Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet, että muunsukupuolisilla on hyvin ahtaat käsitykset sukupuolirooleista?

Vierailija
25.04.2025 |

Siis tyyliin "tiesin jo lapsena, etten ole tyttö, koska en tykännyt leikkiä barbeilla". 

Lisäksi heidän käsityksensä ovat erittäin vanhanaikaisia, stereotyyppisiä ja suorastaan lapsellisia. Että vaaleanpunainen on tyttöjen väri ja sininen poikien. 

Kommentit (259)

Vierailija
61/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viiskymmpinen ja tunnen monia viiskymppisiä, jotka ovat vasta parin viime vuoden aikana tajunneet olevansa muunsukupuolisia. He ovat biologisesti naisia joille jo koko sana "nainen" on ollut vieras ja vaivaannuttava koko heidän elämäänsä ajan. He eivät yleensä puhu asiasta töissä tai sukulaisille.

Suurin osa heistä on kiinnostunut naisista ja heille on täysin ok, että heidän kumppaneillaan on helppo ja ongelmaton suhde kategoriaan "nainen" ja siihen liitettyihin odotuksiin ja oletuksiin.

Vierailija
62/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuuuuuuuuu!!!

🐮🐮🐮🐄🐄🐄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viiskymmpinen ja tunnen monia viiskymppisiä, jotka ovat vasta parin viime vuoden aikana tajunneet olevansa muunsukupuolisia. He ovat biologisesti naisia joille jo koko sana "nainen" on ollut vieras ja vaivaannuttava koko heidän elämäänsä ajan. He eivät yleensä puhu asiasta töissä tai sukulaisille.

Suurin osa heistä on kiinnostunut naisista ja heille on täysin ok, että heidän kumppaneillaan on helppo ja ongelmaton suhde kategoriaan "nainen" ja siihen liitettyihin odotuksiin ja oletuksiin.

Ovat siis lesboja? Mitä pahaa siinä on?

Vierailija
64/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen omasta mielestäni ihan tavallinen nainen, mutta cis-heterot ovat kovin kärkkäitä kyseenalaistamaan mun sukupuolta ja jopa seksuaalista suuntautumista, koska olen voimailua harrastava asentaja, enkä erityisemmin välitä ulkonäköni puunaamisesta 

Vierailija
65/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen omasta mielestäni ihan tavallinen nainen, mutta cis-heterot ovat kovin kärkkäitä kyseenalaistamaan mun sukupuolta ja jopa seksuaalista suuntautumista, koska olen voimailua harrastava asentaja, enkä erityisemmin välitä ulkonäköni puunaamisesta 

Missä olet tuollaiseen törmännyt?

Vierailija
66/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella kun olin kiinnostunut teknisistä töistä tekstiilitöiden sijaan ja yläasteella kun valitsin sen. Lukiossa kun tein esitelmän tietokonepeleistä. Työelämässä kun laitoin itse oman työpisteeni kuntoon tietokoneineen päivineen. Opiskellessani asentajaksi ja sen jälkeen työmaalla työskennellessäni. Harrastusten osalta milloin missäkin, mutta ei koskaan lajipiireissä. Yms. 

Vierailija
67/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella kun olin kiinnostunut teknisistä töistä tekstiilitöiden sijaan ja yläasteella kun valitsin sen. Lukiossa kun tein esitelmän tietokonepeleistä. Työelämässä kun laitoin itse oman työpisteeni kuntoon tietokoneineen päivineen. Opiskellessani asentajaksi ja sen jälkeen työmaalla työskennellessäni. Harrastusten osalta milloin missäkin, mutta ei koskaan lajipiireissä. Yms. 

Eihän mikään noista sinun sukupuoltasi mihinkään muuta. Ihan yhtä nainen olet kuin muutkin naiset. Ja arvokas sellaisena.

Vierailija
68/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Muunsukupuolisuus

Muunsukupuolisuus (engl. non-binarity) on _sukupuoli-identiteetti_, jonka omaava ihminen ei koe olevansa yksiselitteisesti nainen eikä mies. Muunsukupuoliset saattavat kokea olevansa esimerkiksi sukupuolettomia, sukupuolirajat ylittäviä tai "monisukupuolisia".[1] Jotkut muunsukupuoliset kutsuvat itseään kaksisukupuolisiksi. Muunsukupuolisen sukupuoli-identiteetissä voi olla myös ajallista vaihtelua.[2] Muunsukupuoliset kuuluvat sukupuolivähemmistöihin.

Muunsukupuolisuutta ei voi päätellä välttämättä ihmisen ulkonäöstä tai sukupuolen ilmaisusta[2]. Muunsukupuolisuudella viitataan sosiaaliseen sukupuoleen (engl. gender), kun taas biologinen sukupuoli (engl. sex) perustuu pääasiassa ihmisen sukuelimiin ja kromosomeihin.

Vierailija
69/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muunsukupuoliset ovat useimmiten biologisia naisia, jotka ovat hieman miehekkäitä ja ehkä hakeutuneet miehisille aloille töihin. Ovat yleensä kiinnostuneita naisista. Normaalisti sanoisin siis, että ovat lesboja. En oikein tajua, miksei se enää käy, vaan pitää joko häivyttää sukupuoli tai sitten kääntyä edustamaan kokonaan miessukupuolta.

Vierailija
70/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Luetun ymmärtäminen?

Aloituksessa ei siteerata mitään tutkimusta.

Vierailija
71/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muunsukupuoliset ovat useimmiten biologisia naisia, jotka ovat hieman miehekkäitä ja ehkä hakeutuneet miehisille aloille töihin. Ovat yleensä kiinnostuneita naisista. Normaalisti sanoisin siis, että ovat lesboja. En oikein tajua, miksei se enää käy, vaan pitää joko häivyttää sukupuoli tai sitten kääntyä edustamaan kokonaan miessukupuolta.

Väkivaltaisuus noilla koholla.

Vierailija
72/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselliselta naiselta näyttävä, naisten vaatteisiin pukeutuva naisääninen henkilö närkästyy, kun joku puhuttelee häntä naiseksi. Onkin kuulemma muusu. Okei. Muille olemus näyttäytyy naisena, jolloin on aivan turha loukkaantua naiseksi luulemisesta.

Vierailija
73/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen huomannut. Mielestäni myös se, että yleisesti kerrotaan kuinka heitä ei hyväksytä eikä ymmärretä ja kuinka heitä kiusataan, on harhaanjohtavaa ja vääristelyä. Koska ei voi yleisesti noin väittää, koska suuri osa suomalaisista asian hyväksyy tai ei sen kummemmin asiaan kiinnitä huomiota. Siis on heitä ja meitä, jotka heidät hyväksyvät sellaisina kuin ovat. Mutta eipä siitä kiitetä. Onhan tilanne kuitenkin muuttunut todella paljon vuosien saatossa. 

Jos et itse kuulu sukupuolivähemmistöön niin et voi tietää kuinka paljon syrjintää ja kiusaamista he kohtaavat.

Minä olen kohdannut syrjintää ja kiusaamista ihan vain kilttinä keski-ikäisenä naisihmisenä, joka äänestää kristillisdemokraatteja eikä tee kellekään pahaa.

Se on ikävää. Mutta oletko kohdannut syrjintää sukupuoli-identiteettisi takia? Se oli se puheenaihe.

Vierailija
74/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän liittyy myös usein hyvin ahdas käsitys siitä, mitä itse kestää ympäristöltään, minkä vuoksi ympäristön tulee muuttaa toimintatapojaan.

Uskomattomin mitä vähään aikaan kuulin, oli se että muunsukupuolinen ei voi kätellä ja katsoa silmiin kun vastaanottaa koulussa ylioppilastodistuksen, koska se lisää vähemmistön sukupuoliahdistusta. Niinpä tästä tavasta pitäisi luopua.

Ennen ehdotus olisi suoraan sivuutettu, nykyään diplomaattisesti nyökytellään ja yritetään tosissaan keksiä jotain ratkaisua. Kaikki mielessään miettivät, että lanttuhoitoon, mars, lapsiparka.

Vierailija
75/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Luetun ymmärtäminen?

Ei niin. Myönnät, että kyse on aloittajan omasta mutusta?

Vierailija
76/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Muunsukupuolisuus

Muunsukupuolisuus (engl. non-binarity) on _sukupuoli-identiteetti_, jonka omaava ihminen ei koe olevansa yksiselitteisesti nainen eikä mies. Muunsukupuoliset saattavat kokea olevansa esimerkiksi sukupuolettomia, sukupuolirajat ylittäviä tai "monisukupuolisia".[1] Jotkut muunsukupuoliset kutsuvat itseään kaksisukupuolisiksi. Muunsukupuolisen sukupuoli-identiteetissä voi olla myös ajallista vaihtelua.[2] Muunsukupuoliset kuuluvat sukupuolivähemmistöihin.

Muunsukupuolisuutta ei voi päätellä välttämättä ihmisen ulkonäöstä tai sukupuolen ilmaisusta[2]. Muunsukupuolisuudella viitataan sosiaaliseen sukupuoleen (engl. gender), kun taas biologinen sukupuoli (engl. sex) perustuu pääasiassa ihmisen sukuelimiin ja kromosomeihin.

Biologisesti: XX = nainen ja XY = mies == muuttumaton tosiasia. Jälkikasvua syntyy vain heteroparittelun kautta ja jokainen syntynyt on XX/tyttö/nainen tai XY/poika/mies, kokee/luulee sitten mitä tahansa.

Vierailija
77/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyy myös usein hyvin ahdas käsitys siitä, mitä itse kestää ympäristöltään, minkä vuoksi ympäristön tulee muuttaa toimintatapojaan.

Uskomattomin mitä vähään aikaan kuulin, oli se että muunsukupuolinen ei voi kätellä ja katsoa silmiin kun vastaanottaa koulussa ylioppilastodistuksen, koska se lisää vähemmistön sukupuoliahdistusta. Niinpä tästä tavasta pitäisi luopua.

Ennen ehdotus olisi suoraan sivuutettu, nykyään diplomaattisesti nyökytellään ja yritetään tosissaan keksiä jotain ratkaisua. Kaikki mielessään miettivät, että lanttuhoitoon, mars, lapsiparka.

Sinua siis ahdistaa se, miten joku haluaa vastaanottaa yo-todistuksen? Ok.

Vierailija
78/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli ns. ''poikatyttökausi'' ala-asteella, mutta jälkikäteen ajateltuna minun kohdallani se ehkä johtui yleisestä epävarmuudesta ja epämukavuudesta omassa kehossani. Olin siis pyöreä ja lievästi ylipainoinen ja se oli ehkä sellaista  aikaa 2000-luvulla, että stereotyyppinen tyttömäinen tyttö oli kaunis, pieni ja todella siro ja hento, ja tunsin olevani kömpelö ja vääränlainen, ja oli tosi mahdoton löytää kivoja tyttömäisiä vaatteita, niin pukeutui sitten ns. poikamaisesti, enkä muutenkaan tuntenut itseäni kovin tyttömäiseksi.

Yläasteella sitten muuttuikin kun kehon malli muuttui, ja sitten alkoi käydä aikuisten vaateosastoilla, ja löytyikin jopa istuvia vaatteissa, joissa ei näyttänyt niin karsealta, niin tyyli muuttui naisellisemmaksi, alkoi meikkikokeilut ja oman tyylin kehittyminen, ja alkoi löytyä ns. ''tyttömäinen/naisellinen'' puoli. Tokihan yläasteella oli sitten koulukiusaamista, mutta ne ikävät ulkonäkökommentit tulivat enemmän ulkopuolelta kuin minusta itsestäni.

Mutta en tiedä mitä olisi tapahtunut, jos joku olisi alkanut minulle luennoimaan sukupuoli-identiteeteistä, kyseenalaistamaan sukupuoltani ja kategorisoimaan minua pojaksi, kun olin vielä ala-asteella. Olisi varmaan ollut pää, identiteetti ja kehonkuva vielä enemmän sykkyrällä.

Vierailija
79/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon kiinnittänyt huomioo samaan asiaan, siis joku outo barbi ulkonäkö yritys ,epätoivoisesti epäonnistuen,myös järkyttävä aggresiivisuus. ei oikeat naiset oo niin aggressiivisia kuin nää teko naiset. esim.jossain ohjelmas teko barbi nainen, mätti ruokaa jättiannoksia sikaillen kuin joku esson jorma,puhui ja kiroili kun rekkamies.ei oikea nainen näin käyttäydy.

Vierailija
80/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Luetun ymmärtäminen?

Ei niin. Myönnät, että kyse on aloittajan omasta mutusta?

No tottakai aloituksessa oli kyse aloittajan omasta kokemuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä