Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auli Viitalan kolumni: Tarvitseeko terve nainen todella erikoislääkäriä? (Eli gynekologia)

Vierailija
24.04.2025 |

https://yle.fi/a/74-20157555

Vihdoinkin aletaan kiinnittää huomiota tähän terveiden naisten erikoislääkärillä juoksemiseen. Eihän tuossa ole mitään järkeä. 

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä. Olen itse 50 v nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei ole ollut mitään vaivoja. Jossain vaiheessa söin hormonaalista ehkäisyä, mutta senkin sain ihan yleislääkäriltä, ensimmäisen kerran opiskelijana YTHS:ltä, sitten uusimiset onnistuivat terveyskeskuslääkärillä. Papa-kokeissa ja mammografiassakin jo kerran olen käynyt julkisella, ei niihinkään tarvita gynekologia. Ja koska mulla ei ole ollut koskaan mitään vaivoja alakerrassa, ei edes nyt vaihdevuosissa enkä ole korvaushoitohormoneita kaivannut, ei ole ollut vaan asiaa gynekologille - ja kuten kirjoittaja sanoo, myös niitä hormonikorvaushoitoja saa yleislääkäreiltä jos niitä tarvii.

Kai sitten käyt ihan yleislääkärillä, jos/kun tarvitset hampaan poistoa tai paikkausta?

Hammaslääkäri ei ole erikoislääkäri,

Hankitko silmälasisi huoltsikalta? Tiimareita kun ei enää ole?

Vierailija
62/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIstä tämä uskomus toosan vuositarkastuksesta on edes peräisin, ei gynekologeilta? EI muissakaan erikoislääkäreissä ravata muuten vaan. Sekoittavatko jotkut suuhygienistiin tai katsastukseen?

Tämä on oikeasti outo juttu. Äitini, 40- l. syntynyt duunari, säästäväinen ihminen, iskosti jo murrosiän alussa mieleeni, että kohta käyn joka vuosi gynellä. En tiedä onko se ollut jokin kunnia-asia, jotenkin hienoa, naisen oma juttu, en tiedä. No, vaivoja on kyllä ollut ja olen käynyt yksityisellä, mutta tuo asenne on aina ihmetyttänyt. Samaten kun gyneni kertoi, että on naisia, jotka välttämättä haluaa otattaa papan joka vuosi, vaikkei tarvitsisi.

Mun äitini on myös 40-lukulainen. Muistan lapsuudesta sen valmistautumisen gynelle, ainoa kerta vuodessa kun ajel

Niin joo varmaan heille se on ollut joku tosi hieno asia. On suhtauduttu siten, että kun kukaan ei välitä naisesta eikä terapiasta ollut tietoakaan, niin se gyne on ajanut sen asian.  Asiat ovat olleet niin erilaisia 60-80 luvulla ja sitten se on vaan rullannut eteenpäin, siis kun on tullut uusia ehkäisykeinoja ja suomalaiset medisiinarit ovat olleet ihan maailmallakin kuuluisia naisten alapääosastolla. Niin se on ollut kunnia-asia käydä.

Jotain tällaista, vuoden tapahtuma se tosiaan oli aina. Mun äidillä oli kuparikierukka kaikki ne vuodet, kun tarvitsi ehkäisyä. Itselläkin oli nuorena, sen takia ei vuosittaisia gynekäyntejä tarvittu ainakaan enää 00-luvulla. Ehkä sitten aiemmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nuoruudessa 80-luvulla eli käsitys siitä että kerran vuodessa pitää käydä gynekologin tarkastuksessa. Siis vaikka ei olisi vaivoja. 

Mutta nyt tämä Auli ja ap haluavat muuttaa tämän. Jostain syystä.

Vierailija
64/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri on syntynyt -69 ja myös vuosittain tuskailee (tekee oikein numeron) aina mennessään gynekologille kuinka on niin kamalaa ja voivoi jne. Ei ole tainnut kiinnittää huomiota että me nuoremmat ei ikinä a) puhuta tuollaisesta b) edes käydä gynekologilla.

Itse olen käynyt synnytyksen yhteydessä ja jälkitarkastuksessa kunnalliset palvelut + joukkopapat ja ne riittää.

Ihmeellinen yhden naisen show joka vuosi tosta gynelle menemisestään joillakin...

Sinä väität että ikä aiheuttaa tuon? Olen -70 syntynyt ja en tod. tee noin. En ole kenenkään mun ikäluokkaa olevan kuullut tekevän noin.

En väitä, kunhan viittasin toisen sukupolven kotkotuksiin, mitä nämä ovat suuret ikäpolvet, generation X jne.

Vierailija
65/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri on syntynyt -69 ja myös vuosittain tuskailee (tekee oikein numeron) aina mennessään gynekologille kuinka on niin kamalaa ja voivoi jne. Ei ole tainnut kiinnittää huomiota että me nuoremmat ei ikinä a) puhuta tuollaisesta b) edes käydä gynekologilla.

Itse olen käynyt synnytyksen yhteydessä ja jälkitarkastuksessa kunnalliset palvelut + joukkopapat ja ne riittää.

Ihmeellinen yhden naisen show joka vuosi tosta gynelle menemisestään joillakin...

Voi sinua. Kyllä sitä nuorena pärjääkin ilman gynekäyntejä, mutta työkaverisikin on vaihdevuosi-iässä ja silloin voi olla että joutuu käymään siellä vuosittain. Itsekin jouduin, kun oli niin pahat vaihdevuosivaivat ja niitä hoidetiin  hormoneilla. Ja niitä sai vain vuodeksi kerrallaan. Toki tk lääkäri olisi ajanut saman asian, mutta sielläkin vehkeet ronkitaan, eli ihan sama kumpaan olisi mennyt siinä suhteessa, eli kamalaahan se on. Minulla vielä ultrattiin kohtu hyvästä syystä ja se tekei samat kivut, kuin synnytys. Toki en töissä puhunut mitään, koska nuo asiat hävettää,vaikka ei pitäisi. Työkaverisi on reipas, kun ei häpeile puhua asiasta. 

Se kyllä ihmetytää, että jos työkaveri puhuu tuosta kerran vuodessa, niin se jo on sinulle liikaa. Eikähän tuon normaali ihminen kestä ja osaa jopa olla myötätuntoinen. Gynekäynnit on yhtä tuskaa. 

Vierailija
66/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseltäni kyllä gyne löysi kasvaimia ja solumuutoksia mitkä varmaan ei olis yleislääkärillä tulleet ilmi jotain pillerireseptiä uusittaessa. Ihan mielelläni kävin n. kerran vuodessa tarkistuttamassa mikä oli tilanne. 

Minulta löytyi kolmikymppisenä yksityiseltä endometrioosi ja vatsasta 20cm kysta. Minulla oli aina todella runsaat kuukautiset, joita pilleritkään eivät hillinneet, mutta ei voinut olla mitään muuta ja suolisto-oireita, joista aiheutui mm. leikkaushoitoa vaativia fisteleitä. Toisaalta erikoissairaanhoidon gynepuolella osalle lääkäreistä mm endometrioosi oli täysin tuntematonta aluetta. Yksityiselläkin on vähän se, että asiantuntevaa lääkäriä saa etsiä. Suurin osa taitaa vaan laskuttamisen. Ja ei ole ensimmäinen kerta, kun erikoislääkäri ei löydä ultralla munasarjaa. 

Ja julkisella puolella moni lääkäri sanoo heti, ettei tiedä gyneasioista mitään, että turhaan tulit. Tämä tosiaan jo siinä vaiheessa ennen kuin "pikkareita on otettu pois".

Vierailija
67/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä. Olen itse 50 v nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei ole ollut mitään vaivoja. Jossain vaiheessa söin hormonaalista ehkäisyä, mutta senkin sain ihan yleislääkäriltä, ensimmäisen kerran opiskelijana YTHS:ltä, sitten uusimiset onnistuivat terveyskeskuslääkärillä. Papa-kokeissa ja mammografiassakin jo kerran olen käynyt julkisella, ei niihinkään tarvita gynekologia. Ja koska mulla ei ole ollut koskaan mitään vaivoja alakerrassa, ei edes nyt vaihdevuosissa enkä ole korvaushoitohormoneita kaivannut, ei ole ollut vaan asiaa gynekologille - ja kuten kirjoittaja sanoo, myös niitä hormonikorvaushoitoja saa yleislääkäreiltä jos niitä tarvii.

Kai sitten käyt ihan yleislääkärillä, jos/kun tarvitset hampaan poistoa tai paikkausta?

En, vaan optikolta. Ei silmälasitkaan vaadi silmälääkäriä.

Vierailija
68/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole tuo kirjoittaja, mutta käyn kyllä ihan yleishammaslääkärillä, kun tarvitsen hampaan poistoa tai paikkausta, en mene silloin millekään erikoishammaslääkärille.

Vierailija
69/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä terveyskeskusääkäri on täysin pätevä hoitamaan niin synntyksen kuin kaikki nimenomaan naistentaudit.

Vierailija
70/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Kyllä sitä nuorena pärjääkin ilman gynekäyntejä, mutta työkaverisikin on vaihdevuosi-iässä ja silloin voi olla että joutuu käymään siellä vuosittain. Itsekin jouduin, kun oli niin pahat vaihdevuosivaivat ja niitä hoidetiin  hormoneilla. Ja niitä sai vain vuodeksi kerrallaan. Toki tk lääkäri olisi ajanut saman asian, mutta sielläkin vehkeet ronkitaan,

Myötätunnollakin on rajansa kuten minullakin.

Vierailija
71/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitten käyt ihan yleislääkärillä, jos/kun tarvit

Optikko ei tietenkään ole erikoistunut alaansa?

Vierailija
72/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiseus ylipäätään on medikalisoitu. Sairaus nimeltä nainen. Joitakin vuosia sitten tv:ssä oli tytöille suunnattu suomalainen sarja, jossa käsiteltiin tyttöyttä ja naiseutta. Siinä sitten teinityttö istui useammankin kerran gynekologin vastaanotolla haastattelemassa lääkäriä monenlaisista asioista. En ole nähnyt vastaavaa pojille suunnattua sarjaa, jossa istuttaisiin lääkärin luona setvimässä poikana olemista.

Vierailija
73/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Julkiselta puolelta saa kyllä lähetteen gynekologille, jos on tarve. Minulla oli postmenopausaalista voimakasta ja pitkäkestoista verenvuotoa ja sain lähetteen julkiselle gynekologille.

Ei ihmiset käy muillakaan erikoislääkäreillä vuoden välein. 

Taitaa olla yksisarvistakin harvinaisempi juttu tuo, että joku saa lähetteen julkisen puolen gynelle. Että onneksi olkoon vaan.

Ei ole. Esimerkiksi vuotohäiriöt ovat yksi yleisimmistä syistä saada lähete erikoissairaanhoitoon, sekä lapsettomuustutkimukset ja toki sitten myös syövän hoito, raskaudenkeskeytykset myös ja riskiraskauksien seuranta.

Itse olen saanut kahdesti: nuorena, kun kuukautiskierto ei lähtenyt käyntiin vuosien e-pillereiden syömisen jälkeen. totesivat siellä, että ei ole mitään pahanlaatuista ja käynnistettiin kierto sitten hormoneilla. toinen kertani erikoisairaanhoidossa julkisella oli muutama vuosi sitten, kun kuukatiset runsastuivat ja tuli välivuotoja. Lähete tuli yhden tk-lääkärivastaanoton jälkeen, koska muutokset vuodossa pitää tutkia syövän varalta. Ei ollyt syöpää, mutta löytyi hoitoa ja kontrollointia vaativa hyvänlaatuinen lihaskasvain.

Vierailija
74/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä ihan tyytyväinen, kun kävin yksityisellä gynellä "turhaan" ja "terveenä". Löytyi pahalaatuinen solumuutos, joka saatiin hoidettua ennen syöväksi muuttumista. Aggressiivista nopeasti etenevää tyyppiä, seuraava joukkoseulonta olisi todennäköisesti ollut myöhäistä. Ei tämmöiset oireile millään tavalla.

Vierailija
75/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt esimerkillistä, että yhden mielipiteen takia ap haluaa nostaa metelin.

