Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahat ei riitä - asiallisia vinkkejä kiitos

Vierailija
27.04.2025 |

Minulla on neljä sijoitusasuntoa, jotka olen ostanut viimeisen 10 vuoden aikana, jolloin tulot riitti hienosti lyhennyksiin ja peruselämään ja säästöönkin jäi.

Sitten jäin työttömäksi, perhetilanne muuttui => tulot tippui noin 1500 e/kk. Korkojen nousun takia lyhennyserät plussasivat noin 500 e/kk - nyt onneksi korko on laskenut.

Menot on karsittu minimiin - ei ole mitään mistä voisi enää vähentää.

Asunnot ostaessani ajattelin, että jos tulee maksuongelmia, sitten vaan myyn asunnon. No nyt asuntojen hinnat on mitä on, kauppa ei käy, en halua myydä 100t asuntoa 65t hinnalla.

Pitäiskö olla niinkun Andy - lähen Amsterdamiin myymään persettä?

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo annettu hyviä neuvoja, toki myös huonoja.

Onko suomalaiset niin tottuneita maksuttomiin julkisiin palveluihin, että kuvittelevat jokaiseen ongelmaan olevan tarjolla  ilmainen palvelu. Oletetaan jonkun tekevän työtä ilman palkkaa?

Juristit puhuivat ennen "vitukkeesta", joka vähintään kaksinkertaistaa palvelun hinnan.

Tämä tarkoittaa hankalaa asiakasta, joka esim. yrittää tinkiä hinnasta tai jopa kuvittelee juristin tekevän työtä ilmaiseksi, panttaa työn tekemisen kannalta välttämättömiä tietoja, jankaa vastaan kun juristi kertoo miten asia lain mukaan on jne.

Kielenkäyttö on varmaan nykyään varmaan siistiytynyt, mutta samaa periaatetta sovelletaan kyllä nykyäänkin.

Alkaa olla "vitukkeen" paikka, kun lukee tätä keskustelua!

Vierailija
82/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä täällä on tullut. Toisaalta ihmettelen miksi ap ei vastaa kaikille ja kerro lukuja esim. vuokriensa määristä ja tosiaan tuo asuntojen tuotto% ? 

On vähän vaikea antaa mitään muuta kuin nuo perusvinkit eli myy asunto tai kaikki kun ei ole lukuja mitä pyörittää..

Koska Ap on trolli tai toimittaja - jälleen kerran.

En oo rolli. Ihan oikea ropleema. Jos yrität poistaa tään ketjun niin menee etöpäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikajutut ei nyt auta. Tarvitaan pysyvä ratkaisu. Enshätään voisi jutskata pankin kanssa laina-asioista.

Lyhennysvapaa isompaaan lainaan on jo 12 kk tilanteen takia. Tämä on vaan laastari, mites eteenpäin?

Suostuisiko pankki pidentämään laina-aikaa?

Ei suostu

Vierailija
84/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunkin asunnon tuottoprosentti on aika olennainen tieto sen päättämiseen, mitä kannattaa tehdä - esim. minkä asunnon myynti on järkevintä.

Kuinka pitkä laina-aika lainoissa on jäljellä? Olisiko sitä mahdollisuus pidentää, jolloin lainojen kuukausierä pienenisi. 

Vierailija
85/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pankki ei suostu laina-ajan pidentämiseen, kysy tarjousta toisesta pankista. Jos laina on selvästi pienempi kuin asuntojen arvot, voi hyvinkin olla mahdollista saada toisesta pankista laina.

Vierailija
86/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saat noista asunnoista yhteensä vuokraa, kun vastikkeet vähennetään vuokrista?

Vierailija
87/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö vuokrat kata asuntojen kuluja ollenkaan? Miten laskit nämä asuntoja hommatessa, jos edes alhaisten korkojen aikana vuokra ei kattanut menoja? Mikä oli silloin ja nyt kunkin asunnon tuotto%? 

Vuokra/yv suhde on ok kaikissa, putkirempat yms tehty eli ihan ok asuntoja.

10 vuotta sitten mulla oli tulot ihan eri luokkaa kuin tänään. Silloin pystyin 'omasta' rahasta maksamaan lyhennyksiä.

Ostaessani kuvittelin, että vuokra-asunnot on jotenkin hyvää bisnestä. Not now.

Nyt on pakko kysyä, tiedätkö edes kuinka sijoitusasunnon tuotto% lasketaan? Sitä EI lasketa vuokra/yv, eikä edes yv/vuokra... Kuulostaa siltä että et ole laskenut näitä etukäteen ollenkaan?! Ei ihmekään jos nyt alkaa ongelmat tulla esiin! 

En tiedä.

Kysymykseni oli mites eteenpäin nyt mun tilanteesa. Hyvää päästäistä sinulle.

Vierailija
88/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yyyyy, neljän sijoitusasunnon omistaja pillittää kun on niin rankkaa.

Tämä! Koita elää 7000 egen vuosituloilla ja tuu sitte vasta nyyhkii miten rahat ei riitä. Vati pää olet!

Vierailija
89/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miten asut itse nyt, voisitko pienentää asumiskuluja muuttamalla yhteen vuokrayksiöistäsi samalla kun myyt yhden yksiön pois tappiolla?

Asun kt-kolmiossa, sauna ja lasitettu parveke.

Vierailija
90/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy asunnot vaikka tappiolla. Asunto kupla puhkeaa ihan kohta. Suomessa on ihan kaikki asiat täysin ylihinnoiteltua. 

Vierailija
91/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö vuokrat kata asuntojen kuluja ollenkaan? Miten laskit nämä asuntoja hommatessa, jos edes alhaisten korkojen aikana vuokra ei kattanut menoja? Mikä oli silloin ja nyt kunkin asunnon tuotto%? 

10 vuotta sitten mulla oli tulot ihan eri luokkaa kuin tänään. Silloin pystyin 'omasta' rahasta maksamaan lyhennyksiä.

Nyt on pakko kysyä, tiedätkö edes kuinka sijoitusasunnon tuotto% lasketaan? Sitä EI lasketa vuokra/yv, eikä edes yv/vuokra... Kuulostaa siltä että et ole laskenut näitä etukäteen ollenkaan?! Ei ihmekään jos nyt alkaa ongelmat tulla esiin! 

En tiedä

Vierailija
92/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen lumipalloefekti. 

Tsemppiä. Yritä ny joku niistä luukuistas saada myytyä. 

Juu, tämä olisi paras, että kaikki myyntiin, mutku ne hinnat mitä näistä saa.

Ja ne välittäjän rosvopalkkiot.

Et tarvitse välittäjää yhtään mihinkään. 

Vierailija
93/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa asunnossa asut itse, onko se omistusasunto ja minkä hintainen per kk ja minkä arvoinen?

Keskustakolmio, ostettu uutena about 220t . Maksettu, en tiedä minkä arvoinen on eikä kiinnosta kun en ole muuttamassa.

Se keskustakolmio menisi tässä markkinatilanteessa parhaiten kaupaksi! Myisin sen ja muuttaisin yhteen niistä yksiöistä.

Olen itse sattumalta tekemässä niin, kun tuloni ovat romahtamassa. Myyn perheasuntoni ja muutan sijoitusyksiöön. Eihän se hienoa ole, mutta järkevää, ja tuottaa mielenrauhan pahimmilta rahahuolilta. 

Vierailija
94/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

188 tuhatta lainaa neljään asuntoon ei kuulostaa paljolta, kun kuitenkin vuokratuloa saa kaikista neljästä. Luulisi, että 4x vuokra riittäisi tuommoisen lainan lyhentämiseen ja vastikkeisiin ihan ok. 20 vuoden laina-ajalla kuukausilyhennykseksi tulee tonni, eli 250€/asunto. 

Ei riitä tonni, sijoituslainan korko on todennäköisesti 5% luokkaa, riippuu toki esim siitä onko ap antanut oman asumansa kodin vakuudeksi, ostanut lainavakuuden tms. Mutta ylipäätään sijoituslainan korko on aina reilusti korkeampi kuin asuntolainan. 

Höpsistä. Olen pyörittänyt neljää sijoitusasuntoa ja korko ollut tasan sama kuin henk koht asuntoni. 

Vähän täytyy kyllä ihmetellä, mitä ap on ajatellut asuntoja haaliessaan tai miten pankki on voinut antaa lainaa noin paljon. Itse lasken todennäköisyydet sen mukaan, että samalla kun joudun työttömäksi, mun vuokralainen päättää häipyä, enkä saa uutta vuokralaista samantien ja silti siitä on jotenkin selvittävä. 

Vierailija
95/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ap myisi sen kolmion, hän saisi rahat koko lainan takaisinmaksuun.

Hän voisi asua edullisesti yhdessä niistä yksiöistään ja vuokrata kolmea velatonta yksiötä ja saada niistä vuokrista ja vastikkeista riippuen suunnilleen 600 - 700 euroa käteen nettona joka kuukausi elinkustannuksiin.

Niin minä tekisin.

Vierailija
96/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ap myisi sen kolmion, hän saisi rahat koko lainan takaisinmaksuun.

Hän voisi asua edullisesti yhdessä niistä yksiöistään ja vuokrata kolmea velatonta yksiötä ja saada niistä vuokrista ja vastikkeista riippuen suunnilleen 600 - 700 euroa käteen nettona joka kuukausi elinkustannuksiin.

Niin minä tekisin.

Ap pohdi tätä vakavasti.

Se olisi sinulle myös vanhuudenturva, kun saisit hyvin tuloa käteen eläkkeen lisäksi. Muuta kivoimpaan niistä yksiöistäsi ja ala nauttia elämästä.

Vierailija
97/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, et tiedä miten tuotto lasketaan mutta myös kieltäydyt antamasta tietoja jotka sen laskemiseen tarvitaan. Silti yhä haluat apua, vaikka juuri tuo tuotto% tarvitaan jotta kukaan voisi sinulle neuvoja antaa.

Mätäne kuule sitten pulmiisi. 

Vierailija
98/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajoa ahneuteesi ap. Kun jossain kohtaa sairastut, huomaat, että ahneesta rahankeruustasi ei ole sinulle mitään iloa.

Vierailija
99/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietit, mitä tutut sanovat kun muutat kolmiosta yksiöön, niin voit kuitata sen mitä yksinkertaisimmalla ja itsestäänselvimmällä selityksellä. Voit sanoa, että nykyiseen asuntoon liittyy traagisen tapahtuman vuoksi niin vaikeita muistoja, ettet siksi pysty jatkamaan siinä asumista. Ja koska et nyt leskeydyttyäsi vielä jaksa ajatella enemmän tulevaisuutta, niin on helpointa muuttaa ensialkuun johonkin sinun muista asunnoistasi. Kaikki ymmärtävät sen täysin.

Vierailija
100/127 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yyyyy, neljän sijoitusasunnon omistaja pillittää kun on niin rankkaa.

Tämä! Koita elää 7000 egen vuosituloilla ja tuu sitte vasta nyyhkii miten rahat ei riitä. Vati pää olet!

Katkeroitunut parturi-kampaaja huutelee.