Perintöveron alaraja nousee 30 000 euroon, lahjaveron alaraja 7500 euroon
Perintöveron alaraja nousee 30 000 euroon. Lisäksi maksuajalta perittävää korkoa alennetaan 1,5 %-yksikköä.
Lahjaveron alaraja nousee 5 000 eurosta 7 500 euroon vuonna 2026.
Onko näillä vaikutusta sulle?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän on vaikutusta. Olisin toivonut, että perintövero poistuu kokonaan. Joudun todennäköisesti luopumaan perinnöstä kokonaan. Ei ole varaa maksaa perintöveroja ja olen ainoa perijä.
Myöskään marginaaliveron alennus ei koske minua, koska tienaan alle 4640 euroa kuukaudessa.
Onhan sinulla kymmenen vuoden maksuaika. Eikö siinä ajassa ole mahdollista realisoida mitään osaa perinnöstä?
En tiedä onko realisointi mahdollista. Sieltä on tulossa mökkiä, asuntoja, omakotitaloa, metsiä, peltoja ja muuta. Suurten ikäluokkien tapaan kaikki on vähän ränsistynyttä ja rempallaan. Arvoa ei välttämättä ole rakennuksilla, mutta määrällisesti sen verran paljon, että mihin noita saa eteenpäin.
Jos rakennukset ovat ränsistyneet, niin niille ei tule sitten paljon arvoa eikä myöskään veroa. Jos perit metsää, niin niillä saat verot maksettua. Sitä veroa menee yllättävän vähän kuitenkin. Perin noin 150 000 euron edestä ja veroa meni jotain 15 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Helpommin pystyy tarvittaessa avustamaan muualla opiskelevaa nuorta, kun tuo lahjaveron raja nousee.
Juuri tämä. Pystyy vähitellen ujuttamaan perintöä lapsille.
Jee hyvä perussuomalaiset 👍 Demarit vastustaa varmaan tätäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin pystyy tarvittaessa avustamaan muualla opiskelevaa nuorta, kun tuo lahjaveron raja nousee.
Kerran kolmessa vuodessa siis saa tuon verran lahjoittaa
Opiskelijalle saa maksaa laskuja ja ruokia muutenkin ihan vapaasti jos ei rahana anna
Kukaan ei sitä tiedä jos käteistä antaa😁
Mihin sä saat käytettyä käteistä? Jos taas talletat tilille, voi tulla kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän on vaikutusta. Olisin toivonut, että perintövero poistuu kokonaan. Joudun todennäköisesti luopumaan perinnöstä kokonaan. Ei ole varaa maksaa perintöveroja ja olen ainoa perijä.
Myöskään marginaaliveron alennus ei koske minua, koska tienaan alle 4640 euroa kuukaudessa.
Perintövero maksetaan aina siitä perinnöstä itsestään, joten kaikilla perijöillä on siihen varaa. Mikäli perintö on kiinni rakennuksessa niin voi valita, että ottaako perintöverolle maksuaikaa vai pankista lainaa rakennusta vastaan.
Kusinen tilanne jos perintö on rakennuksessa, jossa asuu nuorehko leski leskenoikeudella hamaan tappiin.
Tässä on se syy miksi aikuiset lapset joskus vastustavat oman vanhemm
Kyse ei ole toimeentulosta tai asunnottomuuden uhkasta vaan jonkun omasta kodista. Täysi oikeus jäädä asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Monessa kunnassa rakennusten polttaminen on kokonaan kielletty ja vaikka ei olisi harva tönö on sellaisella paikalla että voisi polttaa, saati että joku vpk edes haluaa polttaa.
No kato aaveella nää ajattelee että ite voi raapasta sen tikun ja ongelma sillä kertalaakisti hoidettu 👌
Olen auttanut tytärtäni joka opiskelee, lahjaverolla, lain mukaisella maksimilla. ehkä unohdin myös yhden pankkikorteistani hänelle, ehkä en;)
Olen varma että ne päätyy (järkevään) kulutukseen vähävaraisella opiskelijalla. En tee näillä rahoilla mitään mutta en kyllä suostu maksamaan mitään veroa siitä että lahjoitan hänelle varojani, joista olen jo kovat verot maksanut, se tekee todella pahaa ja tuntuu väärältä. Kyllä toi saa riittää että kaikki rahat päätyy kiertoon ja verottaja saa omansa sieltä taas.
Hyviä uudistuksia, mutta molemmat verot olisi pitänyt poistaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa kunnassa rakennusten polttaminen on kokonaan kielletty ja vaikka ei olisi harva tönö on sellaisella paikalla että voisi polttaa, saati että joku vpk edes haluaa polttaa.
No kato aaveella nää ajattelee että ite voi raapasta sen tikun ja ongelma sillä kertalaakisti hoidettu 👌
Senkun sytyttää vaan, jos rakennus on kaukana kaikesta. Ei poliisi kummemmin tutki, jos palovakuutusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Ja samalla lahjoittamaan omaisuutta jo eläessään, niin vähentää perintöä ja perintöveroa
Vierailija kirjoitti:
Aika arvokas perintö sitten jos ylittää 30 tonnia
Mitä sä selität? 30t€ perintö on pieni. Jo yksistään Helsingissä oleva asunto tuo meille neljälle aikuiselle lapselle satojatuhansia euroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinulla kymmenen vuoden maksuaika. Eikö siinä ajassa ole mahdollista realisoida mitään osaa perinnöstä?
Paljonko joutuu maksamaan lisäveroa viivästysajalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin vanhemmista tuon.
Lisäksi voit avustaa aikuista lastasi maksamalla hänen päivittäisen elämisensä. Siis, vuokrat, sohvat, lomamatkat, kännykät ruuat ynnä muut. Ostat auton ja annat hallintaoikeuden ja maksat käyttökulut ja vakuutukst. Jne.
Saat lyhennellä lapsen opintolainankin, jos oikein muistan.
Oikein teilua ja avokätistä sille jolla varaa on.
Mutta kaikki tuo niin, että raha ei kierrä jälkeläisen tilin kautta. Muuten se on lahjaa. Ja syö tukiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalle saa maksaa laskuja ja ruokia muutenkin ihan vapaasti jos ei rahana anna
Mihin sä saat käytettyä käteistä? Jos taas talletat tilille, voi tulla kysymyksiä.
Ei ole alkossa ja ravintolassa kyselleet, mistä käteinen on peräisin. Bensa- automaattikin huolii tyhmiä kyselemättä. Eikä ole kyllä kysytty missään muussakaan kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan vaikka ruoka- ja vaateostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden maksuaika?? Itse muistan,että nopeasti se kuolemasta tuli, kun piti maksaa, iso summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden maksuaika?? Itse muistan,että nopeasti se kuolemasta tuli, kun piti maksaa, iso summa.
Vuodesta 2024 saakka on maksuaikaa pidennetty kymmeneen vuoteen. Toki pitää maksaa viivöstyskorkoa, mutta ulosottoon nuo ei mene.
"Niin, ja juuri tuo olennainen asia tekee tuosta tyylistä vaarallisen. Lapsesta tulee lokki, joka tottuu elämään toisten piikkiin. On paljon parempi, jos lapsella on x määrä rahaa kuukaudessa käytettävissään ja hänen pitää itse saada rahat riittämään. Opiskelijan omat tulot ovat usein sen 500€/kk, mikä ei tuohon riitä. Mutta mieluummin sitä täydentää kuukausisummalla, vaikka 200€ ja jättää budjetoinnin opiskelijalle, kuin totuttaa hänet siihen, että asuminen ja ruoka on ilmaista."
Olen niin tyytyväinen, että vanhemmat auttoivat vuokrassa ja ruokakustannuksissa ja muutenkin. Ei tarvinnut kitkutella opiskeluvuosina. Kävin kesätöissä ja tienasin itsekin. Ymmärsin kyllä rahanarvon vaikka paljon kotoa tukea sainkin.