Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet, että muunsukupuolisilla on hyvin ahtaat käsitykset sukupuolirooleista?

Vierailija
25.04.2025 |

Siis tyyliin "tiesin jo lapsena, etten ole tyttö, koska en tykännyt leikkiä barbeilla". 

Lisäksi heidän käsityksensä ovat erittäin vanhanaikaisia, stereotyyppisiä ja suorastaan lapsellisia. Että vaaleanpunainen on tyttöjen väri ja sininen poikien. 

Kommentit (259)

Vierailija
21/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Kiinnostavaa' tietää kumpaa sukupuolta kulloinenkin "muumi" alun perin edustaa. Lisäksi mikä on diagnoosi.

Usein sen näkee heti kuvasta vaikka kuinka yritetty häivyttää ja muunhan ei pitäisi olla kumpikaan vaan muu.

Vierailija
22/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woketus ja punavihreä propaganda on tehnyt heikoimpiin lähtemättömän vaikutuksen. 

Persuihin ja Räsäseen. Juu, huomattu on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on hyvin ahtaat käsitykset muunsukupuolisista.

Onko? 

Ihmettelen vain sitä, kun kaikki muunsukupuoliset perustelevat kokemustaan joillain hyvin stereotyyppisillä jutuilla. Siihen tyyliin, että poikamaisia juttuja tehdessään tuntee itsensä enemmän pojaksi ja tyttömäisinä päivinä on enemmän tyttö. Jos taas korjaa autoa glittermeikit naamassa, on vähän molempia. 

- ap

Vierailija
24/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen huomannut. Mielestäni myös se, että yleisesti kerrotaan kuinka heitä ei hyväksytä eikä ymmärretä ja kuinka heitä kiusataan, on harhaanjohtavaa ja vääristelyä. Koska ei voi yleisesti noin väittää, koska suuri osa suomalaisista asian hyväksyy tai ei sen kummemmin asiaan kiinnitä huomiota. Siis on heitä ja meitä, jotka heidät hyväksyvät sellaisina kuin ovat. Mutta eipä siitä kiitetä. Onhan tilanne kuitenkin muuttunut todella paljon vuosien saatossa. 

Jos et itse kuulu sukupuolivähemmistöön niin et voi tietää kuinka paljon syrjintää ja kiusaamista he kohtaavat.

Vierailija
25/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota kommenttia en ymmärtänyt? Mitä ahdasta aloituksesta löydät? Onko se ahdasta, jos kertoo mitä on huomioinut. 

Tuo se ahdasta on, kun ei saa mistään sanoa liittyen muunsukupuolisiin. 

Vierailija
26/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Tunnen monia. Kuinka monta sinä ap tunnet?

Vierailija
27/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota minäkin olen miettinyt. Minä en ollut ikinä stereotyyppinen tyttö lapsena, mutta ei olisi ikinä tullut mieleen, että olisin ollut poika.Miten joku tuntee olevansa eri sukupuolta?

Tuohon et koskaan etkä ikinä tule saamaan minkäänlaista järkevää vastausta. Mä olen jo vuosia kysellyt asiallisesti että miltä se tuntuu olla eri sukupuolta, mutta kukaan ei ole selittänyt.

Osaatko sinä vastata kysymykseen, että miltä tuntuu olla sitä sukupuolta jota olet? 

En. Minä olen minä ja tiedän olevani sukupuoleltani nainen mutta en osaa selittää miltä se tuntuu. Kun minusta tuntuu nyt vain tämmöiseltä, ihan vaan minulta. Joten siksi en käsitä miten joku pystyy sanomaan naisena että tuntuu mieheltä, tai mies sanoo kokevansa olonsa naiseksi. Puhumattakaan että tuntee olonsa muun sukupuoliseksi. Mikä se muu on? Miten sen tuntee?

Vierailija
28/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko? 

Ihmettelen vain sitä, kun kaikki muunsukupuoliset perustelevat kokemustaan joillain hyvin stereotyyppisillä jutuilla. Siihen tyyliin, että poikamaisia juttuja tehdessään tuntee itsensä enemmän pojaksi ja tyttömäisinä päivinä on enemmän tyttö. Jos taas korjaa autoa glittermeikit naamassa, on vähän molempia. 

- ap

Mä ihmettelen sitä että mistä ihmeestä sä revir noita "kaikki muunsukupuoliset" -väitteitä. Sä siis tunnet kaikki muunsukupuoliset?

Vierailija
29/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on joku viimeisen kymmenen vuoden ilmiö. Meillä on kaveripiirissä sukupuoltaan kauan sitten vaihtanut viisikymppinen, ja hän on kyllä ihan vain oma itsensä, yrittämättä noudattaa mitään stereotypiaa sukupuolestaan.

Ei sillä, ettei saisi, jos se olisi oma juttu, mutta selvästikään ns. vanhan liiton vähemmistöt eivät tuntuneet miettivät sukupuolia ja niiden ilmentymistä niin ahtaasti kuin osa nykypolvesta.

Samoin kaveripiirissä oli 2000-luvun alussa poika, joka piti aika androgyynisiä vaatteita ja jopa hameita ja meikkasi, mutta ei hänen sukupuolensa kukaan mitään kysellyt eikä tuntunut itsekään ajattelevan. Enintään pidettiin goottina. Kunhan oli vaan poika, jolla oli oma tyylinsä eikä siinä sen kummempaa.

Vierailija
30/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolia on vain tasan kaksi: XX ja XY, mutta (sosiaalisia) rooleja ja mt-häiriöitä, kuten muusuilu voi olla useita.

Onhan niitä enemmän. Olen itsekin LQGBT.

Vierailija
31/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomio. Noille sekopäille pitää aina sanoa, ettei ole olemassa mitään poikien tai tyttöjen värejä tai leikkejä. Menee reppanoilla aivot solmuun. Nuo ovat aina jotakin reilusti alle sadan ÄO:lla varustettuja raasuja tosin.

Vierailija
32/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woketus ja punavihreä propaganda on tehnyt heikoimpiin lähtemättömän vaikutuksen. 

Sosialismi on rikos ihmiskuntaa vastaan! Alas sosialismi! Alas marxismi-leninismi!

Vierailija
33/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. En minä tunne olevani nainen, enkä sen enempää mitään muutakaan. Jos huomenna heräisin miehenä (ja jätetään nyt ympäröivä maailma ja suhteet siihen tästä pois, tietysti siinä olisi vaikka mitä!), en usko että minulla olisi itseni kanssa mitään kummempaa identiteettikriisiä. Olisin sama ihminen persoonapronominilla mies, miehen piirtein ja suoraan sukupuoleen liittyvin ominaisuuksin. Joillakin on varmasti vahvempi sukupuoli-identiteetti kuin minulla, olisi tosiaan mukava kuulla miltä se tuntuu. 

Sen taas ymmärrän, jos on kasvanut kovin sukupuolitetussa ympäristössä. Että päiväkodissa on jo tytöt ja pojat jotenkin kovin korostettuna, samoin kotona, harrastuksessa tai koulussa. Missä vaan. Silloin voi tuntua, että yök, en minä kyllä tätä porukkaa ole. Mutta jos asia ei suuremmin elämässä näy, en tajua mistä sen "vain tietää".

Enkä siis epäile. Niin moni sanoo että sen vain tuntee ja tieteellisestikin asia on tunnistettu ja hyväksytty. Minä vain olen jotenkin tämän suhteen vajavainen. 

Vierailija
34/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kommenttia en ymmärtänyt? Mitä ahdasta aloituksesta löydät? Onko se ahdasta, jos kertoo mitä on huomioinut. 

Tuo se ahdasta on, kun ei saa mistään sanoa liittyen muunsukupuolisiin. 

Ap esitti rankasti yleistävän väitteen kokonaisesta ihmisryhmästä.

Vierailija
35/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös trendikästä olla muunsukupuolinen. Nuori voi erottautua sillä tavalla massasta. Ennen oltiin punkkareita, nyt muunsukupuolisia.

Vierailija
36/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Vaaditaan avoimuutta sun muuta, mutta sitten ovat kaikkein jyrkimpiä noissa sukupuolirooleissa. Kyllä näitä näkee, että kun ei tosiaan niillä barbeilla halunnut lapsena leikkiä niin toki se nyt tarkoittaa, että et ole nainen. Siis mitä? Tuntuu kyllä ottaneen takapakkia nämäkin hommat kun ei-streotypinen nainen tai mies on of course toista sukupuolta. Voiskos olla vaan niin, että jos nainen tykkää niistä maskuliinista jutuista niin se on ok. Ja jos mies tykkää feminiinistä jutuista, niin se on myöskin ok. Ei tee sinusta yhtään vähempää miestä tai naista.    

Vierailija
37/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota minäkin olen miettinyt. Minä en ollut ikinä stereotyyppinen tyttö lapsena, mutta ei olisi ikinä tullut mieleen, että olisin ollut poika.Miten joku tuntee olevansa eri sukupuolta?

Entä kullin irtileikkaaminen? "I was born this way" on näiden hokema mantra ja slogan. Siis syntyivät kullin irti leikkaajiksi? Eihän kukaan tran_uksi voi syntyä vaan se on ihmisen tekemä kosmeettinen silpominen.

Vierailija
38/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Vaaditaan avoimuutta sun muuta, mutta sitten ovat kaikkein jyrkimpiä noissa sukupuolirooleissa. Kyllä näitä näkee, että kun ei tosiaan niillä barbeilla halunnut lapsena leikkiä niin toki se nyt tarkoittaa, että et ole nainen. Siis mitä? Tuntuu kyllä ottaneen takapakkia nämäkin hommat kun ei-streotypinen nainen tai mies on of course toista sukupuolta. Voiskos olla vaan niin, että jos nainen tykkää niistä maskuliinista jutuista niin se on ok. Ja jos mies tykkää feminiinistä jutuista, niin se on myöskin ok. Ei tee sinusta yhtään vähempää miestä tai naista.    

Semmoinen olkiukko.

Vierailija
39/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikin pienenä naapurin poikien kanssa autoilla, nallipyssyillä, rakennettiin majoja jne. Leikin välillä myös barbeilla. Vanhemmille ei ollut mikään ongelma "poikien" leikit. 

Nykyään olen DI, äiti ja vaimo. Puoliso on DI ja tytärkin on teekkari. 

Minäkin leikin paljon poikien kanssa. Silloin mentiin poikien leluilla ja leikeillä. Kukaan ei koskaan luullut minua pojaksi, en edes minä itse.

Vierailija
40/259 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persuihin ja Räsäseen. Juu, huomattu on.

Mitä sinä vassari taas väännät. Elä ja anna muidenkin elää. Hanki lääkitys, niin loppuu tuo loputon ahdistus persuja kohtaan asiassa kuin asiassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi