Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

🛼Miksi rollaattorit on niin rumia?

Vierailija
27.04.2025 |

Muuten, niitä käyttävät muutkin kuin vanhukset.

Teolliselle muotoilijalle olisikin haastetta muotoilla toimivista rollaattoreista kauniimpia ja tyylikkäämpiä.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä vaikka millaisia nykyään. Löytyy myös tyylikkäämpiä versioita. 

Ei toki ole tarvetta ainakaan vielä, mutta ne mitä yleensä olen nähnyt, on olleet samanlaisia. 

Varmaan jokainen voi ostaa tai teettää design-mallisen rollan, mutta voisi niitä karvalakkimallejakin jotenkin modernisoida.

Lainarollaattorit on terveydenhuollonpalvelu tarvitseville.  Kaitpa se on kustannuskysymys perusmallin hankinta välinelainasmoon, sairaaloihin, julkisiin tiloihin, hoivakoteihin.

Ennemmin petusrolla jos yleensä pääsee lääkäriin.

Meinaatko, ettei perusmallia voi uudistaa tai modernisoida? Sehän on tuotannossa vaan järjestelykysymys. Kuten minkä muunkin hyödykkeen kohdalla.

Vierailija
22/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skuutit helevettiin !

Voi äitin pientä Veijoa. Olet nyt väärässä ketjussa. Tässä keskustellaan rollaattoreista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tärkeämpää olisi laittaa rahaa kehitykseen ettei vihervasemmistolaiset nuoret narkkaisi itseään rollaattorinkäyttäjiksi.

Vierailija
24/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rollaattorejahan on kaikennäköisiä ja värisiä. Tarkoitin että kaipa se kuitenkin on verovaroilla hankittuna järkevää olla edullinen ja tukeva perusmalli.  Noita "hienompia" itseostettuja on nettikirppareilla myynnissä mummun kuoleman jälkeen.

Kuulemma apuvälinelainaamosta saa pienempiä ja kapeampiakin ja eri malleja.  Otin sen perusmallin kun en edes tietänyt kysellä.  Se on kuitenkin ulkona hyvä, jos sisällä käyttäisin kapeampi olisi hyvä.

Yrittäkää kestää kun ruma mummu työntää rumaa rollaattoria kaupungilla.

Vierailija
25/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skuutit helevettiin !

Olet nyt erehtynyt pahan kerran. Mutta saat anteeksi, jos et erota skuuttia rollaattorista.

Mutta 50-70 vuoden päästä kyllä erotat.

Vierailija
26/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää rollaattorien ergonomia. Tanko lähes aina liian alhaalla. Työntäjä lyyhöttää kumarassa asennossa.

Ainakin minun rollassa on säädettävä korkeus. Tämä on kaupungilta lainassa: uusi, mutta aika leveä ja "kömpelö". Joku kapeampi ja kevyempi olisi parempi. Toivottavasti molemmat lonkat saadaan kuntoon, että pystyisin taas kävelemään ilman apuvälineitä. Kaikkea hyvää kaikille rollaattorin käyttäjille!

Vierailija
27/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rollaattorejahan on kaikennäköisiä ja värisiä. Tarkoitin että kaipa se kuitenkin on verovaroilla hankittuna järkevää olla edullinen ja tukeva perusmalli.  Noita "hienompia" itseostettuja on nettikirppareilla myynnissä mummun kuoleman jälkeen.

Kuulemma apuvälinelainaamosta saa pienempiä ja kapeampiakin ja eri malleja.  Otin sen perusmallin kun en edes tietänyt kysellä.  Se on kuitenkin ulkona hyvä, jos sisällä käyttäisin kapeampi olisi hyvä.

Mutta miksi mummun pitää olla ruma? Tai rollaattorin? Kyllä mummu voi ja saa olla kauniskin, kuten rollakin.

Vierailija
28/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papatkin käyttää rollaattoria.

Vierailija
29/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten nuoremmat ihmiset, esimerkiksi MS-tautia tms. sairastavat tai jostakin vammasta toipuvat nuoret? Luulisin, että heitä miellyttäisi enemmän jonkinlainen "rokkirolla".

Vierailija
30/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten nuoremmat ihmiset, esimerkiksi MS-tautia tms. sairastavat tai jostakin vammasta toipuvat nuoret? Luulisin, että heitä miellyttäisi enemmän jonkinlainen "rokkirolla".

Rokkirolla voisi ehkä piristää joitakin käyttäjiä😎

Vierailija
31/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostamalla on kyllä laaja valikoima.  En tiedä korvaako Kela mitään itse ostaville kun kuitenkin niitä saa maksutta lainaksi.

Vierailija
32/105 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää rollaattorien ergonomia. Tanko lähes aina liian alhaalla. Työntäjä lyyhöttää kumarassa asennossa.

Vanhukset on muutenkin kumarassa asennossa.

Vierailija
33/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset on muutenkin kumarassa asennossa.

Senpä takia ergonomiaa pitää muuttaa.

