Me Naisten tunnetaitojuttu ja -testi: "Vain 10-15% ihmisistä ovat tietoisia omista tunteistaan" Millaisia ajatuksia heräsi?
Täytyy myöntää, että sain testistä vain 7 pistettä ja siinä käytetty kieli, kuten myös jutussa, hämäsi itseäni. Kun sanotaan, että tulee jonkinlainen "olo", tai tuntuu joltain, tai kokee jotain, niin onko se ajatusta, vai tunnetta?
Olen kyllä läpi elämän kokenut tunteita kehossani, vaikka olen ollut niiden kanssa myös aivan jumissa enkä pärjännyt tuossa testissä kovin hyvin.
Monet asiat, mitä elämässä meille tapahtuu ovat tulkinnanvaraisia, kuten jutun alustavassa esimerkissä, jossa ystävä ei vastaa viestiin. Harvassa varmaan ovat ihmiset, joille ei tulisi tuosta epämiellyttävä olo: joko huoli, tai tunne, että on tullut hylätyksi. Silti kyseessä on jutun mukaan ajatus ja tulkinta.
Jutun mukaan, jos tunteita ei koe ja niiden äärelle ei pysähdy, niitä alkaa ajatella liikaa. Mutta samalla tunnetaidot, eli tietonen päätöksenteko sen suhteen, miten tunteen kanssa toimii, miten sen ilmaisee, vai ilmaiseeko lainkaan, nimenomaan on ajatusprosessi. Jutun mukaan tunteiden erottaminen ajatuksista kuitenkin on tärkeää.
Mutta ovatko tunteet aina totta? Ajatukset eivät ainakaan ole. Toisaalta, joskus epämukavatkin tulkinnat osoittautuvat oikeiksi. Jos esim tapailukumppani vastailee viesteihin päiväkausien viiveellä eikä itse koskaan sovi oma-aloitteisesti mitään treffejä, niin tilanne varmasti tuntuu ikävältä ja siitä voi vetää yleensä aivan paikkansapitävän tulkinnan, ettei toista kiinnosta kovin paljon.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011189288.html
Kommentit (138)
Viisaammat selittäkää: mikä tarkkaalleen on se funktio sille, että erottaa ja erittelee ajatukset ja tunteet toisistaan? Jos otetaan annettuna se, että ihminen on vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ja tekee siitä tulkintoja ja kokee sen myös tunteiden kautta. Onko ongelma se, että tulkitsee tilanteen väärin? Vai että tuntee väärin?
Jos otetaan vaikka esimerkkinä se tapailukumppani, joka vastailee päivien viiveellä, jos vastailee. Voit tulkita, ettei häntä kiinnosta ja harmistua asiasta. Mutta ehkä hänellä onkin vain kiire? Silti lopputulema on sama: et saa sitä ihmissuhdetta, jonka halusit eivätkä tarpeesi tule tyydytetyksi. Silloin kannattaa vetää rationaalinen johtopäätös, ettei se ihminen ja suhde ole sinulle oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku asia herättää vain ajatuksia päässä, niin onko se tarpeeksi kehollinen tunne?
Niin siis, onko se rationaalinen päättely ja tulkinta aina toissijainen tunteelle, vai toisinpäin? Kumpi on useammin oikeassa? Voivatko molemmat olla väärässä?
Monesti varoitetaan pelkällä tunteella käymisestä, mutta tuossa jutussa varoitetaan liiasta rationalisoinnista ja analysoinnista.
Mutta ei ne heränneet ajatukset ole välttämättä rationaalisia. Vaikka näen auton ja siitä herää ajatus suksilla ja sauvoilla kulkevasta autosta. Ajatus herättää jonkinmoista sisäistä kutinaa ja huvitusta aivoissa, muttei sen kummempia kehollisia tuntemuksia.
Tunteet ovat ihan älyttömän kuormittavia. Tunteesta riippumatta. Haluan lobotomian.
Vierailija kirjoitti:
Sain 10/10 Hienosti tunnistettu!. Joitain kysymyksiä piti miettiä vähän pidempään, mutta ehkä eniten yllätyin siitä, kuinka minusta itsestäänselvät ajatukset olivat melkein kolmanneksen mielestä tunteita.
Se johtuu siitä, että niistä ajatuksista seuraa tunteita. Esimerkiksi pelko hylätyksi tulemisesta.
Jos ajattelee joutuvansa hylätyksi mutta ei siinä tilanteessa tunne mitään, niin silloin se on pelkkä ajatus.
Voi helvetti mikä testi!? Suuri osa kysymyksistä muotoiltu "Tuntuu että xxxx", eikö se jumalauta sillon ole tunne??? Tuntuu ulkopuoliselta, miks ihmeessä se ei ole tunne? Ja joo, olen pitänyt itseäni hyvin tunneälykkäänä, mut sain testistä 4 pistettä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku asia herättää vain ajatuksia päässä, niin onko se tarpeeksi kehollinen tunne?
Niin siis, onko se rationaalinen päättely ja tulkinta aina toissijainen tunteelle, vai toisinpäin? Kumpi on useammin oikeassa? Voivatko molemmat olla väärässä?
Monesti varoitetaan pelkällä tunteella käymisestä, mutta tuossa jutussa varoitetaan liiasta rationalisoinnista ja analysoinnista.
Kun mä ajattelen ja pohdin vaihtoehtoja, mielessäni käy tunnemyrsky.
Mitäs huuhaa-oppineet tähän sanoo?
Tunnemyrsky on tunne, mutta ajatukset ja pohdinnat ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä ajattelen ja pohdin vaihtoehtoja, mielessäni käy tunnemyrsky.
Mitäs huuhaa-oppineet tähän sanoo?
Tunnemyrsky on tunne, mutta ajatukset ja pohdinnat ajatuksia?
Entäpä, jos ajattelee tunnemyrskyä?
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti mikä testi!? Suuri osa kysymyksistä muotoiltu "Tuntuu että xxxx", eikö se jumalauta sillon ole tunne??? Tuntuu ulkopuoliselta, miks ihmeessä se ei ole tunne? Ja joo, olen pitänyt itseäni hyvin tunneälykkäänä, mut sain testistä 4 pistettä 🤣
Koska testin mukaan tunne ulkopuolisuudesta on ajatus eikä tunne. Se ajatus tosin voi aiheuttaa ikäviä tunteita. Mutta miksi tosiaan kysymyksessä silloin puhutaan tunteesta eikä ajatuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä on se varsinainen tunne, kun koet itsesi ulkopuoliseksi? Onko se surua, ahdistusta, kateutta vai kenties vihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska testin mukaan tunne ulkopuolisuudesta on ajatus eikä tunne. Se ajatus tosin voi aiheuttaa ikäviä tunteita. Mutta miksi tosiaan kysymyksessä silloin puhutaan tunteesta eikä ajatuksesta?
Ulkopuolisuuden tunne on siis käsitteenä silkkaa kukkua? 🤔 "Kärsin ulkopuolisuuden Ajatuksesta" ?
Ajattelen olevani ulkopuolinen, koska minusta tuntuu siltä? Tunnen olevani ulkopuolinen, koska ajattelen olevani ulkopuolinen? Jos jää ryhmän ulkopuolelle, eikö silloin yksinkertaisesti ole ulkopuolinen ja silloin se tuntuu juuri siltä mitä se on? What.... Vai miten ihmeessä? Mun pää meni sijoiltaan! En pidä tästä. Tämä on tunne, vaikka se kuuluu päässä ajatuksena. Aivan käsittämätöntä näin pienille aivoille.
Paska artikkeli ja testi. Sain täydet pisteet mutta kysymykset olivat todella vieraita ajatukseltaan.
"Minua surettaa, koska ystäväni unohti syntymäpäiväni." Öööööö, en muista sitä itekkään.
"Minusta tuntuu, etten kuulu joukkoon." Minä tiedän etten kuulu joukkoon.
"Tunnen oloni turvattomaksi, koska kukaan ei puhu minulle." En, vaan huojentuneeksi/iloiseksi/rauhalliseksi.
"Minusta tuntuu, että teen aina kaiken väärin ja muut pärjäävät paremmin." Ja mitähä vittua. Kaikki muut on väärässä.
Tein testin. Jotkut väittämät olivat sellaisia, että joissakin tapauksissa kyseessä on tunne, toisissa tilanteissa se on ajatus.
Esim. "Minusta tuntuu, että olen käyttäytynyt väärin." Jos tiedät, mitä väärää olet tehnyt, kyseessä on ajatus. Mutta jos et tiedä, mitä olet tehnyt väärin, mutta sinusta tuntuu, että olet tehnyt jotain, mitä ei olisi pitänyt, silloin se on tunne.
Vierailija kirjoitti:
Luin ensin tekstin ja sain 10/10. Minusta ei voinut sekoittaa ajatusta ja tunnetta, kun oli lukenut ensin ohjeet.
Eli ilmeisesti ihmisen pitää osata sanoittaa tunteensa oikealla tavalla, jotta hänen katsotaan olevan tietoinen tunteistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt testiä, mutta olen huomannut naisten etsivän tunneälykästä miestä deittisovelluksissa. En tiedä mitä se tarkoittaa ja mitä naiset sillä hakevat. Pistän vasemmalle varmuuden vuoksi.
Näköjään eivät hekään tiedä ja on vain joku muotijuttu.
Tunteet on osa ihmisenä elämistä, ei muotijuttu. Vai oletko joku alien?
Se on, mutta naiselle tunteiden näyttäminen on heikkoutta, jota käytetään riidoissa aseena.
En ole tunteeton, mutta niiden kätkeminen on työn ja tuskan takana.
Vierailija kirjoitti:
Viisaammat selittäkää: mikä tarkkaalleen on se funktio sille, että erottaa ja erittelee ajatukset ja tunteet toisistaan?....
Jos otetaan vaikka esimerkkinä se tapailukumppani, joka vastailee päivien viiveellä, jos vastailee. Voit tulkita, ettei häntä kiinnosta ja harmistua asiasta. Mutta ehkä hänellä onkin vain kiire? Silti lopputulema on sama: et saa sitä ihmissuhdetta, jonka halusit eivätkä tarpeesi tule tyydytetyksi. Silloin kannattaa vetää rationaalinen johtopäätös, ettei se ihminen ja suhde ole sinulle oikea.
Naiset etsivät sitä ylemmän tason miestä, joka kelpaa muillekin ja jolla on jo muita naisia kierroksessa. Monen päivän viestittömyys on paskatesti, jolla sitä etsitään.
Kyllä: naiset aktiivisesti hakeutuvat haaremiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan koitti vähän hämätä. Ulkopuolisuus on tosiaan ajatus. Se voi aiheuttaa tunteita kuten ahdistus, suru tai vaikkapa helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ensin tekstin ja sain 10/10. Minusta ei voinut sekoittaa ajatusta ja tunnetta, kun oli lukenut ensin ohjeet.
Eli ilmeisesti ihmisen pitää osata sanoittaa tunteensa oikealla tavalla, jotta hänen katsotaan olevan tietoinen tunteistaan?
Nyt mennään sitten ihan todella syviin vesiin. Koemmeko elämän kielen kautta? Olen siis ajattelen, vai koen siis ajattelen? Ajatukset kun aina ovat lingvistiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei ne heränneet ajatukset ole välttämättä rationaalisia. Vaikka näen auton ja siitä herää ajatus suksilla ja sauvoilla kulkevasta autosta. Ajatus herättää jonkinmoista sisäistä kutinaa ja huvitusta aivoissa, muttei sen kummempia kehollisia tuntemuksia.
Ovatko tunteet aina rationaalisia? Jokainen, joka on joskus rakastunut palavasti aivan väärään henkilöön osaa kertoa, kuinka järkevää se on mennä tunteen pohjalta.
Odottakaas arvon daamit, käyn tekemässä testiin niin tajuatte mikä herkkis mä oikeasti olen.
Uno momento por favor.