Kertokaa neuroepätyypilliset ihmiset missä asioissa koette olevanne "parempia" kuin neurotyypilliset.
Kommentit (106)
Ei pidä paikkansa että palkka nousisi vaan sen takia että on super hyvä työntekijä asperger. Pitää vaatia tai varsinkin uhata siirtymisellä toiseen firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse nepsy, mutta aikuinen poikani on. Hänen fokusointikykynsä on uskomaton. Minun oma sietokykyni ei riitä samanlaiseen perehtymiseen.
Mitä tarkoitat? Mihin hän fokusoituu?
Siihen, mikä kiinnostaa. Hän valvoo usein yöt, kun lähtee tutkimaan vaikka wikipediaa. Siitä hän menee linkkien kautta eteenpäin niin, että aamuviideltä huomaa, ettei ole muistanut mennä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa että palkka nousisi vaan sen takia että on super hyvä työntekijä asperger. Pitää vaatia tai varsinkin uhata siirtymisellä toiseen firmaan.
Minun ei ole koskaan tarvinnut vaatia palkankorotusta, vaan se on tullut suoraan kiitoksena työnantajalta hyvin tehdystä työstä. Sama homma puolisolla.
Autisminkirjo on vajaus normaalista, ettei se anna mitään lisää mitä ei normaalilla voisi olla, yksilöiden väliset erot suuria samallatavoin. Turhaa uskottelua että olisi sen autismin vuoksi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on muutamia Aspergereja. Heille on tyypillistä epätasainen kykyprofiili. Tämä tarkoittaa, että jotkut asiat, jotka muille ihmisille helppoja, voi olla heille vaikeita ja sitten taas jotkut asiat, jotka muille on vaikeita, voi olla heille suhteellisesti helpompia. Varsinkin jos oma mielenkiinto vahvasti kohdistuu niihin.
Tämä pitää varmaan ihan paikkaansa, olen todella fiksu lukuisissa asioissa ja ne mitä en tiedä voin päätellä, mutta olen myös esim. kasvosokea ja suuntavaisto on olematon, mikä saa minut usein näyttämään muiden silmissä idi oo tilta.
T. Asperger
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse nepsy, mutta aikuinen poikani on. Hänen fokusointikykynsä on uskomaton. Minun oma sietokykyni ei riitä samanlaiseen perehtymiseen.
Siihen, mikä kiinnostaa. Hän valvoo usein yöt, kun lähtee tutkimaan vaikka wikipediaa. Siitä hän menee linkkien kautta eteenpäin niin, että aamuviideltä huomaa, ettei ole muistanut mennä nukkumaan.
Kuvailit juuri minut, olen aikuinen nainen. Voisi sanoa, että vahvuuteni on tiedonhankinta.
T. Viime yö meni lukiessa brittihallitsijoiden sukuhaaroista sekä taitelijaväreissä käytettävistä pigmenteistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei ole koskaan tarvinnut vaatia palkankorotusta, vaan se on tullut suoraan kiitoksena työnantajalta hyvin tehdystä työstä. Sama homma puolisolla.
Johtuu siitä että olet normo. Normot kehuvat ja ylentävät toisiaan. Aspergereista ei yleensä pidetä, eikä mitään tapahdu itsestään. Toki jossain koodarifirmassa voi jonkun perus parin sadan korotuksen välillä saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit juuri minut, olen aikuinen nainen. Voisi sanoa, että vahvuuteni on tiedonhankinta.
T. Viime yö meni lukiessa brittihallitsijoiden sukuhaaroista sekä taitelijaväreissä käytettävistä pigmenteistä
Kuulostaa tutulta :-) sama
Vierailija kirjoitti:
Autisminkirjo on vajaus normaalista, ettei se anna mitään lisää mitä ei normaalilla voisi olla, yksilöiden väliset erot suuria samallatavoin. Turhaa uskottelua että olisi sen autismin vuoksi parempi.
Olet väärässä. Voivat hyvinkin olla jossain yksittäisessä työtehtävässä parempia. Fokus on niin kova. Tietysti tämä liittyy myös muihin ominaisuuksiin.
Täällä toinen asperger-nainen. Olen looginen ja jos kiinnostun jostain aiheesta, niin silloin olen todella kiinnostunut ja tutkin asiaa. Keskittymiskykyni on myös todella hyvä tai ainakin monet ovat siitä minulle sanoneet. Huonona puolena voin olla hyvinkin jäykkä esimerkiksi sääntöjen suhteen enkä niin välitä improvisoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että olet normo. Normot kehuvat ja ylentävät toisiaan. Aspergereista ei yleensä pidetä, eikä mitään tapahdu itsestään. Toki jossain koodarifirmassa voi jonkun perus parin sadan korotuksen välillä saada.
Työllistyminen voi olla aspergereille vaikeaa. Työttömyysprosentti on tietääkseni melko korkea. Työhaastattelussa eivät usein varsinaisesti loista.
Olen työskennellyt neuroepätyypillisen kanssa, ja hänellä ainakin oli suuria vaikeuksia hahmottaa omia puutteitaan vaan vikaa haettiin muista. Hän oli hyvä tekemään yhtä tai kahta asiaa, mutta tilanteen muuttuessa hän ei pysynyt perässä. Asiat, jotka häntä eivät kiinnostaneet, eivät edenneet mihinkään ilman patistamista. Melkoista jonglöörausta ja joustamista muuta työporukalta, jotta tiimi saadaan toimimaan. Vaikka hän oli erinomainen parissa asiassa, se ei kompensoinut riittävästi puutteita muissa tehtävissä.
Yt-neuvotteluissa hän sai lopulta kenkää, ja uskoisin että syy oli siinä, että hän toistuvasti valitti työnantajalle siitä, miten joku muu työntekijä tuli 2 minuuttia myöhässä tai oli ruokatauolla normaalia pidempään. Hän itse sai tosi paljon joustoa tajuamatta sitä itse. En tiedä mitä hän nykyään tekee, mutta tuskin vieläkään ymmärtää kokonaisuutta ja omia ongelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano nyt vielä, että olet näin hyödyllisen tiedon imuroinnin takia parempi kuin neurotyypilliset?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asiat mitkä kiinnostavat minua, otan niistä selvää aivan kaiken, mitä vain on saatavilla. Luen kirjallisuutta niistä aiheista monella eri kielellä. Olen myös nopea yhdistelemään ja päättelemään asioita ja neurotyypilliset tuntuvat minusta todella hitailta. Ennen omaa diagnoosiani luulin monesti, että moni neurotyypillinen on vain ns. heikkolahjainen. Nyt tiedän, että he ovat normaaleja. Koko perheeni on samanlainen kuin itsekin olen, joten meillä keskustellaan aika juurta jaksain hyvin monestakin eri aiheesta.
"...luulin että moni neurotyypillinen on ns. heikkolahjainen. Nyt tiedän, että he ovat normaaleja."
😩😬
Ja sitten meidän pitäisi jaksaa elää ja toimia turhautumatta tässä h i t a i d e n yhteiskunnassa.
Asuin yli 10 vuotta parissa ulkomaassa, jossa ihmiset käyttäytyvät spontaanimmin ja eloisammin kuin Suomessa. Elämän tempo on nopeampi, enkä puhu kiireestä. Olin niissä paljon enemmän kotonani kuin Suomessa. Kiinnostavaa oli myös kuulla taksinkuljettajan spontaani kommentti siitä, mistä hän tunnistaa suomalaiset: he ovat hitaita. 😁 (Minua hän ei pitänyt suomalaisena, vaan siitä yllättyneenä lausui nuo sanat.)
Asperger-dg, ei adhd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä ei ole kyllä kovin syvällistä tai perinpohjaista tietoa mistään asiasta. Aspergereille suosittelen kirjastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano nyt vielä, että olet näin hyödyllisen tiedon imuroinnin takia pa
Eikö aloituksessa kysytä asioita, jotka ovat parempi kuin normi-ihmisillä? Eri
Muisti. Muistan oppimani, tapahtumat ja sanomiset äänensävyä myöten yksityiskohtaisesti vuosia/vuosikymmeniä, ilman aktiivista muistelua, ja ne tulee sieltä aivojen syövereistä mieleen kun niitä taas tarvitsee. Siksi minulle on vaikea valehdella kun huomaan heti jos jokin yksityiskohta muuttuu tai ei muuten täsmää. Ystäväni joskus kiroavat supermuistiani.
Samaan kategoriaan kuuluu valokuvamuisti. Se ilmenee niin että esim. koulussa koetta tehdessäni pystyin kuvittelemaan sen sivun kirjasta ja missä kohtaa sivua koevastausta käsittelevä teksti on. Samalla tavalla opin yhdessä illassa ulkoa kemian jaksollisen järjestelmän alkuaineineen, lyhenteineen ja elektronikuorineen.
Koen myös että minun on helpompi ohittaa omat tunteet ja muuttua ihmisenä tai korjata mielipiteitäni, mikäli minulle esittää tieteellisesti hyvin perusteltuja faktoja miksi jotain kannattaisi tehdä toisin tai että aiempi tietoni on vanhentunutta/väärää. En ole varmaan koskaan elämässäni asettunut poikkiteloin minkään kanssa perustellen sitä omilla tunteillani, haluamisillani tai vaikkapa traditioilla. Ymmärrän kuitenkin että monelle ihmiselle se ei ole yhtä helppoa.
Rehellisyys. Minua alkaa ihan fyysisesti oksettaa valehtelu ja esimerkiksi selän takana pahan puhuminen vaikka en itse osallistu siihen vaan olisin vain todistajana. Tämä sitten aiheuttaa ongelmia sosiaalisissa suhteissa, monissa piireissä se on niin normalisoitua - mutta haluaisin silti uskoa että suoraselkäisyys lasketaan hyveeksi.
Autismi ei ilmene kaikilla samalla tavalla, mutta minulla näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta :-) sama
Kuten myös. 👍🏼
-eri assi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä ei ole kyllä kovin syvällistä tai perinpohjaista tietoa mistään asiasta. Aspergereille suosittelen kirjastoa.
Mitä sä höpiset? Oletko kuullut google scholarista tai research gatesta? Kirjastossa ei ole uusimpia tutkimuksia. Ne on nimenomaan verkossa.
Suvussa on muutamia Aspergereja. Heille on tyypillistä epätasainen kykyprofiili. Tämä tarkoittaa, että jotkut asiat, jotka muille ihmisille helppoja, voi olla heille vaikeita ja sitten taas jotkut asiat, jotka muille on vaikeita, voi olla heille suhteellisesti helpompia. Varsinkin jos oma mielenkiinto vahvasti kohdistuu niihin.