Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

🛼Miksi rollaattorit on niin rumia?

Vierailija
27.04.2025 |

Muuten, niitä käyttävät muutkin kuin vanhukset.

Teolliselle muotoilijalle olisikin haastetta muotoilla toimivista rollaattoreista kauniimpia ja tyylikkäämpiä.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen rollaattorin kanssa voi pystyssä kävellä kun se ei ole niin suunniteltu. Siinä pitäisi olla ohjainten sijaan sellainen lastenvaunujen kädensija. Mies on tutkinut kaikki "romu-rottaattorit". odella epä-ergonoomista ja tätä jo niiden kehityksen alusta.

Vierailija
42/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörät töksähtää ja laitetta pitää oikaista. Pyörät ei mene suoraan, mutta vanhukset eivät ymmärrä vaatia, jos me nuoremmat emme sitä tee.

Samoin voisin pyörätuolit ottaa tähän keskusteluun, nekin samaa kaliiberia jos ei itse pysty lykkimään.

Olen niin vihainen kun kehitystä ei tapahdu. Ei niilläajella pitkin tasasia käytäviä.

Ihmiset pittä saada ulos ja kauppoihin ja kaikkialle kulkemaan, ettei tunne olevansa rollaattorin vanina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rollaattorissani on lastenvaunujen pyörien  kokoiset pyörät.  Kyllä sillä olen talvikeleissä ja sohjoissa päässyt, tosin en ole hauras vanhus, vain jalkanivelet.  Jarrukin on ihan ok kun on vielä muisti miten se toimii ja muistaa käyttää sitä

Itselläni on vähän väärä korkeus, kyynärpäätt koukistuu jolloin kädet väsyvät. Usein  työnnänkin jarrukahvoista , ne on juuri sen verran sopivasti alempana.  Pitää joku päivä laittaa auton konttiin ha läydä lainaamossa säädättämäsdä, itse en onnistunut.

Vierailija
44/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olisi teolliselle muotoilijalle hyvä case.

Vanhuksia ja vammaisia voisi haastatella, samoin esim. fyssareita ja geriatreja, niin saisi monta erilaista näkökantaa uudenlaisen ja ergonomisemman rollaattorin kehittelyyn.

Vierailija
45/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörät töksähtää ja laitetta pitää oikaista. Pyörät ei mene suoraan, mutta vanhukset eivät ymmärrä vaatia, jos me nuoremmat emme sitä tee.

Samoin voisin pyörätuolit ottaa tähän keskusteluun, nekin samaa kaliiberia jos ei itse pysty lykkimään.

Olen niin vihainen kun kehitystä ei tapahdu. Ei niilläajella pitkin tasasia käytäviä.

Ihmiset pittä saada ulos ja kauppoihin ja kaikkialle kulkemaan, ettei tunne olevansa rollaattorin vanina.

Hyvin sanottu👍

Vierailija
46/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää rollaattorien ergonomia. Tanko lähes aina liian alhaalla. Työntäjä lyyhöttää kumarassa asennossa.

Olen myös ajatellut rollaatorin ergonomiaa.

Yritän muistuttaa vanhustamme, että kävelee siinä rollaatorin "sisällä" eli pystyasennossa. Se "normaali" etunoja rasittaa enemmän sekä käsiä että selkää.

Hetken toimii ja sitten taas aletaan hakeutua etunojaan, vaikka hän myöntää itsekin, että pystyasento selkä suorana tuntuu paremmalta.

Juuri se , että kehotetaan kulkemaan siellä "sisällä" , mussa se ei anna turvallisuutta silloin, kun se kapine on niin huonosti suunniteltu. Ihan pieni sen laitteen ei tarvitse olla, mutta "puskurit" pitäisi myös olla , siis pehmusteet, ettei sillä riko huonekaluja sisällä.

Kädensija pitää uusia ja laittaa lastenvaunujenn tyylinen. Onhan lastenvaunutkin stabiilit, miksei rollaattorit.

Vierailija
47/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia ja vammaisia voisi haastatella, samoin esim. fyssareita ja geriatreja, niin saisi monta erilaista näkökantaa uudenlaisen ja ergonomisemman rollaattorin kehittelyyn.

Aivan haastatella, mutta jos sitä oikeaa mallia ei tarjota, niin mistä voisi valita.

Olen joskus niin kiihtynyt tästä asiasta, ihan kuin nytkin. Hyvä kun asia otettiin edes esill.

Vierailija
48/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäkuntoisen lainaamo varmastikin vaihtaa.

Kovastihan ihmiset rollaattoreilla liikkuu, jo ihan käynti prismassa sen näyttää. ( lähellä iso lähiö.)  

Oli hauska kun otin rollaattorin käyttöön.  Monesta lähiön rolla- mummusta on tullut small talk-kaveri.  Taidamme olla kuin jotkut karavaanarit tai harleylla ajavat, moikkaamme ja vaihdamme säät ja auraustilanteen.

Vierailija
49/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rollaattoria voi tuunata ja näin oli jossain hoivakodissa tehtykin ja oli kuviakin netissä; löytyy haulla rollaattorin tuunaus.

Vierailija
50/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan haastatella, mutta jos sitä oikeaa mallia ei tarjota, niin mistä voisi valita.

Olen joskus niin kiihtynyt tästä asiasta, ihan kuin nytkin. Hyvä kun asia otettiin edes esill.

Siis ajelen "kunnan rollalla".  Kuitenkin järkeni sanoo että vaatimus monipuolisesta ja " hienosta"  rollavalikoimasta kuitenkaan ei oikein tunnu järkevältä.   Yhteiskunnan rahoilla, verorahoilla, ne meille kampuroille kustannetaan.  Jos tahtoisin jonkun modernin neonvihreän kevyemmän vekottimen ehkä pystyisin sen  ostamaankin mutta en koe tarpeelliseksi. Jos kunto huononee ja sisäkäytössä tarvin, saatan jonkun kevyen ostaa.  Jos ei siellä lainaamossa ole.

Ennemmin kuin tyylikkään rollan jota turhamainen jälkipolvi ( jos sellainen olis) ei häpeisi. Toivoisin edelleen että me vanhat saisimme diabeteksen itsetarkkailuvälineet edelleen.  Ne evättiin vaikka ne olisivat tärkeämmät kuin tyylikäs rolla.  

Vierailija
51/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rollaattoria voi tuunata ja näin oli jossain hoivakodissa tehtykin ja oli kuviakin netissä; löytyy haulla rollaattorin tuunaus.

Mutta jos rolla on henkilöllä lainassa, niin ei sitä voi ruveta itse muuttamaan tai tuunaamaan. Hyvinvointiyksikkö voisi katsoa sen vahingonteoksi ja vaatia korvauksia?

Vierailija
52/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan pitäisi olla useampi malli. Eihän yksi malli voi mitenkään sopia kaikille, kuten tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi.

Vierailija
53/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on, että rollaattoreilla liikutaan, mutta sitten siitä laitteesta tulee epästabiili ja hankala kun sen korin laittaa täyteen ja ohjaimissa lisäksi kasseja. Kunnon kori siihen laitteeseen myös olisi kehitettävä. Kynnysten yli ja jalkakäytävillä on todella vaikea kulkea kun on tavaraa, mitkä on epätasapainossa.

Ei se pienuus ole hyvä asia, vaan ergonomia, mikä nyt on 20% eikä enempää. Ja liikkuvuus.

Jos on isot pyörät niin se on jo edistystä.

Hyvä kun rollaattorin käyttäjät pidätte seuraa toisillnne, näin sen pitääkin mennä.

Ei rollan käyttäjät dementtejä ole, eikä pyörätuolissa istujat myöskään.

Vierailija
54/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos rolla on henkilöllä lainassa, niin ei sitä voi ruveta itse muuttamaan tai tuunaamaan. Hyvinvointiyksikkö voisi katsoa sen vahingonteoksi ja vaatia korvauksia?

Eiköhän ne laitteet käytetä aika loppuun kun sellaisen saa. Onhan niilläki laitteilla "parasta ennen" päivät.

Vierailija
55/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää rollaattorien ergonomia. Tanko lähes aina liian alhaalla. Työntäjä lyyhöttää kumarassa asennossa.

Se työntäjä itse saa säädettyä. Olin apuvälinelainaamossa jossa henkilökunta yritti jollekin mummolle kertoa, että sitä pitäisi pukata selkä suorassa, mummeli lähti kuitenkin selkä kumarassa lopulta ulos. Suurin osa pukkaa sitä selkä suorassa mutta sitten on näitä paksukalloisia jotka haluaa olla kumarassa

Vierailija
56/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ajelen "kunnan rollalla".  Kuitenkin järkeni sanoo että vaatimus monipuolisesta ja " hienosta"  rollavalikoimasta kuitenkaan ei oikein tunnu järkevältä.   Yhteiskunnan rahoilla, verorahoilla, ne meille kampuroille kustannetaan.  Jos tahtoisin jonkun modernin neonvihreän kevyemmän vekottimen ehkä pystyisin sen  ostamaankin mutta

Jokaisella on omat vaivansa ja haasteensa.

Kyllä rollan saa muotoiltua kauniiksi myös verorahoilla. Ei pidä mennä toiseen äärimmäisyyteen.

Vierailija
57/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ajatellut rollaatorin ergonomiaa.

Yritän muistuttaa vanhustamme, että kävelee siinä rollaatorin "sisällä" eli pystyasennossa. Se "normaali" etunoja rasittaa enemmän sekä käsiä että selkää.

Hetken toimii ja sitten taas aletaan hakeutua etunojaan, vaikka hän myöntää itsekin, että pystyasento selkä suorana tuntuu paremmalta.

Juuri se , että kehotetaan kulkemaan siellä "sisällä" , mussa se ei anna turvallisuutta silloin, kun se kapine on niin huonosti suunniteltu. Ihan pieni sen laitteen ei tarvitse olla, mutta "puskurit" pitäisi myös olla , siis pehmusteet, ettei sillä riko huonekaluja sisällä.

Kädensija pitää uusia ja

Jos on lastenvaunujen/ostoskärryjen kahva se ei anna sellaista turvaa kuin tuo rollattorin sisällä käveleminen.  Jos kaatuu, saattaa kaatua istuimen päälle kahvallisessa mallissa.

Minulla on mökillä lastenvaunujen runko rollana, kyllä pidän  parempana kaikin puolin kahvallista.  Mutta jokainen saa olla mieltään, en minä sillä.

Vierailija
58/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylikkyydestä viis, mutta en haluaisi selkääni ja käsiäni rasittaa. Rollalla on tarkoitus korjata asentoa ja olla tarvittaessa tukena. Näm kumpikaan ei nykyisillä malleilla toteudu.

Vierailija
59/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne laitteet käytetä aika loppuun kun sellaisen saa. Onhan niilläki laitteilla "parasta ennen" päivät.

Niin, joku tarvitsee vuoden ennenkuin kuin kuolee, kyllä se laitetaan uudelleen kiertoon.  Myös kotona asuvilla on hyvin usein lainarolla, ei vain laitoksissa olevilla.

Vierailija
60/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan pitäisi olla useampi malli. Eihän yksi malli voi mitenkään sopia kaikille, kuten tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi.

Niitä on monenlaisia, oikein kaupunkimallejakin, toki pitää itse ostaa, mutta niitä on. On olemassa oikein korkeitakin joissa on vain edessä renkaat jne 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan