Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletteko te velat, että olisi ollut parempi, jos teitä ei olisi? Ajatteletteko niin, että pilasitte vanhempienne elämän? Oletteko niitä, joilla oli huono lapsuus?
Tämä on täysin turha näkökulma. Mun vanhemmat ovat aina rakastaneet lapsia ja neljä meitä heille siunaantuikin. Kaikessa on kyllä tullut hyvin selväksi että me heidän lapset oltiin ja ollaan maailman tärkeintä. Silti meistä kaksi ei halua lapsia ja asia on heille täysin ok. Meidän onni on myös heidän onni!
Vierailija kirjoitti:
"Lapsivapaus". Onko tämä nyt joku uusi virallinen termi oikein. Ehheh.
En usko edes "vapaaehtoiseen" lapsettomuuteen. Jotkut vain eivät lapsia saa, ei se ole mikään valintakysymys.
Miksi joillain äideillä nousee kusi päähän? Oletteko aina olleet ylimielisiä vai lorahtiko se sinne ensimmäisen synnytyksessä?
N30
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.
Kyllä me tiedetään ja siks ollaankin lapsettomia.
Onks käyny mielessä, ettei kaikki tykkää samoista asioista? No ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksaisi elämää jos en olisi saanut tulla äidiksi.
En saanut lapsia, pakko ollut jaksaa ilman vai mitä olisi pitänyt tehdä?
Adoptio, sijaisperheenä olo?
Muita typeriä ehdotuksia?
Millä tavalla nää on typeriä ehdotuksia? Voisit aidosti auttaa hädänalaisia mutta näköjään oletkin itsekäs. Sijaisperheistä/ -vanhemmistahan on aivan huutava pula.
Hyvä pointti. Ei rakkaus vaadi jaettua DNA:ta. Kyllähän ihminen voi rakastaa puolisoaan ilman että on verisukulainen. Suurimmalla osalla näin varmaan onkin.
Jos ei voi rakastaa lasta ilman että siinä on omaa DNA:ta niin mitä se kertoo?
Vierailija kirjoitti:
En, lähinnä säälin sellaista tyhjää elämää.
Ja tällaiset kommentit paljastavat, että pinnan alla kytee. Vapaaehtoisen lapsettoman elämä ei ole tyhjää. Hän on saanut itse valita, joka tarkoittaa, että elämä ei ole tyhjää. Kommenttisi on negatiivinen ja kertoo vain siitä, että SINÄ kokisit elämäsi olevan tyhjää ilman lapsia. Minä taas olen miltei joka kerta lapsia nähdessäni kiitollinen siitä, että minulla ei ole omia lapsia. Mutta eniten olen pettynyt siihen, että kaltaisesi vanhemmat opettavat homeiset ajatuksensa myös lapsilleen. Olet huono vanhempi ja huono esimerkki. Ihmisille pitäisi olla pakollinen luonnetesti ennen lasten tekemistä. Ei pääsisi vanhempien tyhmät ajatukset leviämään.
Itselläni on lapsia ja se on minusta ihan parasta elämässä. Olen kiitollinen, että olen saanut lapsia. Mutta en myöskään millään tavoin halua tuomita vapaaehtoisesti lapsettomia. Jokainen tekee itselleen sopivimmat päätökset. Se minua kuitenkin ihmetyttää, että usein jos joukossa on henkilöitä, jotka kertoneet olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia, heidän kuullensa ei saa puhua lapsista ja lapsiaihetta liippaavat asiat kielletty. Joskus kyläillessäni kutsujen emäntä varoittanut, että älä sitten puhu lapsista mitään, koska kutsuille tulee myös vapaaehtoisesti lapseton, joka ei halua kuulla puhuttavan lapsista. Se ihmetyttää kyllä.
Puhun vaan omasta puolestani, että en ole kumpaakaan, katkera tai kateellinen. Lapset ovat parasta ja tärkeintä elämässäni, ja olisin luultavasti katkera tai ehkä mieluumminkin todella surullinen, jos en olisi heitä saanut. En vaihtaisi heitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletteko te velat, että olisi ollut parempi, jos teitä ei olisi? Ajatteletteko niin, että pilasitte vanhempienne elämän? Oletteko niitä, joilla oli huono lapsuus?
Suotta sitä ajattelemaan. Tiedän kyllä että olin vahinko kuten aika hiton monet ikäiseni. Lapsuus oli ihan normaali varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.
Kyllä me tiedetään ja siks ollaankin lapsettomia.
Onks käyny mielessä, ettei kaikki tykkää samoista asioista? No ei tietenkään ole.
No ei tietenkään ole käynyt edes mielen vieressä! Koska minä ja minun äiskä ja iskäkin halusi lapsia niin kaikki muutkin tietenkin haluaa! Vai halusivatko? Oletko varma? Maailma oli ennen aika erilainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla nää on typeriä ehdotuksia? Voisit aidosti auttaa hädänalaisia mutta näköjään oletkin itsekäs. Sijaisperheistä/ -vanhemmistahan on aivan huutava pula.
Hei kuule kun oot noin innokas hyväntekeväisyys työhön niin keskity sä siihen sädekehän kiillotukseen munkin puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia. Äitinä olo on paljon muuta, kuin lapsen kantaminen ja synnyttäminen. Nuo kaksi kestävät sen lyhimmän aikaa. Loput vuosikymmenet äidin rooli on ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin säälin lapsettomia. Ja näitä turhia kommentteja jostain välilihasta. 😂 Kyllä mulla on edelleen vyötärö, väliliha, rahaa ja mitä näitä nyt oli. Ja lapset on arvokkainta ja tärkeintä mitä mun elämässä on. Elämän ehtoopuolella ehkä moni vela saattaa katua ratkaisujaan. Siinä omassa itsekkäässä elämässä tuntuu siltä, ettei tarvitse ketään eikä mitään muuta kuin sen oman vapauden. Sitten kun olet neljän seinän sisällä vankina jossain hoitokodissa, niin on aikaa ajatella.
Miten se tekee sinun mielestäsi ihmisestä itsekkään jos ei ole lapsia?
Maapallon kannalta olisi parempi, ettei lapsia hankittaisi. Yhden lapsen hiilijalanjälki vuodessa vastaa 66 mannertenvälistä lentoa. Siis VUODESSA. Niinpä me velat voimme lentää aika paljon ennen kuin pääsemme edes puolee
Lentäminen ei ole ainakaan itselleni mikään elämän tarkoitus, perhe on. Eli oma jo aikuinen lapseni, omat sisarukset, äitini, kohta, syntyvä lapsenlapsi.
En ole lentänyt ikinä minnekään, mutta pörjään aivan hyvin ilmankin. Ilman perhettäni en pärjäisi.
Toivottavasti lapsettomallakin perhe on.
Vierailija kirjoitti:
Katkerimmat, itsekeskeisimmät ja v*ttumaisimmat tuntemani ihmiset ovat veloja.
Sietokykynsä on nolla ja käytös läpinäkyvää ja huonoa (koska ei joudu miettimään miten asiat voi esittää niin töksäyttelevät sammakoita)
Taisit kusta omiin muroihin. Luepa omia kommenttejas noin ulkopuolisen silmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari lähes 50v lapsetonta ystävää ja ei todellakaan käy kateeksi. Elämä on työntekoa ja sitten vapaat pitäisi pörrätä jossain baareissa, kun ei muutakaan ole. Mun baarijuoksut on juostu ja parikymppisenä ja musta on ihanaa viettää aikaa oman perheen kesken, toki meillä käy paljon ystäviäkin ja tehdään yhdessä kaikenlaista.
Onko elämässä oikeasti vain kaksi vaihtoehtoa, lapset tai baarissa ramppaaminen? Mitä sitten teet, kun lapset on lentäneet pesästä? Alat rampata baareissa?!?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari lähes 50v lapsetonta ystävää ja ei todellakaan käy kateeksi. Elämä on työntekoa ja sitten vapaat pitäisi pörrätä jossain baareissa, kun ei muutakaan ole. Mun baarijuoksut on juostu ja parikymppisenä ja musta on ihanaa viettää aikaa oman perheen kesken, toki meillä käy paljon ystäviäkin ja tehdään yhdessä kaikenlaista.
Meniskö se ystävien kesken vietetty aika ja puuhastelu pilalle, jos lapset ei olis mukana?
Vierailija kirjoitti:
Juu ja kaikki lapsettomat vaan pyörii baareissa, ihme että kuitenkin ravintola-ala valittaa ettei ole asiakkaita ;-)
Me ollaan lapseton pari ja toki välillä käydään baareissakin, mutta aika paljon muutakin elämään mahtuu - matkustelua, ulkoilua, kavereita, harrastuksia...
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan saa lehdistä lukea äidinrakkaudesta - milloin lapsi on laitettu uuniin, milloin pahoinpidelty hengiltä.
Tai lapset pahoinpitelevät vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on lapsia ja se on minusta ihan parasta elämässä. Olen kiitollinen, että olen saanut lapsia. Mutta en myöskään millään tavoin halua tuomita vapaaehtoisesti lapsettomia. Jokainen tekee itselleen sopivimmat päätökset. Se minua kuitenkin ihmetyttää, että usein jos joukossa on henkilöitä, jotka kertoneet olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia, heidän kuullensa ei saa puhua lapsista ja lapsiaihetta liippaavat asiat kielletty. Joskus kyläillessäni kutsujen emäntä varoittanut, että älä sitten puhu lapsista mitään, koska kutsuille tulee myös vapaaehtoisesti lapseton, joka ei halua kuulla puhuttavan lapsista. Se ihmetyttää kyllä.
Jos ihminen käyttäytyy noin ja yökkii kun puhutaan lapsista hänellä on aiheeseen liittyen jotain kipua mahdollisesti ei ole vapaaehtoisesti lapseton vaan ei saa lasta vaikka haluaisi.
Jos ihminen taas tyrkyttää painostaa ja mollaa lapsettomia on hänellä kipua ja katumusta siitä että teki lapsia.
Ei tuollaiseen käytökseen muuten ole tarvetta ja kaikki jotka ovat aidosti tyytyväisiä valintoihinsa iloitsevat myös muiden puolesta vaikka valinta olisikin eri kuin oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko elämässä oikeasti vain kaksi vaihtoehtoa, lapset tai baarissa ramppaaminen? Mitä sitten teet, kun lapset on lentäneet pesästä? Alat rampata baareissa?!?
Tuskin, mulla on sen verran muita kiinnostuksen kohteita. Ja turha mulle on kitistä, tämä oli vain havainto muutaman tutun velan elämästä. Aina kun tulee pyyntö, että nähdään, niin pitäisi nähdä jossain baarissa
Jaa se on uskonasia? Voi suakin. Miksiköhän kuitenkin jatkuvasti puhutaan kuinka lapsettomuus lisääntyy, pakko kai siinä on aika monella olla ihan vapaaehtoinen valinta?