Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?

Vierailija
23.04.2025 |

Oletko havainnut kateutta tai katkeruutta?

Kommentit (689)

Vierailija
601/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sterilisaatiolaki on naurettava. Ja monilla perheellisilläkin on lapsiluku täynnä jo kauan ennen kuin täyttävät 30. Silti harva joutuu vastoin tahtoaan lisääntymään. Ehkäisyvaihtoehtoja on niin paljon, että kyllä niistä joku toimii kuitenkin. "

Se on hyvä kun sinä tiedät toisten asiat paremmin kuin ihmiset itse.

Vierailija
602/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen.

Lapseni lähtivät juuri kouluun. Itse lähden ystäväni kanssa tänään kaupungille syömään ja kylpylään.

Ihan tavallista ihanaa elämää elämme.

Mukavaa päivää kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina elänyt juuri itseni näköistä elämää sekä ennen lasten saantia, että sen jälkeen. Mitään en ole menettänyt. Lasten kautta olen saanut elämään sellaistakin sisältöä jota en 30-vuotiaana lapsettomana edes kuvitellut.

Lapset hankittiin kun taloudellinen tilanne sen salli ja säästöön menee joka kuukausi

Matkoilla käydään lastenkin kanssa.

On omat harrastukset ja lasten harrastukset.

Kropassa ei ole ensimmäistäkään raskausarpea ja tissit on kahdesta yli vuoden kestäneestä imetyksestä huolimatta oikein terhakat.

En ymmärrä mistä pitäisi olla kateellinen? Ensimmäisenä tulee mieleen että aloittaja on epävarma vela- päätöksestään ja haluaa täällä saada riitaa aikaan jotta voi sitten haukkua lapsiperheellisiä.

Ps. Lapsi tuo mukanaan myös henkistä kasvua

Vierailija
604/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin, mutta eihän sitä voi ääneen sanoa.

Vierailija
605/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin olevani vela lopun ikääni. Täytettyäni 30 muutin mieleni ja henkimme puolisoni kanssa 2 lasta.

Vasta lasten saamisen jälkeen pystyin ymmärtämään kuinka itsekeskeinen olin ollut.

Vanhemmuus tuo vastuuta eri tavalla kuin mikään muu asia maailmassa. Vanhemmuus tuo myös muun muassa stressiä, iloa, surua, rakkautta, organisointia, voimaa, myötätuntoa, asioiden hallintaa ja omien kykyjen näkemistä.

Edellä mainituista asioista voiton vie positiiviset asiat ja mikään muu asia maailmassa ei ole ollut minulle niin opettavaista kuin äitiyden elempi korkeakoulu. Äitiyden myötä myös sietokyky ja paineenkesto on kasvanut. En olisi ikinä voinut edetä esimerkiksi urallani mikäli äitiys ei olisi kasvattanut minua ihmisenä.

Vain vanhemuuden kokenut voi samaistua 100% vaikka kaikissa kokemuksissa onkin omat erilaiset piirteensä.

voi luoja 🤣

Vierailija
606/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sterilisaatiolaki on naurettava. Ja monilla perheellisilläkin on lapsiluku täynnä jo kauan ennen kuin täyttävät 30. Silti harva joutuu vastoin tahtoaan lisääntymään. Ehkäisyvaihtoehtoja on niin paljon, että kyllä niistä joku toimii kuitenkin. "

Se on hyvä kun sinä tiedät toisten asiat paremmin kuin ihmiset itse.

Ehkä korkea koulutus vaikuttaa siihenkin osaako hankkia toimivan ehkäisyn kaikista vaihtoehdoista. Koska korkeakoulutetut tekevät yleensä yli kolmekymppisenä lapsen/lapset. Näilläkin luultavasti olisi enemmän vahinkovauvoja, jos olisi jotenkin mahdotonta löytää sopivaa ehkäisyä. Tuskin selibaatissakaan elävät.

Onhan se seksi ja elämä mukavampaa, kun mies on käynyt vasektomiassa eikä ehkäisyä tarvitse miettiä. Minustakin se pitäisi saada ilman ikärajaa ja naurettavaa kuulustelua. 

Vierailija
607/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela-jankkaaja vaikuttaa katkeralta? Vai onko hänellä tylsää?

Vierailija
608/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina elänyt juuri itseni näköistä elämää sekä ennen lasten saantia, että sen jälkeen. Mitään en ole menettänyt. Lasten kautta olen saanut elämään sellaistakin sisältöä jota en 30-vuotiaana lapsettomana edes kuvitellut.

Lapset hankittiin kun taloudellinen tilanne sen salli ja säästöön menee joka kuukausi

Matkoilla käydään lastenkin kanssa.

On omat harrastukset ja lasten harrastukset.

Kropassa ei ole ensimmäistäkään raskausarpea ja tissit on kahdesta yli vuoden kestäneestä imetyksestä huolimatta oikein terhakat.

En ymmärrä mistä pitäisi olla kateellinen? Ensimmäisenä tulee mieleen että aloittaja on epävarma vela- päätöksestään ja haluaa täällä saada riitaa aikaan jotta voi sitten haukkua lapsiperheellisiä.

Ps. Lapsi tuo mukanaan myös henkistä kasvua

Minulla tulee mieleen, että aloittaja/tuo jankkaaja on vasta keksinyt olevansa vela ja sitten kaivanut kaiken mahdollisen aiheesta netin syövereistä ja nyt tykittää tänne kaikkia mielipiteitään ja kauhukuviaan. Ja on luultavasti aika nuori.

Vierailija
609/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni katuu lapsien tekoa. On ihan suoraan sanottu mulle, että "mikä hel..ti mulle tuli, kun tein lapset". Ne on niitä elämän valintoja. 

-onnellinen vela 

Vierailija
610/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivapaa? No en ole ennen kuullutkaan. Lapseton oikeampi termi.

Vierailija
611/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä katumusta voi tulla siitä, jos pettyykin siihen, että huolimatta kaikesta hyvästä tahdosta ja rakkaudesta, lapsesta tuleekin koulukiusaaja-narkki tai syvästi masentunut työkyvytön. Jotkut vanhemmat kuitenkin tuntuvat heijastavan omaa ihmisyyttään aika paljon sen lapsen kautta. Jos lapsi on hyvä tyyppi, jonka tekemisiä kelpaa esitellä, tilanne on varmasti eri. Vaikka yhtä lailla sitä lasta rakastaa, muut negatiivisemmin vanhemmuuteen liittyvät tunteet ovat edelleen aika tabu. 

Vierailija
612/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni katuu lapsien tekoa. On ihan suoraan sanottu mulle, että "mikä hel..ti mulle tuli, kun tein lapset". Ne on niitä elämän valintoja. 

-onnellinen vela 

No en ole kuullut tuommoisia kommentteja koskaan tosissaan sanottuina.  Esim. sanon itse usein vitsillä koirastani, että "ei olisi pitänyt ottaa mielenhäiriössä". Se on huumoria ja kaikki tietävät sen. En koskaan luopuisi koirastani! Toivottavasti kukaan tuttuni ei ole noin tosikko.

-onnellinen lapsen ja koiran vanhempi 

Vierailija
613/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsivapaa = lapsia ei ole eikä niitä halua koskaan = childfree

Lapseton = lapsia ei ole mutta haluaisi lapsen vielä joskus = childless

Vierailija
614/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-onnellinen vela 

Tätä kommenttia alapeukutetaan koska jos myöntää että melkoinen osuus väestöstä voi katua lapsiaan, sehän tarkoittaa että itsekin voisi katua. Kauhea ajatus. Sellainen ajatus täytyy sulkea pois koska oma maailmankuva voisi kääntyä nurinkurin.

Vierailija
615/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Lapseton= lapseton

Vierailija
616/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Lapseton= lapseton

Mitä asiaa et tässä ymmärrä?

Vierailija
617/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on suora käännös englannin child free-termistä. Mutta ei sitä Suomessa kukaan käytä. Paitsi tämä yksi jankkaaja.

Vierailija
618/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jännää, sillä en itse kyllä ole lukenut ketjua velojen syyttelynä."

Oletko elänyt kuplassa? Netissä on tosi paljon veloihin vihamielisesti suhtautuvaa sisältöä. Käypä lukemassa vaikka redditin childfree-ryhmää niin voit saada uusia näkökulmia asiaan.

Esim. Jenkkilän varapresidentti on tuominnut lapsettomat, ja Venäjällä velaudesta kirjoittelu julistettiin rikokseksi. Ei olla hyvällä suunnalla.

Lainaamasi kirjoittaja puhuu tästä ketjusta, sinä taas koko netistä ja maailmasta. Vähän tulee nyt fiilis, että taistelet tuulimyllyjä vastaan, kun ketään ei oikeasti tässä ketjussa tai satunnaisten keskusteluiden ulkopuolella kiinnosta onko joku lapseton.

Niinpä. Miksi ihmeessä joku menisi lukemaan j

Minä (vela) kävin tämän keskustelun innoittamana lukemassa sitä Reddit-ketjua. Olen kuunnellut koko aikuisikäni miten lisääntyminen on elämän tarkoitus, lapset tuovat onnen eikä lapsia suurempaa rakkautta ole olemassa. Elämä menee vähän ohi jos ei lisäänny yms. Todellakin kiinnostaa lukea kokemuksia siitä, ettei vanhemmuus aina olekaan mikään onnea tursuava unelmien täyttymys.

Vierailija
619/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on suora käännös englannin child free-termistä. Mutta ei sitä Suomessa kukaan käytä. Paitsi tämä yksi jankkaaja.

Lapsivapaa-termi on yleistymässä ja hyvä niin. Keskustelussa on hyvä erottaa ne jotka elävät ilman lapsia koska eivät kykene lisääntymään, ja ne jotka eivät halua.

Ohis

Vierailija
620/689 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Lapseton= lapseton

Minä olen muuten mökkivapaa=kesämökkiä ei ole eikä tule =summer house free

Se on eri asia kuin mökitön=kesämökkiä ei ole, mutta haluaisi= no summer house

Tästä voisin tehdä oman ketjun, mutta: jos olen päättänyt etten halua kesämökkiä, niin en halua. En tule koskaan haluamaan. Olen mökkivapaa. Se on eri asia. Tiedän että mökilliset ovat kateellisia minulle, vaikka eivät myönnä sitä. Voin elää vapaata elämää. Ei haravointia, polttopuutöitä tai muuta. Voin vain olla ja mennä, ei huolia. Monet myös katuvat mökin hankintaansa, ovat suoraan minulle kertoneet. Ne on niitä elämän valintoja.