Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?

Vierailija
23.04.2025 |

Oletko havainnut kateutta tai katkeruutta?

Kommentit (689)

Vierailija
561/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miehesi kaverit saattavat kuitenkin olla pienehkö otanta ihmisten arviointiin. Oman kokemukseni mukaan sekä lapsettomat että perheelliset saattavat olla itsekeskeisiä tai toiset huomioivia. Lähestyn myöskin viittäkymppiä."

Ohis. Kaikki elämänkokemukset muuttavat ihmistä. Lapsen saanti on yksi näistä ihan tutkitusti ihmisen persoonallisuutta muuttavista elämän muutoksista. Jokaisen omaa lasta kasvattaneen vanhemman persoonallisuus on muuttunut. Lapsettomilla ei vastaavaa yhtä selkeää persoonalisuuden muutosta ole tutkimuksissa huomattu, vaikka toki heilläkin ikääntyminen aiheuttaa muutoksia.

Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa. Tämä on persoonallisuuspsykologian ihan peruskauraa. :)

Vierailija
562/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No miten sä sen voit todistaa , ehkä et vain rakasta sinun omaa miestä niin paljon kuin itse rakastan omaani."

Älä nyt. Kyllä tuntematon lapsia omaava nettikirjoittelija tietää paremmin sinun elämäsi ja millaiset rakkauden kokemukset sinulla on. Ja osaa laittaa ne tärkeysjärjestykseen. Lähde: trust me bro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse koen taas täysin toisinpäin. Monet lapsen saaneet muuttuvat itsekeskeisiksi. Näkevät vain oman ydinperheensä edun. Kaikki puheenaiheet pyörivät oman lapsen ja siihen liirtyvän ympärillä. Muu ei enää kiinnosta."

En epäile kokemustasi, eteenkin pikkulapsivaihe on varmasti usein juuri kuvatunlaista. Personallisuuspsykologian tutkimukset eivät kuitenkaan tue olettamustasi.

Vierailija
564/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No miten sä sen voit todistaa , ehkä et vain rakasta sinun omaa miestä niin paljon kuin itse rakastan omaani."

Älä nyt. Kyllä tuntematon lapsia omaava nettikirjoittelija tietää paremmin sinun elämäsi ja millaiset rakkauden kokemukset sinulla on. Ja osaa laittaa ne tärkeysjärjestykseen. Lähde: trust me bro.

Minun rakkaus mieheeni on suurta. En ole mennyt yhteen taloudellisista syistä. Tuo yks kirjoittelija ei ymmärrä 

Vierailija
565/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun rakkaus mieheeni on suurta. En ole mennyt yhteen taloudellisista syistä. Tuo yks kirjoittelija ei ymmärrä 

Sinun rakkautesi miestäsi kohtaan voi olla vaikka kuinka aitoa ja suurta. Se on kuitenkin erilaista mitä vanhemman rakkaus lasta kohtaan. Tästä asiasta on aivan typerää riidellä, koska ne ovat kaksi aivan eri rakkauden muotoa.

Vierailija
566/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun rakkautesi miestäsi kohtaan voi olla vaikka kuinka aitoa ja suurta. Se on kuitenkin erilaista mitä vanhemman rakkaus lasta kohtaan. Tästä asiasta on aivan typerää riidellä, koska ne ovat kaksi aivan eri rakkauden muotoa.

Ei se mulle olisi koska en edes halua lapsia.

Vierailija
567/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pätkän vertaakaan. 3-vuotias poikani on opettanut mulle enemmän kuin yksikään aiempi kokemus / koulutus elämässä. Olisin jäänyt paljosta paitsi ilman häntä. Tiesin haluavani yhden lapsen ja sen sain. Olen äärettömän kiitollinen hänestä joka päivä. Olen saanut asiat järjesteltyä siten että hoidan häntä vieläkin kotona. Kyllä sitä ehtii "oravanpyörään" itse kukin sitten myöhemmin. Tänään hänellä oli kerho, jonka jälkeen lähdettiin metsäretkelle hämmästelemään keväistä luontoa. Nämä hetket talletan syvälle mun sydämeen.

Silti, omasta hyvästä kokemuksestani huolimatta, ymmärrän että kaikille ei vanhemmuus sovi! Siispä minusta on hullua vastakkainasettelut perheellisten ja velojen välillä. Jokainen tekee omat valinnat ja onneksi nykyään on vapaus valita. 

Kunpa olisi enemmän sinun kaltaisia fiksuja vanhempia jotka eivät tule öyhöttämään veloille että heidän elämänsä on jotenkin vähempiarvoista tai että velojen rakkaus on huonompaa kuin lapsiperheellisten rakkaus.

Olet varmasti hyvä esimerkki lapsille. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
568/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mikäli nämä kaksi eri rakkauden muotoa sekoittuvat, niin kyse on vakavasta mentaalisesta häiriöstä.

Vierailija
569/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä samaa. Miksi veloilla on kummallinen tarve sille, että lapselliset olisivat heille kateellisia? Miksi tarvitsette näin valtavan määrän affirmaatiota sille omalle elämäntavalle?

Itse en tarvitse hyväksyntää. Olen sujut asian kanssa. Ihmettelen kyllä kuinka paljon ragea velojen raha-asiat, vapaus ja rakkauselämä aiheuttaa ihmisissä. Kun ne asiat ei edes kuulu muille eikä kukaan muu niistä voi edes päättää. :D

Vierailija
570/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mulle olisi koska en edes halua lapsia.

Vastauksesi aika lailla selvitti sen, että et yksinkertaisesti ymmärrä mistä puhutaan, kun puhutaan vanhemman rakkaudesta lastaan kohtaan. Jos nimittäin sinun rakkautesi on samanlaista miestäsi kohtaan mitä se meillä vanhemmilla on lapsiamme kohtaan, niin suhteenne ei yksinkertaisesti ole terve. Suurta se voi olla, muttei koskaan samanlaista.

Vierailija
571/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapasettomat säälittävät, sillä kerskailevat tyhmyytensä tähden ja lapsen saantia turhaan yrittäneet onnettomuutensa tähden.

Vierailija
572/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisivat?

He rakastavat lapsiaan.

Vierailija
573/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisivat?

He rakastavat lapsiaan.

Jopa 20% vanhemmista katuu vanhemmuutta. Näin esim Saksassa.

Siksi.

Vierailija
574/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä samaa. Miksi veloilla on kummallinen tarve sille, että lapselliset olisivat heille kateellisia? Miksi tarvitsette näin valtavan määrän affirmaatiota sille omalle elämäntavalle?

Itse en tarvitse hyväksyntää. Olen sujut asian kanssa. Ihmettelen kyllä kuinka paljon ragea velojen raha-asiat, vapaus ja rakkauselämä aiheuttaa ihmisissä. Kun ne asiat ei edes kuulu muille eikä kukaan muu niistä voi edes päättää. :D

No ei ainakaan tässä ketjussa pahemmin olla "ragettu". Osa vanhemmista on jopa suoraan todennut sen, että ilman lapsia he olisi parempi varallisuusasema, jne. Taidat elää kyllä aikamoisessa kuplassa, mikäli tuollaista paljon koet...

Vierailija
575/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on tietyissä määrin ihan luonnollista ja kuuluu tunteiden kirjoon. Mutta on eri asia tuntea silloin tällöin kateutta tietyistä yksittäisistä asioista, kuin toivoa että koko elämä olisi toisenlaista. Toivon että jokainen saisi elää sellaista elämää, ettei olisi jälkimmäisessä tilanteessa. 

t. Vapaaehtoisesti lapseton

Vierailija
576/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pätkän vertaakaan. 3-vuotias poikani on opettanut mulle enemmän kuin yksikään aiempi kokemus / koulutus elämässä. Olisin jäänyt paljosta paitsi ilman häntä. Tiesin haluavani yhden lapsen ja sen sain. Olen äärettömän kiitollinen hänestä joka päivä. Olen saanut asiat järjesteltyä siten että hoidan häntä vieläkin kotona. Kyllä sitä ehtii "oravanpyörään" itse kukin sitten myöhemmin. Tänään hänellä oli kerho, jonka jälkeen lähdettiin metsäretkelle hämmästelemään keväistä luontoa. Nämä hetket talletan syvälle mun sydämeen.

Silti, omasta hyvästä kokemuksestani huolimatta, ymmärrän että kaikille ei vanhemmuus sovi! Siispä minusta on hullua vastakkainasettelut perheellisten ja velojen välillä. Jokainen tekee omat valinnat ja onneksi nykyään on vapaus valita. 

Kunpa olisi enemmän sinun kaltaisia fiksuja vanhempia jotka eivät tule öyhött

Lue otsikko uudelleen, niin näet ketkä tässä öyhöttävät. :)

Vierailija
577/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkellisesti harmittaa, jos ei saa vaikka katsoa lempiohjelmaa rauhassa tai jää festarit välistä...nämä vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttaa kaikille omaa vakaumusta ja elämän hauskuutta ilman lapsia. Sitten yleensä viimeistään kun se oma hedelmällinen ikä päättyy, tulee jonkin asteinen sekoaminen ja katumus asiasta. Miehet saattavat jopa hommata nuoremman naisen lastensa äidiksi.

Vierailija
578/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisivat?

He rakastavat lapsiaan.

Jopa 20% vanhemmista katuu vanhemmuutta. Näin esim Saksassa.

Siksi.

Toistat koko ajan tuota prosenttilukua, vaikka se ei ole millään lailla olennainen. Enemmistö, eli neljä viidestä ei kadu, jolloin selvä olettama on, että suurin osa vanhemmista on erittäin tyytyväinen päätökseensä hankkia lapsia.

Tiedätkö muuten, että yhden australialaisen tutkimuksen mukaan noin 25% veloista tuntee katumusta lapsettomuudestaan vanhemmalla iällä? Näin ollen selvä vähemmistö katuu päätöstään ja suurin osa, eli kolme neljästä on edelleen tyytyväinen päätöksensä olla hankkimatta lapsia.

Vierailija
579/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva sitä vahingossa lapsia hankkii joten miksi olisi? 

Vierailija
580/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: En kuvitellut mitään, se on totta. En näe tulevaisuuteen, etkä näe sinäkään :)

Sillä ei todellakaan ole väliä "haluaisiko" lapsia sen jälkeen, kun lastensaamisikä on jo päättynyt. Pitää olla vajaaälyinen, jos ei ymmärrä sitä aikaikkunaa, joka on suotu raskaaksi tulemiseen. Silloin kun päätät olla lapseton kaikki hedelmälliset vuotesi, niin olet vela. Olet tehnyt tietoisen valinnan. Vaihdevuosien jälkeen on aivan sama mitä sitä "haluaisi". Näen todellakin tulevaisuuteen ja olen tiennyt ja ymmärtänyt aikaikkunani, olen tehnyt tietoisen valinnan, enkä voi enää saada lapsia. Olen tyytyväinen ja onnellinen siitä, että en tehnyt omia lapsia.Voit vängätä siitä itseksesi maailman tappiin, mutta minä en halunnut, enkä halua omia lapsia.

Eihän niitä lapsia vanhana mummona enää saa, vaikka haluaisi. Ja sitten saattaa kaduttaa tai sitten ei. Miehillä vähän eri tilanne..mutta pitäisiköhän sinun nyt vähän rauhoittua, kun taitaa vaihdevuodetkin vaivata. Yksin sinä täällä vänkäät, vanha ihminen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme