Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sossun tai Kelan siirtyä rahatuesta henkilökohtaisiin aterialippuihin?
Lippu olisi xx euron suuruinen ja sillä saisi ruokailla kerran päivässä vain yhdessä tietyssä paikassa?
Tosin joku saattaisi myydä sen kaverille ja ostaa rahoilla päihdyttäviä aineita tai tupakkaa.
Siispä pitäisikin olla kännykässä tuo ruokailusovellus?
Tai pitäisikö työttömät haudata elävältä? Olisi yksinkertaisempaa kuin tuollainen lipukesysteemi.
Tai voisiko työtön mennä töihin ja ansaita itse ruokarahansa?
Millaisia kyselyjä täyttelemällä saa rahaa? Entä paljonkos pullopantit on jääneet inflaatiosta jälkeen?
Vastaus: pullopantti on kutistunut moninkertaisesti 90-luvun hintatasoon nähden.
Tyypillinen sossutuilla elävän vastaus. Ei makseta tarpeeksi niistä tölkkien palautteluista, että viitsisi sitäkään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin luulet 500€:n riittävän?
Tiedän sen riittävän varsin hyvään elämään. Elän itse sillä. Olen elänyt myös leveästi ja makoisasti hyvällä palkalla. Lähes kaikki kului silloinkin enkä ainakaan muista nauttineeni enempää. Erilailla ehkä, mutta kivaa kumpikin on.
Itseasiassa jos saa vuokran, sähkön ja puhelimen netillä ja sen päälle 500€ kuussa on aika hyvätuloinen. Sitä ei vaan täällä tajua kun kaikilla on niin paljon.
Hengailin joskus kuukausia eri maassa ja parikin kertaa joutui tappelemaan ihan kunnolla kun joku yritti viedä kengät jalasta kun nukkui. Kurjuutemme ja valituksemme tukijärjestelmästä on hassua kun meillä kaikilla kuitenkin on paljon hyvää. Toki voi olla sairas ja pahassa jamassa täälläkin, en tahdo vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sossun tai Kelan siirtyä rahatuesta henkilökohtaisiin aterialippuihin?
Lippu olisi xx euron suuruinen ja sillä saisi ruokailla kerran päivässä vain yhdessä tietyssä paikassa?
Tosin joku saattaisi myydä sen kaverille ja ostaa rahoilla päihdyttäviä aineita tai tupakkaa.
Tai pitäisikö työttömät haudata elävältä? Olisi yksinkertaisempaa kuin tuollainen lipukesysteemi.
Suomessa ei valitettavasti voi töihin mennä ilman työnantajan lupaa. Yksi kaveri yritti, mutta työnantaja soitti poliisit perään ja lisäksi jätti palkan maksamatta, kun ei kuulemma ollut työsopimusta. Miten ostat ruokaa, jos työnantaja kieltäytyy palkan maksusta?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että se tukien väheneminen jossain muodossa näkyy!
Tuollaisia sadisteja on Suomi täynnä, onneksi tämä kansa kuolee sukupuuttoon. Maailma ei kaipaa tuollaisia sairaita yksilöitä yhtään enempää.
Ehkä rahat/tukirahat riittäisivät jos niitä ei käytettäisi:
Ripsien pidennyksiin, geelikynsiin, hiusten pidennyksiin, tatuointeihin, Temutuotteisiin, päihteisiin, tupakkaan, virvoitusjuomiin, karkkeihin, eineksiin, wolttaukseen, ulkomaan matkoihin ja jokaisen sesongin uusiin vaatteisiin.
Laskekaa huvikseen, millainen säästö tulee kuukaudessa ja vuodessa, kun noista tuhuuksista luopuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei valitettavasti voi töihin mennä ilman työnantajan lupaa. Yksi kaveri yritti, mutta työnantaja soitti poliisit perään ja lisäksi jätti palkan maksamatta, kun ei kuulemma ollut työsopim
On tää kanssa kyllä yksi perseilypaikka. Ainoastaan Suomessa mahdollista tuollainen. Eikö tuota työnantajapaskaa voi haastaa oikeuteen tai jotain? Jenkeissä olis miljoonakorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kyselyjä täyttelemällä saa rahaa? Entä paljonkos pullopantit on jääneet inflaatiosta jälkeen?
Vastaus: pullopantti on kutistunut moninkertaisesti 90-luvun hintatasoon nähden.
Tyypillinen sossutuilla elävän vastaus. Ei makseta tarpeeksi niistä tölkkien palautteluista, että viitsisi sitäkään tehdä.
Minä käyn töissä, kerään pulloja ja myös roskia. Sinä käännät taas heikko-osaisten syyksi senkin että pullojenpalautus on moninkertaisesti kannattamattomampaa? Mielenkiintoinen ihmisperse🤔
Toivottavasti ovat yh-äitejä. Valtion pitäisi leikata heiltä kaikki :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä, kerään pulloja ja myös roskia. Sinä käännät taas heikko-osaisten syyksi senkin että pullojenpalautus on moninkertaisesti kannattamattomampaa? Mielenkiintoinen ihmisperse🤔
Toivottavasti maksat myös verot pullonkeräyksestä ansaituista rahoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, niin tämä. Sosiaalipuolen hommissa työtä vuosia tehneenä allekirjoitan. Täysin holtitonta rahankäyttöä, päihteitä ja velkaantumista. Sitten itketään ruokajonossa kun ensin sotketaan itse omat asiat. Yhteiskunta ei voi tulla joka asiassa vastaan, täytyyhän joku vastuu olla aikuisilla ihmisillä itselläänkin.
Meikäläiset, jotka työnsä kautta tätä näkevät, ei ole mitään harhakuvitelmia nälkäisistä raukoista, sillä kukaan joka kantaa vastuun omasta elämästään, ei Suomessa nälkään kuole.
Toivon hartaasti että irtisanomiset osuvat kohdallesi. Juuri tuollaiset ihmiset hakeutuvat sosiaalialalle: Tarve pönkittää omaa kokemusta itsestä oman onnensa seppänä hyysäämällä "heikkoja".
Oho, toivot pahaa minulle joka vain ker
Mistä sinä tiedät kuinka monta ojaa olen elämässäni kaivanut? Sieltä vaan tyypilliseen vassarin tapaan omaan ylimielisyyteesi tukehtuen haukut minua pelleiksi kun et muuta osaa kuin nimitellä. Häpeäisit.
Ps. Ojan kaivaminen on ihan hyvää hommaa, kunto kasvaa ja saa raitista ilmaa, siitä saa palkkaakin jolla voi ostaa ruokansakin ihan itse. Veronmaksajatkin kiittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin luulet 500€:n riittävän?
Tiedän sen riittävän varsin hyvään elämään. Elän itse sillä. Olen elänyt myös leveästi ja makoisasti hyvällä palkalla. Lähes kaikki kului silloinkin enkä ainakaan muista nauttineeni enempää. Erilailla ehkä, mutta kivaa kumpikin on.
Itseasiassa jos saa vuokran, sähkön ja puhelimen netillä ja sen päälle 500€ kuussa on aika hyvätuloinen. Sitä ei vaan täällä tajua kun kaikilla on niin paljon.
Hengailin joskus kuukausia eri maassa ja parikin kertaa joutui tappelemaan ihan kunnolla kun joku yritti viedä kengät jalasta kun nukkui. Kurjuutemme ja valituksemme tukijärjestelmästä on hassua kun meillä kaikilla kuitenkin on paljon hyvää. Toki voi olla sairas ja pahassa jamassa täälläkin, en tahdo vähätellä.
Entä jos ei saa? Entä lääkkeet ym?
Lainaus 590: On tää kanssa kyllä yksi perseilypaikka. Ainoastaan Suomessa mahdollista tuollainen. Eikö tuota työnantajapaskaa voi haastaa oikeuteen tai jotain? Jenkeissä olis miljoonakorvaukset.
Muuta jenkkeihin tai perusta oma yritys. Tosin Trumppi ei päästä sinua sinne, joten muuta itäiseen naapurimaahan. Heippa!
Vierailija kirjoitti:
Lainaus 590: On tää kanssa kyllä yksi perseilypaikka. Ainoastaan Suomessa mahdollista tuollainen. Eikö tuota työnantajapaskaa voi haastaa oikeuteen tai jotain? Jenkeissä olis miljoonakorvaukset.
Muuta jenkkeihin tai perusta oma yritys. Tosin Trumppi ei päästä sinua sinne, joten muuta itäiseen naapurimaahan. Heippa!
Sama toisinpäin. Vituttaako työttömät? Muuta Valko-Venäjälle, siellä työttömyys laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kuukautissuojia ostaisit minulle? Montako suojaa per päivä? Entä mitä muuta huomioisit minulle annettavissa ostoksissa menkkojeni ajaksi?
Saisit lahjakortin 20€ kuukautivarusteisiin? Tai en minä miehenä tiedä mitä ne maksavat, mutta missasit pointin. Osa tuestasi olisi tavallisen kaupan lahjakortti, jolla voi ostaa ruokia tai kuulautissuojia ihan oman valinnan mukaan.
Tarkoitus ei olisi estää sinua valitsemasta ostosta vaan estää se, että ostat tuella jotain mitä et tarvitse. Esimerkiksi kaljaa, tupakkaa, kuukiviä, huijarin ennustuksia, merkkivaatteen..
Tarkoitus olisi auttaa. Auttaa sinua käyttämään tuki niin, että se riittää esimerkiksi ruokaan ja kuukautissuojaan.
Ruokakaupasta ei saa särkylääkkeitä, niitä saa apteekista. En elä tuilla, vaan käyn töissä. Minunkin pointtini on se, että ihmiset tarvitsevat rahaa, koska heillä on erilaisia tarpeita. Tarvitsen myös rautalisää, koska muuten en pysy tolpillani. Sama kipujen kanssa, kipulääkkeitä naamariin ja liikkeelle. Ei voida ennustaa paljonko pitäisi olla apteekin lahjakortti ja paljonko pitäisi olla ruokakaupan lahjakortti. Parhaiten autetaan sillä, että korjataan mädät osat kulttuurista ja yhteiskunnasta pois.
Alkoholismi ym. ei ole parannettavissa sillä, että hlö ei pysty itse ostamaan päihteitä. He tekevät rikoksia, myyvät itseään jne. Mielenterveyspalveluihin ja hoitoon pitäisi satsata ja niitä pitäisi molempia uudistaa. Ihmiset pitäisi jo aikaisessa vaiheessa saada puhumaan epävarmuuksistaan ja ongelmistaan ennen kuin tartutaan pulloon. Meidän koko kulttuuriamme pitäisi harata juuriaan myöten tältä osin. Pitää korjata juurisyyt. Pitää poistaa mädät osat kulttuurista ja yhteiskunnasta.
Se "taikakivi" voi muuten oikeasti olla jollekin ihmiselle se juttu. Siinähän fokusoidaan tietyt ajatukset kiveen. Kivi itsessään ei anna maagisia voimia, vaan sen tarkoitus on pitää tietyt parantavat ja voimaa antavat ajatukset mielessä. Jos joku pärjää kiven avulla paremmin tentissä tms. niin ei luulisi sen pari euroa olevan menetys, vaan sijoitus. Vihreä fluoriitti, keskittyminen, 4e. Sovitaan, että se meni minun maksamistani veroista, eikä sinun.
Vierailija kirjoitti:
Ripsien pidennyksiin, geelikynsiin, hiusten pidennyksiin, tatuointeihin, Temutuotteisiin, päihteisiin, tupakkaan, virvoitusjuomiin, karkkeihin, eineksiin, wolttaukseen, ulkomaan matkoihin ja jokaisen sesongin uusiin vaatteisiin.
Laskekaa huvikseen, millainen säästö tulee kuukaudessa ja vuodessa, kun noista tuhuuksista luopuu!
Alapeukuttajat ei osaa laskea. Tai niitä vtuttaa, kun ei halua luopua turhuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Milläpä sitten vaipat, lääkkeet, hygieniatuotteet, astianpesuaineet, wc-paperit yms. hankintaan jos ei rahalla?
Lahjakortilla. Kaikkia noita saa prism tai ääs tzitym. Pointti on, että jos annat tueksi kahisevaa niin osa vaippoja, lääkkeitä, hygieniatuotteita, astianpesuaineita ja vessapaprua tarvitsevista ihmisistä ei osta niillä edellämainittuja tuotteita vaan jotain muuta.
Niin kummalta kun se kuulostaakin niin iso osa tuensaajista harhautuu kuu toisen jälkeen väärälle hyllyriville ja vahingossa ostaa jotain muuta.
Toinen ihmettelyni; kuinka likaisia ihmiset ovat? Meinaan, että itselläni tuesta murto-osa kuluu noihin hygieniatuotteisiin. Ostan jotain puupennin halpis saippuaa kanisterin (se itseasiassa on hajusteeton ja allergia ystävällinen, mutta ei hieno) ja paalin tarjousvessapaprua tyyliin 2 kertaa vuodessa. Ei siihen talous kaadu.
Astianpesuaine. Siis whoot? Maksaa 2€ ja mainoslausekin sanoo, että tipalla koko tiski. Halpaa ku saippua.
Onneni tietysti olla terve, joten lääkkeisiin ei kulu rahaa. Sen ymmärrän. Kaikilla ei käy yhtä hyvä tuuri.
Nykysuomi on ihan oikeasti paska maa. Ja se on itsekkäiden ja typerien suomalaisten oma vika. Rahaa on ollut tarjolla ilman kunnon vastinetta 20 vuotta. Mutta nyt se on loppu. Silti kaikki eri ammattialojen edustajat tuijottavat vain omaan napaansa, vaikka oma kulurakenne verrattuna tuottavuuteen on totaalisen väärä.
Köyhyys ja kurjuus lisääntyy. Ja samalla rikollisuus. Viimeiset mahdollisuudet suunnan kääntämiseen menivät nykyisen hallituksen aloittaessa, vaikka heilläkin tilanne oli jo käytännössä riistäytynyt käsistä.
Luonto ei säästä heikkoja. Eikä säästä myöskään nykymaailma ympärillämme. Tulevaisuus on karu.
Vierailija kirjoitti:
Jännää. Minulla ei silloin riittänyt, vaikka en ostanut mitään noista. En myöskään käynyt kahviloissa tms.
- Nykyään töissä (enkä vieläkään käy kahviloissa tai käytä mitään noista)
Joku alapeukutti tätä ehdotusta. Varmaan se henkilö, joka tuhlaa heti tukieuronsa tupakkaan ja kaljaan. Ja sitten makuu, että kuolee nälkään.