Rahat ei riitä - asiallisia vinkkejä kiitos
Minulla on neljä sijoitusasuntoa, jotka olen ostanut viimeisen 10 vuoden aikana, jolloin tulot riitti hienosti lyhennyksiin ja peruselämään ja säästöönkin jäi.
Sitten jäin työttömäksi, perhetilanne muuttui => tulot tippui noin 1500 e/kk. Korkojen nousun takia lyhennyserät plussasivat noin 500 e/kk - nyt onneksi korko on laskenut.
Menot on karsittu minimiin - ei ole mitään mistä voisi enää vähentää.
Asunnot ostaessani ajattelin, että jos tulee maksuongelmia, sitten vaan myyn asunnon. No nyt asuntojen hinnat on mitä on, kauppa ei käy, en halua myydä 100t asuntoa 65t hinnalla.
Pitäiskö olla niinkun Andy - lähen Amsterdamiin myymään persettä?
Kommentit (127)
Mene töihin, älä syö kolmen ihmisen edestä, l_skiperse.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää maksimoida tuotto. Lyhytvuokraus on yksi keino.
Voit yrittää nostaa vuokria, mutta nyt se on hankalaa.
Vuokria olen korottanut aikas vähän, pelkään että sitten lähtee.
Toi lyhytvuokraus, mikä se on?
Eikö yhden asunnon myyminen siis auta mitään, etkö saa sillä 65 tuhannella sen veran apua lainojen poismaksuun, että se kuittaisi vuokrauksen ja lainojen tuomat tappiot? Paljonko sinulla on lainaa yhteensä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse lähteä Amsterdamiin. Sinullahan on neljä asuntoa joissa voit harjoittaa tulevaa ammattiasi.
HV
Millaisessa asunnossa asut itse, onko se omistusasunto ja minkä hintainen per kk ja minkä arvoinen?
Mitä se "perhetilanne muuttui" tarkoittaa aloituksessa?
Ensi kerralla kun lehdet kertovat tyhjästä aloittaneista asuntosijoittajista ja flippaajista, niin myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö vuokrat kata asuntojen kuluja ollenkaan? Miten laskit nämä asuntoja hommatessa, jos edes alhaisten korkojen aikana vuokra ei kattanut menoja? Mikä oli silloin ja nyt kunkin asunnon tuotto%?
Vuokra/yv suhde on ok kaikissa, putkirempat yms tehty eli ihan ok asuntoja.
10 vuotta sitten mulla oli tulot ihan eri luokkaa kuin tänään. Silloin pystyin 'omasta' rahasta maksamaan lyhennyksiä.
Ostaessani kuvittelin, että vuokra-asunnot on jotenkin hyvää bisnestä. Not now.
Nyt on pakko kysyä, tiedätkö edes kuinka sijoitusasunnon tuotto% lasketaan? Sitä EI lasketa vuokra/yv, eikä edes yv/vuokra... Kuulostaa siltä että et ole laskenut näitä etukäteen ollenkaan?! Ei ihmekään jos nyt alkaa ongelmat tulla esiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö vuokrat kata asuntojen kuluja ollenkaan? Miten laskit nämä asuntoja hommatessa, jos edes alhaisten korkojen aikana vuokra ei kattanut menoja? Mikä oli silloin ja nyt kunkin asunnon tuotto%?
10 vuotta sitten mulla oli tulot ihan eri luokkaa kuin tänään. Silloin pystyin 'omasta' rahasta maksamaan lyhennyksiä.
Joo ei ne ole nykyään, kantakaupungissa asuvana vuokralaisena ymmärrän tämän täysin. En kadehdi vuokranantajaani yhtään, yritän jeesata missä voin.
Eli miten asut itse nyt, voisitko pienentää asumiskuluja muuttamalla yhteen vuokrayksiöistäsi samalla kun myyt yhden yksiön pois tappiolla?
Vierailija kirjoitti:
Siis puuttuuko sulta vuokralaisia ja asunnut tyhjillään vai mistä johtuu ettei rahat riitä?
Kyllä omat vuokraasunnot ainakin kustantavat vuokralla lainan lyhennykset ja vastikkeet ja sen päälle vielä yllättävät menotkin.
Vai onko asuntosi jollakin sukulaisella alivuokralla?
Hänelle ei ilmeisesti riitä tuo että maksavat itsensä, vaan hän haluaa jonkin kiinteän luvun verran tuottoa, ja se ei nyt täyty.
Kerropa nyt täällä jokaisesta asunnosta
Velaton ostohinta
Nykyinen hintaarvio
Hoitovastike
Vuokra
Voin tehdä palveluksen ja laskea sun tuottoprosentti.
Ps. Et varmaan myöskään tiedä mitä niiden pitäisi olla jota toiminta katsotaan kannattavaksi, arvaan?
Vierailija kirjoitti:
Pikajutut ei nyt auta. Tarvitaan pysyvä ratkaisu. Enshätään voisi jutskata pankin kanssa laina-asioista.
Lyhennysvapaa isompaaan lainaan on jo 12 kk tilanteen takia. Tämä on vaan laastari, mites eteenpäin?
Voitko vastata tarkentaviin kysymyksiin? Yritän neuvoa vilpittömästi, jos osaan. Minullakin on sijoitusasuntoja, joiden arvo on laskenut ja vastikkeet nousseet ja olen joutumassa työttömäksi. Olen laskenut budjettia ja päätynyt sattumalta tuohon samaan 1500 euroon kuukaudessa tavoitteena. Se vaatisi mm autosta luopumista, sillä haluan yhä avustaa opiskelevaa lastani, jonka tulot ovat vielä pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Voit yrittää nostaa vuokria, mutta nyt se on hankalaa.
Soveltuisiko joku asunnoista lyhytvuokraukseen?
Juttelet pankissa pienemmän lyhennykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit yrittää nostaa vuokria, mutta nyt se on hankalaa.Soveltuisiko joku asunnoista lyhytvuokraukseen?
Siinä tulot ovat toisaalta epävarmemmat ja epätasaisemmat ja riskit asunnon kulumiselle kalliiseen remonttiin suuremmat.
Vierailija kirjoitti:
Tee lotto. Joku siitäkin voittaa melkein joka viikko ja on hetken toivoa paremmasta.
Horoskooppi kertoi, että saan lottovoiton. Juu sain - ostin euron arvan voitin 65 senttiä.
Pyysin asiallista apua, lotto ei ole sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu vuokra-asunnosta eli esim ostohinnan ja vuokran välisestä suhteesta ja siitä miten suuri kysyntä ko.asuntoon kohdistuu.
Siis puuttuuko sulta vuokralaisia ja asunnut tyhjillään vai mistä johtuu ettei rahat riitä?
Kyllä omat vuokraasunnot ainakin kustantavat vuokralla lainan lyhennykset ja vastikkeet ja sen päälle vielä yllättävät menotkin.
Vai onko asuntosi jollakin sukulaisella alivuokralla?