Jokainen nainen voi ja saa itse valita lääkärinsä.

Onko ap sama ääliö, joka kirjoitti gyneshoppailusta?

Ei tämä mitään meteliä ole, vaan keskustelua. Saa tietysti valita lääkärinsä, mutta ei tuossa ole mitään järkeä terveellä naisella. En tiedä, mitä on gyneshoppailu.

Miksi terve nainen ei saa varata aikaa gynekologilta? Onko se jollakin tavalla sinulta pois? Miksi haluat keskustella aiheesta?

Miksi haluat terveenä käydä gynellä? Mikä idea siinä oikein on? Yhteisistä verovaroistahan tuo on Kela-korvausten mu

Niinpä, terveyttä ei voi tietää etukäteen. Olin 17 v (60-luvulla), olin neitsyt ja halusin e-pillereitä ennenkuin ryhdyn mihinkään hommiin. Kotikaupungissani oli vain miesgynejä. Tilasin ajan ihan summan mutikassa. Aivan ihana vähän vanhempi mies ja kyllä pystyi tutkimaankin ja sain pillerireseptin. MUTTA samalla hän havaitsi  että kohdunsuussa oli haavauma (mistä lie tullut?).

Sitä ei voinut neitsyeltä hoitaa, joten pari viikkoa myöh. tilanne neitsyyden suhteen muuttui ja tilasin uuden ajan. Lääkäri "poltti" sen haavauman ja sen jälkeen olin kunnossa. Hän kommentoi, että tuollaiset vaivat pitäisi hoitaa aina pian, mutta ilman gyneä en olisi tiennyt asiasta mitään ellen olisi sitten jotain syöpää saanut.

Mitään moraalisaarnoja hän ei pitänyt😏

Vierailija
76/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai s

Pointti on siinä, että optikko ei ole lääkäri.

Vierailija
77/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perusjuttuihin riittää yleislääkäri. Ei missään ole mitään ohjetta mennä esim kerran vuodessa gynekologille. Ellei siihen ole jotain pätevää syytä.

Luulisi tämän olevan aivan päivänselvää. Painostetaanko jossain juoksemaan syyttä gynellä? Enpä ole huomannut.

Vierailija
78/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Kyllä sitä nuorena pärjääkin ilman gynekäyntejä, mutta työkaverisikin on vaihdevuosi-iässä ja silloin voi olla että joutuu käymään siellä vuosittain. Itsekin jouduin, kun oli niin pahat vaihdevuosivaivat ja niitä hoidetiin  hormoneilla. Ja niitä sai vain vuodeksi kerrallaan. Toki tk lääkäri olisi ajanut saman asian, mutta sielläkin vehkeet ronkitaan,

Olen saanut yksityisellä määrätyn hormonireseptin uusittua netissä terveysasemani kautta. Ja en aio mennä ellei ole mitään erityistä mikä vaivaa.

79/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin  viime vuonna gynellä yksityisellä tuli 1000e lasku.

Onneksi oli rahaa mutta kyllä se kirpaisi maksaa.

Ei mitään halpaa touhua..

The only fears we have to fear is these fears itself.

Vierailija
80/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiseus ylipäätään on medikalisoitu. Sairaus nimeltä nainen. Joitakin vuosia sitten tv:ssä oli tytöille suunnattu suomalainen sarja, jossa käsiteltiin tyttöyttä ja naiseutta. Siinä sitten teinityttö istui useammankin kerran gynekologin vastaanotolla haastattelemassa lääkäriä monenlaisista asioista. En ole nähnyt vastaavaa pojille suunnattua sarjaa, jossa istuttaisiin lääkärin luona setvimässä poikana olemista.

Jokainen päättää silti omalta kohdaltaan lähteekö mukaan tälläiseen. 

Vaikuttaa myös olevan ihan oma agendansa kuukautisvalitus köyhyyksineen ja naiseuden helvetillisyydellä mässääminen. Näistäkin voi vallan hyvin irtisanoutua.

Emme elä mitään normaalia aikaa vaan kulttuurista sodankäyntiä missä aseet ovat hyvin alhaisia. Kuten aina sodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi