Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auli Viitalan kolumni: Tarvitseeko terve nainen todella erikoislääkäriä? (Eli gynekologia)

Vierailija
24.04.2025 |

https://yle.fi/a/74-20157555

Vihdoinkin aletaan kiinnittää huomiota tähän terveiden naisten erikoislääkärillä juoksemiseen. Eihän tuossa ole mitään järkeä. 

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auli Viitala on varsinainen besserwisser ja kaikkien alojen asiantuntija.

Kritisoisi nyt sitten sitä, ettei julkisella puolella pääse gynekologille, vaan pitää mennä yksityiselle tai että yksityisten hinnat ovat kalliita. Ei, hän kritisoi sitä, että naiset pitävät huolta terveydestään ja käyvät yksityisellä gynekologilla, kun eivät muuten pääse lääkärille.

Onnea vaan kaikille teille, jotka Aulin ajatuksia palvotte. Saattaa jäädä jokunen syöpä ja muukin vaiva löytämättä tai löytyä liian myöhään, sillä eihän terveen naisen tarvitse käydä gynekologilla, kun Auli kerran niin sanoo. Valitettavasti kaikki gynekologiset sairaudet eivät oireile heti eikä syöpä välttämättä anna mitään oireita ennen kuin on liian myöhäistä.

Aulille sitten valittamaan, kun uskoitte häntä.

Moni muukin syöpä on aluksi oireeton. Käytkö tutkituttamas

Juurikin noin. Ihmiselle riittää se, että huolehtii itse arjessaan terveydestään: pyrkii syömään terveellisesti ja huolehtimaan riittävästä levosta ja liikunnasta. Jos sitten huomaa muutoksia terveydessään, niin hoitaa niitä itsehoito-ohjeiden mukaan ja jos ne eivät riitä, niin sitten kääntyy tk:n puoleen, jossa tulee se valistuneempi arvio asiassa. Tarvittaessa määrätään verikokeita tai muita tutkimuksia. Niin ja että käy säännöllisessä terveystarkastuksessa siellä työterveyshuollossa tai jos on työtön eikä ole käynyt pitkään aikaan, niin pyytää sellaista tk:sta. Eikä kannata kuvitella, että itse tietää paremmin mitä ja miten pitäisi tutkia ja missä järjestyksessä. Mitä luultavimmin lääkäri tietää paremmin ja etenee omassa järjestyksessään. siihen kannattaa luottaa: jos käy ilmi, että lääkri ei tiennytkään tai jätti hoitamatta, vaikka käypähoidossa sanotaan toisin, niin oikeasti voi avata suunsa ja valittaa ja muistuttaa käypähodosta ja kysyä miksei tutkittu tätä tai tätä. Siis sillei kiihkottomasti kysyä. Ei varmana lääkäritkään jaksa vastata, jos potilas tulee vastaanotolle ovenkarmit kaulassa räyhäämään, vaan jos ihan asiallisesti kysyy, että miksi, niin voi saadakin vastauksen.

Vierailija
122/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kritisoisi nyt sitten sitä, ettei julkisella puolella pääse gynekologille, vaan pitää mennä yksityiselle tai että yksityisten hinnat ovat kalliita. Ei, hän kritisoi sitä, että naiset pitävät huolta terveydestään ja käyvät yksityisellä gynekologilla, kun eivät muuten pääse lääkärille.

Onnea vaan kaikille teille, jotka Aulin ajatuksia palvotte. Saattaa jäädä jokunen syöpä ja muukin vaiva löytämättä tai löytyä liian myöhään, sillä eihän terveen naisen tarvitse käydä gynekologilla, kun Auli kerran niin sanoo. Valitettavasti kaikki gynekologiset sairaudet eivät oireile heti eikä syöpä välttämättä anna mitään oireita ennen kuin on liian myöhäistä.

Moni muuki

Yhteiskunta järjestää kohdunkaulansyövän seulonnat ja seulontavälit perustuvat tieteelliseen näyttöön. Jos seulonnassa löytyy jotain, niin tietysti seulotaan jatkossa useammin. Ja tähänkään seulontaan ei tarvita gynekologia.

Käytkö siis muillakin erikoislääkäreillä? Mitä jos saat vatsasyövän, etkä ole käynyt vuosittain gastroenterologilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä. Olen itse 50 v nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei ole ollut mitään vaivoja. Jossain vaiheessa söin hormonaalista ehkäisyä, mutta senkin sain ihan yleislääkäriltä, ensimmäisen kerran opiskelijana YTHS:ltä, sitten uusimiset onnistuivat terveyskeskuslääkärillä. Papa-kokeissa ja mammografiassakin jo kerran olen käynyt julkisella, ei niihinkään tarvita gynekologia. Ja koska mulla ei ole ollut koskaan mitään vaivoja alakerrassa, ei edes nyt vaihdevuosissa enkä ole korvaushoitohormoneita kaivannut, ei ole ollut vaan asiaa gynekologille - ja kuten kirjoittaja sanoo, myös niitä hormonikorvaushoitoja saa yleislääkäreiltä jos niitä tarvii.

Kai sitten käyt ihan yleislääkärillä, jos/kun tarvitset hampaan poistoa tai paikkausta?

Pitääkö tätä oikeasti perustella aikuiselle ihmiselle? No hyvä on. Hammaslääkäri ei ole erikoislääkäri, vaan hammaslääkäri. Erikseen sitten olemassa erikoishammaslääkäreitä.

Vierailija
124/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologitkaan eivät suosittele kerran vuodessa käyntiä, jos on oireeton.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008580825.html

Vierailija
125/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo kun joissain paikoissa sinne terveyskeskuksen yleispätevälle ei saa aikaa kuin johonkin kuukausien päähän? Tai vastaanottohoitaja torppaa koko hoidon tarpeen? (Eikös jotenkin näin nykyään mene ettei sitä lääkärin aikaa niin vaan varata?)

Vierailija
126/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tuo kun joissain paikoissa sinne terveyskeskuksen yleispätevälle ei saa aikaa kuin johonkin kuukausien päähän? Tai vastaanottohoitaja torppaa koko hoidon tarpeen? (Eikös jotenkin näin nykyään mene ettei sitä lääkärin aikaa niin vaan varata?)

1) Opetelkaa ottamaan terveyskeskukseen yhteyttä netin kautta ja hoitamaan asianne hoitajachatissa (kaikille tahallisille väärinymmärtäjille disclaimer: jos hyvinvointialueenne tarjoaa nettiyhteyttä)

2) Hoitotakuu. Tutustukaa siihen ja tietäkää oikeutenne. Siellä sanotaan mm. näin: Kiireetöntä hoitoa tarjotaan hyvinvointialueella asuville sosiaali- ja terveyskeskuksissa.

Hoitoon on päästävä aina lääketieteelliset ja hammaslääketieteelliset seikat huomioiden kohtuullisessa ajassa.

Hoitoon pääsylle on säädetty myös tietyt enimmäisajat, joita on noudatettava kaikkein kiireettömimmissäkin tapauksissa.

TerveyskeskusArkisin terveyskeskuksen aukioloaikana sinne on saatava välittömästi yhteys.Hoitoon on päästävä viimeistään kolmessa kuukaudessa.

3) edelleen hoitotakuulaista:

Jos oman hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyskeskus tai sairaala ei pysty hoitamaan potilasta säädetyssä enimmäisajassa, sen on järjestettävä potilaalle mahdollisuus päästä hoitoon muualle, joko toiselle hyvinvointialueelle, ostopalveluihin tai annettava palveluseteli.

Potilaalle ei aiheudu tästä ylimääräisiä kuluja, vaan hän maksaa hoidosta hyvinvointialueen asiakasmaksun.

Jos hyvinvointialue ei voi järjestää hoitoa säädetyssä enimmäisajassa Suomessa, sen on annettava potilaan pyynnöstä ennakkolupa hakeutua hyvinvointialueen kustannuksella hoitoon EU- tai ETA-maahan taikka Sveitsiin.

Vierailija
127/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Taitaa olla aika paljon se hoitotakuu tosiaan kiinni siitä kuinka pontevasti osaa vaatia. Aina silloin tällöin huomannut kun jossain sanotaan ettei esim täällä meilläpäin pääse hoitoon niin mä olen kyllä aina päässyt koska vaadin. 

Vierailija
128/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Taitaa olla aika paljon se hoitotakuu tosiaan kiinni siitä kuinka pontevasti osaa vaatia. Aina silloin tällöin huomannut kun jossain sanotaan ettei esim täällä meilläpäin pääse hoitoon niin mä olen kyllä aina päässyt koska vaadin. 

Itse en koskaan vaadi, vaan hyvin käyttäymällä ja perusteluja pyytämällä olen saanut itselleni lääkäriajankin, vaikka hoitaja oli alkuun torpannut pyytöni. Joskus olen muistuttanut hoitajaa kysymällä hoitotakuusta tyyliin "eikös se hoitotakuu koske näitäkin tapauksia" ja hoitaja on sitten saattanutkin muistaa, tai sanonut, että käy tarkistamassa ja palannut sitten kertomaan, että kyllä se tosiaan kattaa ja tarjonnut sitten lääkäriaikaa.

Vierailija
129/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikokemuksieni mukaan kipuja ja siihen liittyviä vaivoja ei tutkita, jos on neitsyt. Onko neitsyt automaattisesti terveitä? 

Mulla oli parikymppisenä tuosta syystä kroonistunut kohtutulehdus yli vuoden. Oli epämääräisiä alavatsakipuja ja yleisesti kipeä olo. Pissatulehdus poissujljettiin, sitten kun kävi ilmi että olen neitsyt, oli selvää ettei ole sukupuolitauti, ja ilmeisesti se alatutkimus olisi jotenkin hankalampaa neitsyelle joten ei tehty. Lääkäri sanoi, että tarkkailen suolistoni normaalista toiminnasta johtuvia tuntemuksia liikaa, ja mun pitäisi keskittyä muihin asioihin. On kuulemma merkki ahdistuksesta, joten jos ei onnistu, mun pitäisi hakeutua keskustelemaan asiasta jonkun kanssa. Lopulta erittäin pitkän ajan päästä alapäästä alkoi tulla haisevaa ruskeaviiruista vuotoa menkkojen välillä. Menin yksityiselle. Siellä oli muhinut kohtutulehdus jo pitkää

Jännä ettei sisätutkimusta edes yritetty tehdä. Mulle sitä on kyllä yritetty kun olin neitsyt, mutta kiljahdin sen verran että yritykseksi jäi. Olin kyllä sanonut, että en ole saanut edes tamponia laitettua. En tiedä oliko mulla sitten jotenkin kireä immenkalvo tai jotain. Myöhemmin siitä kuitenkin puolison rauhallisella työstämisellä pääsin eroon ilman että missään vaiheessa tuli edes verta.

Vierailija
130/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielellään käyn 1-2 vuoden välein mukavalla yksityisellä gynellä, joka tsekkaa että kaikki on kunnossa. Tutkii myös rinnat aina huolellisesti. Onhan se kallista, mutta satsaan mielellään omaan terveyteen, eikä se ole keneltäkään muulta pois. Kuitenkaan ei koskaan voi olla varma onko terve vai ei.

Eihän se gynekään tutki kuin alapään ja rinnat. Vielä jää koko joukko muita mahdollisia elimiä, missä voi olla kaikenlaista vakavaakin vikaa toistaiseksi ilman oireita. Gyne ei voi kertoa oletko terve. Kukaan ei voi. Itse asiassa jokainen on terve vain tasan siihen ensimmäiseen diagnoosiinsa saakka, mitään ei ole vielä löydetty.

Joskus aikoja sitten kuuntelin radiologien kahvipöytäkeskustelua siitä, miksei muualla kuin jenkeissä harrasteta kokovartaloct:itä. Aina löytyy jotain valuvikaa.

Vierailija
131/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Auli tietää kuka nainen on terve?  

Auli, tuo  Ylen kaikkitietävä besserwisser, tietää kaikesta kaiken ja luulee loput.

Uskokaa vaan Aulia ja jättäkää gynekologikäynnit väliin. Mitä sitten, jos jää joku munasarjasyöpä tai endometrioosi toteamatta. Tähän olette terveitä, kun Auli -oraakkeli niin sanoo.

Mutta Aulihan on tuossa ihan oikeassa. EI ole olemassakaan mitään lääketieteellistä syytä tai ohjetta, että pitäisi rampata gynellä ilman mitään oireita! "Joka vuosi gynelle"- hokema on yksityislääkärien keksimää propagandaa.

Vierailija
132/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, olen 44v ja kerran on julkisella yleislääkäri pyydettäessä tehnyt alateitse sisätutkimuksen, ilman ultraa. Julkisella en myöskään saanut apuja kun pyysin tutkimuksiin pääsyä kuukautisvaivojen vuoksi, jotka paljastui myoomiksi yksityisen gynen kautta ja ne poistettiin. Käyn joka vuosi gynellä, tosin kuuluu työterveyssopimukseen nykyään.

Olin luullut että tämä on ihan yleistä sillä kaikki sukuni naiset, myös isoäitini vanhoilla päivillään ovat gynellä käyneet. Isoäidilläni oli jopa vuosikymmeniä kestänyt potilassuhde, kunnes lääkäri vaihtui vakkarin eläköityessä. 

Aion käydä jatkossakin ja opettaa tämän myös lapsilleni.

Vierailija
133/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni muuki 

Harva syöpä on niin pirullinen kuin munasarjasyöpä, ja kun se pääsee liian pitkälle, on liian myöhäistä. Vatsaoireisiin ei terveyskeskuksesta saa apua. Miten se on sinulta pois, jos joku käy kerran vuodessa yksityisellä gynekologilla? Et sinä sitä maksa. Ottaako päähän, että joku pitää huolta terveydestään?

MONI muu syöpä on paljon salakavalampi kuin munasarjasyöpä. Esim. haimasyöpä on pahempi juttu, mutta ei silti kukaan käy vuosittain haimasyöpätutkimuksissa, vaikka syytä olisi. Haimasyövän kuolleisuusprosentti on lähes 100, ja se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että se huomataan liian myöhään. Jos ihmiset tutkituttaisivat itseään haimasyövän varalta, he jäisivät eloon. Yksityislääkärillekin saa nykyään Kela-korvauksen, joten kyllä teidän hysteerikoiden turhat pillututkimukset ovat pois meiltä kaikilta, ja vievät rahaa oikeasti sairailta. Turhissa gynetutkimuksissa ramppaaminen ei myöskään ole mitään terveydestä huolehtimista.

Vierailija
134/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuota, olen 44v ja kerran on julkisella yleislääkäri pyydettäessä tehnyt alateitse sisätutkimuksen, ilman ultraa. Julkisella en myöskään saanut apuja kun pyysin tutkimuksiin pääsyä kuukautisvaivojen vuoksi, jotka paljastui myoomiksi yksityisen gynen kautta ja ne poistettiin. Käyn joka vuosi gynellä, tosin kuuluu työterveyssopimukseen nykyään.

Olin luullut että tämä on ihan yleistä sillä kaikki sukuni naiset, myös isoäitini vanhoilla päivillään ovat gynellä käyneet. Isoäidilläni oli jopa vuosikymmeniä kestänyt potilassuhde, kunnes lääkäri vaihtui vakkarin eläköityessä. 

Aion käydä jatkossakin ja opettaa tämän myös lapsilleni.

Iäkkäämmillä naisilla yleisempää, nuoria naisia ei niin vain enää höynäytetä joka vuosi "varmuuden vuoksi gynekologille".

Vierailija
135/135 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon gynekologijutun ja ihmettelin Viitalan näkemyksiä.

Törmäsin toiseen tämän Auli Viitalan kirjoittamaan juttuun, nimittäin juttuun  ystävyydestä, eräässä naistenlehdessä. Siinä hän antoi ohjeita, miten löytää ystäviä ja kehui, miten hänellä on ystävien löytämisen taito. Lisäksi hän menee mielellään kylään ystävien luokse kestittäväksi, mutta itse ei pyydä koskaan ketään luokseen. Yhdessä kohtaa hän kielsi lukijoita ottamasta yhteyttä itseensä ko.jutun perusteella ja ystävyyden toivossa. 

Huvitti, ei tulisi mieleenkään ottaa yhteyttä noin itsekeskeiseen ja omahyväiseen tyyppiin, jos haluaisin ystävän tai ylipäätään kehenkään ventovieraaseen juttujen kirjoittelijaan. Enkä usko, että kovin monelle muullekaan olisi tullut mieleen tuo ajatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme