Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa neuroepätyypilliset ihmiset missä asioissa koette olevanne "parempia" kuin neurotyypilliset.

Vierailija
26.04.2025 |

haluan oppia ymmärtään teitä

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleen rehellisyydessä. On kai neurotyypillisiltä kokonaan kielletty alue tarkastella omaa toimintaansa kriittisesti tai suhtautua kriittisesti johonkin omaan näkemykseensä. Ne ottaa sen heti heikkona itsetuntona ja itsensä haukkumisena ja paha mielihän nyt on pahinta mitä ihmiselle voi sattua.

Vierailija
42/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa että palkka nousisi vaan sen takia että on super hyvä työntekijä asperger. Pitää vaatia tai varsinkin uhata siirtymisellä toiseen firmaan.

Minun ei ole koskaan tarvinnut vaatia palkankorotusta, vaan se on tullut suoraan kiitoksena työnantajalta hyvin tehdystä työstä. Sama homma puolisolla.

Johtuu siitä että olet normo. Normot kehuvat ja ylentävät toisiaan. Aspergereista ei yleensä pidetä, eikä mitään tapahdu itsestään. Toki jossain koodarifirmassa voi jonkun perus parin sadan korotuksen välillä saada.

Tai sitten loogisin selitys on se, että neuroepätyypillisen työpanos ei ole niin hyvä, mitä itse kuvittelee kun on niin sokea omille puutteilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autisminkirjo on vajaus normaalista, ettei se anna mitään lisää mitä ei normaalilla voisi olla, yksilöiden väliset erot suuria samallatavoin. Turhaa uskottelua että olisi sen autismin vuoksi parempi. 

Olet väärässä. Voivat hyvinkin olla jossain yksittäisessä työtehtävässä parempia.  Fokus on niin kova. Tietysti tämä liittyy myös muihin ominaisuuksiin. 

Olisi tietty havaittu väestötutkimuksissa, mutta tottakai erityiskiinnostus voi edesauttaa loistamaan joillakin osa-alueilla. Sen sijaan vuorovaikutustaitojen heikkous ei oikein selitä mitään eritysilahjakkuutta, kutienkin on yksi keskeinen kriteeri ja näkyy näissä tämänkin ketjun kirjoituksissa, että fokus kohdistuu minuuteen.  

Vierailija
44/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse nepsy, mutta aikuinen poikani on. Hänen fokusointikykynsä on uskomaton. Minun oma sietokykyni ei riitä samanlaiseen perehtymiseen.

Mitä tarkoitat? Mihin hän fokusoituu?

Siihen, mikä kiinnostaa. Hän valvoo usein yöt, kun lähtee tutkimaan vaikka wikipediaa. Siitä hän menee linkkien kautta eteenpäin niin, että aamuviideltä huomaa, ettei ole muistanut mennä nukkumaan.

Olen eläkkeellä oleva assinainen, teen tuota samaa. Sitten unirytmi on ihan sekaisin. Nukun iltapäivään. Eipä tuommoisessa hyperfokusaatiossa ole käytännössä järkeä. Terveys menee.  Toivoisin, että toiminnanohjaukseni olisi parempi, ja voisin vain laittaa 'pillit pussiin' ja mennä nukkumaan ajoissa.

Toki hyperfokus on hyödyllinen ominaisuus esim. deadline-tilanteessa ja akuutissa ongelmanratkaisussa. Pitemmän päälle hyperfokusointi näännyttää ihmisen. Olisin mieluummin rento ja tasapainoinen ihminen kuin 'hullu faktantarkistaja'.

Assi 67

Vierailija
45/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse nepsy, mutta aikuinen poikani on. Hänen fokusointikykynsä on uskomaton. Minun oma sietokykyni ei riitä samanlaiseen perehtymiseen.

Siihen, mikä kiinnostaa. Hän valvoo usein yöt, kun lähtee tutkimaan vaikka wikipediaa. Siitä hän menee linkkien kautta eteenpäin niin, että aamuviideltä huomaa, ettei ole muistanut mennä nukkumaan.

Netissä ei ole kyllä kovin syvällistä tai perinpohjaista tietoa mistään asiasta. Aspergereille suosittelen kirjastoa. 

Mitä sä höpiset? Oletko kuullut google scholarista tai research gatesta? Kirjastossa ei ole uusimpia tutkimuksia. Ne on nimenomaan verkossa.

No, varmaan jos on yliopistossa kirjoilla ja tunnukset sieltä. Muistaakseni hyvin rajoitetusti oli ilmaiseksi mitään saatavilla. Näin ainakin kun itse olin opiskelija. 

Vierailija
46/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä oleva assinainen, teen tuota samaa. Sitten unirytmi on ihan sekaisin. Nukun iltapäivään. Eipä tuommoisessa hyperfokusaatiossa ole käytännössä järkeä. Terveys menee.  Toivoisin, että toiminnanohjaukseni olisi parempi, ja voisin vain laittaa 'pillit pussiin' ja mennä nukkumaan ajoissa.

Toki hyperfokus on hyödy

Sama! Kun löydän jotain kiinnostavaa, en pysty tekemään mitään muuta. Kodinhoito tms kaikki jää. Olisi kiva olla sellainen tasainen puurtaja ja käyttää tällaiseen pari tuntia viikossa. 

Vierailija
47/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autisminkirjo on vajaus normaalista, ettei se anna mitään lisää mitä ei normaalilla voisi olla, yksilöiden väliset erot suuria samallatavoin. Turhaa uskottelua että olisi sen autismin vuoksi parempi. 

Olet väärässä. Voivat hyvinkin olla jossain yksittäisessä työtehtävässä parempia.  Fokus on niin kova. Tietysti tämä liittyy myös muihin ominaisuuksiin. 

Olisi tietty havaittu väestötutkimuksissa, mutta tottakai erityiskiinnostus voi edesauttaa loistamaan joillakin osa-alueilla. Sen sijaan vuorovaikutustaitojen heikkous ei oikein selitä mitään eritysilahjakkuutta, kutienkin on yksi keskeinen kriteeri ja näkyy näissä tämänkin ketjun kirjoituksissa, että fokus kohdistuu minuuteen.  

Normojen juttuja tulla kertomaan omasta päästä temmatut mielipiteensä ketjuun, joka ei kosketa heitä mitenkään. Kunhan nyt vain saa jotakuta alentaa jollain tavalla. 

Vierailija
48/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun voi luottaa, koska rehellisyys ja moraali ovat asia, josta en kertakaikkiaan voi joustaa vaan ne ovat minulle kaikki kaikessa, enkä ajattele omaa hyötyäni. Siksi jopa ihmiset, jotka eivät minusta muuten pidä, haluavat jättää minut vastuuseen esim. raha-asioista, tai jopa testamentistaan tai edunvalvonnastaan.

Olen luova ja myös työelämässä ratkaisen ongelmia helposti ja yleensä sellaisilla tavoilla, jotka eivät muille tule mieleen. Ajatusprosessini löytävät helpommin järkevimmän ratkaisun kun en keskity miettimään sitä miten asiat "pitäisi" tehdä, vaan keskityn itse ongelmaan.

Jos vain saan tehdä töitä itseäni kiinnostavien asioiden parissa, olen huomattavasti muita tehokkaampi, nopeampi ja teen vähemmän virheitä. Osittain koska huomaan virheet (omani ja muiden) kuin niissä olisi neonvalokyltti. Mutta pystyn uppoutumaan hyperfokuksessa johonkin asiaan 10 tunniksi kerrallaan ja muistamaan kaiken, ilman, että käyn yleensä

Millä alalla työskentelet? Kysyn, koska kuulostat minulta ja minun pitäisi keksiä itselleni sopiva ala. 

Vierailija
49/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistinen lapseni puolesta voin sanoa että hän ei ole ainoastaan hyvä matematiikassa vaan ymmärtää matematiikkaa. Se olikin hänen ensimmäinen kielensä kun jo 3v handlasi koko peruskoulun matikan intensiivisen itsenäisen tutkiskelun jälkeen. Päässälasku kuin tietokoneella. Kaikki autistit eivät ole savant, mutta ne jotka on, niin heidän aivot kykenee ihan uskomattomiin suorituksiin. Olen kateellinen, itselläni matematiikan oppimisvaikeus.

Vierailija
50/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuun voi luottaa, koska rehellisyys ja moraali ovat asia, josta en kertakaikkiaan voi joustaa vaan ne ovat minulle kaikki kaikessa, enkä ajattele omaa hyötyäni. Siksi jopa ihmiset, jotka eivät minusta muuten pidä, haluavat jättää minut vastuuseen esim. raha-asioista, tai jopa testamentistaan tai edunvalvonnastaan.

Olen luova ja myös työelämässä ratkaisen ongelmia helposti ja yleensä sellaisilla tavoilla, jotka eivät muille tule mieleen. Ajatusprosessini löytävät helpommin järkevimmän ratkaisun kun en keskity miettimään sitä miten asiat "pitäisi" tehdä, vaan keskityn itse ongelmaan.

Jos vain saan tehdä töitä itseäni kiinnostavien asioiden parissa, olen huomattavasti muita tehokkaampi, nopeampi ja teen vähemmän virheitä. Osittain koska huomaan virheet (omani ja muiden) kuin niissä olisi neonvalokyltti. Mutta pystyn uppoutumaan hyperfokuksessa johonkin asiaan 10 tunniksi kerrallaa

Millä alalla työskentelet? Kysyn, koska kuulostat minulta ja minun pitäisi keksiä itselleni sopiva ala. 

Riippuu siitä mitkä asiat koet kiinnostavaksi.

Vierailija
51/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään supervoimia autisteilla, voi olla hyvä jossain ja surkea jossain muussa, vahvuudet ei kompensoi sitä ettei sopeudu ihmisyhteisöön. Paljon surua ja murhetta liittyy tähän, loukattuja tunteita, yksinäisyyttä ja kipeää ulkopuolisuuden tunnetta.

Vierailija
52/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen lastentarhanopettajana.

Vierailija
53/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleen rehellisyydessä. On kai neurotyypillisiltä kokonaan kielletty alue tarkastella omaa toimintaansa kriittisesti tai suhtautua kriittisesti johonkin omaan näkemykseensä. Ne ottaa sen heti heikkona itsetuntona ja itsensä haukkumisena ja paha mielihän nyt on pahinta mitä ihmiselle voi sattua.

Itsekritiikki olisi ollut viimeinen asia, joka tulee assista mieleen.

Vierailija
54/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun autistit voisi edes kerran kehua omia hyviä puoliaan ilman että neurotyypilliset ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena heitä kohtaan ja tulevat haukkumaan. Autismista saa sanoa vain pahaa, tänäänkin.

Vierailija
55/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa että palkka nousisi vaan sen takia että on super hyvä työntekijä asperger. Pitää vaatia tai varsinkin uhata siirtymisellä toiseen firmaan.

Minun ei ole koskaan tarvinnut vaatia palkankorotusta, vaan se on tullut suoraan kiitoksena työnantajalta hyvin tehdystä työstä. Sama homma puolisolla.

Johtuu siitä että olet normo. Normot kehuvat ja ylentävät toisiaan. Aspergereista ei yleensä pidetä, eikä mitään tapahdu itsestään. Toki jossain koodarifirmassa voi jonkun perus parin sadan korotuksen välillä saada.

Olemme molemmat lievästi kirjolla. Miksi oletat, että olemme normoja?

Vierailija
56/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että tiettyjen alojen huippututkijoissa löytyy paljon diagnosoimattomia aspergereja. Jos pärjäät elämässä hyvin erikoisominaisuuksiesi takia, tuskin hankit diagnoosia, vaikka olisit muiden mielestä vähän erikoinen. 

Vierailija
57/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun autistit voisi edes kerran kehua omia hyviä puoliaan ilman että neurotyypilliset ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena heitä kohtaan ja tulevat haukkumaan. Autismista saa sanoa vain pahaa, tänäänkin.

En ole neurotyypillinen, mutta tajuan kuitenkin että tässäkin ketjussa on useampi kirjoitus, joissa on nostettu itsensä neurotyypillisen yläpuolelle. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Aivan ymmärrettävää on, että tällaiset ajatukset ammutaan alas. Kohtele muita kuten haluaisit itseäsikin kohdeltavan. Muutaman törpön neurotyypillisen kommentti ei tarkoita sitä, että yleistäminen ja itsensä nostaminen jalustalle on ok.

Vierailija
58/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole neurotyypillinen, mutta tajuan kuitenkin että tässäkin ketjussa on useampi kirjoitus, joissa on nostettu itsensä neurotyypillisen yläpuolelle. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Aivan ymmärrettävää on, että tällaiset ajatukset ammutaan alas. Kohtele muita kuten haluaisit itseäsikin kohdeltavan. Muutaman törpön neurotyypillisen kommentti ei tarkoita sitä, että yleistäminen ja itsensä nostaminen jalustalle on ok.

Jos luet aloituksen uudestaan, huomaat että sen aihe oli, että missä koet olevasi parempi. Siksi me kerrotaan täällä, missä asioissa koemme olevamme parempia, eikä niitä asioita, missä olemme huonompia. Otamme katsos asiat usein kirjaimellisesti ja vastaamme kysymykseen, jota kysyttiin. 

Vierailija
59/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neurotyypilliset suuttuvat kuin pikkulapset jos joku kehuu jotain asiaa mikä ei osu juuri heihin!!! 😡 ja onhan nt sentään näistä se NORMAALI jonka mielipide on tosi joka tilanteessa 🤣

Vierailija
60/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään supervoimia autisteilla, voi olla hyvä jossain ja surkea jossain muussa, vahvuudet ei kompensoi sitä ettei sopeudu ihmisyhteisöön. Paljon surua ja murhetta liittyy tähän, loukattuja tunteita, yksinäisyyttä ja kipeää ulkopuolisuuden tunnetta.

Kyllä autistit sopeutuisivat autistien yhteisöön. Mikset sinä neurotyypillisenä pyri sopeutumaan siihen satunnaiseen autistiin, ja tee hänen elämästään 'muukalaisten keskuudessa vieraalla planeetalla' edes vähän siedettävämpää?

Autistin kokema kaltoinkohtelu, yksinäisyys ym. surulliset asiat olisi pitkälti vältettävissä, jos neurotyypilliset suhtautuisivat heihin hyväksyvämmin.