Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa neuroepätyypilliset ihmiset missä asioissa koette olevanne "parempia" kuin neurotyypilliset.

Vierailija
26.04.2025 |

haluan oppia ymmärtään teitä

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse nepsy, mutta aikuinen poikani on. Hänen fokusointikykynsä on uskomaton. Minun oma sietokykyni ei riitä samanlaiseen perehtymiseen.

Vierailija
2/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlainen rehellisyys, josta tietty tulee helposti riesa kun ei ajattele loppuun asti mitä kannatti sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse nepsy, mutta aikuinen poikani on. Hänen fokusointikykynsä on uskomaton. Minun oma sietokykyni ei riitä samanlaiseen perehtymiseen.

Mitä tarkoitat? Mihin hän fokusoituu?

Vierailija
4/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin 🦖🦖🦖🦖🦖🦖🦕🦕🦕🦕🦕🐉🐉🐉🐉🦎🦎🦎🦎🐢🐢🐢🐊🐊🐊🐍🐍🐍🐸🐸🐸🐲🐲

Vierailija
5/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tyypillinen tai epätyypillinen, idioottimainen ilmaisu.

Vierailija
6/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

palsta trollaamiseen

Vierailija
7/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljon luovempi ja lahjakkaampi..

Vierailija
8/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanen epäillä. Tunnen paljon luovia ja lahjakkaita neurotyypillisiä.

Vierailija
9/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kiinnostuksen kohteestani valtavasti, hyvinkin paljon enemmän kuin muut asiasta kiinnostuneet ja sitä tekevät.

No, ei minulla ole diagnoosia, ei semmoisia tehty 70-luvulla.

Vierailija
10/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanen epäillä. Tunnen paljon luovia ja lahjakkaita neurotyypillisiä.

nii varmaa

Vierailija
11/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun voi luottaa, koska rehellisyys ja moraali ovat asia, josta en kertakaikkiaan voi joustaa vaan ne ovat minulle kaikki kaikessa, enkä ajattele omaa hyötyäni. Siksi jopa ihmiset, jotka eivät minusta muuten pidä, haluavat jättää minut vastuuseen esim. raha-asioista, tai jopa testamentistaan tai edunvalvonnastaan.

Olen luova ja myös työelämässä ratkaisen ongelmia helposti ja yleensä sellaisilla tavoilla, jotka eivät muille tule mieleen. Ajatusprosessini löytävät helpommin järkevimmän ratkaisun kun en keskity miettimään sitä miten asiat "pitäisi" tehdä, vaan keskityn itse ongelmaan.

Jos vain saan tehdä töitä itseäni kiinnostavien asioiden parissa, olen huomattavasti muita tehokkaampi, nopeampi ja teen vähemmän virheitä. Osittain koska huomaan virheet (omani ja muiden) kuin niissä olisi neonvalokyltti. Mutta pystyn uppoutumaan hyperfokuksessa johonkin asiaan 10 tunniksi kerrallaan ja muistamaan kaiken, ilman, että käyn yleensä edes vessassa tai juomassa/syömässä, höpöttelytauoista puhumattakaan. Keholle tuo ei ole hyvästä, mutta ajantaju katoaa samalla kun keskityn johonkin täysin. Työnantajat tykkäävät, koska teen monesti päivässä saman kuin joku toinen viikossa-parissa. Valitettavasti palkkaus ei mene samassa suhteessa, ja toisaalta en osaa näitä työpaikkojen saippuaoopperamaisia sosiaalisia näytelmiä, vaan haluaisin vaan tehdä työni hyvin. 

Vierailija
12/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun voi luottaa, koska rehellisyys ja moraali ovat asia, josta en kertakaikkiaan voi joustaa vaan ne ovat minulle kaikki kaikessa, enkä ajattele omaa hyötyäni. Siksi jopa ihmiset, jotka eivät minusta muuten pidä, haluavat jättää minut vastuuseen esim. raha-asioista, tai jopa testamentistaan tai edunvalvonnastaan.

Olen luova ja myös työelämässä ratkaisen ongelmia helposti ja yleensä sellaisilla tavoilla, jotka eivät muille tule mieleen. Ajatusprosessini löytävät helpommin järkevimmän ratkaisun kun en keskity miettimään sitä miten asiat "pitäisi" tehdä, vaan keskityn itse ongelmaan.

Jos vain saan tehdä töitä itseäni kiinnostavien asioiden parissa, olen huomattavasti muita tehokkaampi, nopeampi ja teen vähemmän virheitä. Osittain koska huomaan virheet (omani ja muiden) kuin niissä olisi neonvalokyltti. Mutta pystyn uppoutumaan hyperfokuksessa johonkin asiaan 10 tunniksi kerrallaan ja muistamaan kaiken, ilman, että käyn yleensä

Sori, mutta jos olisit oikeasti noin paljon parempi työntekijä kuin muut, palkkasi olisi parempi. Monet neuroepätyypilliset näkevät hankasti ne omat supervoimansa, mutta eivät niitä asioita joita eivät kertakaikkiaan osaa tai kiinnostu edes opettelemaan.

Vierailija
13/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asperger-nainen, ja koen että näen monet asiat paljon laajemmin kuin normot. Ymmärrän asiat monesta eri näkökulmasta ja tutkin asioita laajasti, ennen kuin muodostan niistä mielipiteitä. Tuntuu että useimmat ottavat mielipiteensä jostain valmiiksi pureskeltuina miettimättä sen enempää, miksi edes ovat tätä mieltä. Monella on mielipide mutta harvalla se on perusteltu, ja se suututtaa minua, jos joku jankkaa totuutena jotain, mistä ei ole ottanut edes selvää.

Lisäksi valheet, valehtelu ja manipulointi on asioita joita en tee, ja järkytyin aikuisena kun sain tietää niiden olevan yleisiä tapoja monella.

Vierailija
14/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole nepsy, mutta lievästi autistinen lapseni on keskittymiskyvyltään aivan käsittämätön. Samoin huomaa pienetkin virheet helposti joka paikassa. Myös tietynlainen karttamuisti oli jo lapsena, pystyi muistamaan reitit minne tahansa kerrasta. Hän ei kuitenkaan ole kommunikointikyvytön. Toinen lapseni on lievästi asperger ja hän kyllä on menestynyt töissään loistavasti, myös palkkauksen suhteen. Hänen vahvuutensa on täysi rehellisyys, ehkä joskus myös heikkous, mutta luotettavuuden todistanut moneen kertaan. 

Vierailija
15/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki asiat mitkä kiinnostavat minua, otan niistä selvää aivan kaiken, mitä vain on saatavilla. Luen kirjallisuutta niistä aiheista monella eri kielellä. Olen myös nopea yhdistelemään ja päättelemään asioita ja neurotyypilliset tuntuvat minusta todella hitailta. Ennen omaa diagnoosiani luulin monesti, että moni neurotyypillinen on vain ns. heikkolahjainen. Nyt tiedän, että he ovat normaaleja. Koko perheeni on samanlainen kuin itsekin olen, joten meillä keskustellaan aika juurta jaksain hyvin monestakin eri aiheesta. 

Vierailija
16/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parempi olemaan yksin ja olemaan välittämättä muiden mielipiteistä. Jostain syystä tätä ei usein pidetä positiivisena ominaisuutena.

Kuten joku aiemmin kirjoitti, osaan tai minun täytyy opetella kaikki mahdollinen tieto kiinnostuksen kohteistani. Olen todella syvällisesti perehtynyt moneen käytännössä turhaan asiaan.

Vierailija
17/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vain saan tehdä töitä itseäni kiinnostavien asioiden parissa, olen huomattavasti muita tehokkaampi, nopeampi ja teen vähemmän virheitä. Osittain koska huomaan virheet (omani ja muiden) kuin niissä olisi neonvalokyltti. Mutta pystyn uppoutumaan hyperfokuksessa johonkin asiaan 10 tunniksi kerrallaan ja muistamaan kaiken, ilman, että käyn yleensä

Sori, mutta jos olisit oikeasti noin paljon parempi työntekijä kuin muut, palkkasi olisi parempi. Monet neuroepätyypilliset näkevät hankasti ne omat supervoimansa, mutta eivät niitä asioita joita eivät kertakaikkiaan osaa tai kiinnostu edes opettelemaan.

Ongelma on se, että ei osaa vaatia, vaikka osaa tehdä.  Kiltteys, varsinkin tytöillä, on tyypillistä ja ei ne työnantajat tule tyrkyttämään lisää jos saavat halvalla hyvää.  

Vierailija
18/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilpittömyys.

Vierailija
19/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asperger-nainen, ja koen että näen monet asiat paljon laajemmin kuin normot. Ymmärrän asiat monesta eri näkökulmasta ja tutkin asioita laajasti, ennen kuin muodostan niistä mielipiteitä. Tuntuu että useimmat ottavat mielipiteensä jostain valmiiksi pureskeltuina miettimättä sen enempää, miksi edes ovat tätä mieltä. Monella on mielipide mutta harvalla se on perusteltu, ja se suututtaa minua, jos joku jankkaa totuutena jotain, mistä ei ole ottanut edes selvää.

Lisäksi valheet, valehtelu ja manipulointi on asioita joita en tee, ja järkytyin aikuisena kun sain tietää niiden olevan yleisiä tapoja monella.

Objektiivisuuttasi voi pitää astetta parempana, kun kirjoitit että koet näkeväsi asiat laajemmin. Tämä ei siis tietenkään tarkoita, että oikeasti näet asiat laajemmin kuin muut.

Vierailija
20/106 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kiinnostuksen kohteestani valtavasti, hyvinkin paljon enemmän kuin muut asiasta kiinnostuneet ja sitä tekevät.

No, ei minulla ole diagnoosia, ei semmoisia tehty 70-luvulla.

No mulla on toissavuonna tehty diagnoosi. Olin 66 v. Et ole koskaan liian vanha saamaan diagnoosia.