Me Naisten tunnetaitojuttu ja -testi: "Vain 10-15% ihmisistä ovat tietoisia omista tunteistaan" Millaisia ajatuksia heräsi?
Täytyy myöntää, että sain testistä vain 7 pistettä ja siinä käytetty kieli, kuten myös jutussa, hämäsi itseäni. Kun sanotaan, että tulee jonkinlainen "olo", tai tuntuu joltain, tai kokee jotain, niin onko se ajatusta, vai tunnetta?
Olen kyllä läpi elämän kokenut tunteita kehossani, vaikka olen ollut niiden kanssa myös aivan jumissa enkä pärjännyt tuossa testissä kovin hyvin.
Monet asiat, mitä elämässä meille tapahtuu ovat tulkinnanvaraisia, kuten jutun alustavassa esimerkissä, jossa ystävä ei vastaa viestiin. Harvassa varmaan ovat ihmiset, joille ei tulisi tuosta epämiellyttävä olo: joko huoli, tai tunne, että on tullut hylätyksi. Silti kyseessä on jutun mukaan ajatus ja tulkinta.
Jutun mukaan, jos tunteita ei koe ja niiden äärelle ei pysähdy, niitä alkaa ajatella liikaa. Mutta samalla tunnetaidot, eli tietonen päätöksenteko sen suhteen, miten tunteen kanssa toimii, miten sen ilmaisee, vai ilmaiseeko lainkaan, nimenomaan on ajatusprosessi. Jutun mukaan tunteiden erottaminen ajatuksista kuitenkin on tärkeää.
Mutta ovatko tunteet aina totta? Ajatukset eivät ainakaan ole. Toisaalta, joskus epämukavatkin tulkinnat osoittautuvat oikeiksi. Jos esim tapailukumppani vastailee viesteihin päiväkausien viiveellä eikä itse koskaan sovi oma-aloitteisesti mitään treffejä, niin tilanne varmasti tuntuu ikävältä ja siitä voi vetää yleensä aivan paikkansapitävän tulkinnan, ettei toista kiinnosta kovin paljon.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011189288.html
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut tuhansia euroja terapiasta ja minusta se on toiminut oikein hyvin ja olen saanut vastinetta rahoilleni, mutta tämä testi kyllä vesittää sen kaiken. Ihminen siis ei saa tuntea mitään, jos sille ei ole todellisuuspohjaa? Eli jos tuntuu siltä, että jalkaani sattuu, mutta siinä ei ole mitään havaittavaa vikaa, ei saa sattua? Jos koen tulleeni loukatuksi, vaikka toinen ei tahallaan tehnyt niin, en saa tuntea itseäni loukatuksi? Jos tunnen, ettei minusta pidetä, en oikeasti tunnekaan niin, koska minusta pidetään? Todella outoa.
Minusta ajatus-termi on huono tässä yhteydessä. Ehkä olisi parempi puhua kokemuksesta. Koettu tunne on todellinen, mutta syy tunteen taustalla ei välttämättä ole.
Kokemus on ajatusta ja tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut tuhansia euroja terapiasta ja minusta se on toiminut oikein hyvin ja olen saanut vastinetta rahoilleni, mutta tämä testi kyllä vesittää sen kaiken. Ihminen siis ei saa tuntea mitään, jos sille ei ole todellisuuspohjaa? Eli jos tuntuu siltä, että jalkaani sattuu, mutta siinä ei ole mitään havaittavaa vikaa, ei saa sattua? Jos koen tulleeni loukatuksi, vaikka toinen ei tahallaan tehnyt niin, en saa tuntea itseäni loukatuksi? Jos tunnen, ettei minusta pidetä, en oikeasti tunnekaan niin, koska minusta pidetään? Todella outoa.
Mulle kolahti ajatus siitä, miten tunteet ja ajatukset on kuin pilvet taivaalla, ohimeneviä. Minä tarkkailen niitä.
Tai kuten Dalai Lama kuvailee; tunteet ja ajatukset ovat meren pinta. Joskus on tyyntä, joskus myrskyää, mutta pinnan alla meri pysyy aina rauhallisena.
Vaikuttaa vähän keinotekoiselta erottelulta. Tunteehan ihmisen senkin, jos oma, ei välttämättä todellisuuteen perustuva ajatus tuottaa tunteen, esimerkiksi ahdistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kohta "Minua surettaa koska ystäväni unohti syntymäpäiväni". Minä ajattelen, että kyseessä on ilman muuta ajatus, koska mistä voit olla varma, että ystäväsi unohti syntymäpäiväsi. Ehkä hänellä oli jokin järkevä syy olla onnittelematta sinua syntymäpäivänäsi. Lause ei kerro, että ystäväsi olisi kertonut sinulle unohduksestaan, joten pidän lausetta tuolla tavalla ilmaisten ajatuksena... tai sitten se on vainoharhainen tunne.
Tuo olisi tosiaan kannattanut muotoilla esim. "Minua surettaa, kun ystäväni ei onnitellut minua syntymäpäivänäni."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti mikä testi!? Suuri osa kysymyksistä muotoiltu "Tuntuu että xxxx", eikö se jumalauta sillon ole tunne??? Tuntuu ulkopuoliselta, miks ihmeessä se ei ole tunne? Ja joo, olen pitänyt itseäni hyvin tunneälykkäänä, mut sain testistä 4 pistettä 🤣
Koska testin mukaan tunne ulkopuolisuudesta on ajatus eikä tunne. Se ajatus tosin voi aiheuttaa ikäviä tunteita. Mutta miksi tosiaan kysymyksessä silloin puhutaan tunteesta eikä ajatuksesta?
