🛼Miksi rollaattorit on niin rumia?
Muuten, niitä käyttävät muutkin kuin vanhukset.
Teolliselle muotoilijalle olisikin haastetta muotoilla toimivista rollaattoreista kauniimpia ja tyylikkäämpiä.
Kommentit (105)
Olisipa sellainen, missä voisi istua etuperin ja potkutella eteenpäin (ilman polkimia). Nyt vanhukset istuvat takaperin ja putkuttelevat sitten näkemättä mihin ovat menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttää rollaattorien ergonomia. Tanko lähes aina liian alhaalla. Työntäjä lyyhöttää kumarassa asennossa.
Se työntäjä itse saa säädettyä. Olin apuvälinelainaamossa jossa henkilökunta yritti jollekin mummolle kertoa, että sitä pitäisi pukata selkä suorassa, mummeli lähti kuitenkin selkä kumarassa lopulta ulos. Suurin osa pukkaa sitä selkä suorassa mutta sitten on näitä paksukalloisia jotka haluaa olla kumarassa
Juuri tämän vuoksi rollaattorit tarvitsevat ergonomista muutosta ja uudenlaista kehittelyä.
Rollaattori on pääasiassa tarkoitettu kävelyavuksi. Avuksi ja tueksi ja myös hieman lepuuttamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on, että rollaattoreilla liikutaan, mutta sitten siitä laitteesta tulee epästabiili ja hankala kun sen korin laittaa täyteen ja ohjaimissa lisäksi kasseja. Kunnon kori siihen laitteeseen myös olisi kehitettävä. Kynnysten yli ja jalkakäytävillä on todella vaikea kulkea kun on tavaraa, mitkä on epätasapainossa.
Ei se pienuus ole hyvä asia, vaan ergonomia, mikä nyt on 20% eikä enempää. Ja liikkuvuus.
Jos on isot pyörät niin se on jo edistystä.
Hyvä kun rollaattorin käyttäjät pidätte seuraa toisillnne, näin sen pitääkin mennä.
Ei rollan käyttäjät dementtejä ole, eikä pyörätuolissa istujat myöskään.
Reppu on parempi kuin kori. Mutta tietenkään kaikki eivät edes saa reppua harteilleen hos kädet ei salli ja jotkut kokevat repun häpeälliseksi kuten jo rollaatorinsakin. Kaikki ei käytä vaikka se on kotona on, enhän mie kehtaa , etenkään jos se on jonkun huimauksen tms takia. Ei selkeän liikuntavamman.
Vierailija kirjoitti:
Rollaattori on pääasiassa tarkoitettu kävelyavuksi. Avuksi ja tueksi ja myös hieman lepuuttamista varten.
Ei se sulje pois sitä, että se olisi myös kaunis ja tyylikäs.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa sellainen, missä voisi istua etuperin ja potkutella eteenpäin (ilman polkimia). Nyt vanhukset istuvat takaperin ja putkuttelevat sitten näkemättä mihin ovat menossa.
Niin sellainen aikuisten versio taaperoiden potkuautosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttää rollaattorien ergonomia. Tanko lähes aina liian alhaalla. Työntäjä lyyhöttää kumarassa asennossa.
Se työntäjä itse saa säädettyä. Olin apuvälinelainaamossa jossa henkilökunta yritti jollekin mummolle kertoa, että sitä pitäisi pukata selkä suorassa, mummeli lähti kuitenkin selkä kumarassa lopulta ulos. Suurin osa pukkaa sitä selkä suorassa mutta sitten on näitä paksukalloisia jotka haluaa olla kumarassa
Juuri tämän vuoksi rollaattorit tarvitsevat ergonomista muutosta ja uudenlaista kehittelyä.
Aivan, kun ei ymmärretä, että se laite on väärin suunniteltu. En ole vielä nähnyt kunnollisia rollaattoreita. Terveen ja hyvin kulkevan on huono ruveta arvostelemaan. Vanhan tai sairaan lihakset eivät ole fitnesskunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei mennä sivuun. siinä istuttaisiin kuten hieman siihen malliin kuin sähkörollaattorissa. Siis rollaattorin istun olisikin kahvojen takana. Siis vaikea selittää mutta ei mitäänlasten vempainta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin olisi teolliselle muotoilijalle hyvä case.
Vanhuksia ja vammaisia voisi haastatella, samoin esim. fyssareita ja geriatreja, niin saisi monta erilaista näkökantaa uudenlaisen ja ergonomisemman rollaattorin kehittelyyn.
Aivan haastatella, mutta jos sitä oikeaa mallia ei tarjota, niin mistä voisi valita.
Olen joskus niin kiihtynyt tästä asiasta, ihan kuin nytkin. Hyvä kun asia otettiin edes esill.
Siis ajelen "kunnan rollalla". Kuitenkin järkeni sanoo että vaatimus monipuolisesta ja " hienosta" rollavalikoimasta kuitenkaan ei oikein tunnu järkevältä. Yhteiskunnan rahoilla, verorahoilla, ne meille kampuroille kustannetaan. Jos tahtoisin jonkun modernin neonvihreän kevyemmän ve
Nähdäkseni hyvinkin oikeistolaisista ajattelevat vastustavat jo mummojen eläkkeitä ja terveyskeskuksessa käyntejä , meiltä menee veoa ja tyelliä, yhyy.
Purrakin ja hyvinvointialueet koko ajan hakevat säästöjä.
Vanhuksena, rollan käyttäjänä ja diabeetikkona, olen edellen sitä mieltä että ennemmin ottaisin db itsetarkkailuvälineet kuin kalliimman veronmaksajien kustantaman rollan. Mutta niissä säästettiin.
Pystyisin kyllä ostamaan laajasta valikoimasta mieleiseni jos tahtoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei mennä sivuun. siinä istuttaisiin kuten hieman siihen malliin kuin sähkörollaattorissa. Siis rollaattorin istun olisikin kahvojen takana. Siis vaikea selittää mutta ei mitäänlasten vempainta.
Heitä varten jotka eivät pysty jalkojaan käyttämään kävelemiseen on taas ihan eri vehkeet. En koskaan ole kadulla nähnyt kenenkään istumalla kulkevan rollalla, sitä en tiedä miten laitoksissa tekevät sileillä käytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Tyylikkyydestä viis, mutta en haluaisi selkääni ja käsiäni rasittaa. Rollalla on tarkoitus korjata asentoa ja olla tarvittaessa tukena. Näm kumpikaan ei nykyisillä malleilla toteudu.
Onko ne väärin säädetty tai selkäsi ja kätesi ovat juuri se ongelmasi? Perehdy mallistoihin, ehkä löytyy sopiva
Vierailija kirjoitti:
Tämä näyttää ihan okolta.
Vau! Onpa kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyylikkyydestä viis, mutta en haluaisi selkääni ja käsiäni rasittaa. Rollalla on tarkoitus korjata asentoa ja olla tarvittaessa tukena. Näm kumpikaan ei nykyisillä malleilla toteudu.
Onko ne väärin säädetty tai selkäsi ja kätesi ovat juuri se ongelmasi? Perehdy mallistoihin, ehkä löytyy sopiva
Mallistot on käyty läpi. Ei ole oikein suunniteltua laitetta, näin on. Olen käynyt ulkomaiden mallistot myös läpi.
Huomaan olevani tosi vaatimaton ja häpeämätön tyyppi. Olen iloinen kun olen saanyt perusmallin kyynärsauvat ja harmaan perusmallirollan lainaksi 65 vuotta veroja maksettuani. Joka päivä luen netistä mikä taakka olen työssäkäyville.
Enkä häpeä vaikken mikään tyylimummu olekaan harmaan rollani kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin olisi teolliselle muotoilijalle hyvä case.
Vanhuksia ja vammaisia voisi haastatella, samoin esim. fyssareita ja geriatreja, niin saisi monta erilaista näkökantaa uudenlaisen ja ergonomisemman rollaattorin kehittelyyn.
Tästä saisi Suomelle vientivaltin. Aletaan valmistaa kauniisti muotoiltuja ja kunnon tutkimukseen perustuvia laatumalleja. Kysyntää varmasti on ja tulee vain lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on, että rollaattoreilla liikutaan, mutta sitten siitä laitteesta tulee epästabiili ja hankala kun sen korin laittaa täyteen ja ohjaimissa lisäksi kasseja. Kunnon kori siihen laitteeseen myös olisi kehitettävä. Kynnysten yli ja jalkakäytävillä on todella vaikea kulkea kun on tavaraa, mitkä on epätasapainossa.
Ei se pienuus ole hyvä asia, vaan ergonomia, mikä nyt on 20% eikä enempää. Ja liikkuvuus.
Jos on isot pyörät niin se on jo edistystä.
Hyvä kun rollaattorin käyttäjät pidätte seuraa toisillnne, näin sen pitääkin mennä.
Ei rollan käyttäjät dementtejä ole, eikä pyörätuolissa istujat myöskään.
Reppu on parempi kuin kori. Mutta tietenkään kaikki eivät edes saa reppua harteilleen hos kädet ei salli ja jotkut kokevat repun häpeälliseksi kuten jo rollaatorinsakin.
Vaikutta enemmänkin siltä, että rollaattori on myös kotona epäkäytännöllinen. Sen kanssa vingurtelu ei ole helpoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mallistot on käyty läpi. Ei ole oikein suunniteltua laitetta, näin on. Olen käynyt ulkomaiden mallistot myös läpi.
No , itse teen enintään kahden -kolmen tunnin reissuja rollalla, sisällä en käytä, joten en tuota ongelmaa nyt ole kohdannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä varten jotka eivät pysty jalkojaan käyttämään kävelemiseen on taas ihan eri vehkeet. En koskaan ole kadulla nähnyt kenenkään istumalla kulkevan rollalla, sitä en tiedä miten laitoksissa tekevät sileillä käytävillä.
Maailmassa kun ei tällä saralla ihmeitä suunnitella.
Omaa voi tietysti duunata. Laittaa tööttiä ja kelloa ja valoa ja radion. Maalata pinkiksi. Hitsata lokeroa ja taskua. Lainavehkeet ymmärrettävästi diskreettejä.
Arvasinkin, että kyllä sieltä joku vassari kohta vastustaa uusia ehdotuksia.
Emme kuitenkaan elä kommunistisessa maassa, jossa kaikki kaunis ja vaikkapa rollan käyttömukavuus on kielletty.