Vierailija
34/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä syöt kolmen ihmisen edestä ja hierot lihavaa persettäsi paperilla vessassakäynnin jälkeen?

Vierailija
35/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ajatellut rollaatorin ergonomiaa.

Yritän muistuttaa vanhustamme, että kävelee siinä rollaatorin "sisällä" eli pystyasennossa. Se "normaali" etunoja rasittaa enemmän sekä käsiä että selkää.

Hetken toimii ja sitten taas aletaan hakeutua etunojaan, vaikka hän myöntää itsekin, että pystyasento selkä suorana tuntuu paremmalta.

Vierailija
36/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä homma menee niin, että kunkin hyvinvointialueen apuvälinekeskukset kilpailuttaa ja tilaa rollattoorit sieltä, mistä ne saa parhain laatu+hintapistein. Rollaattorin ulkonäkö tai käytettävyys ei vaikuta pisteytykseen.

Jenkeissä kun mennään vakuutusvetoisesti, eli apuvälineen saa korvattua henkilöasiakkaan vakuutuksesta, ulkonäkö onkin kilpailuvaltti ja siihen kannattaa panostaa. Googlatkaa esim. Nimbo, nää on myös todella paljon edullisempia kuin meidän julkisen sektorin hankkimat apuvälineet (jälleenmyyjät ei tarjoa näitä kilpailutuksiin, kun huonommat katteet). Oon tilannut Amazonista. Myös käytettävyys ihan eri luokkaa (kevyt, helppo säätää, kokoontaitettava). 

Vierailija
37/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostamalla on kyllä laaja valikoima.  En tiedä korvaako Kela mitään itse ostaville kun kuitenkin niitä saa maksutta lainaksi.

Kela ei tosiaan korvaa mitään, eikä ihmiset myöskään saa kaikkia tarvitsemiaan apuvälineitä. Esimerkiksi pyörätuolin käyttäjä ei pääse talvisin välttämättä ulos liikkumaan, koska ei saa maastopyörätuolia joka pärjäisi lumessa. Meillä on kuntoutus muutenkin kymmeniä vuosia tutkimusta jäljessä, eli mitään uusia innovaatioita ei saa Kelan kuntoutuksessa käyttöön. Tämä nyt koskee ehkä nuorempia vammautuneita enemmän, kuin vanhuksia.

Vierailija
38/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa, halvin! 

Ulkonäkö ei ratkaise!

Miten paljon tai vähän on kiinnitetty huomiota ergonomiaan? Ihmiset on toki erilaisia, kuten vaivatkin.

Onko siis halvin ja rumin syy sille, että julkisen terveydenhuollon rollaattorit on sellaisia kuin on?

Vierailija
39/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä homma menee niin, että kunkin hyvinvointialueen apuvälinekeskukset kilpailuttaa ja tilaa rollattoorit sieltä, mistä ne saa parhain laatu+hintapistein. Rollaattorin ulkonäkö tai käytettävyys ei vaikuta pisteytykseen.

Jenkeissä kun mennään vakuutusvetoisesti, eli apuvälineen saa korvattua henkilöasiakkaan vakuutuksesta, ulkonäkö onkin kilpailuvaltti ja siihen kannattaa panostaa. Googlatkaa esim. Nimbo, nää on myös todella paljon edullisempia kuin meidän julkisen sektorin hankkimat apuvälineet (jälleenmyyjät ei tarjoa näitä kilpailutuksiin, kun huonommat katteet). Oon tilannut Amazonista. Myös käytettävyys ihan eri luokkaa (kevyt, helppo säätää, kokoontaitettava). 

Kuitenkaan tavis-vanhus ei raaski sijoittaa 600 euroa kauniiseen ja kevyempään, modernimpaan malliin vaan tyytyy "kunnan rollaattoriin."

Tutun lapset ostivat lahjaksi äidilleen kevyemmän ja kapeamman rollaattorin sisäkäyttöön, eivät mitään kallista kuitenkaan eikä modernia muotoilua. Katselin netistä, alle 200.

Vierailija
40/105 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rollaattorit ovat täysin EPÄKÄYTÄNNÖLLISIÄ. Tässä asiassa ei suunnittelijoilla ole mitään tajua mitä rollaattorilta vaaditaan. Täysin vaarallisia ja huonosti liikkuvia laitteita.

Olen katsellut eri maiden suunnittelua ja ihan samaa roskaa kaikki.

Kädet ovat huonossa asennossa, siis varsinkin jo ranteet. Jarrut huonosti suunniteltu. Jaloille ei hyvää tilaa.

Todellisuudessa rollaattorin tulisi olla kauppakärryyn työnnettävyyteen "verrattavissa".. Stabiili, pieni ja kunnon isot pyörät.

Rollaattorilla pitää kyetä kulkemaan jalkakäytävillä ja erilaisessa maastossa. Ei ainoastaan venhainkotien käytävillä.

Erilaisia malleja tarjolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi