Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?

Vierailija
23.04.2025 |

Oletko havainnut kateutta tai katkeruutta?

Kommentit (689)

Vierailija
621/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi ajatella toisten lapsettomuutta tai lasten hankintaa ylipäätään? Jokainen tekee sen päätöksen itse, ei se liity muihin ihmisiin. Lasten tekeminen tai tekemättä jättäminen on aina itsekäs päätös, ja niin sen pitääkin olla. Kuka nyt tekisi lapsia tai jättäisi tekemättä lapsia jonkun muun takia?

Toki lasten hankinnassa olisi hyvä olla realistinen, eikä esimerkiksi tehdä isoa katrasta, jos jaksamisen kanssa on ongelmia tai ongelmia kyvyssä huolehtia lapsista. Tiedän niitäkin ihmisiä, jotka tekee lisää lapsia, vaikka olemassaolevat on huostaanotettu. Järkeä saisi käyttää, vaikka päätös lähtökohtaisesti itsekäs onkin. Teki lapsia tai ei. Edellämainitussa tilanteessa lapset ovat niitä kärsijöitä, jos niitä yhteiskunnan kasvatettavaksi teksi.

Mutta eipä muiden 'lapsellisuus' tai lapsettomuus minun asiani ole miettiä. Edes siinä tapauksessa, jos lapsia tehdään huostaanotettaviksi.

Oma lapsi on jo aikuinen, eli pikkulapsiarki on kaukana meneisyydessä.

Vierailija
622/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni katuu lapsien tekoa. On ihan suoraan sanottu mulle, että "mikä hel..ti mulle tuli, kun tein lapset". Ne on niitä elämän valintoja. 

-onnellinen vela 

Sama. Yksi ressukka kerran itkien avautui parin viinilasin jälkeen miten on kateellinen siitä, että uskallan olla lapseton. En tiedä mitä uskaltamista siinä on, mutta sääliksi käy häntä.

-toinen onnellinen vela

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsivapaa? No en ole ennen kuullutkaan. Lapseton oikeampi termi.

Lapsivapaa = lapsia ei ole eikä niitä halua koskaan = childfree

Lapseton = lapsia ei ole mutta haluaisi lapsen vielä joskus = childless

Hohhoijaa.

Lapseton= lapseton

Minä olen muuten mökkivapaa=kesämökkiä ei ole eikä tule =summer house free

Se on eri asia kuin mökitön=kesämökkiä ei ole, mutta haluaisi= no summer house

Tästä voisin tehdä oman ketjun, mutta: jos olen päättänyt etten halua kesämökkiä, niin en halua. En tule koskaan haluamaan. Olen mökkivapaa. Se on eri asia. Tiedän että mökilliset ovat kateellisia minulle, vaikka eivät myönnä sitä. Voin elää vapaata elämää. Ei haravoint

Kiitos ja hyvää viikonloppua

Vierailija
624/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jännää, sillä en itse kyllä ole lukenut ketjua velojen syyttelynä."

Oletko elänyt kuplassa? Netissä on tosi paljon veloihin vihamielisesti suhtautuvaa sisältöä. Käypä lukemassa vaikka redditin childfree-ryhmää niin voit saada uusia näkökulmia asiaan.

Esim. Jenkkilän varapresidentti on tuominnut lapsettomat, ja Venäjällä velaudesta kirjoittelu julistettiin rikokseksi. Ei olla hyvällä suunnalla.

Lainaamasi kirjoittaja puhuu tästä ketjusta, sinä taas koko netistä ja maailmasta. Vähän tulee nyt fiilis, että taistelet tuulimyllyjä vastaan, kun ketään ei oikeasti tässä ketjussa tai satunnaisten keskusteluiden ulkopuolella kiinnosta onko joku lapseton.

Kaikesta löytyy kokemusta puolesta ja vastaan. Moni voi yhtä lailla katua myöhemmin myös vela- päätöstään.

Kaikki tuntemani lapsia hankkineet ovat onnellisia lapsistaan eivätkä ole päivääkään katuneet lastenhakintaa.

Tulee mieleen onko nämä katujat jotain vahingossa tai hetken mielijohteessa kännissä tehtyjen päätösten seurausta vai kenties niitä jotka ovat kuvitelleet että lapsen hankkiminen pelastaa sen surkean parisuhteen? Uskallan väittää, että katujat ovat hankkineet lapsen ns "väärin perustein".

Vierailija
625/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne kateuden häivääkään veloja kohtaan. En joskus itsekään halunnut lapsia, mutta onneksi muutin mieleni. Lapset ovat tuoneet niin paljon onnea ja merkityksellisyyden tunnetta elämääni. Olin tehnyt hienoja juttuja ennen lapsiakin, mutta on todella huojentunut olo, että en jäänyt paitsi lasten saamisesta. Nyt tuntuu että elämä olisi aika onttoa ilman heitä.

Vierailija
626/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni katuu lapsien tekoa. On ihan suoraan sanottu mulle, että "mikä hel..ti mulle tuli, kun tein lapset". Ne on niitä elämän valintoja. 

-onnellinen vela 

Sama. Yksi ressukka kerran itkien avautui parin viinilasin jälkeen miten on kateellinen siitä, että uskallan olla lapseton. En tiedä mitä uskaltamista siinä on, mutta sääliksi käy häntä.

-toinen onnellinen vela

Siksipä onkin vähän hassua, että jauhatte päivästä toiseen netissä näitä juttuja? 

Itse en ole koskaan IRL kuullut yhdenkään ihmisen arvostelevan veloja tai olevan mitään mieltä siitä, että joku ei halua lapsia. Ketään ei kiinnosta. 

Sen sijaan jotkut velat itse jauhavat asiasta luullen kaikkia kiinnostavan, ja somessa tulee säännöllisesti vastaan jotain englannin kielisiä velojen ivallisen sävyisiä ChildFree-postauksia :D Eli oma kokemukseni on täysin ja pelkästään se, että joillain veloilla on issue asiasta, ei toisinpäin. Yhtään perheellisen postausta ivallisesti veloihin päin en ole missään somessa nähnyt. 

Vierailija
627/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on suora käännös englannin child free-termistä. Mutta ei sitä Suomessa kukaan käytä. Paitsi tämä yksi jankkaaja.

Lapsivapaa-termi on yleistymässä ja hyvä niin. Keskustelussa on hyvä erottaa ne jotka elävät ilman lapsia koska eivät kykene lisääntymään, ja ne jotka eivät halua.

Ohis

No siis minusta tähän mennessä on puhuttu tahattomasti lapsettomista ja vapaaehtoisesti lapsettomista. Ihan yhtä hyvin nämäkin termit toimii. Ei tarvitse tuoda mitään uusia termejä. Toisekseen kaikki ei edes halua kertoa syytä lapsettomuuteensa.

Vierailija
628/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en ole koskaan IRL kuullut yhdenkään ihmisen arvostelevan veloja tai olevan mitään mieltä siitä, että joku ei halua lapsia. Ketään ei kiinnosta."

Koska sinä et ole sitä todistanut, siispä sitä asiaa ei ole olemassa. Makes sense. Jatka kuplassa elämistä.

Vierailija
629/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsivapaa = lapsia ei ole eikä niitä halua koskaan = childfree

Lapseton = lapsia ei ole mutta haluaisi lapsen vielä joskus = childless

Hohhoijaa.

Lapseton= lapseton

Minä olen muuten mökkivapaa=kesämökkiä ei ole eikä tule =summer house free

Se on eri asia kuin mökitön=kesämökkiä ei ole, mutta haluaisi= no summer house

Tästä voisin tehdä oman ketjun, mutta: jos olen päättänyt etten halua kesämökkiä, niin en halua. En tule koskaan haluamaan. Olen mökkivapaa. Se on eri asia. Tiedän että mökilliset ovat kateellisia minulle, vaikka eivät myönnä sitä. Voin elää vapaata elämää. Ei haravoint

Tämä olisi hyvä yleistyä meillä Suomessakin.

Itseäni myös turhauttaakin aina korostaa, että minä en halua kesämökkiä. En nyt enkä koskaan.

Kaikki aina puhuvat vaan omista mökeistään ja utelevat eikö minulla ole mökkiä ja milloin aion hankkia.

Varmaan luulevat, että olen köyhä tai että minussa on jotain vikaa. Mutta minä olen vapaa=free tekemään muita asioita.

Oikeasti he siis kadehtivat minua ja upeaa elämääni, joka ei kulu missään landen perunamaalla vaan Las Vegas luxus lomalla parhaassa seurassa, eli itseni kanssa.

Vierailija
630/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi ajatella toisten lapsettomuutta tai lasten hankintaa ylipäätään? Jokainen tekee sen päätöksen itse, ei se liity muihin ihmisiin. Lasten tekeminen tai tekemättä jättäminen on aina itsekäs päätös, ja niin sen pitääkin olla. Kuka nyt tekisi lapsia tai jättäisi tekemättä lapsia jonkun muun takia?

Toki lasten hankinnassa olisi hyvä olla realistinen, eikä esimerkiksi tehdä isoa katrasta, jos jaksamisen kanssa on ongelmia tai ongelmia kyvyssä huolehtia lapsista. Tiedän niitäkin ihmisiä, jotka tekee lisää lapsia, vaikka olemassaolevat on huostaanotettu. Järkeä saisi käyttää, vaikka päätös lähtökohtaisesti itsekäs onkin. Teki lapsia tai ei. Edellämainitussa tilanteessa lapset ovat niitä kärsijöitä, jos niitä yhteiskunnan kasvatettavaksi teksi.

Mutta eipä muiden 'lapsellisuus' tai lapsettomuus minun asiani ole miettiä. Edes siinä tapauksessa, jos lapsia tehdään huostaanotettaviksi.

Oma lapsi

Sinä suhtaudutkin asiaan paljon kypsemmin kuin moni vanhempi. Muiden lisääntymisvalinnat ja se mitä asioita elämässään tavoittelee/arvostaa on jokaisen oma asia. On uskomatonta että jotkut huutelee että velat eivät tiedä rakkaudesta mitään yms.. höpötystä.

Vierailija
631/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen vastaus on sama: Ei ole. Lapset on parasta mitä elämä voi tarjota. Joka päivä suurin kiitollisuuden ja onnellisuuden aihe on rakkaat lapseni. Eikä sitä kukaan vela voi muuksi vääntää.

Vierailija
632/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-onnellinen vela 

-toinen onnellinen vela

Siksipä onkin vähän hassua, että jauhatte päivästä toiseen netissä näitä juttuja? 

Itse en ole koskaan IRL kuullut yhdenkään ihmisen arvostelevan veloja tai olevan mitään mieltä siitä, että joku ei halua lapsia. Ketään ei kiinnosta. 

Sen sijaan jotkut velat itse jauhavat asiasta luullen kaikkia kiinnostavan, ja somessa tulee säännöllisesti vastaan jota

Okei, minun kokemukseni on päinvastainen. Onhan tässäkin ketjussa kommentteja siitä millaista lapsettoman elämä lisääntyneen mielestä on. Tyhjää, itsekeskeistä ja alkoholinhuuruista.

Ja en jauha netissä päivästä toiseen mitään. Tämä on toinen kommenttini ketjuun.

Vierailija
633/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-onnellinen vela 

-toinen onnellinen vela

Sen sijaan jotkut velat itse jauhavat asiasta luullen kaikkia kiinnostavan, ja somessa tulee säännöllisesti vastaan jota

Hyvin kiteytetty. Veloilla on se issue asiasta.

Vierailija
634/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Okei, minun kokemukseni on päinvastainen. Onhan tässäkin ketjussa kommentteja siitä millaista lapsettoman elämä lisääntyneen mielestä on. Tyhjää, itsekeskeistä ja alkoholinhuuruista.

Ja en jauha netissä päivästä toiseen mitään. Tämä on toinen kommenttini ketjuun."

Olet oikeassa, mutta jotkut eivät vain suostu näkemään sitä todellisuutta koska eivät pysty empaattisesti asettumaan velan asemaan. Se on ongelman juurisyy.

-eri

Vierailija
635/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen vastaus on sama: Ei ole. Lapset on parasta mitä elämä voi tarjota. Joka päivä suurin kiitollisuuden ja onnellisuuden aihe on rakkaat lapseni. Eikä sitä kukaan vela voi muuksi vääntää.

En usko että yksikään vela kiistäisi tai lähtisi arvottamaan sinun rakkauttasi lapsiasi kohtaan. Se on sinulle tärkeä asia ja hyvä niin.

Sen sijaan löytyy tukuttain vanhempia jotka arvostelevat velojen rakkauselämää, "kuinka pinnallista elämä on ilman suurempaa merkitystä" jne... puppulauseilla.

Tällaiset reaktiot herättää keskustelun kateudesta veloja kohtaan. Ei tietenkään kaikilla vanhemmilla, mutta joillain kyllä. Jotkut katuvat vanhemmat sen pystyy myöntämään, kuten tässäkin ketjussa todettu. Mutta jotkut ei sitä pysty myöntämään. Sellainen elämä käy raskaaksi pitkän päälle jos siihen ei saa apua ja tukea.

Vierailija
636/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko parisuhteessa olevat kateellisia sinkuille? Onko koiralliset kateellisia koirattomille? Onko autolliset kateellisia autottomille? Tai toisinpäin?

Jotenkin taas niin tyhmä kysymys ja tää vastakkainasettelu on täyttä idiotismia. Toiselle sopii elämä lasten kanssa ja toiselle ei, miksi siitä pitää aina vääntää?

Lapset on mulle rakkaimmat ihmiset maailmassa enkä vaihtaisi heitä mihinkään, eli en ole kateellinen lapsettomille. Jos vanhemmuudesta voisi poistaa yhden asian, olisi se se suunnaton elämänmittainen huoli lapsista. Toki sekin kertoo vain sen, että niitä lapsia rakastaa ja haluaa heille parasta.

Vierailija
637/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tunnen sääliä lapsettomia kohtaan. t, kolmen aikuisen lapsen isä

Vierailija
638/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että yksikään vela kiistäisi tai lähtisi arvottamaan sinun rakkauttasi lapsiasi kohtaan. Se on sinulle tärkeä asia ja hyvä niin.

Sen sijaan löytyy tukuttain vanhempia jotka arvostelevat velojen rakkauselämää, "kuinka pinnallista elämä on ilman suurempaa merkitystä" jne... puppulauseilla.

Tällaiset reaktiot herättää keskustelun kateudesta veloja kohtaan. Ei tietenkään kaikilla vanhemmilla, mutta joillain kyllä. Jotkut katuvat vanhemmat sen pystyy myöntämään, kuten tässäkin ketjussa todettu. Mutta jotkut ei sitä pysty myöntämään. Sellainen elämä käy raskaaksi pitkän päälle jos siihen ei saa apua ja tukea.

On myös tukuttain veloja, jotka jaksavat mainita joka välissä kuinka lapset on kamalia ja ällöttäviä. Ja kuinka eivät jaksa sitä melua ja sotkua ym.

Voisitte koittaa ymmärtää, että suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta onko teillä lapsia vai ei. Ja ne harvat voitte jättää omaan arvoonsa. Vähän niin kuin me vanhemmat tehdään, kun joku vela tulee kertomaan miten ällöttäviä meidän lapset on.

Ja suurin osa vanhemmista on tyytyväisiä elämäänsä vaikka sinä haluaisit kovasti vakuuttaa, että me kaikki kadehditaan sinun valintojasi (jotka olisimme halutessamme tehdä itsekin.

Vierailija
639/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-onnellinen vela 

-toinen onnellinen vela

Ettekö tajua, ettei suurinosa tarkoita tuota tosissaan? Voi olla vaikka rahahuolia tai lapsi on hankalassa iässä. Lasten saaminen on mielestäni tärkeimpiä ja parhaimpia asioita ihmisen elämässä. Sitä ei voi ymmärtää mitä menettää, ennenkuin sen kokee.

Itse ajattelin nuorempana, että minulle riittäisi pelkkä kasvattivanhemmankin rooli, kunnes sain omia biologisia lapsia. Ero on aika merkittävä.

Vierailija
640/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun tulee näitä kommentteja että "lapset ovat parasta ja sun elämä on tyhjää!!!111" niin se on vähän sama kun eri uskonnon edustaja tulee saarnaamaan kuinka juuri hänen jumalansa on oikea ja miten kaikki vääräuskoiset elävät synnissä.

Varmaan ne lapset on parasta sille joka niitä on halunnut JA joka oikeasti hoitaa vanhemmuuden velvoitteet 110% (ei esim. dumppaa lapsiaan isovanhemmille joilla voi olla myös omaakin menoa mutta jotka eivät kehtaa kieltäytyä kun pyydetään). Mutta ei se ole sitä muille, joilla on ihan eri arvomaailma/maailmankuva.