Perintöveron alaraja nousee 30 000 euroon, lahjaveron alaraja 7500 euroon
Perintöveron alaraja nousee 30 000 euroon. Lisäksi maksuajalta perittävää korkoa alennetaan 1,5 %-yksikköä.
Lahjaveron alaraja nousee 5 000 eurosta 7 500 euroon vuonna 2026.
Onko näillä vaikutusta sulle?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän on vaikutusta. Olisin toivonut, että perintövero poistuu kokonaan. Joudun todennäköisesti luopumaan perinnöstä kokonaan. Ei ole varaa maksaa perintöveroja ja olen ainoa perijä.
Myöskään marginaaliveron alennus ei koske minua, koska tienaan alle 4640 euroa kuukaudessa.
Perintövero maksetaan aina siitä perinnöstä itsestään, joten kaikilla perijöillä on siihen varaa. Mikäli perintö on kiinni rakennuksessa niin voi valita, että ottaako perintöverolle maksuaikaa vai pankista lainaa rakennusta vastaan.
Ei taida pankki antaa lainoja millekään räsistyneille muuttotappiokuntien tönöille.
Sellais
1980-luvulla syntyneistä eteenpäin on lukumääräisesti enemmän ja enemmän perheen ainoita lapsia. Ei ole kovin harvinaista nykyään olla sisarukseton aikuinen.
Ei niitä syrjäseudun arvottomia tönöjä saa myytyä edes tontin hinnalla. Ei kukaan halua sellaista riesakseen. Purkukulutkin on nykyään älyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän on vaikutusta. Olisin toivonut, että perintövero poistuu kokonaan. Joudun todennäköisesti luopumaan perinnöstä kokonaan. Ei ole varaa maksaa perintöveroja ja olen ainoa perijä.
Myöskään marginaaliveron alennus ei koske minua, koska tienaan alle 4640 euroa kuukaudessa.
Perintövero maksetaan aina siitä perinnöstä itsestään, joten kaikilla perijöillä on siihen varaa. Mikäli perintö on kiinni rakennuksessa niin voi valita, että ottaako perintöverolle maksuaikaa vai pankista lainaa rakennusta vastaan.
Paitsi jos perittävällä on leski ja keskinäinen hallintaoikeustestamentti. Silloin ei tule mitään perintöä, vielä, vaan ihan pelkät verot. Leski voi elää toistakymmentä vuotta vielä, niin ei sitä joskus ehkä t
On mahdollista ehdottaa leskelle että asuu jossain muualla, jos omistatte soveltuvan asunnon, pienemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo maksoi viimevuonna 20 000e perintoveroa, perito paastaan todennakoisesti jakmaan vasta parin vuoden paasta kun yksi pistaa vastaan. Perittava kuioli 5 vuotta sitten jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kusinen tilanne jos perintö on rakennuksessa, jossa asuu nuorehko leski leskenoikeudella hamaan tappiin.
Tässä on se syy miksi aikuiset lapset joskus vastustavat oman vanhemman uutta avioliittoa raivokkaasti. He tietävät, mikä heitä odottaa, jos isä/äiti kuolee ensiksi ja uusi puoliso jää eloon. Olisi jo aika muuttaa tätä Aataminaikaista lakia. Laki oli tarpeellinen silloin, kun ei ollut sosiaaliturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä syrjäseudun arvottomia tönöjä saa myytyä edes tontin hinnalla. Ei kukaan halua sellaista riesakseen. Purkukulutkin on nykyään älyttömiä.
Arvottomasta tönöstä ei makseta yli 30 tonnin arvosta perintöveroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida pankki antaa lainoja millekään räsistyneille muuttotappiokuntien tönöille.
Jos "tönön" arvo on vaikkapa 50 000 euroa niin sitä vast
Tuskin purkaminen maksaa 80 th 😁Voihan sen polttaakin
Vierailija kirjoitti:
Jos "tönö" on oikeasti arvoton niin silloin se on arvoton, eikä siitä mene veroja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin pystyy tarvittaessa avustamaan muualla opiskelevaa nuorta, kun tuo lahjaveron raja nousee.
Kerran kolmessa vuodessa siis saa tuon verran lahjoittaa
Ja siis yhteensä tuon verran. Jos laskettaisiin tarkkaan, niin reilut 138€ voi antaa kuukaudessa ilman että raja menee yli.
Jatkossa se olisi 208 €
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin pystyy tarvittaessa avustamaan muualla opiskelevaa nuorta, kun tuo lahjaveron raja nousee.
Kerran kolmessa vuodessa siis saa tuon verran lahjoittaa
Jos jakaa summan kolmelle vuodelle, niin yhden vuoden aikana saa ensi vuodesta lähtien lahjoittaa lapselleen 2500 €. Se ei ole kovin paljon, kun ajattelee Suomen nykyistä hintatasoa. Muissa maissa taitaa olla paljon korkeammat rajat. Vai miten on mahdollista, että mediassa kerrotaan jonkun menestyneen julkkiksen ulkomailla lahjoittaneen isälle ja äidille talon, kalliin auton tms.?
Saahan sitä lahjoittaa, siitä pitää vaan maksaa lahjavero. Olen maksanut lahjaveroa kesämökistä ihan Suomessa. Toimii kuin junan vessa: tehdään veroilmoitus, saadaan verottajalta maksutiedot, maksetaan vero.
Ihmiset menevät ihan kummallisuuksiin siinä, ettei mitenkään voi maksaa veroja. Kyllä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos perittävällä on leski ja keskinäinen hallintaoikeustestamentti. Silloin ei tule mitään perintöä, vielä, vaan ihan pelkät verot. Leski voi elää toistakymmentä vuotta vielä, niin ei sitä joskus ehkä tulevaa perintöä vastaan oikein voi lainaakaan otta
Pankki antaa lainaa vain sitä vakuutta vastaan, joka on mahdollista myydä heti, kun tulee tarvis.
Monessa kunnassa rakennusten polttaminen on kokonaan kielletty ja vaikka ei olisi harva tönö on sellaisella paikalla että voisi polttaa, saati että joku vpk edes haluaa polttaa.
Onneksi kannustin poikiani kovaan maailmaan kertomalla että se on rikos mikä kannattaa.Nyt on kiva makoilla tropiikissa miljonäärinä lähiö yh-äitinä,vaikka ikää on vasta 43 vuotta!Jos teidän köyhien lapsista löytyy älyä ja fysikkaa niin unohtakaa urheiluseurat,ja ohjatkaa heidät kansainväliseen huumekauppaan!
Mutta tontille lasketaan arvo ja siitä menee vero, vaikka olisi missä hevonjeerassa.
Olen iloisesti maksanut lahjaveroja. Sehän on ollut naurettavan pieni jo nykyisellään. En tajua, miksi pitäisi yrittää keplotella lahjaveron kanssa. Jos haluaa vaikka tasan 30 tonttua lahjaksi, niin lahjoittaa vain hieman päälle niin että veron jälkeen summa on tuon verran. Lahjaverotapauksissa kun ei kuitenkaan usein ole pers'aukisista ihmisistä kyse, niin noloa nillittää siitä.
Tässä on se syy miksi aikuiset lapset joskus vastustavat oman vanhemman uutta avioliittoa raivokkaasti. He tietävät, mikä heitä odottaa, jos isä/äiti kuolee ensiksi ja uusi puoliso jää eloon. Olisi jo aika muuttaa tätä Aataminaikaista lakia. Laki oli tarpeellinen silloin, kun ei ollut sosiaaliturvaa.
Jokainen meistä elää täällä kuitenkin omaa, eikä lastensa elämää. Olisihan se aivan väärin, jos leskellä ei olisi oikeutta kotiin josta itse omistaa puolet. Lesken leskellähän asumisoikeutta ei ole nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan opiskelijan puhelin- ja vakuutusmaksut ja ostetaan toisinaan kaapit täyteen ja kustannetaan vaateostoksia jne. Ei koskaan isoja summia suoraan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä elää täällä kuitenkin omaa, eikä lastensa elämää. Olisihan se aivan väärin, jos leskellä ei olisi oikeutta kotiin josta itse omistaa puolet. Lesken leskellähän asumisoikeutta ei ole nytkään.
Kyllä, parisuhteiden osalta näin. Ja lesken oman omaisuuden. Leskellä voi kuitenkin olla elinikäinen hallintaoikeus ensimmäisen puolisonsa kaikkeen omaisuuteen. Silloin on riski, että leski hurvittelee lastensa perinnön, josta lapset ovat maksaneet veron.
Periaatteessa pelkkä hallintaoikeus ei anna oikeutta myydä omaisuutta, saati tuhlata myynnistä saatuja rahoja. Käytännössä kuitenkin lesken oikeutta myydä omaisuutta ei välttämättä kyseenalaisteta ennen kuin rahat ovat menneet.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin omistaa puolet? Asunto voi olla edesmenneen puolison hankkima ja maksama eikä uusi puoliso ole millään tavalla osallistunut asunnon kustannuksiin. Toki uusi puoliso on voinut osallistua niinä vuosina, jotka avioliittio kestää, esim. neljän vuoden aikana ennen toisen kuolemaa.
Toisen elamaa saa kustantaa ilman lahjaa.
ELi voit maksaa ruan, veden kannykkalaskun jne