ihan tavallisesta elämästä jää yllättävän paljon tavaroita, vaikkei mikään hamstraaja olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kysyn. Miksi miniällesi? Eikö olisi luontevampaa puhua näistä poikasi kanssa? Kuolinpesän hoito kaikkineen on kuitenkin perillisen vastuulla.
Siksi että hän ymmärtää hitusen enemmän tavaroiden arvon päälle, nyt kun olen kertonut. Ei hän niitä itselleen ota (tai saa ottaakin jotain jos haluaa),vaan toivottavasti hillitsee varsinaista perijää. Poikaa ei tavarat kiinnosta, sanoo että kaatopaikalle kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olen perinyt myös tavaroita ja perheen kesken löytyi niille kyllä ottajiakin. Ei olla niin hienoja ihmisiä, etteikö mikään kelpaisi. Ollaan myös arvostettu perinnön jättäjiä ja haluttu jotakin muistoksi. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten itse aiot aikanaan menetellä, koska tuskin sinunkaan tavaroitasi kaikki niin palavasti haluavat periä. Aavistatko kuolinpäiväsi etukäteen ja jätät perittäväksi tyhjän siivotun lukaalin vai miten? Ihan tavallisesta elämästä jää yllättävän paljon tavaroita, vaikkei mikään hamstraaja olisikaan.
Ja niistä ihan tavallisen elämän käyttö- tai koristetavaroistahan ei nyt ollut puhetta. Vaan roinasta, mikä on ollut vainajallekin turhaa jo vuosien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuvittelee et ne arabian pytyt jotenkin arvokkaita, EI ole enää, koska yllätys niitä on kaikilla.
Maassa on tällä hetkellä niin vaikea tilanne, että moni pienituloinen kotoa muuttanut tai eronnut ottaisi mielelläänkäyttökelpoista tavaraa, jos sitä saa ilmaiseksi. Näin on ainakin isommissa kaupungeissa. Jollakin ei ole varaa ostaa huonekaluja edes käytettynä, mutta ilmaiseksi kelpaa. Noudosta pitää vain sopia selkeästi tai hyvätuloiset voisivat auttaa köyhiä tavaroiden kuljetuksessa. Se olisi hyvä teko ja joku heille tuntematon henkilö saa iloa vainajan "roinasta".
No ainakin täällä isommassa kaupungissakin näyttää, että facebookin lahjoitusryhmässä menee mikä tahansa kuumille kiville, mutta se ei ole totuus. Oikeasti osa varailee kiireessä kaikkea ja todella noutaa vain rahanarvoisen. Joitakin noudettuja tavaroita on jopa jätetty ulos lojumaan, kun on todettu, ettei se kelpaakaan jälleenmyyntiin.
Ja tuo, että hyvätuloiset auttaisivat köyhiä kuljetuksessa, on kaunis ajatus, mutta eihän siihen kukaan oikeasti ala ellei tunne vastaanottajaa. Muuten saat tosiaan perillä kuulla, että juu ei otetakaan tätä, teepä sillä mitä tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisijko kysellä tutuiltaja työpaikan ihmisiltä. Ilmaislehdissä on joskus ilmoituksia, että noudetaan kuolinpesiä ja suoritetaan raivausta.
Ei ole ollut ilmoituksia ja tämän palvelun puutetta on muutkin (myös töissä) ihmetelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin täällä isommassa kaupungissakin näyttää, että facebookin lahjoitusryhmässä menee mikä tahansa kuumille kiville, mutta se ei ole totuus. Oikeasti osa varailee kiireessä kaikkea ja todella noutaa va
Juuri näin. Ja kun tavarat ovat jossain Somerolla kaukana taajamista... Ja jos joku tulee hakemaan, niin jättääkin siihen, kun "tuoksuu tunkkaiselle.." Onhan kaikissa huokoisissa tavaroissa se tietty mummolan ja vanhan ihmisen haju pinttynyt.
Kun Ukrainan sota alkoi, niin kuulemma kaikkea turhaa roinaa ja vaatetta vietiin "avustuksina" niin valtavat määrät, että rajoille tuli jäteongelma. Siitä tietää miten helppoa on päästä eroon vanhasta rojusta.
Hyvin kuvaavia esimerkkejä. Tässä ei tosiaan kukaan tarkoita, että mummon on välittömästi luovuttava sukkapuikoistaan ja senkin päällä olevista pitsiliinoista, koriste-esineistä ja valokuvista, etteivät jää sitten lapsille. Omat vanhempani olivat tosiaan säilöneet varastoissa mm. lavallisen pelkästään rikkinäistä tai muuten käyttökelvotonta tavaraa. Omia rojuja on myös huomattavasti helpompi käydä läpi, kun todennäköisesti vähän tietää mitä mikäkin kaappi, laatikko, pussukka tai nyssäkkä sisältää. Tai tietää mihin mitäkin laitetta tai välinettä käytetään ja onko mahdollisuuksia, että se vielä toimii. Jos taas ei edes tiedä mitä omistaa, on ihan selvää, että touhu on ehtinyt lähteä lapasesta ja viime hetket käsillä pistää toimeksi.
Olenkin ihan varma, että yksi syy jättää homma jälkipolvien riesaksi on meidän suomalaisten perisynti, häpeä. Ei kehtaa tilata ketään omia paskoja raivaamaan.