Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa neuroepätyypilliset ihmiset missä asioissa koette olevanne "parempia" kuin neurotyypilliset.

Vierailija
26.04.2025 |

haluan oppia ymmärtään teitä

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun autistit voisi edes kerran kehua omia hyviä puoliaan ilman että neurotyypilliset ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena heitä kohtaan ja tulevat haukkumaan. Autismista saa sanoa vain pahaa, tänäänkin.

En ole neurotyypillinen, mutta tajuan kuitenkin että tässäkin ketjussa on useampi kirjoitus, joissa on nostettu itsensä neurotyypillisen yläpuolelle. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Aivan ymmärrettävää on, että tällaiset ajatukset ammutaan alas. Kohtele muita kuten haluaisit itseäsikin kohdeltavan. Muutaman törpön neurotyypillisen kommentti ei tarkoita sitä, että yleistäminen ja itsensä nostaminen jalustalle on ok.

Ja autistit eivät saa sanoa mitään siihen kun neurotyypilliset kehuu älyään ja sosiaalisia taitojaan, samalla mollaten että autisteilla on älyssä puutteita ja pelkkä yritys oppia sosiaalisia taitoja on jo valmiiksi tuhoontuomittu (maskaajia ei ole olemassakaan). Jep jep.

Vierailija
82/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismiin kuuluu usein olennaisena 'feeling of superiority'. Se on siis tyypillistä korkean toimintakyvyn autismissa. Eikä ole neurotyypillisen tulkinnan tavoin itsensä korottamista ja muiden halveksimista. Kirjoittihan eräs toinen asperger tässä aiemmin, että ennen diagnoosiaan hän piti monia neurotyypillisiä ihmisiä heikkolahjaisina, vaikka he olivat objektiivisesti määritellen normaaleja.

Ei muuten kuulu. Mulla on ainakin feeling of inferiority. En usko kelpaavani. Varmasti kovalla itseluottamuksella varustettuna olisin menestyneempi elämässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt valtavasti hyönteisistä ja tiedän niistä paljon.

Vierailija
84/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksi asia on tämän ketjun perusteella selvää, nimittäin neurotyypillisille on tyypillistä olla tavattoman herkkänahkaisia. Kun toiselta vähän erilaiselta ihmiseltä kysytään hänen vahvuuksia, ette osaa suhtautua siihen neutraalin asiallisesti vaan on pakko päästä pätemään miten olette kaikessa siinä ja kaikessa muussakin ylivoimaisia. Kohteletteko kaikkia ihmisiä tällä tavalla, vaikka olette muka sosiaalisesti lahjakkaita?

Teiltä ei edes kysytty. Ja silti pitää päästä kertomaan se oma mielipide asiasta joka ei ole mielipidekysymys.

Vierailija
85/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Autismiin kuuluu usein olennaisena 'feeling of superiority'. Se on siis tyypillistä korkean toimintakyvyn autismissa. Eikä ole neurotyypillisen tulkinnan tavoin itsensä korottamista ja muiden halveksimista. Kirjoittihan eräs toinen asperger tässä aiemmin, että ennen diagnoosiaan hän piti monia neurotyypillisiä ihmisiä heikkolahjaisina, vaikka he olivat objektiivisesti määritellen normaaleja."

Veikkaan, että tällaista esiintyy aivan yhtä paljon taviksilla, he vaan ymmärtävät peittää sen paremmin. 

Vierailija
86/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Autismiin kuuluu usein olennaisena 'feeling of superiority'. Se on siis tyypillistä korkean toimintakyvyn autismissa. Eikä ole neurotyypillisen tulkinnan tavoin itsensä korottamista ja muiden halveksimista. Kirjoittihan eräs toinen asperger tässä aiemmin, että ennen diagnoosiaan hän piti monia neurotyypillisiä ihmisiä heikkolahjaisina, vaikka he olivat objektiivisesti määritellen normaaleja."

Veikkaan, että tällaista esiintyy aivan yhtä paljon taviksilla, he vaan ymmärtävät peittää sen paremmin. 

Näin juuri. Lähes kaikki ovat keskivertoa parempia kuskeja. 

Vierailija
87/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään sellaista, missä olisin yleisesti parempi kuin ihmiset, joilla ei ole samaa häiriötä (Asperger) kuin minulla. Olen keskimääräistä älykkäämpi, mutta niin on myös moni, jolla ei ole tätä diagnoosia. Ja moni, jolla on, taas ei ole. Nepsyhäiriö ei tee minua älykkäämmäksi.

En koe, että muut, joilla olisi nepsyhäiriö yleisesti tai edes autismi, olisivat tavallista useammin hyviä samoissa asioissa kuin minä. Oikeastaan päinvastoin. Moni ei ole hyvä pitkäjänteisessä ponnistelussa, suunnittelussa, järjestelmällisyydessä, syy-seuraussuhteiden hahmottamisessa tai yhdenmukaisuuksien huomaamisessa. Heikkoudet ovat usein samoja siltä osin kuin liittyvät oireisiin.

Vierailija
88/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tyypillistä olla neuroepätyypillinen.

Vierailija
89/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun autistit voisi edes kerran kehua omia hyviä puoliaan ilman että neurotyypilliset ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena heitä kohtaan ja tulevat haukkumaan. Autismista saa sanoa vain pahaa, tänäänkin.

Neurotyypilliset suuttuvat kuin pikkulapset jos joku kehuu jotain asiaa mikä ei osu juuri heihin!!! 😡 ja onhan nt sentään näistä se NORMAALI jonka mielipide on tosi joka tilanteessa 🤣

Tässäpä oikein hyvä esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta vailla itsekritiikkiä. Kukaan täällä ei ole suuttunut, vai onko? On aika koomista kehua itseään objektiiviseksi ja asioita laajalla skaalalla ajattelevaksi, ja sitten suolletaan tällainen aivopieru heti perään. MOT.

Ei ole mitään supervoimia autisteilla, voi olla hyvä jossain ja surkea jossain muussa, vahvuudet ei kompensoi sitä ettei sopeudu ihmisyhteisöön. Paljon surua ja murhetta liittyy tähän, loukattuja tunteita, yksinäisyyttä ja kipeää ulkopuolisuuden tunnetta.

Itsekritiikki olisi ollut viimeinen asia, joka tulee assista mieleen.

En ole neurotyypillinen, mutta tajuan kuitenkin että tässäkin ketjussa on useampi kirjoitus, joissa on nostettu itsensä neurotyypillisen yläpuolelle. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Aivan ymmärrettävää on, että tällaiset ajatukset ammutaan alas. Kohtele muita kuten haluaisit itseäsikin kohdeltavan. Muutaman törpön neurotyypillisen kommentti ei tarkoita sitä, että yleistäminen ja itsensä nostaminen jalustalle on ok.

Nuo oli tuossa heti edellisen kommenttini yläpuolella. Sinunkin viestistäsi löyhkää läpi neurotyypillisten suosikkivivahde eli vahva passiivisaggressiivisuus. Ei kannata avata ketjua "Kertokaa neuroepätyypilliset ihmiset missä asioissa koette olevanne "parempia" kuin neurotyypilliset." jos aihe ärsyttää noin paljon.

Vierailija
90/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe olevani ketään parempi, kaikilla meillä on ominaisuuksia joiden avulla pärjätään. Itselle on todella helppoa syventyä uuteen (tai miksei vanhaankin) asiaan syvyydellä joka omien havaintojeni perusteella on hyvin harvinaista. Tästä tosin seuraa omalla kohdalla mm. se, että unirytmi on erittäin vaikea pitää aisoissa. Usein käy niin että kello on 04 tai 06 kun havahdun jonkun, usein ehkä monen mielestä täysin turhan, mutta itseä kovasti kiinnostavan, asian ääreltä. Kaikessa ja kaikissa meissä on puolensa.

Vierailija
91/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistisista erityiskiinnostuksenkohteista ja taidoista liikkuu vääristyneitä käsityksiä että ne liittyisi aina johonkin hyödyttömään pieneen yksityiskohtaan tai että niitä voi olla vain yksi.

Minulla on niitä useita ja pystyn myös ohjailemaan motivaatiotani oppia jostain tietystä aiheesta. Esimerkiksi olen luonnostani kiinnostunut varautumisesta, ja koin että omavaraisuustaidot kuten viljely olisi hyödyllinen osata, joten motivoin itseni oppimaan viljelystä kaiken.

Vierailija
92/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin minulla on parempi muisti kuin suurimmalla osalla ihmisistä, erityisesti päivämäärät muistan hyvin. Muistan siis tarkasti keskusteluja, viestejä, tapahtumia ja paikkoja vuosien takaa. Luulin että kaikilla on näin, mutta ilmeisesti ei. Ja ai niin, tuotteiden hinnat muistan kaupassa sentilleen ja siksi niiden nousun ja laskun seuraaminen on helppoa. Ja kun tulen kaupasta ja laitan tuotteita jääkaappiin niin vilkaisen niiden päiväykset ja muistan ne sitten siihen asti kunnes olen käyttänyt ne. 

Erityismielenkiinnon kohteeni on kartat ja maantieto. Olen keskivertoa parempi siis esim. laittamaan maita tai kaupunkeja kartalle. Tykkään pelata netissä maantieto-aiheisia pelejä ja muistan ja osaan suunnilleen sijoittaa Yhdysvaltojen osavaltiot. Joskus tykkäsin pelata sellaista peliä missä piti muistaa kaikki maailman maat ja minähän opettelin ne, en tosin varmaan nyt enää muistaisi kaikkia. 

Maantieteelliset kiinnostuksenkohteet vaihtelee aina kausittain, joskus se voi olla Yhdysvaltojen etelävaltiot ja seuraavaksi vaikka joku Lähi-Idän maa tai maat. Joka päivä  luen Wikipediasta artikkeleita ja tutkailen Google Mapsia. Tykkään myös huvikseen mittailla kuinka pitkä matka mistä mihinkin on, ja miten sen saisi taitettua junalla. Takataskussa on vaikka minkälaisia matkasuunnitelmia, kunhan vain sais tuon kassan kuntoon:D 

Vaikka maantieto ja kartat on se mun juttu, niin kiinnostun ja innostun silti helposti muustakin uudesta ja alan tutkimaan. Tuntuu kummalliselta ettei jotkut ihmiset ole ollenkaan uteliaita maailmaa kohtaan. 

N30 

Vierailija
93/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä ainakin huomaamaan yksityiskohtia sekä mulla on hyvä mielikuvitus. Inhoan kehua itseäni, mutta moni läheinen on sanonut minulle niin.

En ole vielä saanut diagnoosia, mutta moni ammattilainen on epäillyt minulla aspergeria. Itse epäilin add:ta mutta ei ollut tarpeeksi piirteitä diagnoosiin asti.

Vierailija
94/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismiin kuuluu usein olennaisena 'feeling of superiority'. Se on siis tyypillistä korkean toimintakyvyn autismissa. Eikä ole neurotyypillisen tulkinnan tavoin itsensä korottamista ja muiden halveksimista. Kirjoittihan eräs toinen asperger tässä aiemmin, että ennen diagnoosiaan hän piti monia neurotyypillisiä ihmisiä heikkolahjaisina, vaikka he olivat objektiivisesti määritellen normaaleja.

Ei muuten kuulu. Mulla on ainakin feeling of inferiority. En usko kelpaavani. Varmasti kovalla itseluottamuksella varustettuna olisin menestyneempi elämässä. 

Kyse oli menestyksekkäistä, korkean toimintakyvyn autisteista.  Sinä et welvästi kuulu heihin. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autistic_supremacism

Vierailija
95/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, neurotyypilliset kehuskelevat kyllä taidoillaan ainakin tuttujen ja läheisten kesken. Autistit kumminkin leimataan omahyväisiksi.  🤷🏻

Vierailija
96/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa. Sorry. Mutta ei se ole vain epätyypillisten ominaisuus.

Vierailija
97/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paljon luovempi ja lahjakkaampi..

Neuroepätyypillinen sukulaisnainen luulee olevansa luovempi ja lahjakkaampi. Kehuu itseään. Kukaan ei kehtaa hänelle sanoa, että ei hän ole.

Me neurotyypilliset ajattelemme ennen kuin sanomme, emmekä siis sano mitä ajattelemme. Se olisi epäkohteliasta sanoa, että et ole sen enempää luova kuin lahjakas.

Vierailija
98/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistisista erityiskiinnostuksenkohteista ja taidoista liikkuu vääristyneitä käsityksiä että ne liittyisi aina johonkin hyödyttömään pieneen yksityiskohtaan tai että niitä voi olla vain yksi.

Minulla on niitä useita ja pystyn myös ohjailemaan motivaatiotani oppia jostain tietystä aiheesta. Esimerkiksi olen luonnostani kiinnostunut varautumisesta, ja koin että omavaraisuustaidot kuten viljely olisi hyödyllinen osata, joten motivoin itseni oppimaan viljelystä kaiken.

Toit esiin hyvän pointin. Autistin erityiset mielenkiinnon kohteet voivat olla mitä tahansa! Tietyn invasiivisen vieraslajin hävittämisestä, eksoottisen puulajin kasvattamisesta aina omaan parisuhteeseen. Todellakin, ainakin naisautistin yhtenä ekkona voi olla oma avioliitto tai jonkun julkkiksen elämä!

Itse huomasin jo koulussa, että kiinnostun kaikesta, mihin alan perehtymään. Eli se kiinnostus syntyy ja kasvaa tiedon lisääntyessä asiasta. Olen luonnostani äärimmäisen utelias tietämään hyvinkin monenlaisista asioista.

Vierailija
99/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tyypillistä olla neuroepätyypillinen.

Yksi sadasta, 1:100, on autisteja. 99 sadasta ei ole autisti. Mietipä uudelleen.

Vierailija
100/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit pystyvät hyvin keskittymään yhteen asiaan, kuin hevonen jolla on silmälaput silmien sivuilla.

Itse olen ADHD ja multitaskaan koko ajan.