Varmaan koitti vähän hämätä. Ulkopuolisuus on tosiaan ajatus. Se voi aiheuttaa tunteita kuten ahdistus, suru tai vaikkapa helpotus. 
Kyllähän nyt ulkopuolisuuden TUNNE on jo ihan sanamuotonsa peruseteella tunne. Se voi sitten koostua monesta palasesta ja rinnakkaistunteesta, kuten vaikka vihakin yleensä sisältää pettymystä, loukkaantumista, nolatuksi tulemista jne.
t. Toinen autisti, joka myös omaa päättelykyvyn mensatasolla
Ei tuollaisille pohdinnoille tarvitse uhrata sekuntiakaan, jos on lukenut testin ohjeet. Siitähän koko hommassa oli kyse: lue ohjeet ja toimi niiden mukaan, älä filosofoi äläkä sooloile. 10/10 on helppo saada.
Ihan typerä testi. Sai minut vihaiseksi, koska sain nolla pistettä!!! Onko se siis nyt minulla ajatus vai tunne. Ei voi ymmärtää SAATANA
Vierailija kirjoitti:
Lue se artikkeli uudelleen. On kyse siitä, että erottaa tunteet ajatuksista, tulkinnoista, päätelmistä, uskomuksista jne.
Jos tunnet olosi loukkaantuneeksi, se on tunne (oli loukkaus sitten tahallinen tai tahaton). Mutta jos koet, että sinusta ei pidetä, kyseessä ei ole tunne vaan ajatus. Se voi olla päätelmä, jonka olet tehnyt ehkä joidenkin käyttäytymisen perusteella. Tai se voi perustua vaikka uskomukseen, että et ole pitämisen arvoinen, jonka taustalla taas voi olla jokin kokemus tai kokemukset lapsuudessa. Tai jotain muuta, mutta se ei ole varsinaisesti tunne. Sen sijaan siihen voi liittyä todellisia tunteita, kuten vaikkapa suru tai pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa vähän keinotekoiselta erottelulta. Tunteehan ihmisen senkin, jos oma, ei välttämättä todellisuuteen perustuva ajatus tuottaa tunteen, esimerkiksi ahdistuksen.
Pointti on varmaankin siinä, että niitä omia tunteita pitäisi pystyä tarkastelemaan ja tunnistamaan ajatusrakennelmat tunteiden taustalla. Ettei esim syytä toista omasta pahasta olostaan tai tulkitse toisen käyttäytymistä väärin. Hieman kömpelösti kyllä tulee ainakin tuossa testissä esiin.
XDXDXDXD. Jokainen luuli saavansa täydet pistet tuosta heti.
T.Vaativan erikoisalan erityisasiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
XDXDXDXD. Jokainen luuli saavansa täydet pistet tuosta heti.
T.Vaativan erikoisalan erityisasiantuntija.
Paljonko sait itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta "Minua surettaa koska ystäväni unohti syntymäpäiväni". Minä ajattelen, että kyseessä on ilman muuta ajatus, koska mistä voit olla varma, että ystäväsi unohti syntymäpäiväsi. Ehkä hänellä oli jokin järkevä syy olla onnittelematta sinua syntymäpäivänäsi. Lause ei kerro, että ystäväsi olisi kertonut sinulle unohduksestaan, joten pidän lausetta tuolla tavalla ilmaisten ajatuksena... tai sitten se on vainoharhainen tunne.
Tuo olisi tosiaan kannattanut muotoilla esim. "Minua surettaa, kun ystäväni ei onnitellut minua syntymäpäivänäni."
Eikös tuo alku "minua SURETTAA" kerro suoraan tunteesta. Sitä ei voi kukaan tietää, tunsiko ystävä mitään vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt testiä, mutta olen huomannut naisten etsivän tunneälykästä miestä deittisovelluksissa. En tiedä mitä se tarkoittaa ja mitä naiset sillä hakevat. Pistän vasemmalle varmuuden vuoksi.
Näköjään eivät hekään tiedä ja on vain joku muotijuttu.
Tunteet on osa ihmisenä elämistä, ei muotijuttu. Vai oletko joku alien?
illegal alien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ihminen tuolla tavalla sanallista aina tuntemuksia kuin tuossa testissä. Testi oli ennemminkin lauseenymmärtämistä kuin tunteiden.
Tekstissä lukee, että tunteet on kehollisia reaktioita. Ainakin ihmisillä, jotka tuntee tunteensa oikein.
Eli kun saa erektion niin ei pidä kietää tunteitaan vaan mennä täysillä, eli soittamaan heti naapurin teinipimperon ovikelloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ihminen tuolla tavalla sanallista aina tuntemuksia kuin tuossa testissä. Testi oli ennemminkin lauseenymmärtämistä kuin tunteiden.
Tekstissä lukee, että tunteet on kehollisia reaktioita. Ainakin ihmisillä, jotka tuntee tunteensa oikein.
Eli kun saa erektion niin ei pidä kietää tunteitaan vaan mennä täysillä, eli soittamaan heti naapurin teinipimperon ovikelloa?
Sä ymmärsit just oikein joo. 🤣
Osittain totta. Ne ajatukset (ja murheet sekä kaikki muut ikävät jutut) kun alkavat ylläpitämään sitä kierrettä. Hauskinta tässä on vielä se, että tämä voi aiheuttaa oikeita häiriöitä elimistön toimintaan. Eli esimerkiksi hormonien toiminta häiriintyy. Aivojen välittäjäaineiden toiminta häiriintyy. Äkkiä siitä "ajatuksesta" onkin tullut ihan oikea fyysinen ongelma, joka vaatii lääkehoitoa. Eikä mielensä (tai ajattelutapansa) muuttaminen auta lainkaan.