Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi sairastunut parantumattomaan syöpään - mistä tukea itselle?

Vierailija
23.04.2025 |

Vanhempi on sairastunut parantumattomaan syöpään, hoitoja ei aloitettu ja sairaus etenee aggressiivisesti. Elinaikaa ei ole paljoa jäljellä. 

Mistä voisin omaisena hakea tukea itselleen? Ammattilaisilta, vapaaehtoisilta, vertaisilta. Olen googlannut, mutten ole löytänyt kanavaa, josta saisin apua. 

Olisiko jollain vinkata, mistä lähteä etsimään? Puhelu/chat, jotain mistä saa yhteyden.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tukea tarjotaan sairastuneelle, saurastuneen puolisolle tai sitten pienten lasten kanssa, joiden vanhempi on sairastunut. Ap

Vierailija
2/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se on sitä elämää. Pitää hyväksyä jos oma jo mahd vanha vanhempi saa syövän ja ottaa itseään niskasta kiinni. Katsos kun moni nuorempikin ihminen saa syövän ja pienten lasten vanhemmat yms jotka oikeasti sitä tukea tarvitsee. Aina on myös mahdollisuus mennä ammattiauttajalle omakustanteisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, se on sitä elämää. Pitää hyväksyä jos oma jo mahd vanha vanhempi saa syövän ja ottaa itseään niskasta kiinni. Katsos kun moni nuorempikin ihminen saa syövän ja pienten lasten vanhemmat yms jotka oikeasti sitä tukea tarvitsee. Aina on myös mahdollisuus mennä ammattiauttajalle omakustanteisesti.

Eihän ne vanhemmat välttämättä mitään ikäloppuja ole, ja kyllä aikuinen ihminenkin saa tarvita tukea. 

Kysy seurakunnasta juttuapua.

Vierailija
4/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heitit pahan. Ehkä joku seurakunta tms olisi oikea osoite ? Kaikki tuntuu olevan muistisairaiden, kuolleiden jne läheisille, vaikka sitä oikeasti tarvitsee muutkin.

Vierailija
5/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette selkärangattomia koululääketieteen kannattajia

Vierailija
6/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäyhdistys ainakin kehuu tulevansa läheisiä, sitten tiedä saako sieltä jutteluapua tms jos on jo aikuinen lapsi jonka vanhemmalla on tuollainen 

Vierailija
7/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et itse ole se sairastunut. Hyväksy nyt vaan tosiasiat ja elä omaa elämääsi, että et sairastu itse. Jos kärsit itse jostakin vaivasta ja käytössäsi on joku lääkitys muista ottaa lääkkeet ja huolehtia siitä, että vaiva ei pahene ja pidä huolta omasta terveydestäsi. Vanhemman tehtävänä ei myöskään ole lohduttaa sinua.

Oma vanhempani kuoli melkein 20 vuotta sitten kun olin parikymppinen ja tajusin asioiden todellisen laidan heti ja otin salaa asioista selvää. Mistään ei puhuttu, mutta eipä siihen ollut tarvettakaan. En tuntenut tarvetta surra. Toki itseäni auttoi se, että sairastumisen hetkellä itsellänikin oli päällä suuri kriisi ja kärsin muista syistä johtuvista mielenterveysongelmista. Sen kautta olin synkkyydessä ja kun olin itsekin jäänyt ilman tarvitsemaani apua ymmärsin, että ei sitä apua saa. Taustalla oli lisäksi myös tuolloin vielä diagnosoimaton käytöstäni selittävä asia, josta sain diagnoosin vasta vuosia myöhemmin. Korostan, että mielenterveysongelmani eivät ole johtuneet tästä kuolleesta vanhemmastani, tämän sairaudesta tai kuolemasta, vaan ihan muista syistä, joita en tässä avaa enempää. Toinen yhä elossa oleva vanhempani sitten on niitä aiheuttanut aina, mutta tämäkään ei taida olla pääasiallisin syy. Itse en kuole  tähän omaan diagnoosiini.

Vierailija
8/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman iällä tai syövällä ei ole väliä, ihan yhtä rakas ja merkityksellinen hän minulle on. 

Diagnoosi oli shokki, elinaikaa luvattiin vain pari kuukautta. Saa olla aika vahva ihminen, ettei sellainen hetkauta tai pistä omaa elämääkin uusiksi.

Kiitos asiallisista vastauksista. Ap

Vierailija
9/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestöillä kuten SPR:llä on auttavia puhelimia. Toivottavasti vieläkin. Voimia! 

Vierailija
10/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydestä sain itse terapiaa, mutta se riippuu työpaikan sopimuksesta. 

Vierailija
12/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani sairastui myös ykskaks ja kuoli alle puolessa vuodessa. Todellisen diagnoosin sain tietää vasta pari viikkoa ennen kuolemaansa, sitä ennen annettiin vielä toivoa. Saattohoidin hänet, joka oli todella tärkeää olla viimeiset hetket hänen kanssaan ja sekin oli tärkeää, että pääsi kotiinsa sitten viettämään viimeiset päivänsä läheisten ihmisten ympäröimänä. 

Suosittelen jos mahdollista niin pitämään tiivistä yhteyttä muihin perheenjäseniin ja olemaan vanhempasi kanssa niin paljon kun hän jaksaa ja sinä jaksat. Suru tulee väistämättä ja antaa tulla. Itkeä ja kaivata saa, sekin helpottaa kyllä kun aikaa kuluu. 

Vierailija
13/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäosaston sairaanhoitaja täällä moi, sanotko vähän missäpäin Suomea asut niin voin vinkata kanavia minne ottaa yhteyttä :) 

Vierailija
14/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksullisia, ellei ole pari käyntiä kriisikeskuksessa tai oma ajattelu, pohdinta. Luulen että osa yksityisistä terapeuteista tekee etänä (jos olisi ymmärtävä tyyli, ei komentava terapeutti), videoyhteys tai puheyhteys. Jos on joku oikeasti osaava. Ellei ole joku paikka missä voi istua huoneessa. Usein näihin tilanteisiin liittyy huolia, kysymyksiä ja tunteita. Se voi olla hyvin pelottavaa jos vanhempi vanhenee tai sairastuu. Osa miettii miten itse pärjää taloudellisesti (fyysinen) ja henkisesti jos elää vaikka aivan yksin, tässä kylmässä maailmassa. Jos olisi muita läheisiä, voisi olla hivenen "helpompaa" (joku turvallisuus) jos mikään nyt on sitä. Terveyskeskuksella voi olla psykologi, muttei ole varsinaisesti terapeuttinen, kirjaa ylös ehkä liikaa kantaan. Sitten voi olla vaihtoehtotyyppejä (maksullisia) ja jotain piirejä, somessa. Tai vertaistukisomeryhmä somessa, jos siellä on joku rehellinen keskustelija. Palstalla ehkä myös joku voi vastata jos ajatellaan että onko koko asia huolettava, vai tämä hetki vai tulevaisuus jne. Kirjoja voi olla aiheesta ellei tee oman.

Vierailija
15/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et itse ole se sairastunut. Hyväksy nyt vaan tosiasiat ja elä omaa elämääsi, että et sairastu itse. Jos kärsit itse jostakin vaivasta ja käytössäsi on joku lääkitys muista ottaa lääkkeet ja huolehtia siitä, että vaiva ei pahene ja pidä huolta omasta terveydestäsi. Vanhemman tehtävänä ei myöskään ole lohduttaa sinua.

Oma vanhempani kuoli melkein 20 vuotta sitten kun olin parikymppinen ja tajusin asioiden todellisen laidan heti ja otin salaa asioista selvää. Mistään ei puhuttu, mutta eipä siihen ollut tarvettakaan. En tuntenut tarvetta surra. Toki itseäni auttoi se, että sairastumisen hetkellä itsellänikin oli päällä suuri kriisi ja kärsin muista syistä johtuvista mielenterveysongelmista. Sen kautta olin synkkyydessä ja kun olin itsekin jäänyt ilman tarvitsemaani apua ymmärsin, että ei sitä apua saa. Taustalla oli lisäksi myös tuolloin vielä diagnosoimaton käytöstäni selittävä asia, josta sain diagnoosin vasta vuosia myöhe

Mitä ihmettä ap hyötyy sun kertomuksesta nuoruusaikasi mt ongelmista? Ja jostain lässynläästä että "elä omaa elämääsi", päivänselvä asia että omaa elämäänsä ap elää eikä kenenkään muun. Hän kysyy neuvoa mistä saisi tukea, eikä tämä sun vastaus neuvonut mitään sinnepäinkään.

Vierailija
16/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan tilanne oli sama äitini kohdalla hänen ollessaan alle 60-vuotias. Tukeakin tietysti saa, mutta tilanne pitää vain yrittää hyväksyä sellaisenaan, vaikkei voisikaan sitä ymmärtää.

Vierailija
17/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette selkärangattomia koululääketieteen kannattajia

Painu helvettiin.

Vierailija
18/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se vanhempi joka sairastui parantumattomaan syöpään, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi että lapseni tarvitsisi terapiaa kestääkseen sen että MINÄ kuolen. Minun tehtäväni ei ole kannatella häntä, eikä hänen tarvitse kannatella minua.

Vierailija
19/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketoosi estää syöpää.

Mikä syöpä? Helpompi kertoa mistä voi saada apua.

Voit työtää ketoosisi sinne minne aurinko ei paista. Älä sotkeudu muiden asiohin äläkä tyrkytä neuvojasi jos niitä ei pyydetä.

Vierailija
20/74 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se vanhempi joka sairastui parantumattomaan syöpään, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi että lapseni tarvitsisi terapiaa kestääkseen sen että MINÄ kuolen. Minun tehtäväni ei ole kannatella häntä, eikä hänen tarvitse kannatella minua

Sinun lapsesi tuskin terapiaa tarvitsekaan. Pistää kannen kiinni ja antaa luvan laskea arkun hautaan tai käynnistää krematorion uunin ja sitten jatkaa iloisesti elämäänsä eteenpäin.

Ap:lle ota yhteyttä lähimpään syöpäjärjestöön ja kysy heiltä. Saattavat tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi