Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä

Vierailija
25.04.2025 |

Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.

En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin

Kommentit (707)

Vierailija
601/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä se on, kun hyysäämme sairaita ja vanhuksia. Rahat ei riitä muuhun.

Vierailija
602/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläpä sitten vaipat, lääkkeet, hygieniatuotteet, astianpesuaineet, wc-paperit yms. hankintaan  jos ei rahalla?

Lahjakortilla. Kaikkia noita saa prism tai ääs tzitym. Pointti on, että jos annat tueksi kahisevaa niin osa vaippoja, lääkkeitä, hygieniatuotteita, astianpesuaineita ja vessapaprua tarvitsevista ihmisistä ei osta niillä edellämainittuja tuotteita vaan jotain muuta. 

Niin kummalta kun se kuulostaakin niin iso osa tuensaajista harhautuu kuu toisen jälkeen väärälle hyllyriville ja vahingossa ostaa jotain muuta.

Toinen ihmettelyni; kuinka likaisia ihmiset ovat? Meinaan, että itselläni tuesta murto-osa kuluu noihin hygieniatuotteisiin. Ostan jotain puupennin halpis saippuaa kanisterin (se itseasiassa on hajusteeton ja allergia ystävällinen, mutta ei hieno) ja paalin tarjousvessapaprua tyyliin 2 kertaa vuodessa. Ei sii

Prismasta ei saa lääkkeitä. Suomessa vain apteekeilla on lupa myydä lääkkeitä. Prisman liikerakennuksen sisällä voi kyllä olla apteekin yrittäjä omissa vuokratiloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se on selvää, että kun maahan on muuttanut 600 000 ihmistä 2023 - 15 vuotta taaksepäin, jotka eivät tuota, tämä kehitys alkaa näkyä. Mikäli ihmisten määrä olisi pysynyt entisellään, tai hieman laskenut, ja tuottavuus noussut, tilanne olisi ihan eri.

Vierailija
604/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä rahat/tukirahat riittäisivät jos niitä ei käytettäisi:

Ripsien pidennyksiin, geelikynsiin, hiusten pidennyksiin, tatuointeihin, Temutuotteisiin, päihteisiin, tupakkaan, virvoitusjuomiin, karkkeihin, eineksiin, wolttaukseen, ulkomaan matkoihin ja jokaisen sesongin uusiin vaatteisiin.

Laskekaa huvikseen, millainen säästö tulee kuukaudessa ja vuodessa, kun noista tuhuuksista luopuu!

Alapeukuttajat ei osaa laskea. Tai niitä vtuttaa, kun ei halua luopua turhuuksista.

Ei vaan meitä alapeukuttajia ärsyttää se oletus, että kaikki työttömät tai toimeentulotukea saavat käyttäisivät noita. Koska emme ole noita käyttäneet. Oletuksesi perustuu tiettyyn ihmisryhmään kohdistuvaan halveksuntaan ja vihaan.

Vierailija
605/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläistä se on, kun hyysäämme sairaita ja vanhuksia. Rahat ei riitä muuhun.

Tässä pitää ottaa huomioon se, että 10 prosenttia palveluiden käyttäjistä tuottaa 80 prosenttia kuluja. Näistä 10 prosentista todella moni on maahanmuuttaja.

Vierailija
606/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin luulet 500€:n riittävän?

Tiedän sen riittävän varsin hyvään elämään. Elän itse sillä. Olen elänyt myös leveästi ja makoisasti hyvällä palkalla. Lähes kaikki kului silloinkin enkä ainakaan muista nauttineeni enempää. Erilailla ehkä, mutta kivaa kumpikin on.

Itseasiassa jos saa vuokran, sähkön ja puhelimen netillä ja sen päälle 500€ kuussa on aika hyvätuloinen. Sitä ei vaan täällä tajua kun kaikilla on niin paljon.

Hengailin joskus kuukausia eri maassa ja parikin kertaa joutui tappelemaan ihan kunnolla kun joku yritti viedä kengät jalasta kun nukkui. Kurjuutemme ja valituksemme tukijärjestelmästä on hassua kun meillä kaikilla kuitenkin on paljon hyvää. Toki voi olla sairas ja pahassa jamassa täälläkin, en tahdo vähätellä.

Sitä ei tajua, koska sillä saa näillä hinnoilla niin vähän. Sitä ei tajua, koska koko ajan menee rikki jotain ja tarvitsee ehjää tilalle. Suomessa on kuitenkin 4 vuodenaikaa ja kesälläkin voi sataa 3 päivää putkeen. Talvella, viimassa ja sateella olisi hyvä olla ehjää, lämmintä ja kuivaa yllä, ettei tule turhia sairaskuluja maksettavaksi sos.toimelle.

Vierailija
607/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että alkaa maksamaan. 

Loppuu se turhaan lääkärissä juokseminen!

Vierailija
608/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta vuotta monet työttömiä moittivat ovat itse olleet työelämässä? Lievästi huvittaa erityisesti joku muutaman vuoden ansiotyössä ollut, joka ylenkatsoo pitkän työuran tehnyttä, joka juuri nyt sattuu olemaan työtön.

Vierailija
609/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia kuukautissuojia ostaisit minulle? Montako suojaa per päivä? Entä mitä muuta huomioisit minulle annettavissa ostoksissa menkkojeni ajaksi?

Saisit lahjakortin 20€ kuukautivarusteisiin? Tai en minä miehenä tiedä mitä ne maksavat, mutta missasit pointin. Osa tuestasi olisi tavallisen kaupan lahjakortti, jolla voi ostaa ruokia tai kuulautissuojia ihan oman valinnan mukaan.

Tarkoitus ei olisi estää sinua valitsemasta ostosta vaan estää se, että ostat tuella jotain mitä et tarvitse. Esimerkiksi kaljaa, tupakkaa, kuukiviä, huijarin ennustuksia, merkkivaatteen..

Tarkoitus olisi auttaa. Auttaa sinua käyttämään tuki niin, että se riittää esimerkiksi ruokaan ja kuukautissuojaan.

Ruokakaupasta ei saa särkylääkkeitä, niitä saa apteekista

Hyvä kirjoitus ja kiitos uskostasi ihmisiin. En ala pullikoimaan, koska olet varsin oikeassa. Kaikki tuensaajat eivät tarvitse holhousta ja jokainen ei ole juoppo.

Surkeaa, että sulla on kipuja. Kuten tiedät; ne lääkkeet on tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi. Tulisi löytää kivun lähde ja parantaa se. Omasta lähikaupastani onneksi saa rautalisää. Useaa erilaista jopa. 

Yhteiskuntien ongelma on ihminen? Mätä ihminen? Hmm. Liian natzia settiä ja ristiriitaista. Jos joku haluaa tuhota itsensä niin hän tekee sen. Ei sitä voi estää ja jos valtaosa haluaa materiantavoittelukilpailun niin sitä se sit on. Anteeksi kyynisyys ja kiitos tosiasn, että yrität uskoa meihin.

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
610/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin.

Vierailija
611/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoluepomot voisivat olla vastaanottamatta isoja korotuksia. Niin myös muut poliitikot. Loppuisi tyhjät sanat.

Vierailija
612/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä rahat/tukirahat riittäisivät jos niitä ei käytettäisi:

Ripsien pidennyksiin, geelikynsiin, hiusten pidennyksiin, tatuointeihin, Temutuotteisiin, päihteisiin, tupakkaan, virvoitusjuomiin, karkkeihin, eineksiin, wolttaukseen, ulkomaan matkoihin ja jokaisen sesongin uusiin vaatteisiin.

Laskekaa huvikseen, millainen säästö tulee kuukaudessa ja vuodessa, kun noista tuhuuksista luopuu!

Jännää. Minulla ei silloin riittänyt, vaikka en ostanut mitään noista. En myöskään käynyt kahviloissa tms.

- Nykyään töissä (enkä vieläkään käy kahviloissa tai käytä mitään noista)

Enpä minäkään käytä mitään noista, mut rahat riittää, vaikka vaan saan 1200/kk

Vierailija
613/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, niin tämä. Sosiaalipuolen hommissa työtä vuosia tehneenä allekirjoitan. Täysin holtitonta rahankäyttöä, päihteitä ja velkaantumista. Sitten itketään ruokajonossa kun ensin sotketaan itse omat asiat. Yhteiskunta ei voi tulla joka asiassa vastaan, täytyyhän joku vastuu olla aikuisilla ihmisillä itselläänkin.

Meikäläiset, jotka työnsä kautta tätä näkevät, ei ole mitään harhakuvitelmia nälkäisistä raukoista, sillä kukaan joka kantaa vastuun omasta elämästään, ei Suomessa nälkään kuole. 

Toivon hartaasti että irtisanomiset osuvat kohdallesi. Juuri tuollaiset ihmiset hakeutuvat sosiaalialalle: Tarve pönkittää omaa kokemusta itsestä oman onnensa seppänä hyysäämällä "heikkoja".

Oho, toivot pahaa minulle joka vain kerron totuuden. No, tyypillistä teille vassareille pa

Aika erikoista, ettei kohdallesi ole sattunut yhtään fyysisesti esteellistä asiakasta, joka ei pystyisi ojaa kaivamaan. En taida uskoa, että olet sosiaalipuolen hommissa ollutkaan. Et ainakaan sovi niihin hommiin.

-eri

Vierailija
614/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Temuttaminen pitää lopettaa, tai että sen lopettaminen säästäisi rahaa?

Mulla on esimerkiksi täysin rikkinäinen takki ja tarvitsin uuden. Kaupassa takit, mitä halusin tai jotka käy käyttötarkoitukseeni maksaa 100e. Sain ostettua Temusta vastaavan takin 20e. Säästin siis Temua käyttäen 80 euroa.
Sama muissakin vaatteissa. Monia vuosia ei ole ollut varaa vaatteisiin ja en ole missään käynyt tai edes ulos mennyt, koska ei kehtaa mennä vanhoissa kulahtaneissa ja rikkinäisissä vaatteissa. Temun ansiota olen saanut paljon uusia vaatteita 3 kertaa halvemmalla kuin mitä olisi saanut Suomessa. Temu on siis säästänyt omia kulujani asian suhteen.

Vierailija
615/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksinäinen aikuinen, jonka ei tarvitse huolehtia kuin ITSESTÄÄN, niin on helppo syödä muutamalla kympillä / viikko. Mutta jos pitää ruokkia itsensä lisäksi koko perhe noilla summilla, niin ei onnistu. Toisekseen yhdenkään lapsen tai nuoren ei kuulu joutua elämään päivästä toiseen näkkileivällä, riisillä ja maissihernepaprikalla. Tai olemaan ilman ruokaa.

Lapset ja nuoret saa koulusta ruokaa. Valitettavasti se ei kelpaa kaikille, mikä on tosi omituista, jos kotona ei ole ruokaa ja on nälkä. Mutta ehkä siinä toteutuu sitten evoluutio, että krantuimmat eivät selviä ja vain kaikkein sopeutuvimmat jatkavat sukua.

Oletkohan vanhus nähnyt nykyistä kouluruokaa? Se ei nimittäin nykyään ole ruokaa, vaan halpuutettua, laadutonta kumi-einestä. Syö itse sitä p-skaa vaikka viikko ja p

Vaimoni on opettaja ja syö samaa ruokaa kuin oppilaat. Hän on hyvin tyytyväinen kouluruokaan.

Mitä kaviaari-hanhenmaksa -tarjoilua nykyään odotetaan?

Vierailija
616/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Tuollako maksat vuokran, sähkön, veden ja puhelinliittymän, joka on pakko olla, jos aikoo ylipäätään mitään tehdä. Ei oikein jää rahaa ruokaan enää noiden jälkeen.

Perusosasta (siis tt-tuen) ei kyllä yleensä makseta sähköä ja vettä, ellei kulutus ole yli normien.

Ja normit on asetettu niin pieniksi, että ne varmasti ovat yli normien.

Vierailija
617/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt suomalaiset päiväkodit, koulut, olen ollut eri laitoksissa sairaalassa ja kodittomien laitoksissa jne.

Joka ikisessä laitoksessa heitetään massiivinen määrä ruokka roskiin.

Kerran yks narkkari sanoi kodittomien talossa keittiön tädille: "laita vaikka 3 kauhallista puuroa"

Noh, narkkari söi vaan 3 lusikallista puuroa ja kaikki loput roskiin.

Vihaan vihervasemmistoa ja toivon että heitä kidutetaan 1 tunti.

Vierailija
618/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monta sosiaaliturvalla elävää, He ovat pärjänneet vuosia ihan hyvin.

He eivät ryyppää, tupakoi ja uhkapelaa.

Pelkkään tupakkaan menee noin 300 euroa kuussa jos polttaa joka päivä askin. Tuohon satojen eurojen edestä viina ja muuta turhaa, niin ei mikään sosiaalituki riitä.

Omia valintoja nuo ovat.

Monella on takana tuloja tai omaisuutta, jotka ei näy. Ennen kaikki oli helpompaa kun oli paljon käteiskauppaa.

Tiedän, että näillä ei ole mitään tuloja ja omaisuutta. Hyvin menee silti.

Vierailija
619/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhien pitäisi saada ostaa kalliita eineksiä, uusia vaatteita ja muuta?

Mä olen ollut köyhä tulojeni puolesta aina, mutta siistit vaatteet ostan kirpputorilta. Terveellisen ruuan teen halvoista kauden antimista. Ostan lihat alesta.

En osta koskaan juomia kaupasta. Vettä saa hanasta. Kahvia juon kupin ainoastaan töissä.

Jos hätä tulee, täytyy mennä sossuun tai kirkolle ja leipäjonoon.

Rahan sijaan pitäisi antaa ruokaa ja ohjeet miten niistä saa pitkäksi aikaa ruokaa.

Miksi köyhä ostaisi kalliita eineksiä, kun ne saa ilta-alesta halvemmalla. Alusvaatteet, sukat ja kengät pitäisi jokaisen saada uutena, koska niiden kautta leviää tauteja. Toki kaikissa kirppistekstiileissä on lisäksi turkiskuoriais ja ludevaara. Meidän kaupungin kirppishinnat ovat korkeammat, kuin kauppojen vaatealet, joten ostan vaatteeni uutena kaupoista.

Terveisiä täältä työelämästä.

Vierailija
620/707 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksinäinen aikuinen, jonka ei tarvitse huolehtia kuin ITSESTÄÄN, niin on helppo syödä muutamalla kympillä / viikko. Mutta jos pitää ruokkia itsensä lisäksi koko perhe noilla summilla, niin ei onnistu. Toisekseen yhdenkään lapsen tai nuoren ei kuulu joutua elämään päivästä toiseen näkkileivällä, riisillä ja maissihernepaprikalla. Tai olemaan ilman ruokaa.

Lapset ja nuoret saa koulusta ruokaa. Valitettavasti se ei kelpaa kaikille, mikä on tosi omituista, jos kotona ei ole ruokaa ja on nälkä. Mutta ehkä siinä toteutuu sitten evoluutio, että krantuimmat eivät selviä ja vain kaikkein sopeutuvimmat jatkavat sukua.

Oletkohan vanhus nähnyt nykyistä kouluruokaa? Se ei nimittäin nykyään ole ruokaa, vaan halpuutettua, laadutonta kumi

Minä taas en syö työpaikkaruokalassa, koska se on täyttä kuraa ylihnnalla.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä