Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

🛼Miksi rollaattorit on niin rumia?

Vierailija
27.04.2025 |

Muuten, niitä käyttävät muutkin kuin vanhukset.

Teolliselle muotoilijalle olisikin haastetta muotoilla toimivista rollaattoreista kauniimpia ja tyylikkäämpiä.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä on, että rollaattoreilla liikutaan, mutta sitten siitä laitteesta tulee epästabiili ja hankala kun sen korin laittaa täyteen ja ohjaimissa lisäksi kasseja. Kunnon kori siihen laitteeseen myös olisi kehitettävä. Kynnysten yli ja jalkakäytävillä on todella vaikea kulkea kun on tavaraa, mitkä on epätasapainossa.

Ei se pienuus ole hyvä asia, vaan ergonomia, mikä nyt on 20% eikä enempää. Ja liikkuvuus.

Jos on isot pyörät niin se on jo edistystä.

Hyvä kun rollaattorin käyttäjät pidätte seuraa toisillnne, näin sen pitääkin mennä.

Ei rollan käyttäjät dementtejä ole, eikä pyörätuolissa istujat myöskään.

Reppu on parempi kuin kori.  Mutta tietenkään kaikki eivät edes saa reppua harteilleen hos kädet ei salli ja jotkut koke

Sisäkäyttöön hankkisin kyllä pienemmän mallin.  Minulla, vaikka ikää , on jalat ongelmana.  Hallitsen vielä vaikeampiakin asioita kuin rollan sattumisen ovesta.  Itsestäni siis huomaan miten vaikea on samaistua jos ei näkökykyä oke enää kuin vähän, huippaa ja huimaa, heiveröinen olo.

Vierailija
82/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyylikkyydestä viis, mutta en haluaisi selkääni ja käsiäni rasittaa. Rollalla on tarkoitus korjata asentoa ja olla tarvittaessa tukena. Näm kumpikaan ei nykyisillä malleilla toteudu.

Onko ne väärin säädetty tai selkäsi ja kätesi ovat juuri se ongelmasi?  Perehdy mallistoihin, ehkä löytyy sopiva

Mallistot on käyty läpi. Ei ole oikein suunniteltua laitetta, näin on. Olen käynyt ulkomaiden mallistot myös läpi.

No , itse teen enintään kahden -kolmen tunnin reissuja rollalla, sisällä en käytä, joten en tuota ongelmaa nyt ole kohdannut.

Hyvä tietysti jos sinulle mallit sopivat. mutta huonosti kulkevilla on kyllä vaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa sekä anterioori- että posterioori-rollaattoreita. Anterioorirolla on se perinteinen malli, jossa ohjaustanko ja kahvat ovat edessä ja rollaa työnnetään. Näissä asento on helposti kumara. Posterioorirollassa tanko on takana ja kahvat sivulla, rollaa vedetään eteenpäin, asento on suora. Näitä ei kuitenkaan tarjota vanhuksille, koska vaatii kropalta enemmän ja kävelymatkat olisivat lyhyitä. Lain mukaan ihmisten olisi kuitenkin saatava se henkilökohtaisesti tarpeen oleva apuväline, eli jos fyssari sitä suosittaisi, niin hankittava olisi. Eivät ole sen kalliimpia.

Vierailija
84/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin reppu, voi sentään jos ei saa käsiä taivuteltua, niin reppu on kyllä terveen ihmisen käytössä sopiva. En voi kuvitella 90-vuotiaan heittävän reppua selkään.

Siinäkin iässä kuljetaan rollaattorilla.

Vierailija
85/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyylikkyydestä viis, mutta en haluaisi selkääni ja käsiäni rasittaa. Rollalla on tarkoitus korjata asentoa ja olla tarvittaessa tukena. Näm kumpikaan ei nykyisillä malleilla toteudu.

Onko ne väärin säädetty tai selkäsi ja kätesi ovat juuri se ongelmasi?  Perehdy mallistoihin, ehkä löytyy sopiva

Mallistot on käyty läpi. Ei ole oikein suunniteltua laitetta, näin on. Olen käynyt ulkomaiden mallistot myös läpi.

No , itse teen enintään kahden -kolmen tunnin reissuja rollalla, sisällä en käytä, joten en tuota ongelmaa nyt ole kohdannut.

Hyvä tietysti jos sinulle mallit sopivat. mutta huonosti kulkevilla

Käytän nimenomaan lonkkien ja polvien takia,  huonostkulkevana, antaa tuen jotta voi jalkoja liikuttaa.  On kyllä asennekysymyskin jos ei mikään kelpaa.  Anteeksi.

Vierailija
86/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ajelen "kunnan rollalla".  Kuitenkin järkeni sanoo että vaatimus monipuolisesta ja " hienosta"  rollavalikoimasta kuitenkaan ei oikein tunnu järkevältä.   Yhteiskunnan rahoilla, verorahoilla, ne meille kampuroille kustannetaan.  Jos tahtoisin jonkun modernin neonvihreän kevyemmän vekottimen ehkä pystyisin sen  ostamaankin mutta

Verorahoissa laskettuna erilaiset rollaattorit ovat melko saman hintaisia, eli valikoiman monipuolistaminen ei ole rahasta kiinni. Ongelma on siinä, kun hyvinvointialueet haluavat tehdä hankintasopparit vain yhden toimijan kanssa, Suomessa on velvollisuus kilpailuttaa kaikki julkiset hankinnat. Tässä voisi kyllä hyvin selkeyttää prosessia niin, että kilpailutetaan 3-4 erilaista mallia eri tarpeisiin, jolloin ihan samalla kustannuksella saadaan erilaisia malleja käyttöön. Toki hankintapuoli tekisi tuossa hieman enemmän duunia.

Vierailija
87/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arvasinkin, että kyllä sieltä joku vassari kohta vastustaa uusia ehdotuksia.

Emme kuitenkaan elä kommunistisessa maassa, jossa kaikki kaunis ja vaikkapa rollan käyttömukavuus on kielletty."

Oletkohan nyt ihan ymmärtänyt, että elämme sosialistisessa valtiossa, joka tarjoaa kansalaisilleen ilmaiseksi apuvälineet? Oikeistolaiset eivät kannata sosialismia eli ihmiset joutuisivat hankkimaan apuvälineet ja ylipäänsä terveydenhuollon omalla kustannuksellaan. Hyvinvointialueet romahduttamalla Kokoomus etunenässä haluaa lakkauttaa tämäntyyliset palvelut kokonaan. Siinä kuviossa on rollaattorin design ihan pieni sivuseikka vain.

Vierailija
88/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin reppu, voi sentään jos ei saa käsiä taivuteltua, niin reppu on kyllä terveen ihmisen käytössä sopiva. En voi kuvitella 90-vuotiaan heittävän reppua selkään.

Siinäkin iässä kuljetaan rollaattorilla.

Käyttäisinkö rollaattoria jos olisin terve?  Kirjoitinkin kyllä ettei kaikkien kädet salli repun nostoa, hyvä jos saa itse puettua ja riisuttua.

Kiitollinen olen yläkertaan että nyt, 80, on vain jalat ja db.   Js toistan, ennemmin ottaisin ne db-liuskat ja mittarin, joissa säästettiin, kuin neonvihreän modernin apuvälineen.  No tosin ei niitäkään ole tarjolla😃

Vierailija
89/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää rollaattorien ergonomia. Tanko lähes aina liian alhaalla. Työntäjä lyyhöttää kumarassa asennossa.

Se työntäjä itse saa säädettyä. Olin apuvälinelainaamossa jossa henkilökunta yritti jollekin mummolle kertoa, että sitä pitäisi pukata selkä suorassa, mummeli lähti kuitenkin selkä kumarassa lopulta ulos. Suurin osa pukkaa sitä selkä suorassa mutta sitten on näitä paksukalloisia jotka haluaa olla kumarassa

Juuri tämän vuoksi rollaattorit tarvitsevat ergonomista muutosta ja uudenlaista kehittelyä.

Rollaattoreita on monenlaisia, jokaiselle löytyy jotain mutta rumia ne on. Minulle suosittelivat mutta en halunnut, tiedän kyllä että edessäpäin sekin on. 

Vierailija
90/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa sekä anterioori- että posterioori-rollaattoreita. Anterioorirolla on se perinteinen malli, jossa ohjaustanko ja kahvat ovat edessä ja rollaa työnnetään. Näissä asento on helposti kum

ara. Posterioorirollassa tanko on takana ja kahvat sivulla, rollaa vedetään eteenpäin, asento on suora. Näitä ei kuitenkaan tarjota vanhuksille, koska vaatii kropalta enemmän ja kävelymatkat olisivat lyhyitä. Lain mukaan ihmisten olisi kuitenkin saatava se henkilökohtaisesti tarpeen oleva apuväline, eli jos fyssari sitä suosittaisi, niin hankittava olisi. Eivät ole sen kalliimpia.

Eikö taas Kela hanki ja korvaa näitä erikoisempia apuvälineitä joita ei hyvinvointialueet tarjoa.

Itseni yli  20 vuotta nuoremmalla, alle 60, on kelan invamopo ja kelan asentamat rampit ja kylpyhuoneessa tuet yms.  ( kuitenkin hänkin kävelee, hoitaa pihansa, ajaa autoa. )

Vierailija
91/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan olevani tosi vaatimaton ja häpeämätön tyyppi.  Olen iloinen kun olen saanyt perusmallin kyynärsauvat ja harmaan perusmallirollan lainaksi  65 vuotta veroja maksettuani.  Joka päivä luen netistä mikä taakka olen työssäkäyville.

Enkä häpeä vaikken mikään tyylimummu olekaan harmaan rollani kanssa.

Meitä on moneksi. Jos olet tyytyväinen perusmalliseen rollaan, niin suotakoon se sinulle. Ei se muilta ole pois. Mutta silti joku toinen voisi haluta toisenlaisen rollan.

Vierailija
92/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa sekä anterioori- että posterioori-rollaattoreita. Anterioorirolla on se perinteinen malli, jossa ohjaustanko ja kahvat ovat edessä ja rollaa työnnetään. Näissä asento on helposti kum

ara. Posterioorirollassa tanko on takana ja kahvat sivulla, rollaa vedetään eteenpäin, asento on suora. Näitä ei kuitenkaan tarjota vanhuksille, koska vaatii kropalta enemmän ja kävelymatkat olisivat lyhyitä. Lain mukaan ihmisten olisi kuitenkin saatava se henkilökohtaisesti tarpeen oleva apuväline, eli jos fyssari sitä suosittaisi, niin hankittava olisi. Eivät ole sen kalliimpia.

Eikö taas Kela hanki ja korvaa näitä erikoisempia apuvälineitä joita ei hyvinvointialueet tarjoa.

Itseni yli  20 vuotta nuoremmalla, alle 60, on kelan invamopo ja kelan asentamat rampit ja kylpyhuoneessa tuet yms.  ( kuitenkin hänkin

Hyvinvointialueiden vammaispalvelut saattavat hoitaa jotain apuvälinekustannuksia ja hoitavat nuo kodin muutostyöt. Kela maksaa vammaistuen ja kuntoutuksen.

Vierailija
93/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan olevani tosi vaatimaton ja häpeämätön tyyppi.  Olen iloinen kun olen saanyt perusmallin kyynärsauvat ja harmaan perusmallirollan lainaksi  65 vuotta veroja maksettuani.  Joka päivä luen netistä mikä taakka olen työssäkäyville.

Enkä häpeä vaikken mikään tyylimummu olekaan harmaan rollani kanssa.

Meitä on moneksi. Jos olet tyytyväinen perusmalliseen rollaan, niin suotakoon se sinulle. Ei se muilta ole pois. Mutta silti joku toinen voisi haluta toisenlaisen rollan.

Hän menee ja ostaa mieleisensä jos ei hva semmoista ole hankkinut.   Minulle on terveys tärkeämpi ja itsepärjääminen kuin tyylikkyys.

Vierailija
94/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hakee sellaista josta ei huomaa että on rollaattori, no voi ostaa lasten vaunut tai lemmikin rattaat joita voi sitten pukella tuolla ulkona ilman että näyttää rollaattorilta 

Vierailija
95/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörät töksähtää ja laitetta pitää oikaista. Pyörät ei mene suoraan, mutta vanhukset eivät ymmärrä vaatia, jos me nuoremmat emme sitä tee.

Samoin voisin pyörätuolit ottaa tähän keskusteluun, nekin samaa kaliiberia jos ei itse pysty lykkimään.

Olen niin vihainen kun kehitystä ei tapahdu. Ei niilläajella pitkin tasasia käytäviä.

Ihmiset pittä saada ulos ja kauppoihin ja kaikkialle kulkemaan, ettei tunne olevansa rollaattorin vanina.

Hyvin pelasi se rolla joka mulla oli lainassa. Perusmalli jossa oli hyvä kori tavaroille ja sen kanssa pääsi vaikka metsäpolulle.  Sisällä mahtui pyörimään ihan hyvin. 

Vierailija
96/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää rollaattorien ergonomia. Tanko lähes aina liian alhaalla. Työntäjä lyyhöttää kumarassa asennossa.

Tämä! Tanko on aivan liian alhaalla. Sama koskee edessä työnnettäviä ostoskärryjä. Tanko on hyvin paljon liian alhaalla. Tämä aihe on todella tärkeä. Kiitos ap:lle. 

Vierailija
97/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hakee sellaista josta ei huomaa että on rollaattori, no v

Se on kumma miten jotkut kokevat apuvälineet häpeälliseksi.  Seinänaapuri yli 90,  tahdistin, hyvin heiveröinen jo, ei millään meinannut ruveta käyttämään, kun jaloissa ei vikaa.  Nyt vie roskia jo kuitenkin, tilaa lehtiä niin ne on painavia viedä.

Ystäväni kanssa. Hänellä huimausta , ikä 80, itellä jalat, olemme ottaneet käyttöön häpeilemättä käyttöön.  Itse linkutin sauvakävelysauvoilla tai kyynärsauvoilla mutta kyllä rollalla kävely maistuu paremmalta.

Vierailija
98/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä löytyy vaikka kuinka hienoja, mutta julkisen kilpailutuksen voittaa aina sama punainen Mauno- rollaattori. Hinta ratkaisee 

Vierailija
99/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rollaattoreihin,vero ja ajokorttipakko.

Yhteiskunnan omistamia ne suurimmalta osin ovat, terveyskeskukset lainaavat. Töötin niihin haluaisin, saisi edessä maleksija pois tieltä.

Otin koiran vinkulelusta vinkujan pois. Panin sen pieneen pussiin ja pussin narulla kiinni rollan käsikahvaan. Siitä lähtee kunnon vinkaisu, kun sitä puristaa. En ole vielä käyttänyt tosi paikassa, vaan sanon edelleen asiallisesti: Saisinko tilaa, pääsenkö tästä.

Vierailija
100/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä löytyy vaikka kuinka hienoja, mutta julkisen kilpailutuksen voittaa aina sama punainen Mauno- rollaattori. Hinta ratkaisee 

Veroista ja vanhusten menoista, eläkkeistä, hoidosta, valitetaan jatkuvasti.

Kuitenkin sitten pitäisi , kun itse tarvitsee jotakin,  löytyä tyyliä ja designiä ja valikoimaa verovaroin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän