Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me Naisten tunnetaitojuttu ja -testi: "Vain 10-15% ihmisistä ovat tietoisia omista tunteistaan" Millaisia ajatuksia heräsi?

Vierailija
28.04.2025 |

Täytyy myöntää, että sain testistä vain 7 pistettä ja siinä käytetty kieli, kuten myös jutussa, hämäsi itseäni. Kun sanotaan, että tulee jonkinlainen "olo", tai tuntuu joltain, tai kokee jotain, niin onko se ajatusta, vai tunnetta?

Olen kyllä läpi elämän kokenut tunteita kehossani, vaikka olen ollut niiden kanssa myös aivan jumissa enkä pärjännyt tuossa testissä kovin hyvin.

Monet asiat, mitä elämässä meille tapahtuu ovat tulkinnanvaraisia, kuten jutun alustavassa esimerkissä, jossa ystävä ei vastaa viestiin. Harvassa varmaan ovat ihmiset, joille ei tulisi tuosta epämiellyttävä olo: joko huoli, tai tunne, että on tullut hylätyksi. Silti kyseessä on jutun mukaan ajatus ja tulkinta.

Jutun mukaan, jos tunteita ei koe ja niiden äärelle ei pysähdy, niitä alkaa ajatella liikaa. Mutta samalla tunnetaidot, eli tietonen päätöksenteko sen suhteen, miten tunteen kanssa toimii, miten sen ilmaisee, vai ilmaiseeko lainkaan, nimenomaan on ajatusprosessi. Jutun mukaan tunteiden erottaminen ajatuksista kuitenkin on tärkeää.

Mutta ovatko tunteet aina totta? Ajatukset eivät ainakaan ole. Toisaalta, joskus epämukavatkin tulkinnat osoittautuvat oikeiksi. Jos esim tapailukumppani vastailee viesteihin päiväkausien viiveellä eikä itse koskaan sovi oma-aloitteisesti mitään treffejä, niin tilanne varmasti tuntuu ikävältä ja siitä voi vetää yleensä aivan paikkansapitävän tulkinnan, ettei toista kiinnosta kovin paljon.

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011189288.html

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tehnyt testiä, mutta olen huomannut naisten etsivän tunneälykästä miestä deittisovelluksissa. En tiedä mitä se tarkoittaa ja mitä naiset sillä hakevat. Pistän vasemmalle varmuuden vuoksi. 

Näköjään eivät hekään tiedä ja on vain joku muotijuttu. 

Tunneälykästä miestä etsitään, koska muutkin etsivät. Sushia syödään, koska muutkin syövät.

Tunneälykästä miestä etsitään, koska se helpottaa parisuhteen sujuvuutta ja yhteistä elämää, kun toinen on edes jollain tasolla tietoinen omista tunteistaan, ymmärtää mistä ne johtuu ja osaa tulla niiden kanssa toimeen ilman, että purkaa ja projisoi ne kumppaniin.

Ainahan toinen on tietoinen kaikesta mutta se ei ole nainen.

Ai, luulet olevasi jumala? Ilmankos sulla on vaikeeta.

Vierailija
82/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta "Minua surettaa koska ystäväni unohti syntymäpäiväni". Minä ajattelen, että kyseessä on ilman muuta ajatus, koska mistä voit olla varma, että ystäväsi unohti syntymäpäiväsi. Ehkä hänellä oli jokin järkevä syy olla onnittelematta sinua syntymäpäivänäsi. Lause ei kerro, että ystäväsi olisi kertonut sinulle unohduksestaan, joten pidän lausetta tuolla tavalla ilmaisten ajatuksena... tai sitten se on vainoharhainen tunne.

Tuossa lauseessa ajatus aiheuttaa tunteen.

Tunne on minua surettaa.

Ajatus olisi minusta tuntuu, että ystäväni ei pidä minusta, kun unohti syntymäpäiväni.

Olen todella hämmentynyt siitä miten ihmiset eivät tajua näitä! Ei kyse ole edes tunteiden tunnistamisesta vaan lukutaidosta ja päättelykyvystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain 9/10, väärin meni kysymys siitä, että tuntuu kuin ei kuuluisi joukkoon. Ajattelin, että kyseessä olisi ulkopuolisuuden tunne, mutta ilmeisesti se onkin ajatus jostain? En saa tästä oikein kiinni, kun mielestäni voin kokea oloni joukkoon kuulumattomaksi, eikä siihen vaikuta mitenkään se, miten ajattelen toisen ajattelevan, tekevän tai tuntevan.

