Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me Naisten tunnetaitojuttu ja -testi: "Vain 10-15% ihmisistä ovat tietoisia omista tunteistaan" Millaisia ajatuksia heräsi?

Vierailija
28.04.2025 |

Täytyy myöntää, että sain testistä vain 7 pistettä ja siinä käytetty kieli, kuten myös jutussa, hämäsi itseäni. Kun sanotaan, että tulee jonkinlainen "olo", tai tuntuu joltain, tai kokee jotain, niin onko se ajatusta, vai tunnetta?

Olen kyllä läpi elämän kokenut tunteita kehossani, vaikka olen ollut niiden kanssa myös aivan jumissa enkä pärjännyt tuossa testissä kovin hyvin.

Monet asiat, mitä elämässä meille tapahtuu ovat tulkinnanvaraisia, kuten jutun alustavassa esimerkissä, jossa ystävä ei vastaa viestiin. Harvassa varmaan ovat ihmiset, joille ei tulisi tuosta epämiellyttävä olo: joko huoli, tai tunne, että on tullut hylätyksi. Silti kyseessä on jutun mukaan ajatus ja tulkinta.

Jutun mukaan, jos tunteita ei koe ja niiden äärelle ei pysähdy, niitä alkaa ajatella liikaa. Mutta samalla tunnetaidot, eli tietonen päätöksenteko sen suhteen, miten tunteen kanssa toimii, miten sen ilmaisee, vai ilmaiseeko lainkaan, nimenomaan on ajatusprosessi. Jutun mukaan tunteiden erottaminen ajatuksista kuitenkin on tärkeää.

Mutta ovatko tunteet aina totta? Ajatukset eivät ainakaan ole. Toisaalta, joskus epämukavatkin tulkinnat osoittautuvat oikeiksi. Jos esim tapailukumppani vastailee viesteihin päiväkausien viiveellä eikä itse koskaan sovi oma-aloitteisesti mitään treffejä, niin tilanne varmasti tuntuu ikävältä ja siitä voi vetää yleensä aivan paikkansapitävän tulkinnan, ettei toista kiinnosta kovin paljon.

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011189288.html

Kommentit (138)

Vierailija
1/138 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu tehnyt tätä testiä?

Vierailija
2/138 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein testin: Erotit tunteet ja ajatukset toisistaan taitavasti. 

Kyllä nuo minusta oli aika selkeitä. Joskus sitä jää miettimään, mitä toiset ihmiset tekee/sanoo/ajattelee, mutta eihän ne ole minun tunteita. En tunne niistä esim. vihaa, iloa, pelkoa tai just mitään muutakaan, kunhan ihmettelen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/138 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein testin: Erotit tunteet ja ajatukset toisistaan taitavasti. 

Kyllä nuo minusta oli aika selkeitä. Joskus sitä jää miettimään, mitä toiset ihmiset tekee/sanoo/ajattelee, mutta eihän ne ole minun tunteita. En tunne niistä esim. vihaa, iloa, pelkoa tai just mitään muutakaan, kunhan ihmettelen. 

Sinulle ei koskaan herää mitään tunteita toisten ihmisten tekemisistä, tai sanoista?

Vierailija
4/138 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
5/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 10/10 Hienosti tunnistettu!. Joitain kysymyksiä piti miettiä vähän pidempään, mutta ehkä eniten yllätyin siitä, kuinka minusta itsestäänselvät ajatukset olivat melkein kolmanneksen mielestä tunteita.

Vierailija
6/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen testi. Menee puurot ja vellit sekaisin. Ajatus ja tunne voi olla yhtä aikaakin. Ja siellä käytetään sanaa tuntuu vaikka joku ilmeisesti sitten muka ajattelee. Hohhoijaa.

Vierailija
7/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen testi. Menee puurot ja vellit sekaisin. Ajatus ja tunne voi olla yhtä aikaakin. Ja siellä käytetään sanaa tuntuu vaikka joku ilmeisesti sitten muka ajattelee. Hohhoijaa.

Ajatukset ja tunteet ovat usein kytköksissä toisiinsa. Ajatus johtaa tunteeseen ja tunne ajatukseen.

Vierailija
8/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun asiantuntijan mukaan siis tunteita pitäisi aina kuunnella? 

Vierailija
9/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydet pisteet. Ihan helppo testi kun luki tekstin ennen testiä jossa oli selitetty tunteen ja ajatuksen ero. 

Vierailija
10/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt testiä, mutta olen huomannut naisten etsivän tunneälykästä miestä deittisovelluksissa. En tiedä mitä se tarkoittaa ja mitä naiset sillä hakevat. Pistän vasemmalle varmuuden vuoksi. 

Näköjään eivät hekään tiedä ja on vain joku muotijuttu. 

Vierailija
11/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydet pisteet. Ihan helppo testi kun luki tekstin ennen testiä jossa oli selitetty tunteen ja ajatuksen ero. 

Joo mutta miksi niissä lauseissa on mukana sen ajatus-tulkinnan herättämä tunnetila, kuten ärtymys? Sehän on silloin molempaa.

Vierailija
12/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tehnyt testiä, mutta olen huomannut naisten etsivän tunneälykästä miestä deittisovelluksissa. En tiedä mitä se tarkoittaa ja mitä naiset sillä hakevat. Pistän vasemmalle varmuuden vuoksi. 

Näköjään eivät hekään tiedä ja on vain joku muotijuttu. 

Tunteet on osa ihmisenä elämistä, ei muotijuttu. Vai oletko joku alien?

Vierailija
13/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän ihminen tuolla tavalla sanallista aina tuntemuksia kuin tuossa testissä. Testi oli ennemminkin lauseenymmärtämistä kuin tunteiden. 

Vierailija
14/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän ihminen tuolla tavalla sanallista aina tuntemuksia kuin tuossa testissä. Testi oli ennemminkin lauseenymmärtämistä kuin tunteiden. 

Tekstissä lukee, että tunteet on kehollisia reaktioita. Ainakin ihmisillä, jotka tuntee tunteensa oikein.

Vierailija
15/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan potaskaa.

Kyllä niihin 'ajatuksiinkin' liittyy vahvoja tunteita, jos asia on henkilökohtainen.

Minulla on autismista johtuva aleksitymia, mutta osaan silti kertoa, miksi oloni on hyvä/huono/iloinen/surullinen/jne.  Sekä myös tunnen erittäin vahvasti, liittyen myös neurosensitiivisyyteen. 

Käytännössähän olotiloja on vain kaksi, korkeintaan kolme: hyvä olo ja huono olo. Joskus voi olla neutraali olo, mutta tämä on todella harvinaista. Ehkä siksi, kun 'huonon olon' puute on minulle itsessään jo 'hyvä olo'. Osaan arvostaa sitä, että mikään ei sillä hetkellä kuormita hermostoa!

Vierailija
16/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Ihan hölynpölyä tuommoiset "testit"!

Vierailija
17/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pitää jonkun terapeutin päteä, kuinka tunnevammaisia suomalaiset ovat. Että sapettaa! Sapetus on muuten vissin tunne 😁

Vierailija
18/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas pitää jonkun terapeutin päteä, kuinka tunnevammaisia suomalaiset ovat. Että sapettaa! Sapetus on muuten vissin tunne 😁

Tuntuuko se kehossa?

Vierailija
19/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä testi taitaa olla sitä tunteiden sanoittamista. 

Vierailija
20/138 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10/10. Tuntui helpolta eikä tarvinnut pahemmin miettiä. Olen lukenut paljon psykologiaa eri kanteilta ja tunnistan helposti myös toisten tunnetilat. Joskus liiankin helposti, pitää välillä tietoisesti olla menemättä toisen tunteeseen mukaan. Esimieskoulutuksissa oli myös aika paljon näitä tunteiden tunnistamisjuttuja sekä vaikeiden tunteiden ja tilanteiden käsittelytaitoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi