đŒMiksi rollaattorit on niin rumia?
Muuten, niitÀ kÀyttÀvÀt muutkin kuin vanhukset.
Teolliselle muotoilijalle olisikin haastetta muotoilla toimivista rollaattoreista kauniimpia ja tyylikkÀÀmpiÀ.
Kommentit (105)
PyörÀt töksÀhtÀÀ ja laitetta pitÀÀ oikaista. PyörÀt ei mene suoraan, mutta vanhukset eivÀt ymmÀrrÀ vaatia, jos me nuoremmat emme sitÀ tee.
Samoin voisin pyörÀtuolit ottaa tÀhÀn keskusteluun, nekin samaa kaliiberia jos ei itse pysty lykkimÀÀn.
Olen niin vihainen kun kehitystÀ ei tapahdu. Ei niillÀajella pitkin tasasia kÀytÀviÀ.
Ihmiset pittÀ saada ulos ja kauppoihin ja kaikkialle kulkemaan, ettei tunne olevansa rollaattorin vanina.
Rollaattorissani on lastenvaunujen pyörien kokoiset pyörÀt. KyllÀ sillÀ olen talvikeleissÀ ja sohjoissa pÀÀssyt, tosin en ole hauras vanhus, vain jalkanivelet. Jarrukin on ihan ok kun on vielÀ muisti miten se toimii ja muistaa kÀyttÀÀ sitÀ
ItsellÀni on vÀhÀn vÀÀrÀ korkeus, kyynÀrpÀÀtt koukistuu jolloin kÀdet vÀsyvÀt. Usein työnnÀnkin jarrukahvoista , ne on juuri sen verran sopivasti alempana. PitÀÀ joku pÀivÀ laittaa auton konttiin ha lÀydÀ lainaamossa sÀÀdÀttÀmÀsdÀ, itse en onnistunut.
Todellakin olisi teolliselle muotoilijalle hyvÀ case.
Vanhuksia ja vammaisia voisi haastatella, samoin esim. fyssareita ja geriatreja, niin saisi monta erilaista nÀkökantaa uudenlaisen ja ergonomisemman rollaattorin kehittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
PyörÀt töksÀhtÀÀ ja laitetta pitÀÀ oikaista. PyörÀt ei mene suoraan, mutta vanhukset eivÀt ymmÀrrÀ vaatia, jos me nuoremmat emme sitÀ tee.
Samoin voisin pyörÀtuolit ottaa tÀhÀn keskusteluun, nekin samaa kaliiberia jos ei itse pysty lykkimÀÀn.
Olen niin vihainen kun kehitystÀ ei tapahdu. Ei niillÀajella pitkin tasasia kÀytÀviÀ.
Ihmiset pittÀ saada ulos ja kauppoihin ja kaikkialle kulkemaan, ettei tunne olevansa rollaattorin vanina.
Hyvin sanottuđ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttÀÀ rollaattorien ergonomia. Tanko lÀhes aina liian alhaalla. TyöntÀjÀ lyyhöttÀÀ kumarassa asennossa.
Olen myös ajatellut rollaatorin ergonomiaa.
YritÀn muistuttaa vanhustamme, ettÀ kÀvelee siinÀ rollaatorin "sisÀllÀ" eli pystyasennossa. Se "normaali" etunoja rasittaa enemmÀn sekÀ kÀsiÀ ettÀ selkÀÀ.
Hetken toimii ja sitten taas aletaan hakeutua etunojaan, vaikka hÀn myöntÀÀ itsekin, ettÀ pystyasento selkÀ suorana tuntuu paremmalta.
Juuri se , ettÀ kehotetaan kulkemaan siellÀ "sisÀllÀ" , mussa se ei anna turvallisuutta silloin, kun se kapine on niin huonosti suunniteltu. Ihan pieni sen laitteen ei tarvitse olla, mutta "puskurit" pitÀisi myös olla , siis pehmusteet, ettei sillÀ riko huonekaluja sisÀllÀ.
KÀdensija pitÀÀ uusia ja laittaa lastenvaunujenn tyylinen. Onhan lastenvaunutkin stabiilit, miksei rollaattorit.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia ja vammaisia voisi haastatella, samoin esim. fyssareita ja geriatreja, niin saisi monta erilaista nÀkökantaa uudenlaisen ja ergonomisemman rollaattorin kehittelyyn.
Aivan haastatella, mutta jos sitÀ oikeaa mallia ei tarjota, niin mistÀ voisi valita.
Olen joskus niin kiihtynyt tÀstÀ asiasta, ihan kuin nytkin. HyvÀ kun asia otettiin edes esill.
Vierailija kirjoitti:
EpÀkuntoisen lainaamo varmastikin vaihtaa.
Kovastihan ihmiset rollaattoreilla liikkuu, jo ihan kÀynti prismassa sen nÀyttÀÀ. ( lÀhellÀ iso lÀhiö.)
Oli hauska kun otin rollaattorin kÀyttöön. Monesta lÀhiön rolla- mummusta on tullut small talk-kaveri. Taidamme olla kuin jotkut karavaanarit tai harleylla ajavat, moikkaamme ja vaihdamme sÀÀt ja auraustilanteen.
Rollaattoria voi tuunata ja nÀin oli jossain hoivakodissa tehtykin ja oli kuviakin netissÀ; löytyy haulla rollaattorin tuunaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan haastatella, mutta jos sitÀ oikeaa mallia ei tarjota, niin mistÀ voisi valita.
Olen joskus niin kiihtynyt tÀstÀ asiasta, ihan kuin nytkin. HyvÀ kun asia otettiin edes esill.
Siis ajelen "kunnan rollalla". Kuitenkin jÀrkeni sanoo ettÀ vaatimus monipuolisesta ja " hienosta" rollavalikoimasta kuitenkaan ei oikein tunnu jÀrkevÀltÀ. Yhteiskunnan rahoilla, verorahoilla, ne meille kampuroille kustannetaan. Jos tahtoisin jonkun modernin neonvihreÀn kevyemmÀn vekottimen ehkÀ pystyisin sen ostamaankin mutta en koe tarpeelliseksi. Jos kunto huononee ja sisÀkÀytössÀ tarvin, saatan jonkun kevyen ostaa. Jos ei siellÀ lainaamossa ole.
Ennemmin kuin tyylikkÀÀn rollan jota turhamainen jÀlkipolvi ( jos sellainen olis) ei hÀpeisi. Toivoisin edelleen ettÀ me vanhat saisimme diabeteksen itsetarkkailuvÀlineet edelleen. Ne evÀttiin vaikka ne olisivat tÀrkeÀmmÀt kuin tyylikÀs rolla.
Vierailija kirjoitti:
Rollaattoria voi tuunata ja nÀin oli jossain hoivakodissa tehtykin ja oli kuviakin netissÀ; löytyy haulla rollaattorin tuunaus.
Mutta jos rolla on henkilöllÀ lainassa, niin ei sitÀ voi ruveta itse muuttamaan tai tuunaamaan. Hyvinvointiyksikkö voisi katsoa sen vahingonteoksi ja vaatia korvauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pitÀisi olla useampi malli. EihÀn yksi malli voi mitenkÀÀn sopia kaikille, kuten tÀssÀkin keskustelussa on kÀynyt ilmi.
HyvÀ on, ettÀ rollaattoreilla liikutaan, mutta sitten siitÀ laitteesta tulee epÀstabiili ja hankala kun sen korin laittaa tÀyteen ja ohjaimissa lisÀksi kasseja. Kunnon kori siihen laitteeseen myös olisi kehitettÀvÀ. Kynnysten yli ja jalkakÀytÀvillÀ on todella vaikea kulkea kun on tavaraa, mitkÀ on epÀtasapainossa.
Ei se pienuus ole hyvÀ asia, vaan ergonomia, mikÀ nyt on 20% eikÀ enempÀÀ. Ja liikkuvuus.
Jos on isot pyörÀt niin se on jo edistystÀ.
HyvÀ kun rollaattorin kÀyttÀjÀt pidÀtte seuraa toisillnne, nÀin sen pitÀÀkin mennÀ.
Ei rollan kÀyttÀjÀt dementtejÀ ole, eikÀ pyörÀtuolissa istujat myöskÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos rolla on henkilöllÀ lainassa, niin ei sitÀ voi ruveta itse muuttamaan tai tuunaamaan. Hyvinvointiyksikkö voisi katsoa sen vahingonteoksi ja vaatia korvauksia?
EiköhÀn ne laitteet kÀytetÀ aika loppuun kun sellaisen saa. Onhan niillÀki laitteilla "parasta ennen" pÀivÀt.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttÀÀ rollaattorien ergonomia. Tanko lÀhes aina liian alhaalla. TyöntÀjÀ lyyhöttÀÀ kumarassa asennossa.
Se työntÀjÀ itse saa sÀÀdettyÀ. Olin apuvÀlinelainaamossa jossa henkilökunta yritti jollekin mummolle kertoa, ettÀ sitÀ pitÀisi pukata selkÀ suorassa, mummeli lÀhti kuitenkin selkÀ kumarassa lopulta ulos. Suurin osa pukkaa sitÀ selkÀ suorassa mutta sitten on nÀitÀ paksukalloisia jotka haluaa olla kumarassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ajelen "kunnan rollalla". Kuitenkin jÀrkeni sanoo ettÀ vaatimus monipuolisesta ja " hienosta" rollavalikoimasta kuitenkaan ei oikein tunnu jÀrkevÀltÀ. Yhteiskunnan rahoilla, verorahoilla, ne meille kampuroille kustannetaan. Jos tahtoisin jonkun modernin neonvihreÀn kevyemmÀn vekottimen ehkÀ pystyisin sen ostamaankin mutta
Jokaisella on omat vaivansa ja haasteensa.
KyllÀ rollan saa muotoiltua kauniiksi myös verorahoilla. Ei pidÀ mennÀ toiseen ÀÀrimmÀisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ajatellut rollaatorin ergonomiaa.
YritÀn muistuttaa vanhustamme, ettÀ kÀvelee siinÀ rollaatorin "sisÀllÀ" eli pystyasennossa. Se "normaali" etunoja rasittaa enemmÀn sekÀ kÀsiÀ ettÀ selkÀÀ.
Hetken toimii ja sitten taas aletaan hakeutua etunojaan, vaikka hÀn myöntÀÀ itsekin, ettÀ pystyasento selkÀ suorana tuntuu paremmalta.
Juuri se , ettÀ kehotetaan kulkemaan siellÀ "sisÀllÀ" , mussa se ei anna turvallisuutta silloin, kun se kapine on niin huonosti suunniteltu. Ihan pieni sen laitteen ei tarvitse olla, mutta "puskurit" pitÀisi myös olla , siis pehmusteet, ettei sillÀ riko huonekaluja sisÀllÀ.
KÀdensija pitÀÀ uusia ja
Jos on lastenvaunujen/ostoskÀrryjen kahva se ei anna sellaista turvaa kuin tuo rollattorin sisÀllÀ kÀveleminen. Jos kaatuu, saattaa kaatua istuimen pÀÀlle kahvallisessa mallissa.
Minulla on mökillÀ lastenvaunujen runko rollana, kyllÀ pidÀn parempana kaikin puolin kahvallista. Mutta jokainen saa olla mieltÀÀn, en minÀ sillÀ.
TyylikkyydestÀ viis, mutta en haluaisi selkÀÀni ja kÀsiÀni rasittaa. Rollalla on tarkoitus korjata asentoa ja olla tarvittaessa tukena. NÀm kumpikaan ei nykyisillÀ malleilla toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EiköhÀn ne laitteet kÀytetÀ aika loppuun kun sellaisen saa. Onhan niillÀki laitteilla "parasta ennen" pÀivÀt.
Niin, joku tarvitsee vuoden ennenkuin kuin kuolee, kyllÀ se laitetaan uudelleen kiertoon. Myös kotona asuvilla on hyvin usein lainarolla, ei vain laitoksissa olevilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pitÀisi olla useampi malli. EihÀn yksi malli voi mitenkÀÀn sopia kaikille, kuten tÀssÀkin keskustelussa on kÀynyt ilmi.
NiitÀ on monenlaisia, oikein kaupunkimallejakin, toki pitÀÀ itse ostaa, mutta niitÀ on. On olemassa oikein korkeitakin joissa on vain edessÀ renkaat jne
Ei sen rollaattorin kanssa voi pystyssÀ kÀvellÀ kun se ei ole niin suunniteltu. SiinÀ pitÀisi olla ohjainten sijaan sellainen lastenvaunujen kÀdensija. Mies on tutkinut kaikki "romu-rottaattorit". odella epÀ-ergonoomista ja tÀtÀ jo niiden kehityksen alusta.