Tuohan on selkeä ajatus. Ajattelen etten kuulu joukkoon.

Vierailija
84/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paska testi. Ajatuksesta kehittyy tunne. Suomessa on ihan liikaa tyhmyyttä.

Vierailija
85/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan paska testi. Ajatuksesta kehittyy tunne. Suomessa on ihan liikaa tyhmyyttä.

Siltikään et osannut erottaa kumpi on kumpi vaikka ymmärrät, että ne on eri asia?

Vierailija
86/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut kuin ekan oikein. Ihme kikkailua.

Vierailija
87/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa höpö testi 9/10 väitän, että minusta tuntuu, etten kuulu joukkoon, on kyllä aika lailla molempia: tunnelataus ajatuksessa - tunne on ikävä, kokemus siitä on että on erilainen kuin muu joukko

Vierailija
88/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 9/10, väärin meni kysymys siitä, että tuntuu kuin ei kuuluisi joukkoon. Ajattelin, että kyseessä olisi ulkopuolisuuden tunne, mutta ilmeisesti se onkin ajatus jostain? En saa tästä oikein kiinni, kun mielestäni voin kokea oloni joukkoon kuulumattomaksi, eikä siihen vaikuta mitenkään se, miten ajattelen toisen ajattelevan, tekevän tai tuntevan.

Miltä sinusta tuntuu silloin, kun tunnet kuuluvasi joukkoon: olet iloinen, koet olevasi osa muita miltä sinusta tuntuu, kun et kuulu joukkoon, tunne on ikävän puoleinen ja halu lähteä pois tai kiusaantunut olotila koko ajan

Vierailija
89/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein testin. Eka meni pieleen, mutta sitten opin logiikan. Minusta käytetyt sanavalinnat hämäsivät. Suomeksi kunnsanotaan, että musta tuntuu ei tarkoitakaan tunnetta.

Vierailija
90/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihminenhän loppujen lopuksi on kaaos.

Vierailija
91/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltikään et osannut erottaa kumpi on kumpi vaikka ymmärrät, että ne on eri asia?

Miksi ne molemmat on siinä samassa lauseessa?

Vierailija
92/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisuuden tunne on oikeasti ajatus, vaikka hassusti siinä sanaa tunne käytetäänkin. Miltä kehossasi tuntuu, kun koet olevasi ulkopuolinen, vaikkapa se ainoa selvä loppuillasta? Siinä tunteet ovat esimerkiksi häpeä (muiden jutuista), pitkästyminen, hämmennys (englanniksi mixed feelings olisi hyvä, suom. ristiriitaiset tunteet ei ole sama), alakulo, pelko (ei oikein tiedä mitä sanoisi), väsymys, suru (siitä kun ei pääse joukkoon) jne.

Vierailija
93/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kohta meni mulla väärin. Ajatusvirhe. Sen sitä saa kun ylitulkitsee kaiken. Toi testi muuten on hieman johdatteleva...

Vierailija
94/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta "Minua surettaa koska ystäväni unohti syntymäpäiväni". Minä ajattelen, että kyseessä on ilman muuta ajatus, koska mistä voit olla varma, että ystäväsi unohti syntymäpäiväsi. Ehkä hänellä oli jokin järkevä syy olla onnittelematta sinua syntymäpäivänäsi. Lause ei kerro, että ystäväsi olisi kertonut sinulle unohduksestaan, joten pidän lausetta tuolla tavalla ilmaisten ajatuksena... tai sitten se on vainoharhainen tunne.

Tuossa lauseessa ajatus aiheuttaa tunteen.

Tunne on minua surettaa.

Ajatus olisi minusta tuntuu, että ystäväni ei pidä minusta, kun unohti syntymäpäiväni.

Olen todella hämmentynyt siitä miten ihmiset eivät tajua näitä! Ei kyse ole edes tunteiden tunnistamisesta vaan lukutaidosta ja päättelykyvystä. 

Sama. Tosin tiesin jo ennestään, että nämä on haasteellisia monille niin en enää hämmentynyt.

Vierailija
95/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi helvetti mikä testi!? Suuri osa kysymyksistä muotoiltu "Tuntuu että xxxx",  eikö se jumalauta sillon ole tunne??? Tuntuu ulkopuoliselta, miks ihmeessä se ei ole tunne? Ja joo, olen pitänyt itseäni hyvin tunneälykkäänä, mut sain testistä 4 pistettä 🤣

Koska testin mukaan tunne ulkopuolisuudesta on ajatus eikä tunne. Se ajatus tosin voi aiheuttaa ikäviä tunteita. Mutta miksi tosiaan kysymyksessä silloin puhutaan tunteesta eikä ajatuksesta? 

Varmaan koitti vähän hämätä. Ulkopuolisuus on tosiaan ajatus. Se voi aiheuttaa tunteita kuten ahdistus, suru tai vaikkapa helpotus. 

Mä kyllä vähän haastan tätä näkemystä. Se, mitä haluaisin kuvata ulkopuolisuuden tunteella, on eristyneisyys, tarkkailev

Mun mielestä kanssa ulkopuolisuuden tunne on oma tunteensa. Voihan sitä olla myös iloinen niiden muiden juhlijoiden puolesta, mutta tuntea olevansa ulkopuolinen?

Vierailija
96/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo itse asiassa on helppo tulkita väärin.

Vierailija
97/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meh. Aika turha.

Vierailija
98/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinusta erot ovat siis suurimpia nimenomaan miesten ja naisten välillä, eli kyse on sukupuolesta eikä persoonallisuuden ja temperamentin piirteistä? Eli ei voi olla miestä ja naista, joilla on samanlainen temperamentti ja persoonallisuuden rakenteet, eli ajatusprosessit? Kyllä itse väittäisin, että tulisin juttuun paremmin introvertin miehen kanssa, jolla on samanlainen temperamentti kuin itselläni ja samanlaiset ajatuskulut kuin ekstrovertin naisen kanssa, jonka kanssa ei ole mitään yhteistä."

Kyllä! En ole psykologi, enkä tiedä miksi yleisissä tutkimuksissa sukupuolia ei ole erotettu toisistaan selkeämmin.

Naisissa ja miehissä on introverttejä yms, mutta naisten hormonaalisen kierron vaihe vaikuttaa erilaisten testien vastauksiin.

Mitä ihmettä sinä sitten haaskaat aikaasi naisvaltaisella palstalla? Kerta mielestäsi naiset ja miehet ovat niin erilaisia ajattelultaan ja tunteiltaan? Ihmetyttää, miksi et ole niiden muiden miesten parissa, kun ihan oman tekstisi mukaan vain heillä on edellytykset ymmärtää sinua.

Vierailija
99/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tehnyt testiä, mutta olen huomannut naisten etsivän tunneälykästä miestä deittisovelluksissa. En tiedä mitä se tarkoittaa ja mitä naiset sillä hakevat. Pistän vasemmalle varmuuden vuoksi. 

Tunneälykästä miestä etsitään, koska muutkin etsivät. Sushia syödään, koska muutkin syövät.

Tunneälykästä miestä etsitään, koska se helpottaa parisuhteen sujuvuutta ja yhteistä elämää, kun toinen on edes jollain tasolla tietoinen omista tunteistaan, ymmärtää mistä ne johtuu ja osaa tulla niiden kanssa toimeen ilman, että purkaa ja projisoi ne kumppaniin.

Sanoisin tämän olevan höttöistä päiväunelmaa. Naiset sanoittavat yhtä ja etsivät tunnetasolla toista.

Naiset muodostavat pitkäkestoisen parisuhteen miehen kanssa, jolla on oma elämä, kaverit ja aika pitkälle vähän välittävät naisen tunteista. Olin yli 20-vuotta naisen kanssa ja ymmärrän nyt miksi se kesti niin pitkään.

Ette te naiset halua emotionaalista tamppoonia. Te haluatte miehen, joka ei ole paikalla. 

Sanat vs teot. Ei ne yleensä kohtaa.

Vierailija
100/138 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos löytävät sellaisen, niin eivät kestä sitä, että mies ymmärtääkin liian hyvin sen naisen tunteet ja laittaa tunneperäiselle irrationaaliselle käytökselle stopin.

Olen huomannut tämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä