Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?

Vierailija
23.04.2025 |

Oletko havainnut kateutta tai katkeruutta?

Kommentit (689)

Vierailija
81/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä äärettömän onnellinen, että olen valinnut lapsivapauden, kun katson lapsia hankkineita kavereitani. Lapsi on aikamoinen taakka vielä aikuisenakin. 

Vierailija
82/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jaksaisi elämää jos en olisi saanut tulla äidiksi.

En saanut lapsia, pakko ollut jaksaa ilman vai mitä olisi pitänyt tehdä?

Adoptio, sijaisperheenä olo?

Muita typeriä ehdotuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan olisi lapsettomille kateellinen. Sääliksi käyvät ennemmin. 

Vierailija
84/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin säälin lapsettomia. Ja näitä turhia kommentteja jostain välilihasta. 😂 Kyllä mulla on edelleen vyötärö, väliliha, rahaa ja mitä näitä nyt oli. Ja lapset on arvokkainta ja tärkeintä mitä mun elämässä on. Elämän ehtoopuolella ehkä moni vela saattaa katua ratkaisujaan. Siinä omassa itsekkäässä elämässä tuntuu siltä, ettei tarvitse ketään eikä mitään muuta kuin sen oman vapauden. Sitten kun olet neljän seinän sisällä vankina jossain hoitokodissa, niin on aikaa ajatella.

Miten se tekee sinun mielestäsi ihmisestä itsekkään jos ei ole lapsia?

Maapallon kannalta olisi parempi, ettei lapsia hankittaisi. Yhden lapsen hiilijalanjälki vuodessa vastaa 66 mannertenvälistä lentoa. Siis VUODESSA. Niinpä me velat voimme lentää aika paljon ennen kuin pääsemme edes puoleen tuosta. Kahdesta lapsesta se onkin jo sitte132 lentoa jne.

Vierailija
85/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.

Oletko ajatellut että vela voisi ajatella samoin? Mitä kaikkea sinä menetät?

Esim. näin:  "Vanhempi ei tiedä mitä elämä ja vapaus on  eikä koskaan opi tuntemaan itseään on kun on hankkinut itselleen lapsen? Vanhempi uhraa elämänsä ja rahansa toisen eteen eikä koskaan pääse toteuttamaan syvimpiä haaveitaan?"

Ihmisillä on eri elämän tavoitteet. Miksi säälit ihmistä, joka elää unelmaansa? Lapsi olisi velalle painajainen.

Öö, mikähän on se virallinen ikä milloin oppii tuntemaan itsensä? Ja miten ihmeessä lapsi estää sitä? Ehtiihän moni olla "vapaa" pitkälle aikuisuuteen, joku jopa neljäkymppiseksi ilman lapsia. Itse opin nimenomaan lapsen kautta parhaiten mikä itselleni on tärkeää ja mikä ei niinkään. Kun omaa aikaa oli jossain vaiheessa vähemmän, tiesi mitä kaipasi ja halusi. Nyt kun lapset ovat isompia, voin taas tehdä mitä vain haluan. 

Vierailija
86/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöunet, vyötärön, välilihan, vapaa-ajan, rahaa?

Näin voi ajatella vain ihminen, joka ei ole kokenut sitä ääretöntä rakkautta ja onnea mitä lapset tuo elämään.

Ei ole aina onnea ja autuutta, tiedät sen kyllä.

Vierailija
87/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole menettänyt yhtikäs mitään! Entäs te lapselliset? Yöunet, kroppa menee piloille, lapsi on hirveä menoerä jne

Eli menettivötkö sinun vanhempasi kaiken tuon luettelemasi, kun saivat ja kasvattivat sinut?

Olit siis hirveä menoerä, niinkö todella ajattelet?

Vierailija
88/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päin vastoin, säälin lapsettomia. Jää jotain äärettömän arvokasta kokematta, kun ei saa kokea vanhemmuutta. Toivottavasti saan vielä lastenlapsia ja saan kokea senkin onnen!

Onnellinen neljän lapsen äiti 

Entä jos et saa lapsenlapsia, sekin on mahdollista?

Vierailija
89/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä äärettömän onnellinen, että olen valinnut lapsivapauden, kun katson lapsia hankkineita kavereitani. Lapsi on aikamoinen taakka vielä aikuisenakin. 

Näinkin voi käydä. Omissa tutuissa on näitä joilla meni käytännössä elämä "pilalle" lapsen myötä ja heitä säälin. Ei ole mitenkään yksioikoista hommaa! Sitten on myös heitä jotka suorastaan hehkuvat onnesta koska saavat elää lapsiperhe-elämää! Näissä asioissa ei saa hätiköidä eikä tehdä muiden halujen ja odotusten mukaan vaan itse pitää tietää mitä haluaa.

Vierailija
90/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsivapaus". Onko tämä nyt joku uusi virallinen termi oikein. Ehheh. 

En usko edes "vapaaehtoiseen" lapsettomuuteen. Jotkut vain eivät lapsia saa, ei se ole mikään valintakysymys.

Vierailija
91/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin olevani vela lopun ikääni. Täytettyäni 30 muutin mieleni ja henkimme puolisoni kanssa 2 lasta.

Vasta lasten saamisen jälkeen pystyin ymmärtämään kuinka itsekeskeinen olin ollut.

Vanhemmuus tuo vastuuta eri tavalla kuin mikään muu asia maailmassa. Vanhemmuus tuo myös muun muassa stressiä, iloa, surua, rakkautta, organisointia, voimaa, myötätuntoa, asioiden hallintaa ja omien kykyjen näkemistä.

Edellä mainituista asioista voiton vie positiiviset asiat ja mikään muu asia maailmassa ei ole ollut minulle niin opettavaista kuin äitiyden elempi korkeakoulu. Äitiyden myötä myös sietokyky ja paineenkesto on kasvanut. En olisi ikinä voinut edetä esimerkiksi urallani mikäli äitiys ei olisi kasvattanut minua ihmisenä.

Vain vanhemuuden kokenut voi samaistua 100% vaikka kaikissa kokemuksissa onkin omat erilaiset piirteensä.

Vierailija
92/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletteko te velat, että olisi ollut parempi, jos teitä ei olisi? Ajatteletteko niin, että pilasitte vanhempienne elämän?  Oletteko niitä, joilla oli huono lapsuus?

Vierailija
93/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin säälin lapsettomia. Ja näitä turhia kommentteja jostain välilihasta. 😂 Kyllä mulla on edelleen vyötärö, väliliha, rahaa ja mitä näitä nyt oli. Ja lapset on arvokkainta ja tärkeintä mitä mun elämässä on. Elämän ehtoopuolella ehkä moni vela saattaa katua ratkaisujaan. Siinä omassa itsekkäässä elämässä tuntuu siltä, ettei tarvitse ketään eikä mitään muuta kuin sen oman vapauden. Sitten kun olet neljän seinän sisällä vankina jossain hoitokodissa, niin on aikaa ajatella.

Sinäkin voit olla yksin hoitokodissa, se että on lapsia ei tarkoita että he susta huolehtisivat tai kävisivät katsomassa. Olin 45 vuotta hoivakodissa töissä joten tiedän asiasta jotain.

Vierailija
94/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole menettänyt yhtikäs mitään! Entäs te lapselliset? Yöunet, kroppa menee piloille, lapsi on hirveä menoerä jne

Eli menettivötkö sinun vanhempasi kaiken tuon luettelemasi, kun saivat ja kasvattivat sinut?

Olit siis hirveä menoerä, niinkö todella ajattelet?

Osa vanhemmista menettää. Osa jopa kuolee synnytyspöydälle. Osa saa synnytyksenjälkeisen masennuksen. Se on tosiasia. Miksi tosiasioita pitäisi vältellä tai kieltää? Vanhemmuus on rankkaa, myönsi sen tai ei.

-eri

Vierailija
95/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsivapaus". Onko tämä nyt joku uusi virallinen termi oikein. Ehheh. 

En usko edes "vapaaehtoiseen" lapsettomuuteen. Jotkut vain eivät lapsia saa, ei se ole mikään valintakysymys.

Etkö edes silloin jos tehdään sterilisaatio tai käytetään ehkäisyä? Sillähän sitä juuri vapaaehtoisesti estetään ettei lapsia tule.

Vierailija
96/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jaksaisi elämää jos en olisi saanut tulla äidiksi.

En saanut lapsia, pakko ollut jaksaa ilman vai mitä olisi pitänyt tehdä?

Adoptio, sijaisperheenä olo?

Muita typeriä ehdotuksia?

Millä tavalla nää on typeriä ehdotuksia? Voisit aidosti auttaa hädänalaisia mutta näköjään oletkin itsekäs. Sijaisperheistä/ -vanhemmistahan on aivan huutava pula. 

Vierailija
97/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vapaaehtoisesti lapsettomat kuvittelevat, että lapsia hankkineet jotenkin erityisesti ajattelisivat vapaaehtoisesti lapsettomien valintojen taustoja?

Huomionhakuisuutta?

Epävarmuutta omista valinnoista?

Minulle on aivan yhdentekevää, hankkiiko joku täysin minulle tuntematon ihminen lapsia vai ei. En olisi ajatellut asiaa yhtään, ellei olisi tällaisia kummallisia aloituksia täysin mitättömästä asiasta.

Minulle lapset ovat olleet parasta elämässä ja se oikea elämäntapa. Nyt jo aikuiset lapset ovat edelleen suuri ilonaihe elämässäni. 

Sen lisäksi, nuorena lapset hankkineena, olen täysin vapaa tekemään elämälläni, mitä haluan. Tämä noin 40-vuotiaasta lähtien. 

Minäkin ihmettelen miksi jotkut haluavat tehdä siitä numeron etteivät he halua lapsia. Täysin neutraali asia.

Minä taas ihmettelen miksi jotkut tekevät numeron lastenhankinnasta.

Vierailija
98/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua.

Mutta en ole kateellinen ja syntyvyysaiheisissa keskusteluissa puolustan usein veloja.

Koska minusta on väärin painostaa ketään lisääntymään, oli niitä lapsia sitten 0, 1, 2 tai enemmän.

Vierailija
99/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerimmat, itsekeskeisimmät ja v*ttumaisimmat tuntemani ihmiset ovat veloja.

Sietokykynsä on nolla ja käytös läpinäkyvää ja huonoa (koska ei joudu miettimään miten asiat voi esittää niin töksäyttelevät sammakoita)

Vierailija
100/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari lähes 50v lapsetonta ystävää ja ei todellakaan käy kateeksi. Elämä on työntekoa ja sitten vapaat pitäisi pörrätä jossain baareissa, kun ei muutakaan ole. Mun baarijuoksut on juostu ja parikymppisenä ja musta on ihanaa viettää aikaa oman perheen kesken, toki meillä käy paljon ystäviäkin ja tehdään yhdessä kaikenlaista.