Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?
Kommentit (689)
Kirjoitustyylistä päätellen täällä kirjoittaa enimmäkseen yksi pakkomielteinen vela, joka on keksinyt juuri pyörän uudelleen ja on ihan innoissaan siitä, että saa levittää jotain kuvitteellista vihaa ja vastakkainasettelua. Sori, mutta tuo sinun lietsoma taistelu on käyty jo kymmenen vuotta sitten ja nykyisin on se ja sama lisäännytkö vai etkö. Lähinnä nämä provosointi yritykset ovat ummehtunut tuulahdus 2010-luvun alusta.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tunnen sääliä lapsettomia kohtaan. t, kolmen aikuisen lapsen isä
Ja tässä taas yksi kommentti kategoriaan "lapsettomien ihmisten vähättely ja halventaminen". Kun täällä joku jauhaa että vain veloilla on ns. issue, lisääntyneitä ei lapsettomien asiat kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni katuu lapsien tekoa. On ihan suoraan sanottu mulle, että "mikä hel..ti mulle tuli, kun tein lapset". Ne on niitä elämän valintoja.
-onnellinen vela
Sama. Yksi ressukka kerran itkien avautui parin viinilasin jälkeen miten on kateellinen siitä, että uskallan olla lapseton. En tiedä mitä uskaltamista siinä on, mutta sääliksi käy häntä.
-toinen onnellinen vela
Ettekö tajua, ettei suurinosa tarkoita tuota tosissaan? Voi olla vaikka rahahuolia tai lapsi on hankalassa iässä. Lasten saaminen on mielestäni tärkeimpiä ja parhaimpia asioita ihmisen elämässä. Sitä ei voi ymmärtää mitä menettää, ennenkuin sen kokee.
Itse ajattelin nuorempana, että minulle riittäisi pelkkä kasvattivanhemmankin rooli, kunnes sain omia biologisia lapsia
Aivan. Eli lasten hankkimista ei voi katua, vaikka kyyneleet silmissä niin sanoo tuntevansa. Sinä et kadu, muutkaan siis eivät.
Ajatella että vanhemmuus jalostaa ja avartaa maailmankuvaa...
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tulee näitä kommentteja että "lapset ovat parasta ja sun elämä on tyhjää!!!111" niin se on vähän sama kun eri uskonnon edustaja tulee saarnaamaan kuinka juuri hänen jumalansa on oikea ja miten kaikki vääräuskoiset elävät synnissä.
Varmaan ne lapset on parasta sille joka niitä on halunnut JA joka oikeasti hoitaa vanhemmuuden velvoitteet 110% (ei esim. dumppaa lapsiaan isovanhemmille joilla voi olla myös omaakin menoa mutta jotka eivät kehtaa kieltäytyä kun pyydetään). Mutta ei se ole sitä muille, joilla on ihan eri arvomaailma/maailmankuva.
Ja toisinpäin. Lapseton elämä ei ole parasta sille, jolla on lapsia.
Se lapseton kun sanoo, että lapset on kamalia ja elämä perseestä niiden kanssa, on vain hänen oma kokemuksensa. On kuitenkin ihan täysin kylmä fakta, että vela ei tiedä mitä on olla vanhempi. Hänellä on tietty mielikuva asiasta ja toki se saa ollakin, onneksi Suomessa saa valita. Silti velojen (ei toki kaikkien) ivallinen asenne lapsellisia kohtaan on jopa vähän huvittavaa. Huudetaan kovaan ääneen miten räkäiset kakarat ja perhe-elämä on helvettiä, vaikka käytännössä ei koskaan ole sitä elämää elänyt. Se on hassua.
Vanhemmalle se lapsi on maailman tärkein, joten tietenkin siitä tärkeimmästä asiasta haluaa puhua. Jos velalle tärkein asia on vaikkapa hevoset, hän puhuu niistä paljon. Jokainen, oli vela tai ei, sortuu samaan, arvostelemaan toisen elämää. Ihminen kun kuvittelee aina, että se mikä on itselle hyvä, on myös toiselle. Ei jotenkin osata asettua sen toisen asemaan ja ymmärtämään, että me ollaan jokainen erilaisia ja halutaan elämältä eri asioita. Eikä siinäkään mitään, mutta siinä vaiheessa kun se vela meuhkaa, että lapset on niitä räkäisiä kakaroita, ymmärrän hyvin vanhempien tuohtumuksen. Kukapa haluaisia elämänsä rakkaimpia asioita haukuttavan.
Muutenkin tämä lapsivihamielisyys on jotain ihan käsittämätöntä. Suurin osa lapsista on mukavia tulevaisuuden aikuisia.
Antaa alapeukkujen sataa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni katuu lapsien tekoa. On ihan suoraan sanottu mulle, että "mikä hel..ti mulle tuli, kun tein lapset". Ne on niitä elämän valintoja.
-onnellinen vela
Sama. Yksi ressukka kerran itkien avautui parin viinilasin jälkeen miten on kateellinen siitä, että uskallan olla lapseton. En tiedä mitä uskaltamista siinä on, mutta sääliksi käy häntä.
-toinen onnellinen vela
Ettekö tajua, ettei suurinosa tarkoita tuota tosissaan? Voi olla vaikka rahahuolia tai lapsi on hankalassa iässä. Lasten saaminen on mielestäni tärkeimpiä ja parhaimpia asioita ihmisen elämässä. Sitä ei voi ymmärtää mitä menettää, ennenkuin sen kokee.
Itse ajattelin nuorempana, että minulle riittäisi pelkkä kasvattivanhemmankin rooli, kunnes sain omia biologisia lapsia
tää omien biologisten pershedelmien jalustalle nostaminen se vasta itsekästä onkin.
Vierailija kirjoitti:
-onnellinen vela
On sulla epävakaita kavereita... Minulle ei ole kukaan sanonut noin.
Tosin voin kuvitella, että jokunen on sanonut sinulle puolivitsillä noin, jotta sinusta tuntuisi paremmalta.
En ole kateellinen. Elin kuitenkin 35 vuotta lapsetonta elämää, ja päätin itse tehdä lapsen. Toki joskus sitä miettii, että miksei antanut enemmän aikaa esim. harrastuksille jne aiemmin kun aikaa oli kaikki illat ja viikonloput, vaan stressasi jostain ikkunanpesusta ja pakastimen tyhjennyksestä. Välillä tosin käy kateeksi paria lapsetonta kaveria, joista toinen on todella luova ja musiikillisesti taitava ja toinen älyttömän urheilullinen ja harrastaa vaikka mitä. Että olisko tullut lapsia tehtyä jos olisi noin intohimoisia mielenkiinnon kohteita. Ja ehkä pitää itseä vähän tylsänä, kun elämän keskipiste on "vaan" lapsi 😆 mutta en minä muusikoksi tai urheilijaksi tästä muuttuisi vaikka lapsia ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuusvähennys pitäisi saada Suomeen jotta velojen syrjintä loppuu. Mutta kun se ei jostain syystä käy. Velat ei saa pitää rahojaan vaan ne täytyy verotuksessa siirtää lapsiperheiden käytettäväksi. Tästä herää kysymys. Miksi lapsiperheiden unelmien toteutus on tärkeämpää kuin velan unelnien toteutus? Tässä se eriarvoisuus näkyy jolle monet tuntuvat olevan täysin sokeita. Ei kaikki velat ole hyväosaisia vaan kyllä veloillakin on rahahuolia ja jokainen euro merkitsee. Mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset, se on pelin henki.
Jos kannattaa tasa-arvoa, kannattaa lapsettomuusvähennystä, jolla tasataan verotuksen eriarvoisuus. Nyt lapsivapaat ja lapsettomat maksaa lapsiperheiden palvelut verotuksessa mutta eivät itse tuota asiakkaita jonoon tukkimaan palveluita, eli lapsiperheet ovat nettoedunsaajia. Pienemmät luokkakoot, lyhyemmät sotejonot, jne...
Samalla myös ilmasto kiittää koska lapsen teko on suurin hiilijalanjäl
Noh meidän nykyinen eläkejärjestelmä perustuu työikäiseen väestöön. Meidän maksamista veroista maksetaan eläkkeet, ne eivät siis mitenkään "kerry" oman työuran aikana.
Eli jos lapsiluku vähenee nykyistä vauhtia, me emme saa eläkettä lainkaan, koska ei ole työikäisiä maksamassa veroja. Joten lapsiperheiden tukeminen julkisista varoista on perusteltua, yksineläjät tulevat valtiolle kalliiksi. Samaa mieltä olen kuitenkin länsimaiden ilmastovaikutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsivapaa? No en ole ennen kuullutkaan. Lapseton oikeampi termi.
Se on suora käännös englannin child free-termistä. Mutta ei sitä Suomessa kukaan käytä. Paitsi tämä yksi jankkaaja.
Lapsivapaa-termi on yleistymässä ja hyvä niin. Keskustelussa on hyvä erottaa ne jotka elävät ilman lapsia koska eivät kykene lisääntymään, ja ne jotka eivät halua.
Ohis
Lapsivapaa kuulostaa ainakin omaan korvaan suomeksi ihan muulta. Esim. eronnut vanhempi: "mulla on nyt lapsivapaa viikko".
Jos haluaa puhua kavereidensa kanssa anglismeilla, niin kai niin voi tehdä, mutta turhaa yrittää jossain yleisessä keskustelussa jankuttaa että muiden pitäisi omaksua jotain muiden kielten termejä suoraan suomennettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on suora käännös englannin child free-termistä. Mutta ei sitä Suomessa kukaan käytä. Paitsi tämä yksi jankkaaja.
Lapsivapaa-termi on yleistymässä ja hyvä niin. Keskustelussa on hyvä erottaa ne jotka elävät ilman lapsia koska eivät kykene lisääntymään, ja ne jotka eivät halua.
Ohis
Lapsivapaa kuulostaa ainakin omaan korvaan suomeksi ihan muulta. Esim. eronnut vanhempi: "mulla on nyt lapsivapaa viikko".
Jos haluaa puhua kavereidensa kanssa anglismeilla, niin kai niin voi tehdä, mutta turhaa yrittää jossain yleisessä keskustelussa jankuttaa että muiden pitäisi omaksua jotain muiden kielten termejä suoraan suome
Onneksi siinä kuuluisassa yleisessä keskustelussa on mukana myös niitä ihmisiä, joille kielen muuttuminen ei ole vaikea tai vastustettava asia.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunne kateuden häivääkään veloja kohtaan. En joskus itsekään halunnut lapsia, mutta onneksi muutin mieleni. Lapset ovat tuoneet niin paljon onnea ja merkityksellisyyden tunnetta elämääni. Olin tehnyt hienoja juttuja ennen lapsiakin, mutta on todella huojentunut olo, että en jäänyt paitsi lasten saamisesta. Nyt tuntuu että elämä olisi aika onttoa ilman heitä.
Miten tämäkään kommentoija ei sitten kuitenkaan kuulosta ihan onnelliselta, kun jotain piikkiä sieltä rivien välistä täytyy laittaa.
Yksilapsisuus on yleistynyt. Luulen, että sen myötä myös lapsiin liittyvä katumus on vähentynyt. Koska onhan se ihan eri asia olla yhden lapsen vanhempi kuin 2-4:n. Yksilapsinen saa oikeastaan kaiken. Vanhemmuuden ja paljon vapaa-aikaa. Vanhemmuuden ja helpomman elämän. Best of both Worlds. Vielä nollarin ja 2010-luvun taitteessa oli ihan normaalia tehdä tukku lapsia naurettavan pienillä ikäeroilla. Ei tarvitse edes kokeilla, että tietää esim. kolmen vaippaikäisen kanssa elämisen raskaaksi. Mutta silloin ei ollut niin sosiaalisesti hyväksyttyä olla yksilapsinen tai lapseton. Nykymaailmassa useimmiten vain boomereilla on näistä asioista mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tulee näitä kommentteja että "lapset ovat parasta ja sun elämä on tyhjää!!!111" niin se on vähän sama kun eri uskonnon edustaja tulee saarnaamaan kuinka juuri hänen jumalansa on oikea ja miten kaikki vääräuskoiset elävät synnissä.
Varmaan ne lapset on parasta sille joka niitä on halunnut JA joka oikeasti hoitaa vanhemmuuden velvoitteet 110% (ei esim. dumppaa lapsiaan isovanhemmille joilla voi olla myös omaakin menoa mutta jotka eivät kehtaa kieltäytyä kun pyydetään). Mutta ei se ole sitä muille, joilla on ihan eri arvomaailma/maailmankuva.
Ja toisinpäin. Lapseton elämä ei ole parasta sille, jolla on lapsia.
Se lapseton kun sanoo, että lapset on kamalia ja elämä perseestä niiden kanssa, on vain hänen oma kokemuksensa. On kuitenkin ihan täysin kylmä fakta, että vela ei tiedä mitä on olla vanhempi. Hänellä on tietty mielikuva asiasta ja toki s
En itsekään näe mitään pointtia haukkua puolin taikka toisin. Siitä olen kyllä eri mieltä, että vanhemmuutta ei mitenkään voisi ymmärtää ilman omaa kokemusta. Ei se ihmisenä olemisen kirjossa niin ihmeellistä ole. Emme kuitenkaan elä tyhjiössä, jokainen tulemme jostain perheestä ja esim se rakkauden laatu mikä vanhemman ja lapsen välillä on, kulkee molempiin suuntiin.
Olin 30-vuotiaaksi asti lapseton. Kyllä siinä oli ehtinyt mennä ja tehdä ja toteuttaa itseään. Nyt olen 50 v ja lapset (2 kpl) täysi-ikäisiä. En nyt yhtään keksi mitä olen menettänyt verrattuna siihen ettei olisi lapsia. Rahaa ehkä? Mutta toisaalta nyt saan jo takaisinkin "investoinneista" jos niin voin sanoa. Lapsi mm. kuskasi minut juuri lääkäriin kun en voinut itse ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksilapsisuus on yleistynyt. Luulen, että sen myötä myös lapsiin liittyvä katumus on vähentynyt. Koska onhan se ihan eri asia olla yhden lapsen vanhempi kuin 2-4:n. Yksilapsinen saa oikeastaan kaiken. Vanhemmuuden ja paljon vapaa-aikaa. Vanhemmuuden ja helpomman elämän. Best of both Worlds. Vielä nollarin ja 2010-luvun taitteessa oli ihan normaalia tehdä tukku lapsia naurettavan pienillä ikäeroilla. Ei tarvitse edes kokeilla, että tietää esim. kolmen vaippaikäisen kanssa elämisen raskaaksi. Mutta silloin ei ollut niin sosiaalisesti hyväksyttyä olla yksilapsinen tai lapseton. Nykymaailmassa useimmiten vain boomereilla on näistä asioista mielipiteitä.
Mun mielestä taas kaksi lasta lyhyellä ikäerolla oli hyvä ratkaisu oman ajan suhteen. Heistä oli aina leikkiseuraa toisilleen, ei tarvinnut vanhemman viihdyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Joo, tuo "lapsivapaa" ei toimi suomen kielessä koska sille on jo toinen vakiintunut merkitys.
Ei kannata verrata, toise haluaa toista, toiset toista. Sitä toivoisi, että lapselliset eivät tarkastelisi lapsivapaita siitä omasta näkökulmastaan ja tietenkin myös toisin päin. Lähtökohta elämään on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.
Yöunet, vyötärön, välilihan, vapaa-ajan, rahaa?
Tarviiko sitä välilihaa?
Mua aina huvittaa kun joku hyvin nuori vela, tyyliin 28 v, hehkuttaa kuinka ihanaa ja vapaata on lapsettomana. Suurin osa on vielä lapsettomia tuossa iässä! Luuleeko ne että "ehkä joskus lapsia hankkiva" kutoo jo etukäteen vauvannuttuja tms. kaiket illat, eikä siksi ole vapaata. Vai mitä ihmettä? 😂
Lapsettomat ovat kyllä ikävässä asemassa kun lapsia haluaisi, mutta jostain syystä lapsitoive ei toteudu. Se on surullista kun elämästä uupuu jotain olennaista.
Tässä ketjussa puhuttiin kuitenkin lapsivapaista (childfree) joka on eri väestöryhmä.