Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?

Vierailija
23.04.2025 |

Oletko havainnut kateutta tai katkeruutta?

Kommentit (689)

Vierailija
261/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla oli refluksi ja miehestä ei raskausajasta lähtien ollut mihinkään. Silloin tällöin oli katumusta, ei koskaan lapsesta vaan siitä että mies valehteli ja tein lapsen hänen kanssaan. Toisinaan myös kateellisuutta sellaisille perheille missä isä haluaa olla lapsen kanssa. 

Multa ei ainakaan lapsi ole ottanut mitään pois. Joku tuolla kirjoitti ettei uimarannalla voi mennä uimaan ja jättää lapsia vahtimatta niin ei voi olla huoletonta. Kyllä musta on tuhat kertaa mukavampaa uida yhdessä lapsen kanssa kuin uida yksin tai kaveriporukalla. En näe ongelmaa mennä lapsen kanssa tapahtumiin ja paikkoihin vaikka velat siellä nyrpistelisi nokkaansa kun lapsi on heidän tiellänsä ja kiusanaan siellä. 

Vierailija
262/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Kulkeeko lapset yön yli mukana viihteellä? Kulkeeko lapset baareissa mukana? Jätetäänkö lapset rannalle ilman vahtia kun vanhemmat lähtee uimaan/snorklaamaan? Otetaanko pikkulapset mukaan teatteriesityksiin jossa pitää olla hipihiljaa? Jne...

Kaikki tietää kyllä että kun lapset on mukana reissussa, se ei ole sama asia. Velan ei tarvitse murehtia mitään tällaista. Voi vain nauttia ja olla. "

Pitääkö sun aina olla viihteellä? Matkoista voi nauttia myös ilman ryyppäysviihdettä. 

Joillekkin matkoille voi ottaa lapset mukaan ja joillekin matkoille mennä ilman lapsia. 

Lasten kanssa paljon matkustaneena voin omasta puolestani todeta, että raskasta se on. Ensi suunnittelet matkan, pakkaat kaikkien tavarat, keksit ohjelmaa matkalla joka päivä ja hetki, kuuntelet kaikki väsykiukut + muut, loman jälkeen AINA joku on kipeä (noro, flunssa, jne.). Kotona helkutinmoinen tavaroiden purkaminen ja pyykkivuori. Sitten taas iloisena ja "rentoutuneena" takaisin töihin.

Meillä perhematkustelu loppui tasan kolme vuotta sitten, kun ilmoitin, etten jaksa enää. Olen kyllä luvannut maksaa reissut sinä päivänä, kun minun ei tarvitse muuta kun pakata omat tavarani ja istua autoon matkalla lentokentälle. Tähän päivään mennessä minulle ei ole esitetty matkasuunnitelmia, vaikka valitus on ollut kova siitä, että miksi me emme enää matkustele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kulkeeko lapset yön yli mukana viihteellä? Kulkeeko lapset baareissa mukana? Jätetäänkö lapset rannalle ilman vahtia kun vanhemmat lähtee uimaan/snorklaamaan? Otetaanko pikkulapset mukaan teatteriesityksiin jossa pitää olla hipihiljaa? Jne...

Kaikki tietää kyllä että kun lapset on mukana reissussa, se ei ole sama asia. Velan ei tarvitse murehtia mitään tällaista. Voi vain nauttia ja olla. "

Pitääkö sun aina olla viihteellä? Matkoista voi nauttia myös ilman ryyppäysviihdettä. 

Joillekkin matkoille voi ottaa lapset mukaan ja joillekin matkoille mennä ilman lapsia. 

Monet ihmiset haluaa käydä viihteellä kun on ulkomailla.

Jotkut haluaa nähdä esityksiä jotka on myöhään illalla.

Jotkut haluaa käydä ravintoloissa joissa pitää olla hiljaa.

Jotkut haluaa me

Hyvä kun tiedostat sen että lapsia ei voi ottaa kaikille matkoille mukaan. Kaikki eivät tiedosta sitä.

Vierailija
264/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Elin lapsivapaata elämää yli 30 vuotiaaksi. Sekin oli hyvää aikaa. Lasten myötä elämä muuttui, mutta enimmäkseen hyvällä tavalla. Lasten kasvaessa sitä jo suree, miten nopeaa he siirtyvät omaan elämäänsä. Sitten elämme taas lapsivapaata elämää ja se on jälleen erilaista kuin nuorempana.

Vierailija
265/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voit alkaa sijaisvanhemmaksi tai adoptoida minunkin puolestani."

Sä sitä hyväntekeväisyyttä olit kiinnostunut tekemään, joten tee sitten.

Mulla on lapsi, enkä tarvi niitä enempää. En biologisia tai kenenkään muunkaan lapsia. 

Vierailija
266/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa paljon matkustaneena voin omasta puolestani todeta, että raskasta se on. Ensi suunnittelet matkan, pakkaat kaikkien tavarat, keksit ohjelmaa matkalla joka päivä ja hetki, kuuntelet kaikki väsykiukut + muut, loman jälkeen AINA joku on kipeä (noro, flunssa, jne.). K

Olet rehellinen asiasta. Arvostan. Olet henkisesti kypsempi kuin moni jotka vain hokee että kuinka helppoa lasten kanssa matkustelu on. Ikään kuin lapsista ei aiheutuisi mitään velvoitteita vanhemmalle. Ovatkohan edes käyneet matkoilla oikeasti kun kaikki on ollut niin helppoa ruusuilla tanssimista?

Vierailija
267/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, kun tähän vedetään todella vahvasti matkustelu mukaan. Meillä on yksi lapsi. Teini-ikäinen tyttö. Matkustamme perheenä, mies välillä yksin, minä lapsen kanssa kahdestaan, mies kavereiden kanssa, minä kavereiden kanssa ja lapsi isovanhempien kanssa. Kaikki pääsee varmasti tekemään reissuillaan niitä juttuja mitä haluaa. Enemmän se on kiinni siitä, että meillä on hyväpalkkaiset työt kuin siitä onko lasta vai ei. 

Vierailija
268/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.

Yöunet, vyötärön, välilihan, vapaa-ajan, rahaa?

Olen 76-v neljän lapsenlapsen mummo. Saan nukkua niin pitkät yöunet kuin haluan, vyötärö katoaa myös lapsettomilta ikätovereiltani, väliliha ei ole vaivannut, vapaa-aikaa on ja rahaakin on sopivasti. Joten mikä on huonommin kuin lapsettomilla? Lastenlasten halit parasta. Vanhin lapsenlapsi valmistuu tänä keväänä mieleiseensä ammattiin. 

Vierailija
269/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Elin lapsivapaata elämää yli 30 vuotiaaksi. Sekin oli hyvää aikaa. Lasten myötä elämä muuttui, mutta enimmäkseen hyvällä tavalla. Lasten kasvaessa sitä jo suree, miten nopeaa he siirtyvät omaan elämäänsä. Sitten elämme taas lapsivapaata elämää ja se on jälleen erilaista kuin nuorempana.

Itse toivon, etten tule koskaan kokemaan lapsivapaata elämää ja lapseni pysyy elämässäni niin kauan kun minussa henki pihisee. Lapseni on nimittäin lapsiani, vaikka ovat jo aikuisia ja omillaan. He ovat minun elämäni suurin saavutus. Lapsenlapsia en toivo itseni takia, vaan sen takia, että heillä olisi mahdollisuus kokea sama onni mitä minulla. Mutta jokainen heistä tekee tietenkin omat päätöksensä.

Vierailija
270/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari lähes 50v lapsetonta ystävää ja ei todellakaan käy kateeksi. Elämä on työntekoa ja sitten vapaat pitäisi pörrätä jossain baareissa, kun ei muutakaan ole. Mun baarijuoksut on juostu ja parikymppisenä ja musta on ihanaa viettää aikaa oman perheen kesken, toki meillä käy paljon ystäviäkin ja tehdään yhdessä kaikenlaista. 

Minä ja pari velaystävääni emme pörrää baareissa vaan matkustelemme kotimaassa ja ulkomailla tutustuen kulttuuriin, paikalliseen väestöön yms.-vela 60v.

Ja lapsiperhe ei voi matkustella ja tutustua paikalliseen kulttuuriin? Meillä on kaksi omaa taloa eri kohteissa ulkomailla, hyvin on 4 lapsen kanssa päästy reissaamaan ja näkemään maailmaa

Kulkeeko lapset yön yli muka

Ei meillä ole tarvetta reissuilla käydä öisin baareissa tai viihteellä. Kotona sitten ollaan aikoinaan miehen kanssa vuoroteltu, kun toinen ollut ystäviensä kanssa pitämässä "aikuisten hauskaa".

Reissuilla ollaan vuoroteltu uimakerrat, eikä kumpikaan harrasta tai halua snorklailla. Teatterissa mieheni ei juuri käy, joten minä olen päässyt sinne taas omin ystävieni kanssa, ja hän vuorostaan omiin juttuihinsa.

Eihän se tietenkään ole reissussa sama lasten kanssa, mutta ei tarvitse ollakaan. Jos olet halunnut lapsia ja halunnut myös reissuun, sitten tehdään reissu koko perheen ehdoilla. Ei se ole pelkkää kärsimystä vaan sen hetken elämää sekin :) Nyt omatkin lapset jo nuoria aikuisia niin matkatkin on erilaisia. Ensi kesänä lähdetään heidän kanssaan pyöräilemään Itävaltaan.

Ihanaa että vela nauttii elämästään, niin olen itsekin tehnyt lapsellisena. Totta että veloilla on joissain asioissa helpompaa, mutta parasta minusta silti näin. Valintoja itse kullakin.

Vierailija
271/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku haluaa lapsia ja saa, joku haluaa lapsia muttei saa, joku ei halua lapsia lainkaan. Elämä on.

Vierailija
272/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalla oli refluksi ja miehestä ei raskausajasta lähtien ollut mihinkään. Silloin tällöin oli katumusta, ei koskaan lapsesta vaan siitä että mies valehteli ja tein lapsen hänen kanssaan. Toisinaan myös kateellisuutta sellaisille perheille missä isä haluaa olla lapsen kanssa. 

Multa ei ainakaan lapsi ole ottanut mitään pois. Joku tuolla kirjoitti ettei uimarannalla voi mennä uimaan ja jättää lapsia vahtimatta niin ei voi olla huoletonta. Kyllä musta on tuhat kertaa mukavampaa uida yhdessä lapsen kanssa kuin uida yksin tai kaveriporukalla. En näe ongelmaa mennä lapsen kanssa tapahtumiin ja paikkoihin vaikka velat siellä nyrpistelisi nokkaansa kun lapsi on heidän tiellänsä ja kiusanaan siellä. 

Miksi vela nyrpistelisi nokkaansa lapselle joka osaa käyttäytyä ja joka on ikänsä puolesta sallittua osallistua tapahtumaan?

Mutta jos vanhempi ei ole kasvattanut lastaan ja lapsi alkaa riehua tapahtumassa, ja vanhempi ei välitä yhtään katsoa lapsensa perään, niin se tietysti ärsyttää varmasti kaikkia, oli vela tai ei.

Vierailija
273/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en tätä ääneen sanoisi mutta kyllä olen kateellinen ja katkera. Mitä sitten? Rakastan toki lastani ei se sitä muuta.

Arvostan rehellisyyttäsi. Liian moni vanhempi ei pysty samaan rohkeuteen kuin sinä. Se on askel eteenpäin, että voi päästää irti ikävistä tunteista ja oppia elämään asian kanssa.

Kiitos. Tästä aiheesta ei vaan voi keskustella oikeastaan kenenkään kanssa ei edes anonyymisti netissä. Se on raskasta, kun ei saa mihinkään eikä mitenkään purettua tunteitaan vaan kaikki on padottava sisälle ja pidettävä suu kiinni.

Mikä ikäisiä lapsesi on / ovat? Itse olen täysillä alkanut nauttimaan vanhemmuudesta nyt kun nuorinkin lapsi on jo teini. Kaikille vanhemmille arki pikkulasten kanssa ei ole

Hän on 11-vuotias ja ihan tuikitavallinen poika. Tämän sanon siis siksi, että ne muutamat kerrat mitä olen aiheesta yrittänyt netissä keskustella alkaa kysely että mitä vikaa lapsessa on ja onko jotenkin erityisen hankala. Ei ole. Kysellään myös mikä vika minussa on ja mikä elämässäni on mennyt näin pieleen. Minä en vain olisi sittenkään halunnut tällaista elämää, mutta myöhäistä se nyt on.

Vierailija
274/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa paljon matkustaneena voin omasta puolestani todeta, että raskasta se on. Ensi suunnittelet matkan, pakkaat kaikkien tavarat, keksit ohjelmaa matkalla joka päivä ja hetki, kuuntelet kaikki väsykiukut + muut, loman j

Yksi asia on se, että nämä jutut myös unohtaa :D Ei se välttämättä ole tarkoituksellista valehtelua tai rehellisyyden puutetta että unohtaa väsyneet vuodet, vaan niin ihmismieli parhaimmillaan toimii. Kun helpottaa lasten kasvamisen myötä, niin saattaa muistaa lähinnä hyvät asiat, vähän nostalgisesti.

Vierailija
275/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, kun tähän vedetään todella vahvasti matkustelu mukaan. Meillä on yksi lapsi. Teini-ikäinen tyttö. Matkustamme perheenä, mies välillä yksin, minä lapsen kanssa kahdestaan, mies kavereiden kanssa, minä kavereiden kanssa ja lapsi isovanhempien kanssa. Kaikki pääsee varmasti tekemään reissuillaan niitä juttuja mitä haluaa. Enemmän se on kiinni siitä, että meillä on hyväpalkkaiset työt kuin siitä onko lasta vai ei. 

Keskustelu taisi lähteä siitä kun ainakin pienten lasten vanhemmat eivät voi matkustella samalla tavoin koska lapsi asettaa rajoitteita. Lasta ei voi jättää heitteille. Lapsella on nukkumaanmenoajat jne. jotka rajoittaa matkustelun vapautta. Myös teini-ikäiset rajoittaa sitä koska on alaikäisiä niin vanhemmat on juridisesti vastuussa lapsista ettei satu mitään. Stressiä sekin.

Vierailija
276/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin juuri myös kirjoittaa että ihmeen korostunutta nyt tämä matkustelu tässä keskustelussa. Me olemme lapseton pariskunta emmekä ollenkaan matkustele tai käy teattereissa. Aika paljon viihdytään kotona! Asutaan melko syrjässä eläinlauman kanssa ja nautitaan elämästä!

Vierailija
277/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.

Yöunet, vyötärön, välilihan, vapaa-ajan, rahaa?

Olen 76-v neljän lapsenlapsen mummo. Saan nukkua niin pitkät yöunet kuin haluan, vyötärö katoaa myös lapsettomilta ikätovereiltani, väliliha ei ole vaivannut, vapaa-aikaa on ja rahaakin on sopivasti. Joten mikä on huonommin kuin lapsettomilla? Lastenlasten halit parasta. Vanhin lapsenlapsi valmistuu tänä keväänä mieleiseensä ammattiin. 

Kun sait lapset, nukuitko joka yö 10 tunnin unet putkeen, eikö kehossa tapahtunut mitään muutoksia raskauden ja synnytyksen jälkeen ja maksoiko joku toinen ihminen puolestasi lapsen elatuksen? Hoitiko robotti nämä kaikki sinun puolestasi?

Olet kyllä satunaisen onnekas. Harvalla on yhtä hyvä tuuri.

Vierailija
278/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toivon, etten tule koskaan kokemaan lapsivapaata elämää ja lapseni pysyy elämässäni niin kauan kun minussa henki pihisee. Lapseni on nimittäin lapsiani, vaikka ovat jo aikuisia ja omillaan. He ovat minun elämäni suurin saavutus. Lapsenlapsia en toivo itseni takia, vaan sen takia, että heillä olisi mahdollisuus kokea sama onni mitä minulla. Mutta jokainen heistä tekee tietenkin omat päätöksensä.

Kuulostaa vähän siltä että olisit salaa pettynyt jos kaikista lapsistasi tulisi veloja. "En tuomitse lapsieni valintoja mutta..."

Vierailija
279/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari lähes 50v lapsetonta ystävää ja ei todellakaan käy kateeksi. Elämä on työntekoa ja sitten vapaat pitäisi pörrätä jossain baareissa, kun ei muutakaan ole. Mun baarijuoksut on juostu ja parikymppisenä ja musta on ihanaa viettää aikaa oman perheen kesken, toki meillä käy paljon ystäviäkin ja tehdään yhdessä kaikenlaista. 

Minä ja pari velaystävääni emme pörrää baareissa vaan matkustelemme kotimaassa ja ulkomailla tutustuen kulttuuriin, paikalliseen väestöön yms.-vela 60v.

Ja lapsiperhe ei voi matkustella ja tutustua paikalliseen kulttuuriin? Meillä on kaksi omaa taloa eri kohteissa ulkomailla, hyvin on 4 lapsen kanssa päästy reissaamaan ja näkemään maailmaa

Kulkeeko lapset yön yli muka

Me emme käy baareissa, kun ei ole kiinnostanut vuosiin. Illallisella osaavat istua nätisti, on koluttu Rooman nähtävyyksiä, Kuninkaiden Laakso, Maccu Picchu, yövytty sademetsässä ja oltu safarilla, nyt jotain mainitakseni. Omissa loma-asunnoissamme ollessa golfataan, uidaan, käydään kiertelemässä erilaisia paikkoja jne. . Lapsia ei ikinä ole jätetty mihinkään valvomatta, jotenkin oli tökerön oloinen kysymys. Ja kyllä, meillä on myös lastenhoitoapua ollut mukana, että olemme päässeet mm. syömään kaksin, teatteriin, oopperaan jne. 

Vierailija
280/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan itse ole ollut koskaan. Lapset on parasta. 

T useamman lapsen kanssa jättitukia nosteleva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan