Oletteko huomanneet, että muunsukupuolisilla on hyvin ahtaat käsitykset sukupuolirooleista?
Siis tyyliin "tiesin jo lapsena, etten ole tyttö, koska en tykännyt leikkiä barbeilla".
Lisäksi heidän käsityksensä ovat erittäin vanhanaikaisia, stereotyyppisiä ja suorastaan lapsellisia. Että vaaleanpunainen on tyttöjen väri ja sininen poikien.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woketus ja punavihreä propaganda on tehnyt heikoimpiin lähtemättömän vaikutuksen.
Persuihin ja Räsäseen. Juu, huomattu on.
Mitä sinä vassari taas väännät. Elä ja anna muidenkin elää. Hanki lääkitys, niin loppuu tuo loputon ahdistus persuja kohtaan asiassa kuin asiassa.
Mitä sä persu taas väännät. Sähän aloit jauhamaan pakkomielteisesti wokesta ja punavihreydestä. Miks ne ahdistaa?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on hyvin ahtaat käsitykset muunsukupuolisista.
Kuinka avara käsitys voi olla mielenterveydeltään haastetuista, jotka älyllisesti epärehellisesti jankkaavat biologisesti fiktiivistä satua todeksi? Uhriutuvat välittömästi kilpaa jos ihan kaikki eivät leiki kanssaan ja vahvistaen lässytä käytännössä mahdotonta mielikuvitusselittämistään todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on joku viimeisen kymmenen vuoden ilmiö. Meillä on kaveripiirissä sukupuoltaan kauan sitten vaihtanut viisikymppinen, ja hän on kyllä ihan vain oma itsensä, yrittämättä noudattaa mitään stereotypiaa sukupuolestaan.
Ei sillä, ettei saisi, jos se olisi oma juttu, mutta selvästikään ns. vanhan liiton vähemmistöt eivät tuntuneet miettivät sukupuolia ja niiden ilmentymistä niin ahtaasti kuin osa nykypolvesta.
Samoin kaveripiirissä oli 2000-luvun alussa poika, joka piti aika androgyynisiä vaatteita ja jopa hameita ja meikkasi, mutta ei hänen sukupuolensa kukaan mitään kysellyt eikä tuntunut itsekään ajattelevan. Enintään pidettiin goottina. Kunhan oli vaan poika, jolla oli oma tyylinsä eikä siinä sen kummempaa.
Enkä tarkoita, että kaikki nykyäänkään olisivat ap:n kaltaisia stereotypioihin tukeutuvia. Mutta kyllä heitä osa on, ja se on ryhmä, jota ei ollut vailla 2000-luvun alussa. (Ja tottakai muunsukupuolisuus on aivan oikea ilmiö ja aina ollut olemassa, mutta tällä vuosikymmenellä osa tuntuu hieman yliajattelevan. Osa heistä toki varmasti silti on aidosti muunsukupuolisia, osa ehkä ei. Tuo kuvaamani hameisiin pukeutuva varmaan identifioituisi muunsukupuoliseksi, jos olisi 20 v nuorempi, mutta aikanaan oli vain se tyyppi, jolla oli erikoinen tyyli. On siis nykyään ihan tavis.)
Ei ole olemassa "muunsukupuolisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen huomannut. Mielestäni myös se, että yleisesti kerrotaan kuinka heitä ei hyväksytä eikä ymmärretä ja kuinka heitä kiusataan, on harhaanjohtavaa ja vääristelyä. Koska ei voi yleisesti noin väittää, koska suuri osa suomalaisista asian hyväksyy tai ei sen kummemmin asiaan kiinnitä huomiota. Siis on heitä ja meitä, jotka heidät hyväksyvät sellaisina kuin ovat. Mutta eipä siitä kiitetä. Onhan tilanne kuitenkin muuttunut todella paljon vuosien saatossa.
Jos et itse kuulu sukupuolivähemmistöön niin et voi tietää kuinka paljon syrjintää ja kiusaamista he kohtaavat.
Minä olen kohdannut syrjintää ja kiusaamista ihan vain kilttinä keski-ikäisenä naisihmisenä, joka äänestää kristillisdemokraatteja eikä tee kellekään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen huomannut. Mielestäni myös se, että yleisesti kerrotaan kuinka heitä ei hyväksytä eikä ymmärretä ja kuinka heitä kiusataan, on harhaanjohtavaa ja vääristelyä. Koska ei voi yleisesti noin väittää, koska suuri osa suomalaisista asian hyväksyy tai ei sen kummemmin asiaan kiinnitä huomiota. Siis on heitä ja meitä, jotka heidät hyväksyvät sellaisina kuin ovat. Mutta eipä siitä kiitetä. Onhan tilanne kuitenkin muuttunut todella paljon vuosien saatossa.
Jos et itse kuulu sukupuolivähemmistöön niin et voi tietää kuinka paljon syrjintää ja kiusaamista he kohtaavat.
Isossa työpaikassani on useampi muunsukupuolinen, mutta en koskaan ole kuullut, että heitä olisi arvosteltu tai mitenkään mustamaalattu. Tosin pakko oli sanoa, kun illanvietossa
ystäväni, joka on les*bo kävi iholle ja meinasi väkisin pussailee alkaa, vaikka hyvin tiesi, että olen hetero. En tykännyt käytöksestään.
Olen ihmetellyt samaa. Vaaditaan suvaitsevaisuutta ja kaikkien kukkien pitäisi antaa kukkia, mutta käytännössä halutaan luoda lisää lokeroita (olen ihan pudonnut kärryiltä kaikissa nimityksissäkin). Aina on ollut tyttöjä, jotka viihtyy paremmin puissa kiipeilemässä kuin nukeilla leikkimässä, ei kaikki pojat tykkää painia jne. Minulle tämä on aina ollut ihan tavallista, että vaikka keskimäärin miehet/naiset ovat sellaisia ja tällaisia, aina on poikkeuksia ja hyvä niin. Varmaan juuri kukaan ei ole ihan täysin stereotyyppinen. Tuntuu, että tämän nykypuheen myötä elämän laajasta kirjosta on tullut vain ongelmallisempaa, kun piirteitä oikein kytätään ja analysoidaan. En käsitä mitä tekemistä tällä on suvaitsevaisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on hyvin ahtaat käsitykset muunsukupuolisista.
Onko?
Ihmettelen vain sitä, kun kaikki muunsukupuoliset perustelevat kokemustaan joillain hyvin stereotyyppisillä jutuilla. Siihen tyyliin, että poikamaisia juttuja tehdessään tuntee itsensä enemmän pojaksi ja tyttömäisinä päivinä on enemmän tyttö. Jos taas korjaa autoa glittermeikit naamassa, on vähän molempia.
- ap
Mä ihmettelen sitä että mistä ihmeestä sä revir noita "kaikki muunsukupuoliset" -väitteitä. Sä siis tunnet kaikki muunsukupuoliset?
En tunne kaikkia enkä suoraan sanoen halua tunteakaan. Yksikään muunsukupuolinen ei vain ole pystynyt selittämään kokemustaan ilman hyvin stereotyyppisiä selityksiä. He yleensä vain kuvailevat kiinnostuksenkohteitaan tai persoonallisuutensa piirteitä.
Joku selitti kokemustaan ulkopuolisuuden tunteella: "olen muunsukupuolinen, koska olen ulkopuolinen sekä mies- että naisporukoissa." Eihän se ulkopuolisuuden tunne hyvänen aika mikään uniikki kokemus tässä maailmassa ole, eikä sen tunteminen merkitse "muuta" sukupuolta.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa työpaikassani on useampi muunsukupuolinen, mutta en koskaan ole kuullut, että heitä olisi arvosteltu tai mitenkään mustamaalattu. Tosin pakko oli sanoa, kun illanvietossa
ystäväni, joka on les*
Mistä tiedät, että ovat muunsukupuolisia?
Anna kun arvaan: Ovat tehneet sen selväksi kaikille isossa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota minäkin olen miettinyt. Minä en ollut ikinä stereotyyppinen tyttö lapsena, mutta ei olisi ikinä tullut mieleen, että olisin ollut poika.Miten joku tuntee olevansa eri sukupuolta?
Entä kullin irtileikkaaminen? "I was born this way" on näiden hokema mantra ja slogan. Siis syntyivät kullin irti leikkaajiksi? Eihän kukaan tran_uksi voi syntyä vaan se on ihmisen tekemä kosmeettinen silpominen.
Ja miksi kulli pitää leikata irti, jos sukupuolia ei ole? Pakkohan on olla tasan kaksi sukupuolta, sillä nämä mekkohomot usein tahtovat juuri toiseen [2] sen vaihtaa.
Ei minua kiinnosta jos joku kokee olevansa muunsukupuolinen. Siitä vaan. Mutta se mikä nyt vähän ärsyttää on se, että asiasta vouhotetaan liikaa niin että tyyliin 12 vuotiaat jo miettivät olevansa muunsukupuolisia, ihan vaan koska eivät käyttäydy stereotyyppisesti. Pitäisi antaa enemmän sellaista viestiä, että hei kuule, ei sinun tarvitse kauhealla kiireellä lokeroida itseäsi vaan kasva ja elä ja anna sen oman minäsi muotoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woketus ja punavihreä propaganda on tehnyt heikoimpiin lähtemättömän vaikutuksen.
Persuihin ja Räsäseen. Juu, huomattu on.
Mitä sinä vassari taas väännät. Elä ja anna muidenkin elää. Hanki lääkitys, niin loppuu tuo loputon ahdistus persuja kohtaan asiassa kuin asiassa.
Mitä sä persu taas väännät. Sähän aloit jauhamaan pakkomielteisesti wokesta ja punavihreydestä. Miks ne ahdistaa?
Väärin, en alkanut. Joku toinen alkoi. Joten hopi hopi - tuolle sinun tilallesi on ihan oikeasti diagnoosi ja lääkitys.
Yleensä ihmisillä jotka eivät osaa hyväksyä itseään sellaisina kuin ovat on itseironian puutteesta johtuva rajoittunut itsetunto.
Ja ylipäätään se tuntemattomien ihmisten cissittely!
Mistä vtusta he luulevat tietävänsä muista ihmisistä yhtään mitään ja vielä olettamalla luokittelevat muita törkeästi. Eli tekevät tasan juuri sitä, mistä syyttävät (usein aiheettomasti) muita.
Täysin aivottomia riparapoja, joista ei kannata piitata tasan sitten yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota minäkin olen miettinyt. Minä en ollut ikinä stereotyyppinen tyttö lapsena, mutta ei olisi ikinä tullut mieleen, että olisin ollut poika.Miten joku tuntee olevansa eri sukupuolta?
Tuohon et koskaan etkä ikinä tule saamaan minkäänlaista järkevää vastausta. Mä olen jo vuosia kysellyt asiallisesti että miltä se tuntuu olla eri sukupuolta, mutta kukaan ei ole selittänyt.
Osaatko sinä vastata kysymykseen, että miltä tuntuu olla sitä sukupuolta jota olet?
Olen eri, ja en osaa. Siksi se onkin niin outoa, että miten joku nyt sitten tuntee olevansa ERI sukupuolta, kun ei se jotain sukupuolta oleminen nyt varsinaisesti tunnu yhtään miltään.
Jos on jotain kehonkuvan ongelmia tai identiteettiongelmia tai vaikka autismista johtuvaa sopeutumattomuutta tai tunnetta, että on vääränlainen tai erilainen kuin muut, niin ei se tarkoita, että on väärää sukupuolta tai vääränlainen. Vaan pitäisi työstää sitä todellista ongelmaa ja hyväksyä, että olen tällainen nainen/mies/tyttö/poika, tai jos on oikeasti syntymässä määritelty tai kromosomien kautta todettu erikoisuus, niin olkoon siinä tapauksessa vaikka muunsukupuolinen sitten.
Mutta joku kärsii (mielestään) rumasta nenästä, toinen rilleistä, kolmas hampaista, neljäs on lyhyt ja tanakka, viides pitkä ja laiha jne. Ei näitäkään aleta muokkaamaan sen vuoksi tai väittämään, että sen pitkän ja laihan olisi kuulunut oikeasti syntyä lyhyeksi ja lihavaksi. Katkaistaanpa vähän raajoja ja lisätään rasvaa kehoon tuolta toiselta, jolta sitä otettiin pois.
Avain on oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on ja siihen pitäisi tarvittaessa saada tukea. Tämä maailma on nykyään järkeä vailla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa työpaikassani on useampi muunsukupuolinen, mutta en koskaan ole kuullut, että heitä olisi arvosteltu tai mitenkään mustamaalattu. Tosin pakko oli sanoa, kun illanvie
No huh huh... viisastelua riittää. Ei se heille ole ollut mikään salaisuus, että ovat muunsukupuolisia. Seurustelevat työkavereidensa kanssa ja välillä tulee ero, kuten heteroilla ja kohta jo uusi typykkä kainalossa. Tuo sinun ajattelusi on juuri sitä ahdasmielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
[...] Tuntuu, että tämän nykypuheen myötä elämän laajasta kirjosta on tullut vain ongelmallisempaa, kun piirteitä oikein kytätään ja analysoidaan. En käsitä mitä tekemistä tällä on suvaitsevaisuuden kanssa.
Juurikin näin! Jo lapsilla kauhea stressi päällä kun pitää olla itseään sovittamassa johonkin lokeroon.
Yksilö, joka havittelee sitä toista sukupuolta (kuin oma biologinen) saavuttamatta silti sitä koskaan on "t-ransuli" (mt-ongelmainen, mutta sentään todellinen). Muita sukupuolia ei biologia tunne eikä mahdollista, aiheutuu tästä kuinka kova peppukipu hyvänsä.
Hulluja on monenlaisia, mutta sukupuolia on vain kaksi.