Perintöveron alaraja nousee 30 000 euroon, lahjaveron alaraja 7500 euroon
Perintöveron alaraja nousee 30 000 euroon. Lisäksi maksuajalta perittävää korkoa alennetaan 1,5 %-yksikköä.
Lahjaveron alaraja nousee 5 000 eurosta 7 500 euroon vuonna 2026.
Onko näillä vaikutusta sulle?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän on vaikutusta. Olisin toivonut, että perintövero poistuu kokonaan. Joudun todennäköisesti luopumaan perinnöstä kokonaan. Ei ole varaa maksaa perintöveroja ja olen ainoa perijä.
Myöskään marginaaliveron alennus ei koske minua, koska tienaan alle 4640 euroa kuukaudessa.
Otat lainan ja maksat verot ja myyt perinnön pois
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän on vaikutusta. Olisin toivonut, että perintövero poistuu kokonaan. Joudun todennäköisesti luopumaan perinnöstä kokonaan. Ei ole varaa maksaa perintöveroja ja olen ainoa perijä.
Myöskään marginaaliveron alennus ei koske minua, koska tienaan alle 4640 euroa kuukaudessa.
Perintövero maksetaan aina siitä perinnöstä itsestään, joten kaikilla perijöillä on siihen varaa. Mikäli perintö on kiinni rakennuksessa niin voi valita, että ottaako perintöverolle maksuaikaa vai pankista lainaa rakennusta vastaan.
Aika arvokas perintö sitten jos ylittää 30 tonnia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin pystyy tarvittaessa avustamaan muualla opiskelevaa nuorta, kun tuo lahjaveron raja nousee.
Kerran kolmessa vuodessa siis saa tuon verran lahjoittaa
Opiskelijalle saa maksaa laskuja ja ruokia muutenkin ihan vapaasti jos ei rahana anna
Esim. vuokraa voi maksaa mutta autovelkaa tms. ei voi lyhentää.
Vierailija kirjoitti:
Eli ilmeisesti olet saamassa asunto-osakkeen, kiinteistön tai vaikka metsää. Kaikki noista voit laittaa myyntiin ja siitä saat rahaa perintöveroon. Pankista saat lainaa siksi aikaa, kun perintösi on myyty. Tai sitten voit neuvotella verottajan kanssa maksusuunnitelmasta tai perintöveron viivästyttämistä. Perintöverolasku tulee muutenkin noin vuoden kuluttua kuolemasta (meillä meni ylikin, koska verottajalla oli kädet täynnä muidenkin peirntöveroja saavien käsittelyssä ja verottaja käsittelee ne hakemusjärjestyksessä. Me toimitimme ilmoituksen verottajalle mahdollisimman myöhään vainajan kuolinvuonna (sekin on verosuunnitelua). Veronmääräytymisen odottleuajaksi laitettiin rahat sijoituksiin. Etsitiin pankin kanssa sen verran varma sijoituskohde, että olisi varmasti rahat realisoitavissa juuri silloin kuin tarvitsee ja sillä lailla varmaan kohteeseen, että varmasti olisi rahaa perintöveron maksuun. Sitten vain jatketiin normaalia elämää perintöveropäätöspäivään asti kuin koko perintöä ei olisi olemassakaan.
Moniongelmainen nyt vaan inflaatiokorotuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinulla kymmenen vuoden maksuaika. Eikö siinä ajassa ole mahdollista realisoida mitään osaa perinnöstä?
En tiedä onko realisointi mahdollista. Sieltä on tulossa mökkiä, asuntoja, omakotitaloa, metsiä, peltoja ja muuta. Suurten ikäluokkien tapaan kaikki on vähän ränsistynyttä ja rempallaan. Arvoa ei välttämättä ole rakennuksilla, mutta määrällisesti sen verran paljon, että mihin noita saa eteenpäin.
Sama ongelma, on järvenrantatonttia, vesialueita, metsää, peltoja, omakotitalo ( niitä onneksi enää vain yksi). Kuka ne ostaa tässä persaukisten valtiossa minkä hallituspolitiikka on köyhdyttänyt? Ne on ihan pelkkä menoerä jos niitä ei saa minnekään myytyä. En minä niillä mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero maksetaan aina siitä perinnöstä itsestään, joten kaikilla perijöillä on siihen varaa. Mikäli perintö on kiinni rakennuksessa niin voi valita, että ottaako perintöverolle maksuaikaa vai pankista lainaa rakennusta vastaan.
Kusinen tilanne jos perintö on rakennuksessa, jossa asuu nuorehko leski leskenoikeudella hamaan tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin pystyy tarvittaessa avustamaan muualla opiskelevaa nuorta, kun tuo lahjaveron raja nousee.
Mikään ei estä antamasta käteistä
Vierailija kirjoitti:
Aika arvokas perintö sitten jos ylittää 30 tonnia
No aika moni koti maksaa moninkertaisesti tuon.
Marginaaliveron alennus kompensoituu aika monella verovähennysten poistumiseen. Itsekin otin työsuhdepolkupyörän, kun sen sai muka ilmaiseksi. Nyt tulee tosi kallis fillari. Tuohon kun lisää työhuonevähennyksen ja liiton jäsenmaksun verovähennyksen poistumisen, niin käteen ei jää yhtään enempää kuin ennenkään. Sikäli tuo on kumminkin parempi noin, että kannattaa tavoitella bonuksia tai palkankorotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida pankki antaa lainoja millekään räsistyneille muuttotappiokuntien tönöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kusinen tilanne jos perintö on rakennuksessa, jossa asuu nuorehko leski leskenoikeudella hamaan tappiin.
Jos mahdollista, niin mahdollinen avioparin yhteinen asunto kannattaa luovuttaa leskelle tasinkona (edellyttäen tietenkin että leskellä on siihen oikeus) ja muu omaisuus sitten perintönä jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalle saa maksaa laskuja ja ruokia muutenkin ihan vapaasti jos ei rahana anna
Niin mutta kasvatuksellisesti olisi paljon parempi antaa just rahana. Jos maksaa laskuja ja ruokia, niin lapsi tottuu siihen, että eläminen on ilmaista ja kaikki omat rahat voi käyttää hauskanpitoon. Jos taas antaa rahana tilille, lapsi tottuu pitämään lukua todellisista elämisen kustannuksista ja oppii budjetoimaan rahaa myös sähkölaskuun ja loppukuun ruokiin.
Tämä ero näkyy tuttavapiirissäni vielä keski-iässäkin. Taloudenpito on fiksumpaa niillä, joille annettiin rahaa. Ne,
Annat sen satasen kaksi käteisellä kun käy kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida pankki antaa lainoja millekään räsistyneille muuttotappiokuntien tönöille.
Sellaiset ränsistyneet muuttotappiokuntien tönöt ei edes tuota 30k€ arvoa ylitä että mitään lainoja tarvitsisi.
Tämähän se on, että mistä löydät ostajat? Kun tavallisilla ihmisillä ei ole enää varaa ostaa mitään ja rikkaita ei mitkään kusiset tönöt takamailla kiinnosta "sijoituksena".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinulla kymmenen vuoden maksuaika. Eikö siinä ajassa ole mahdollista realisoida mitään osaa perinnöstä?
En tiedä onko realisointi mahdollista. Sieltä on tulossa mökkiä, asuntoja, omakotitaloa, metsiä, peltoja ja muuta. Suurten ikäluokkien tapaan kaikki on vähän ränsistynyttä ja rempallaan. Arvoa ei välttämättä ole rakennuksilla, mutta määrällisesti sen verran paljon, että mihin noita saa eteenpäin.
Sama ongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos "tönön" arvo on vaikkapa 50 000 euroa niin sitä vastaan saa kyllä ihan helposti esimerkiksi kymppitonnin lainan. Kyse on vain siitä että vakuuden tulee olla arvokkaampi, kuin lainan pääoma.
Vierailija kirjoitti:
Marginaaliveron alennus kompensoituu aika monella verovähennysten poistumiseen. Itsekin otin työsuhdepolkupyörän, kun sen sai muka ilmaiseksi. Nyt tulee tosi kallis fillari. Tuohon kun lisää työhuonevähennyksen ja liiton jäsenmaksun verovähennyksen poistumisen, niin käteen ei jää yhtään enempää kuin ennenkään. Sikäli tuo on kumminkin parempi noin, että kannattaa tavoitella bonuksia tai palkankorotusta.
Poista fillari työmatkavähennyksenä
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu aikuisille lapsilleni, joita 2 kpl. Mulla omaisuus on 100k, Exällä vielä enemmän omaisuutta. Mukava tietää, että verottaja ei kuppaa kaikkea. Lapset juuri nyt pätkätöissä ja köyhiä.
Oletteko molemmat nyt siis kuolemaisillanne?
Metsä menee aina. Joko sellaisenaan tai hakkuilla. Luultavasti mökkitonttikin on menekissään vaikka mökki olisi minkälainen rötiskö. Aivan varmasti saat verosi kuitattua.