Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auli Viitalan kolumni: Tarvitseeko terve nainen todella erikoislääkäriä? (Eli gynekologia)

Vierailija
24.04.2025 |

https://yle.fi/a/74-20157555

Vihdoinkin aletaan kiinnittää huomiota tähän terveiden naisten erikoislääkärillä juoksemiseen. Eihän tuossa ole mitään järkeä. 

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve ei tarvitse mikäänlaista lääkäriä. Erikoislääkäriä tarvitaan jotta tietää olevansa terve.

Vierailija
22/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIstä tämä uskomus toosan vuositarkastuksesta on edes peräisin, ei gynekologeilta? EI muissakaan erikoislääkäreissä ravata muuten vaan. Sekoittavatko jotkut suuhygienistiin tai katsastukseen?

Tämä on oikeasti outo juttu. Äitini, 40- l. syntynyt duunari, säästäväinen ihminen, iskosti jo murrosiän alussa mieleeni, että kohta käyn joka vuosi gynellä. En tiedä onko se ollut jokin kunnia-asia, jotenkin hienoa, naisen oma juttu, en tiedä. No, vaivoja on kyllä ollut ja olen käynyt yksityisellä, mutta tuo asenne on aina ihmetyttänyt. Samaten kun gyneni kertoi, että on naisia, jotka välttämättä haluaa otattaa papan joka vuosi, vaikkei tarvitsisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Julkiselta puolelta saa kyllä lähetteen gynekologille, jos on tarve. Minulla oli postmenopausaalista voimakasta ja pitkäkestoista verenvuotoa ja sain lähetteen julkiselle gynekologille.

Ei ihmiset käy muillakaan erikoislääkäreillä vuoden välein. 

Taitaa olla yksisarvistakin harvinaisempi juttu tuo, että joku saa lähetteen julkisen puolen gynelle. Että onneksi olkoon vaan.

Syöpäepäilyssä kyllä saa ajan.

No niin, varsinainen lottovoitto! 

Vierailija
24/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt esimerkillistä, että yhden mielipiteen takia ap haluaa nostaa metelin.

Jokainen nainen voi ja saa itse valita lääkärinsä.

Onko ap sama ääliö, joka kirjoitti gyneshoppailusta?

Ei tämä mitään meteliä ole, vaan keskustelua. Saa tietysti valita lääkärinsä, mutta ei tuossa ole mitään järkeä terveellä naisella. En tiedä, mitä on gyneshoppailu.

Vierailija
25/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin aikuinen nainen, joka en ole koskaan laukannut gynellä ilman aihetta. Silloin olen saanut lähetteen julkiselle. Enkä ymmärrä, miksi jotkut niin tekevät.

Hammaslääkärin ymmärrän, koska minun hampaistani on löytynyt aina jotain todellista vikaa jokaisella tarkastuskäynnillä.

Vierailija
26/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikokemuksieni mukaan kipuja ja siihen liittyviä vaivoja ei tutkita, jos on neitsyt. Onko neitsyt automaattisesti terveitä? 

Vierailija
27/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta kuusikymppinen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Äitini on kohta 90-vuotias, eikä hänkään ole. Itselläni tosin on ollut aina puutetta rahasta, niin en sen vuoksi ole käynyt, ehkä muuten olisin. Käyn kyllä papaseulonnassa ja mammografiassa aina kun kutsu tulee. 

Vierailija
28/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIstä tämä uskomus toosan vuositarkastuksesta on edes peräisin, ei gynekologeilta? EI muissakaan erikoislääkäreissä ravata muuten vaan. Sekoittavatko jotkut suuhygienistiin tai katsastukseen?

Tämä on oikeasti outo juttu. Äitini, 40- l. syntynyt duunari, säästäväinen ihminen, iskosti jo murrosiän alussa mieleeni, että kohta käyn joka vuosi gynellä. En tiedä onko se ollut jokin kunnia-asia, jotenkin hienoa, naisen oma juttu, en tiedä. No, vaivoja on kyllä ollut ja olen käynyt yksityisellä, mutta tuo asenne on aina ihmetyttänyt. Samaten kun gyneni kertoi, että on naisia, jotka välttämättä haluaa otattaa papan joka vuosi, vaikkei tarvitsisi.

Mun äitini on myös 40-lukulainen. Muistan lapsuudesta sen valmistautumisen gynelle, ainoa kerta vuodessa kun ajeli säärensä (kertoi tämän aina). Meillä ei ole suvussa mitään naistentauteja. 

Vierailija
29/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä. Olen itse 50 v nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei ole ollut mitään vaivoja. Jossain vaiheessa söin hormonaalista ehkäisyä, mutta senkin sain ihan yleislääkäriltä, ensimmäisen kerran opiskelijana YTHS:ltä, sitten uusimiset onnistuivat terveyskeskuslääkärillä. Papa-kokeissa ja mammografiassakin jo kerran olen käynyt julkisella, ei niihinkään tarvita gynekologia. Ja koska mulla ei ole ollut koskaan mitään vaivoja alakerrassa, ei edes nyt vaihdevuosissa enkä ole korvaushoitohormoneita kaivannut, ei ole ollut vaan asiaa gynekologille - ja kuten kirjoittaja sanoo, myös niitä hormonikorvaushoitoja saa yleislääkäreiltä jos niitä tarvii.

Kaikki eivät ole näin hyvässä asemassakuin sinä.

Niin, ehdottomasti kannatan sitä että gynekologian alan erikoislääkärille pitäisi päästä silloin kun on oikeasti tarve. Olipa se sitten julkisella puolella tai yksityisellä oleva erikoislääkäri. Mutta tuo linkin kirjoitus olikin juuri siitä, että välttämättä niitä yksityisiä gynekologeja ei tarvita niin yleisesti kuin mitä voisi kuvitella, kun usein näkee valitusta siitä, miten suuri vääryys on, että naisella menee satasia rahaa harva se vuosi gynekologikäynteihin. Suuri osa näistähän ei ole erikoislääkäriä tarvitsevia asioita, vaan olisi täysin yleislääkärin hoidettavissakin kuten ehkäisy, vaihdevuosien korvaushoito kun oireet on tavanomaisia. Nythän monet lääkäritkin on jo puhuneet siitä, että niitä jokavuotisia tai joka toisen vuoden muuten vaan gynekologin tarkastuksia ei useimmat tarvitse. 

Vierailija
30/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt esimerkillistä, että yhden mielipiteen takia ap haluaa nostaa metelin.

Ei tämä mitään meteliä ole, vaan keskustelua. Saa tietysti valita lääkärinsä, mutta ei tuossa ole mitään järkeä terveellä naisella. En tiedä, mitä on gyneshoppailu.

Miksi terve nainen ei saa varata aikaa gynekologilta? Onko se jollakin tavalla sinulta pois? Miksi haluat keskustella aiheesta?

Vierailija
31/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö se jotenkin ehkäisyyn? Muistaakseni kierukan ja e-pillereitten käyttö edellytti vuosittaista lääkärintarkastusta, mutta ei kuitenkaan erikoislääkäriä. Eihän näillä seuduilla edes ollut silloin kuin tavallisia terveyskeskuslääkäreitä.

Vierailija
32/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jollakin tapaa iäkkäiden naisten juttu. Oma äitini käy myös vuosittain gynellä, vaikka mitään vaivaa ei ole eli vain varmuuden vuoksi. Itse en ole koskaan käynyt, muuta kuin tuon postmenopausaalisen vuodon takia julkisella gynellä. Tai no synnytyssairaalassa kiireellisen sektion taisi tehdä gynekologi.

Vierailija
33/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä pointti kun miettii että kuusikymppinen siskoni ramppaa yksityisellä gynekologilla kerran vuodessa vaikka mitään vaivoja ei hänellä ole. Otattaa jopa papa-kokeen joka kerta, ei usko millään ettei tarvitsisi vaikka mitään syytä ei todellakaan ole., ei oikein ymmärrä edes mikä on hpv vaikka olen yrittänyt selittää. Meidän ikäluokkaamme jotenkin aikoinaan iskostettiin tuo että kerran vuodessa pitää ehdottomasti käydä gynekologilla. Yksityiset lääkäriasemat tekevät kovaa tiliä tällä. No, voihan sitä tietysti huonomminkin rahansa käyttää mutta älytöntä silti.

Siskosi ei selvästi ole kertonut totuutta käynneistä. Todennäköisesti on löytynyt muutoksia joita seurataan vuosittain.

Vierailija
34/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi terve nainen ei saa varata aikaa gynekologilta? Onko se jollakin tavalla sinulta pois? Miksi haluat keskustella aiheesta?

Tietenkin saa varata, ei ole meiltä muilta mitään pois. Miksi SINÄ haluat keskustella aiheesta?

Vierailija
35/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin aikuinen nainen, joka en ole koskaan laukannut gynellä ilman aihetta. Silloin olen saanut lähetteen julkiselle. Enkä ymmärrä, miksi jotkut niin tekevät.

Hammaslääkärin ymmärrän, koska minun hampaistani on löytynyt aina jotain todellista vikaa jokaisella tarkastuskäynnillä.

Hammaslääkäri ei ole erikoislääkäri. 

Vierailija
36/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kuinkahan moni nainen on nyt terve sen vuoksi, että gynekologi on nähnyt esimerkiksi ultraäänellä jotain epäilyttävää munasarjoissa tai muualla? Ei yleislääkärillä ole näistä asioista hajuakaan ja  jos esimeriksi munasarjasyöpä jo vatsakivulla tms. oireilee, niin silloin on usein jo liian myöhäistä. Minä en ainakaan tässä asiassa rupea säästämään vaan luotan omaan gynekologiini. 

Vierailija
37/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tyylillään. En itsekään käy "kerta vuoteen", jos ei ole syytä, mutta jos vaivaa on, menen mielummin suoraa erikoislääkärille, kuin yleislääkärille.

En minä mene kroonisesti risaa olkapäätänikään näyttämään ensin tervariin ja sitten odottele erikoislääkärin aikaa, vaan menen suoraa ortopedille. 

Sama homma gynen kanssa. En halua olla se, jolla "yleislääkäri saa kokemusta naistenvaivoista", vaan maksan mielummin valmiista erikoislääkäristä, joka ei sorkittuaan lähetä minua toiselle lääkärille. 

Vierailija
38/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni mainen tai mies, niin joissain esim. silmäsairauksissa ei ehkä yleislääkäri halua edes koittaa diagnosoida. Joskus voi olla niin huonosti, että edes ns. erikoislääkäri ei jostain syystä osaa diagnosoida oikein.

Näin monesti ainakin HUS alueella. Varoituksen sana vielä jos kuulet sanan: Erikoistuva!

Suomalaiset on sitten lapsellisen hyväuskoisia terveydenhuoltoa kohtaan, paitsi esim. AP. 

Alunperin jo tiennyt, että lääkäritkin voivat tehdä törkeitä rikoksia. Sellasta törkykasaa löytyy esim. Helsingistä etyä ette osaa kuvitellakaan. Sääli. Paljon niidenkin paskakasojen palkkoihin menee teidän veronmaksajien rahaa? 

Vierailija
39/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat terveenä käydä gynellä? Mikä idea siinä oikein on? Yhteisistä verovaroistahan tuo on Kela-korvausten muodossa pois.

Vierailija
40/135 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri on syntynyt -69 ja myös vuosittain tuskailee (tekee oikein numeron) aina mennessään gynekologille kuinka on niin kamalaa ja voivoi jne. Ei ole tainnut kiinnittää huomiota että me nuoremmat ei ikinä a) puhuta tuollaisesta b) edes käydä gynekologilla.

Itse olen käynyt synnytyksen yhteydessä ja jälkitarkastuksessa kunnalliset palvelut + joukkopapat ja ne riittää.

Ihmeellinen yhden naisen show joka vuosi tosta gynelle menemisestään joillakin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan