Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?

Vierailija
23.04.2025 |

Oletko havainnut kateutta tai katkeruutta?

Kommentit (689)

Vierailija
481/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Satojatuhansia lapsiin, mitähän ihmettä :D Ei ole meillä tuollaisia summia mennyt kolmeen lapseen edes välillisesti. "

V.2013 Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan yhden lapsen hinta on 130 000€. Nyt inflaation myötä lienee lähempänä 200k€. Muissa länsimaissa tutkitusti myös hinta 200k€ tuntumassa per lapsi. Jenkeissä reilut 300k€.

Onneksi olkoon jos olette päässeet säästelemällä. Toivottavasti lapset eivät ole jääneet paitsi asioists joita muut oman ikäiset ovat tehneet/saaneet.

Suomi jakaantuu tässä pääkaupunkiseutuun ja muuhun Suomeen. Helsingissä jokainen makuuhuone talossa tai huoneistossa maksaa vähintään sen 100.000 - 200.000 euroa, mikäli haluaa jokaiselle lapselle oman huoneen. Eteenkin jos haluaa asua alueella, jossa sosioekonominen tausta vähintään keskiluokkaa.

Vierailija
482/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mietin omaa tuttavapiiriä, en edes tiedä kuka on vela ja kuka ei vaan ole vielä tehnyt lapsia. Ei ole tullut mieleen kysyä ja yleensä puhutaan ihan muista aiheista kuin lapset. Minulla on yksi lapsi.

En ole kenellekään lapsettomuudesta kateellinen. Joskus saattaa tulla pieniä kateudenpistoja eri jutuista. Jos vaikka jollain on kiva lomareissu tulossa, niin voi olla sillä tavalla positiivisesti kateellinen. Eli oikeastaan vaan onnellinen toisen puolestaz Tai jos jollain on vapaapäiviä, kun itsellä on tosi tiukka putki päällä töissä. 

Eikä sitäkään aina tiedä kuka hartaasti toivoisi lapsia eikä saa. Tämän takia nykyään aika vähän tulee puhuttua lapsijutuista ellei tiedä että porukka on perheellistä. Turha kääntää veistä haavassa, jos sellainen on (ja toisaalta sitä velaa tuskin kiinnostaa). Näitä lapsettomuudesta kärsiviä kun on tuttavapiiriin sattunut aika monta. Ja se ainoa mielipiteensä esiin tuonut vela taas on nyt raskaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustin ensin tanskaan, sitten Latviaan, toukokuussa Kroatiaan ja sitten elokuussa Alpeille. T. Lapseton

Ok. Miksi sen pitäisi kiinnostaa ketään? Mun vanhemmatkin reissaa paljon. Ja mikäpä siinä reissatessa kun on varaa ja aikaa. 

Olet kateellinen. 

Vierailija
484/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No tämä. Me ollaan korkeakoulutettuja ja perhetutuissa paljon hyväpalkkaisia, lääkäreitä, DI,  laki-ihmisiä ym. On sijoituksia, rahastoja, loma-astuntoja, veneitä, ulkomaanreissuja, poreammeita, ja myös niitä lapsia.

Kannattaako argumentoida kärjistyksillä, pelottelulla ja yleistyksillä? Epä-älyllistä."

Hyvät teille jos olette etuoikeutetuista ryhmistä. Silloin on varmasti helpompaa kun voi ostaa lapsenvahdit ja ottaa iisimmin kun alkaa stressata tai haluaa unohtaa vanhemmuuden taakan hetkeksi.

Valitettavasti suurin osa suomalaista ei ole lääkäreitä ja pormestareita eikä ole myöskään poreammeita tai sijoituksia, vaan moni perhe elää hyvin tiukallakin. Hyvin vaatimattomasti.

Kannattaa astua kuplasta ulos ja katsoa miten keskivertoperheet elää.

Totta, mutta me kommentoimme väittämään, että vela

Well, kyllä täysin samassa asemassa olevat velat yleensä ovat. Aivan kuten tekin olisitte muutaman satatuhatta varakkaampia, mikäli teillä ei olisi lapsia. Kokonaan toinen asia taas on se, että haluaisiko asian niin olevan. Suomessa lapsi tuo leivän suuhun vain kokonaan tuilla eläville.

Vierailija
485/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten olen huomannut että lapsettomat ovat kateellisia heille joilla on lapsia

Kateellisia kun sun aika ja rahat menee lapsiin, lasten takia huonosti nukutut yöt, flunssat, joudut käymään töissä pitkälle eläkeikään ja säännöllisesti. Valitset TV-ohjelmat yms leffat mitä penska seuraa.

Junnaat himassa paljon enemmän, mikä ei sopisi mun elämäntyyliin, et pääse mihinkään ilman sun lasta. Ulkomaille pääset harvoin ja sekin pitää olla joku ruotsinlaiva. 

Syöt jotain nakit muusilla, mä käyn ravintoloissa melkein päivittäin ja syön intialaista. Oot todennäköisesti aiemmin rupsahtanut ja ylipainoinen. Sorry, ei käy kateeks sun elämäs. 

Vierailija
486/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateellisia kun sun aika ja rahat menee lapsiin, lasten takia huonosti nukutut yöt, flunssat, joudut käymään töissä pitkälle eläkeikään ja säännöllisesti. Valitset TV-ohjelmat yms leffat mitä penska seuraa.

Junnaat himassa paljon enemmän, mikä ei sopisi mun elämäntyyliin, et pääse mihinkään ilman sun lasta. Ulkomaille pääset harvoin ja sekin pitää olla joku ruotsinlaiva. 

Syöt jotain nakit muusilla, mä käyn ravintoloissa melkein päivittäin ja syön intialaista. Oot todennäköisesti aiemmin rupsahtanut ja ylipainoinen. Sorry, ei käy kateeks sun elämäs. 

Ja se kamala melu ja kitinä! Ihana nukkua yöt rauhassa ja päästä kotiin rauhoittumaan. 

Vierailija
487/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Satojatuhansia lapsiin, mitähän ihmettä :D Ei ole meillä tuollaisia summia mennyt kolmeen lapseen edes välillisesti. "

V.2013 Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan yhden lapsen hinta on 130 000€. Nyt inflaation myötä lienee lähempänä 200k€. Muissa länsimaissa tutkitusti myös hinta 200k€ tuntumassa per lapsi. Jenkeissä reilut 300k€.

Onneksi olkoon jos olette päässeet säästelemällä. Toivottavasti lapset eivät ole jääneet paitsi asioists joita muut oman ikäiset ovat tehneet/saaneet.

Tähän on pakosti laskettu valtion tarjoama koulutuskin.. Muuten ei täsmää. Vai voisko joku fiksumpi valottaa, mihin tuo summa menee? Ellei sitten tosiaan lasketa välillisiä menoja kuten se pakollinen miljoonakämppä ja uusi farkku.

Eivät ole jääneet paitsi, liikaakin ollaan osteltu kaikkea, reissuissakin olleet. Mutta ei ikinä tuollaisilla summilla.

Vierailija
488/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat paitsi erittäin naiivilta, myös hyvin nuorelta. Vai että ihan intialaista syöt, siis ou mai gaad.

Vierailija
489/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on aika vääristynyt käsitys perhe-elämästä. Esim. aika moni perheellinen käy päivittäin lounasravintolassa syömässä vaikka sitä intialaista, nepalilaista tai sushia. Ulkomailla käydään esim. Pariisissa, Lontoossa, Floridassa, Roomassa, Santorinilla ihan vain joitain tuttavapiirin viime aikojen lomia mainitakseni. Mistään ylipainoista ja rupsahtamisesta en jaksa edes aloittaa. Siihen kun vaikuttaa niin moni muukin asia kuin perhe.

Vierailija
490/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla koskaan syöty aikuisten ruoat ja lasten ruoat erikseen. Lapset syö samaa, mitä aikuisetkin. Lapsi oppi aika pienestä pitäen syömään mausteisiakin ruokia, koska vanhemmatkin syö. Ollaan käyty myös nepalilaisissa ja lapsi tykkää niistä ruoista kovasti. 

Itseasiassa kun ollaan totuttu syömään laadukasta ja monipuolista ruokaa, niin meidän lapsi jättää nuggetit, lihapiirakat, vanukkaat tms. syömättä kun ei tykkää niistä. 😅

Lapsi nyt 10v. 

Vierailija
491/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä voin tunnustaa olevani kateellinen ja en usko hetkeäkään, etteikö kaikki vanhemmat haluaisi lapsettomien elämän. Kunpa saisi EDES YHDEN yön nukkua kunnolla.

Vierailija
492/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No tämä. Me ollaan korkeakoulutettuja ja perhetutuissa paljon hyväpalkkaisia, lääkäreitä, DI,  laki-ihmisiä ym. On sijoituksia, rahastoja, loma-astuntoja, veneitä, ulkomaanreissuja, poreammeita, ja myös niitä lapsia.

Kannattaako argumentoida kärjistyksillä, pelottelulla ja yleistyksillä? Epä-älyllistä."

Hyvät teille jos olette etuoikeutetuista ryhmistä. Silloin on varmasti helpompaa kun voi ostaa lapsenvahdit ja ottaa iisimmin kun alkaa stressata tai haluaa unohtaa vanhemmuuden taakan hetkeksi.

Valitettavasti suurin osa suomalaista ei ole lääkäreitä ja pormestareita eikä ole myöskään poreammeita tai sijoituksia, vaan moni perhe elää hyvin tiukallakin. Hyvin vaatimattomasti.

Kannattaa astua kuplasta ulos ja katsoa miten keskivertoperheet elää.

Tott

Well, kyllä täysin samassa asemassa olevat velat yleensä ovat. Aivan kuten tekin olisitte muutaman satatuhatta varakkaampia, mikäli teillä ei olisi lapsia. Kokonaan toinen asia taas on se, että haluaisiko asian niin olevan. Suomessa lapsi tuo leivän suuhun vain kokonaan tuilla eläville.

Well, lapsen kanssa vietettyjä vuosia ei voi mitata rahassa. Ja kun olen itse ihan riittävän varakas lapsenkin kanssa, niin enpä jaksa kadehtia varakkaampia. Minulle raha on lähinnä oman näköisen elämän mahdollistamisen väline. Ja itselläni siihen oman näköiseen elämään kuuluu lapsi ja hänen juttunsa.

Vierailija
493/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustin ensin tanskaan, sitten Latviaan, toukokuussa Kroatiaan ja sitten elokuussa Alpeille. T. Lapseton

Ok. Miksi sen pitäisi kiinnostaa ketään? Mun vanhemmatkin reissaa paljon. Ja mikäpä siinä reissatessa kun on varaa ja aikaa. 

Olet kateellinen. 

No jos sulle nyt tulee hirveän paljon parempi mieli siitä, että kuvittelet kaikkien kadehtivan matkojasi, niin anna mennä sitten vaan. 

Vierailija
494/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jännää, sillä en itse kyllä ole lukenut ketjua velojen syyttelynä."

Oletko elänyt kuplassa? Netissä on tosi paljon veloihin vihamielisesti suhtautuvaa sisältöä. Käypä lukemassa vaikka redditin childfree-ryhmää niin voit saada uusia näkökulmia asiaan.

Esim. Jenkkilän varapresidentti on tuominnut lapsettomat, ja Venäjällä velaudesta kirjoittelu julistettiin rikokseksi. Ei olla hyvällä suunnalla.

Lainaamasi kirjoittaja puhuu tästä ketjusta, sinä taas koko netistä ja maailmasta. Vähän tulee nyt fiilis, että taistelet tuulimyllyjä vastaan, kun ketään ei oikeasti tässä ketjussa tai satunnaisten keskusteluiden ulkopuolella kiinnosta onko joku lapseton.

Niinpä. Miksi ihmeessä joku menisi lukemaan jotain vihasivustoja asiasta joka ei kiinnosta? Ihan tarpeeksi maailmasta pursuaa vihaa etsimättäkin.

Vierailija
495/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne. Tämä on tullut huomattua monta kertaa. Ei kaikki.

Eräs sukulaiseni jopa valitti minulle saatuaan vauvansa, kuinka hän haluaisi lähteä Helsinkiin yökerhoihin. Oudointa asiassa oli, että hänellä olisi ollut yli 20 vuotta aikaa kiertää yökerhoissa mielin määrin. Ei ne silloin vielä kiinnostaneet kun ei ollut lasta.

Vierailija
496/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Well, kyllä täysin samassa asemassa olevat velat yleensä ovat. Aivan kuten tekin olisitte muutaman satatuhatta varakkaampia, mikäli teillä ei olisi lapsia. Kokonaan toinen asia taas on se, että haluaisiko asian niin olevan. Suomessa lapsi tuo leivän suuhun vain kokonaan tuilla eläville."

Tottahan tämä on. Pari vuotta sitten kaksi muuta lasta oli reissussa ja ainoastaan keskimmäinen oli kotona viikonloppuna meidän vanhempien kanssa. Siinä illalla meidän kainalossa telkkaa katsellessa kysyin teiniltä, että eikö olisikin mukavaa, että olisi ainoa lapsi? Saisi koko ajan kaiken vanhempien huomion. Vanhemman siskon "hinnalla" hänellä olisi oma hevonen ratsastustallilla, matkusteltaisiin shoppailemassa useamman kerran vuodessa, jne. Nuoremman veljen "hinnalla" hän voisi joka päivä pukeutua Cucciin ja voisipa hänellä olla pari Vuittonin käsilaukkuakin. Tyttö oli hetken hiljaa ja sanoi, että olishan se oma hevonen kiva, mutta kyllä hän silti mielummin kuitenkin nuo ärsyttävät sisaruksensa ottaa. :D

Vierailija
497/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voin tunnustaa olevani kateellinen ja en usko hetkeäkään, etteikö kaikki vanhemmat haluaisi lapsettomien elämän. Kunpa saisi EDES YHDEN yön nukkua kunnolla.

En minun yöunia ole parin ekan vuoden jälkeen lapset häirinneet. Ihan muut syyt sitten kyllä, samat mitkä aiheuttaisi ongelmia lapsettomanakin. 

Vierailija
498/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi jakaantuu tässä pääkaupunkiseutuun ja muuhun Suomeen. Helsingissä jokainen makuuhuone talossa tai huoneistossa maksaa vähintään sen 100.000 - 200.000 euroa, mikäli haluaa jokaiselle lapselle oman huoneen. Eteenkin jos haluaa asua alueella, jossa sosioekonominen tausta vähintään keskiluokkaa.

Niin, mutta sitten sen talon voi myydä kun ei enää tartte huoneita, ja jää mukavasti rahaa yli kun vaihtaa pienempään. Jossain peräskutsissa taas ei välttämättä, ja toisaalta siellä suurin osa asuu omakotitaloissa oli lapsia tai ei. Ja sekin on heille ihan valinta, asua siellä maalla, eivät he kadehdi kaupunkilaisia. Oikeastaan sama asia se asuinpaikka kuin lastenteko, jokainen tekee valinnan oman arvomaailman perusteella. 

Vierailija
499/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"336: siis sun mielestäsi lapsi menisi altaan reunalla istuskelulomalla, muttei pyöräily- tai kiipeilylomalla? Oletko koskaan tavannut lasta elävässä elämässä?"

Oma on nyt 10-vuotias niin ehkä hänet voi kohta ottaa aktiivilomalle mukaan.

Tähän saakka tiedän, että kaikkien hermo olis lomalla vaan mennyt, kun lapsi ei jaksa kävellä, on pissahätä, kiukuttelee ruoasta, on väsy... yms. 

Aktiivilomat on tehty aikuisten kesken tähän asti.

Tästä tulee mieleen reissu vuoden takaa Cannesissa. Siellä oli muunmaalainen perhe joilla 2 pientä lasta. Jonotettiin sellaiseen kiertävään turistijunaan, ja melkein tunti meni. Lapsiraukat oli ihan itkuisia ja väsyneitä, ja vanhemmat vain sättivät heitä... Juteltiin ystävien kanssa, että me oltais napattu lapset syliin ja

No jos se lapsi otetaan mukaan, niin tietenkin kannetaan kun on itkuinen, ellei rattaita löydy. Yhden kerran otettiin sellaiset mukaan, koneessa menee helposti. Se reissu meni helposti kun tämä kuopus on rauhallinen. Eikä ollut aktiivi- vaan enimmäkseen rantaloma, mitä nyt autolla kierrettiin. 

Muuten ollaan tehty miehen kanssa lyhyempiä lomia kahdestaan, mutta en nyt viikoksi jättäisi pientä. Mut se on sitten jo toisen väittelyn aihe, toivottavasti ei mennä siihen ;)

ps. Miksi pitää liioitella? Kenen lapsi itkee koko ajan milloin mistäkin? Jos on tällainen hankalampi tapaus niin en toki lähtisi minäkään pidemmälle reissuun. Mutta luulen et liioittelit vain.

Vierailija
500/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein naurattaa noiden lapsia hankkineiden jutut. Toisaalta haukutaan lapsettomuuden valinneet maan rakoon, toisaalta sitten kuitenkin ruikutetaan elämän vaikeutta kun niitä lapsia on. Ja kaikki pitää saada alennuksella jollei ihan ilmaiseksi. Ikään kuin niitä lapsia vain tulisi ilman että pari harrastaa seksiä ilman ehkäisyä. Sitten harmittaa kun kalliita lapsia syntyy eikä enää pääsekään vapaasti valitsemaan menojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän