Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vapaaehtoisesti lapsettomat kuvittelevat, että lapsia hankkineet jotenkin erityisesti ajattelisivat vapaaehtoisesti lapsettomien valintojen taustoja?
Huomionhakuisuutta?
Epävarmuutta omista valinnoista?
Minulle on aivan yhdentekevää, hankkiiko joku täysin minulle tuntematon ihminen lapsia vai ei. En olisi ajatellut asiaa yhtään, ellei olisi tällaisia kummallisia aloituksia täysin mitättömästä asiasta.
Minulle lapset ovat olleet parasta elämässä ja se oikea elämäntapa. Nyt jo aikuiset lapset ovat edelleen suuri ilonaihe elämässäni.
Sen lisäksi, nuorena lapset hankkineena, olen täysin vapaa tekemään elämälläni, mitä haluan. Tämä noin 40-vuotiaasta lähtien.
Et ole vela niin et tiedä mitä kaikkea syyllistämistä, kyseenalaistamista ja moralisointia velat joutuvat arjessa kuulemaan vain siksi, että velat eivät halua lapsia. Jos et ole sitä itse kuullut, niin ei se tarkoita etteikö ongelmaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin, säälin lapsettomia. Jää jotain äärettömän arvokasta kokematta, kun ei saa kokea vanhemmuutta. Toivottavasti saan vielä lastenlapsia ja saan kokea senkin onnen!
Onnellinen neljän lapsen äiti
Miksi säälit ja haluat jotenkin mollata lapsettomia? Et sinä ole yhtään mitään enempää tai parempaa vaikka lapsia onkin. En minäkään velana sinua sääli tai ilku vaan olen onnellinen puolestasi että sait lapsia kun kerran niitä halusit ja elät elämääsi kuten itse haluat! Vaikka valintasi onkin eri kuin minulla niin ei se silti ole huonompi.
En todellakaan ilku enkä sanonut pitäväni itseäni parempana. Mutta ihan rehellisesti säälin mielessäni. Ei sitä rakkautta omaan lapseen pysty kuvittelemaan. Kuinka monella lapsettomalla on joku, jonka puolesta kuolisi sekuntiakaan epäröimättä? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin säälin lapsettomia. Ja näitä turhia kommentteja jostain välilihasta. 😂 Kyllä mulla on edelleen vyötärö, väliliha, rahaa ja mitä näitä nyt oli. Ja lapset on arvokkainta ja tärkeintä mitä mun elämässä on. Elämän ehtoopuolella ehkä moni vela saattaa katua ratkaisujaan. Siinä omassa itsekkäässä elämässä tuntuu siltä, ettei tarvitse ketään eikä mitään muuta kuin sen oman vapauden. Sitten kun olet neljän seinän sisällä vankina jossain hoitokodissa, niin on aikaa ajatella.
Miten se tekee sinun mielestäsi ihmisestä itsekkään jos ei ole lapsia?
Mutta kun siinähän se koko jutun pointti tavallaan onkin. Vela ei halua lapsia eikä tuntisi noin jos joutuisi vasten tahtoaan vanhemmaksi. Et sinäkään tuntisi niitä tunteita mitä vela lapsettomana kokee koska sinä haluat lapsia. Joten älä suotta sääli vaan ole iloinen muiden puolesta!
Kyllä ihan lapsellisellakin on ikävää jos pitkään hoitokodissa joutuu asumaan (ja aikaa ajatella). Minulla on nytkin paljon aikaa ajatella, siksi olenkin vela. Se vasta rankkaa on kun on lapsia ja he eivät käykään usein siellä hoitokodissa. Enkä jumaliste tekisi lapsia siksi että on joku hoitamassa minua vanhana. Se on kyllä kaikkein itsekkäintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Lapset ovat jo aikuisia. Yhtä vapaa ole kuin lapsettomat
Et ole täysin vapaa joten vertaus ontuu. Joudut ajatella lapsiasi varmasti silloin tällöin, soittelet heille, ja jos heillä olisi haasteita, varmasti olisit huolissaan ja murheissasi heistä (?)
Velalla ei tätä tilannetta ole. Ei ole ketään lasta jota murehtia edes teoriassa. Vela on vapaa kaikesta tästä. Siksi vela on childfree, lapsista vapaa.
Vapaus on muutakin kuin fyysinen vapaus lähteä pois kotoa ilman lapsia tai että kotona on hiljaista. Se on myös psyykkistä ja sosiaalista.
Tämä on aina yhtä hauskaa, kyn lapseton tulee opettamaan vanhemmalle, millaista tämän elämä on.
Onko velan kommentissa asiavirheitä?
On. Ja paljonkin. Näkee aikuisen lapsen jonain "murehtimisen kohteena", vaikka kyse on ihan samasta läheisestä ihmissuhteesta kuin kenen tahansa kanssa.
Jättääkö vela ystävyyssuhteet hankkimatta koska joutuu murehtimaan näistä ja pitämään yhteyttä?
Tuo vela ei ymmärrä että lapsi tuo LISÄÄ rakkautta ja läheisyyttä elämään.
Sama vapaus kuin velalla, lisää rakkautta
On kyllä tullut välillä aikaa katkeraa kommenttia. Lähinnä omalta äidiltäni. On mukavaa, kun saa jatkuvasti kuulla, miten pilasin hänen elämänsä ja kropan ja mieskin lähti. Sen lisäksi musta ei tullutkaan aivokirurgia, jolla kehuskella sitten naapureille. Kaikkien ei todellakaan pidä hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.
Yöunet, vyötärön, välilihan, vapaa-ajan, rahaa?
Näin voi ajatella vain ihminen, joka ei ole kokenut sitä ääretöntä rakkautta ja onnea mitä lapset tuo elämään.
Etkö ole rakastanut äärettömästi puolisoasi ja ollut onnellinen puolisosi kanssa ennen kuin sait lapsen?
Oletko kertonut asiasta puolisolle?
Rakkaus lasta kohtaan ja puolisoa kohtaan on aivan erilaista rakkautta. Alleviivaat kirjoittajan pointtia, kun et tätä ymmärrä. Sinun on vaikea käsittää mitä rakkaus omaan lapseen voi olla
On se jännä kun voit ulkopuolisena tuntea miltä rakkaus toisista ihmisistä tuntuu, ja osaat määritellä ventovieraiden ihmisten rakkauden kokemukset ja asettaa ne paremmuus-/voimakkuusjärjestykseen.
Tämä jos mikä kertoo kaiken olennaisen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan lapsellisellakin on ikävää jos pitkään hoitokodissa joutuu asumaan (ja aikaa ajatella). Minulla on nytkin paljon aikaa ajatella, siksi olenkin vela. Se vasta rankkaa on kun on lapsia ja he eivät käykään usein siellä hoitokodissa. Enkä jumaliste tekisi lapsia siksi että on joku hoitamassa minua vanhana. Se on kyllä kaikkein itsekkäintä.
Kukaan ei sitä varmaksi tiedä elääkö edes sinne asti että jää muiden avun varaan eikä tiedä sitäkään että vaikka sinne asti eläisi niin edes muistaisi niitä lapsiaan enää siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole täysin vapaa joten vertaus ontuu. Joudut ajatella lapsiasi varmasti silloin tällöin, soittelet heille, ja jos heillä olisi haasteita, varmasti olisit huolissaan ja murheissasi heistä (?)
Velalla ei tätä tilannetta ole. Ei ole ketään lasta jota murehtia edes teoriassa. Vela on vapaa kaikesta tästä. Siksi vela on childfree, lapsista vapaa.
Vapaus on muutakin kuin fyysinen vapaus lähteä pois kotoa ilman lapsia tai että kotona on hiljaista. Se on myös psyykkistä ja sosiaalista.
Ja huoli jatkuu vielä seuraavaan polveen, oon huomannut mummiutuneista ja vaariutuneista tutuista. Voi olla huolta muuten vaan ja ehkä sitä lapsenhoitotyrkytystä - tai päinvastoin ei saa nähdä lapsenlapsia tarpeeksi.
"Kuinka monella lapsettomalla on joku, jonka puolesta kuolisi sekuntiakaan epäröimättä? Niinpä. "
Tämäkö on joku tavoiteltava tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Ja niin monta hukattua vuotta.
En ymmärrä tätä vastakkainasettelua. Tee tai älä tee lapsia mutta jos teet niin pidä niistä huolta. Yksinkertaista eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aina yhtä hauskaa, kyn lapseton tulee opettamaan vanhemmalle, millaista tämän elämä on.
Onko velan komm
Ystävien rinnastaminen lapseen on absurdia.
Toisin kuin lapset, ystävät ovat aikuisia, eivät huoltajuussuhteessa, niiden vuoksi ei valvota ensimmäisiä vuosia öitä, niitä ei synnytetä, niiden takia ei olla raskaana, niiden takia ei makseta 150k€ per lapsi kasvatuksesta, jne.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.
En ole menettänyt yhtikäs mitään! Entäs te lapselliset? Yöunet, kroppa menee piloille, lapsi on hirveä menoerä jne
Koko ajan saa lehdistä lukea äidinrakkaudesta - milloin lapsi on laitettu uuniin, milloin pahoinpidelty hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä vastakkainasettelua. Tee tai älä tee lapsia mutta jos teet niin pidä niistä huolta. Yksinkertaista eikö?
Tämä olisi upea tilanne. Valitettavasti velat joutuvat kuulemaan moralisointi-bingoa tuiki tuntemattomilta ihmisiltä, jotka luulevat tietävänsä toisten asiat paremmin kuin toinen itse. Tämä ylimielinen asenne on turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai toisinpäin.
Rakkaus lasta kohtaan ja puolisoa kohtaan on aivan erilaista rakkautta. Alleviivaat kirjoittajan pointtia, kun et tätä ymmärrä. Sinun on vaikea käsittää mitä rakkaus omaan lapseen voi olla