Me Naisten tunnetaitojuttu ja -testi: "Vain 10-15% ihmisistä ovat tietoisia omista tunteistaan" Millaisia ajatuksia heräsi?
Täytyy myöntää, että sain testistä vain 7 pistettä ja siinä käytetty kieli, kuten myös jutussa, hämäsi itseäni. Kun sanotaan, että tulee jonkinlainen "olo", tai tuntuu joltain, tai kokee jotain, niin onko se ajatusta, vai tunnetta?
Olen kyllä läpi elämän kokenut tunteita kehossani, vaikka olen ollut niiden kanssa myös aivan jumissa enkä pärjännyt tuossa testissä kovin hyvin.
Monet asiat, mitä elämässä meille tapahtuu ovat tulkinnanvaraisia, kuten jutun alustavassa esimerkissä, jossa ystävä ei vastaa viestiin. Harvassa varmaan ovat ihmiset, joille ei tulisi tuosta epämiellyttävä olo: joko huoli, tai tunne, että on tullut hylätyksi. Silti kyseessä on jutun mukaan ajatus ja tulkinta.
Jutun mukaan, jos tunteita ei koe ja niiden äärelle ei pysähdy, niitä alkaa ajatella liikaa. Mutta samalla tunnetaidot, eli tietonen päätöksenteko sen suhteen, miten tunteen kanssa toimii, miten sen ilmaisee, vai ilmaiseeko lainkaan, nimenomaan on ajatusprosessi. Jutun mukaan tunteiden erottaminen ajatuksista kuitenkin on tärkeää.
Mutta ovatko tunteet aina totta? Ajatukset eivät ainakaan ole. Toisaalta, joskus epämukavatkin tulkinnat osoittautuvat oikeiksi. Jos esim tapailukumppani vastailee viesteihin päiväkausien viiveellä eikä itse koskaan sovi oma-aloitteisesti mitään treffejä, niin tilanne varmasti tuntuu ikävältä ja siitä voi vetää yleensä aivan paikkansapitävän tulkinnan, ettei toista kiinnosta kovin paljon.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011189288.html
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ihminen tuolla tavalla sanallista aina tuntemuksia kuin tuossa testissä. Testi oli ennemminkin lauseenymmärtämistä kuin tunteiden.
Tekstissä lukee, että tunteet on kehollisia reaktioita. Ainakin ihmisillä, jotka tuntee tunteensa oikein.
"Oletko aina tuntenut väärin"
Vierailija kirjoitti:
Omituinen testi. Menee puurot ja vellit sekaisin. Ajatus ja tunne voi olla yhtä aikaakin. Ja siellä käytetään sanaa tuntuu vaikka joku ilmeisesti sitten muka ajattelee. Hohhoijaa.
Tietenkin ne voivat olla ja ovatkin yhtä aikaa. Siltikään ne eivät ole sama asia.
Vaikea sitä on sanoista päätellä tunteeko esimerkkihenkilö vai ajatteleeko. Tai kenties ajattelee ja tuntee.
En tajua tätä testiä yhtään myöskään mutta tunteiden säätelyn kanssa on kovasti haasteita. Onko jotain parempaa verkkosivua tms missä asiaa käydään läpi?
Vierailija kirjoitti:
Taas pitää jonkun terapeutin päteä, kuinka tunnevammaisia suomalaiset ovat. Että sapettaa! Sapetus on muuten vissin tunne 😁
👍🏼
Sapetus liittynee sappinesteen eritykseen maksasta. Kiintoisaa sinänsä voiko esim. ahmimisesta johtuva fyysinen, elimellinen sapetus aiheuttaa tunteen tai ajatuksen. 😏
Vierailija kirjoitti:
Tein testin: Erotit tunteet ja ajatukset toisistaan taitavasti.
Kyllä nuo minusta oli aika selkeitä. Joskus sitä jää miettimään, mitä toiset ihmiset tekee/sanoo/ajattelee, mutta eihän ne ole minun tunteita. En tunne niistä esim. vihaa, iloa, pelkoa tai just mitään muutakaan, kunhan ihmettelen.
Paitsi mielestäni tuo on jotain huuhaata. Miksi väittää jos laitan ajatus että minä olen väärässä.
Jos joku asia herättää vain ajatuksia päässä, niin onko se tarpeeksi kehollinen tunne?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan potaskaa.
Kyllä niihin 'ajatuksiinkin' liittyy vahvoja tunteita, jos asia on henkilökohtainen.
Minulla on autismista johtuva aleksitymia, mutta osaan silti kertoa, miksi oloni on hyvä/huono/iloinen/surullinen/jne. Sekä myös tunnen erittäin vahvasti, liittyen myös neurosensitiivisyyteen.
Käytännössähän olotiloja on vain kaksi, korkeintaan kolme: hyvä olo ja huono olo. Joskus voi olla neutraali olo, mutta tämä on todella harvinaista. Ehkä siksi, kun 'huonon olon' puute on minulle itsessään jo 'hyvä olo'. Osaan arvostaa sitä, että mikään ei sillä hetkellä kuormita hermostoa!
Joo, huomaa todellakin, että sulla on aleksitymia. No valitettavasti näitä ei voi selittää, pitäisi itse tuntea. Bonuslapsellani, melkein aikuinen jo, on myös autismi ja todennäköisesti myös aleksitymia. Itse sain testistä 10/10 ja tuntui ihan selvältä asialta. Siksi olen miettinyt näitä juttuja jo toistakymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku asia herättää vain ajatuksia päässä, niin onko se tarpeeksi kehollinen tunne?
Niin siis, onko se rationaalinen päättely ja tulkinta aina toissijainen tunteelle, vai toisinpäin? Kumpi on useammin oikeassa? Voivatko molemmat olla väärässä?
Monesti varoitetaan pelkällä tunteella käymisestä, mutta tuossa jutussa varoitetaan liiasta rationalisoinnista ja analysoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ihminen tuolla tavalla sanallista aina tuntemuksia kuin tuossa testissä. Testi oli ennemminkin lauseenymmärtämistä kuin tunteiden.
Tekstissä lukee, että tunteet on kehollisia reaktioita. Ainakin ihmisillä, jotka tuntee tunteensa oikein.
"Oletko aina tuntenut väärin"
Tässä on iltapäivälehden huominen otsikko 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas pitää jonkun terapeutin päteä, kuinka tunnevammaisia suomalaiset ovat. Että sapettaa! Sapetus on muuten vissin tunne 😁
Tuntuuko se kehossa?
Vitutus tuntuu aivoissa. Aivot on osa kehoa.
Joskus voi kanssa pierettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko se kehossa?
Onko meissä osia, jotka eivät kuulu kehoon?
Vierailija kirjoitti:
Ei ku tossa sulla on ajatus terapeutin pätemistä! (typerä juttu oli minustakin)
Minusta tuo oli enemmänkin luetun ymmärtämisen testi. Helppo vaikka ei ymmärtäisi tunteista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan potaskaa.
Kyllä niihin 'ajatuksiinkin' liittyy vahvoja tunteita, jos asia on henkilökohtainen.
Minulla on autismista johtuva aleksitymia, mutta osaan silti kertoa, miksi oloni on hyvä/huono/iloinen/surullinen/jne. Sekä myös tunnen erittäin vahvasti, liittyen myös neurosensitiivisyyteen.
Käytännössähän olotiloja on vain kaksi, korkeintaan kolme: hyvä olo ja huono olo. Joskus voi olla neutraali olo, mutta tämä on todella harvinaista. Ehkä siksi, kun 'huonon olon' puute on minulle itsessään jo 'hyvä olo'. Osaan arvostaa sitä, että mikään ei sillä hetkellä kuormita hermostoa!
Joo, huomaa todellakin, että sulla on aleksitymia. No valitettavasti näitä ei voi selittää, pitäisi itse tuntea. Bonuslapsellani, melkein aikuinen jo, on myös autismi ja todennäköisesti myös aleksitymia. Itse sain testistä 10/10 ja tuntui ihan selv
Kerropa, mistä muka _huomaat_ aleksitymian viestini perusteella.
"Pitäisi itse tuntea." 😁
Mulla on niin voimakas tunne-elämä, että pitää välillä tietoisesti rauhoittaa itseäni ja himmailla, että pysyn kasassa. Erityisherkkyys.
Mun ajatuksiin liittyy aina tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis, onko se rationaalinen päättely ja tulkinta aina toissijainen tunteelle, vai toisinpäin? Kumpi on useammin oikeassa? Voivatko molemmat olla väärässä?
Monesti varoitetaan pelkällä tunteella käymisestä, mutta tuossa jutussa varoitetaan liiasta rationalisoinnista ja analysoinnista.
Kun mä ajattelen ja pohdin vaihtoehtoja, mielessäni käy tunnemyrsky.
Mitäs huuhaa-oppineet tähän sanoo?
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt testiä, mutta olen huomannut naisten etsivän tunneälykästä miestä deittisovelluksissa. En tiedä mitä se tarkoittaa ja mitä naiset sillä hakevat. Pistän vasemmalle varmuuden vuoksi.
Näköjään eivät hekään tiedä ja on vain joku muotijuttu.
Et tehnyt testiä, mutta kommentoit silti. Paljastit vain, että olet ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan potaskaa.
Joo, huomaa todellakin, että sulla on aleksitymia. No valitettavasti näitä ei voi selittää, pitäisi itse tuntea. Bonuslapsellani, melkein aikuinen jo, on myös autismi ja todennäköisesti myös aleksi
Olenkohan minäkin jonkinlainen autisti, koska monesti ajatuksiini liittyy tunteita? Ei toki aina.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo oli enemmänkin luetun ymmärtämisen testi. Helppo vaikka ei ymmärtäisi tunteista mitään.
Nimenomaan.
Nämä 10/10 ja täydet pisteet -tyypit ovat älykkyydeltään selvästi alle keskiarvon.